Myrill
22-09-2025 om 10:07
13 en 18
onze zoon van net 18 heeft een meisje leren kennen, in de veronderstelling dat ze 15 was. Ja mam, weet het ze is eigenlijk wel wat jong. Maar ze is echt leuk, we hebben lol het klikt leuk enz..
Ze wonen op 45min van elkaar af. Papa van haar woont dichter bij bij ons dan mama. Papa was 15min met de trein (we wonen heel dorps, school is in de stad op 20min met de trein) dus ze zagen elkaar eerst vooral als ze bij papa was.
Nu zijn beide thuis situaties niet ideaal voor vriendinnetje. Ze heeft daarom besloten om niet meer naar papa te gaan. Wat ik volkomen kan begrijpen. En nu dus altijd bij mama is. Maar door rugzak van mama is dat soms wat veel.
Toen zeiden wij goed bedoelend, als het mag van mama dan mag ze om het weekend hier komen. Jullie slapen vanwege haar leeftijd voorlopig apart en samen zijn ze het gaan vragen...
Moeder reageerde maar lieve meid, je bent nog jong je bent 13! Dus onze zoon stond met zijn oren te klapperen van ho wat...
Ze zijn samen gaan praten. Blijkt vriendinnetje is inderdaad 13 ...En nu? Ze zijn 1.5mnd samen. Ze vond onze zoon zoo leuk, ze wou hem niet afschrikken en wist niet meer hoe terug te draaien. Kan ik me in haar situatie als meisje wel voorstellen...Maar ja hoe verder?.. Als zoon het eerlijk had geweten hadden ze elkaar misschien niet face to face ontmoet. Maar nu kennen ze elkaar 1.5mnd vinden ze elkaar super leuk enz.
Zoon heeft eerlijk aan moeder van vriendinnetje verteld hoe het gegaan is en dat ze elkaar leuk vinden en dat ze eigenlijk beide zelf willen ontdekken of dit kan slagen of niet.
Nu zijn wij ook wel van mening dat luisteren, steunen, adviseren beter helpt dan verbieden.En hebben we gezamenlijk ook contact gehad met haar moeder. En hebben we echt wel met klem gezegd dat seksen voorlopig echt een no go is. Of dat vriendinnetje al ervaring heeft of niet. Want jij zit "fout" ...
Het wettelijke stukje vind ik hierin dus wel erg lastig..Google zegt strafbaar. Tussen de lijntjes door "valt het mee" zijn er uitzonderingen enz.. Beide partijen zijn op de hoogte enz..
Forums kom je diverse antwoorden tegen dat ze het merendeels zelf moeten ontdekken, ze zijn gelukkig niet de enige. Alleen hoe doe je dat naar de "buitenwereld"? Kunnen ze buiten gewoon de verliefde pubers zijn die ze zijn.. Of moet je het strikt achter de voordeur houden. Maar het is toch steeds hetzelfde meisje wat hier binnen loopt en bij hun dezelfde jongen.
Hier zegt mijn man ook, buiten "bestaat jullie relatie niet" .. Maar dat is toch niet leuk? Maar wat ik meen gelezen te hebben is dat iedereen onze zoon kan "aangeven" .. en dat wil je ook niet.. Je wilt ze hierin toch beide beschermen..
Lang verhaal maar het houd me bezig..
Myrill
24-09-2025 om 19:44
letterkoekje schreef op 24-09-2025 om 19:24:
Als je je maar nooit gaat beklagen: waar-ben-ik-aan-begonnen! De beste bedoelingen lees ik in elke zin, TO, maar er is nog zoveel wat je van dat meisje niet weet, ik zou het in jouw plaats niet durven.
Ik lees ook dat je vond dat je niet meer terugkon, omdat je toegezegd had. Maar vind jij het normaal, dat een kind van 13 afspraken maakt waar haar ouders niks van weten? Vind jij het normaal dat jij plannen maakt met een 'wildvreemd' meisje zonder dat haar ouders hiervan op de hoogte zijn?
En dat wettelijk uitzoeken, goed natuurlijk, maar bij mij komt het wel over van 'het moet en het zal gebeuren'. Als je al advocaten moet raadplegen, juridische teksten uitpluizen of iets mag of niet en waar de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen liggen, dan ben je toch raar bezig als het over een relatie gaat waarbij een 13-jarige is betrokken.
Ik zou er geen zin in hebben. En hoe staat je man hier eigenlijk tegenover? Over hem heb ik tot hiertoe maar weinig gelezen.
Ze moest het overleggen. En nee had ook een antwoord kunnen zijn van haar moeder. En dat hebben we ook gezegd.
Het moet helemaal niet gebeuren. Maar zoon moet wel weten wat wettelijk kan of niet. Als we het gaan verbieden en ze gaan alles stiekem doen wat dan? Want dat verteld niemand mij. Wat dan? Want nogmaals wat men er hier van vind de relatie opzich zelf is niet verboden. Alleen de sexuele relatie. Dus ja dat moet wel wettelijk uitgezocht worden. Is het ideaal, nee verre van.
We hebben beide onze zorgen er wel over maar wat ik hierboven al zeg. Wat als het stiekem gaat? Dan liever binnen de grenzen, gesprekken, afspraken en alles.
Myrill
24-09-2025 om 19:46
Mukske schreef op 24-09-2025 om 19:08:
Hij is meerderjarig, zij (nog wel even) minderjarig.
Als je dit in de krant zou lezen, wat zou dan je oordeel zijn?
Dan nog ken je niet het hele verhaal.
Myrill
24-09-2025 om 19:48
Rosehip schreef op 24-09-2025 om 19:34:
Ik snap dat hij verliefd is, maar is dit het echt waard? Advies bij een advocaat, afspraken op paper, na een paar weken al contact met haar moeder etc. Alsof zij de enige op de wereld is. Ja dat klinkt negatief maar soms kunnen dingen gewoon niet.
En als ze het stiekem gaan doen? Wat dan?
Myrill
24-09-2025 om 19:51
Rosehip schreef op 24-09-2025 om 19:35:
[..]
Maar die veilige haven geldt niet zo goed, of nog meer, voor je zoon. Je zou hem moeten behoeden voor dit. Want het kan zijn leven flink verpesten.
Ik snap dat verbieden lastig is. Maar je maakt het ze nu wel erg makkelijk, in mijn ogen.
Zo makkelijk gaat het niet worden voor ze hoor. En dat kunnen ze denk ik alleen ervaren door te ondervinden. Want zeg het alweer wat als ze stiekem gaan afspreken?
FruitMoeder
24-09-2025 om 19:57
Myrill schreef op 24-09-2025 om 19:48:
[..]
Als je bang bent dat je zoon iets stiekems met haar gaat doen, dan is het niet de leuke jeugdige jongen die alleen vriendschap wilt. Daarom moet je deze relatie gelijk verbieden als je merkt dat het seksueel wordt.
Skellar
24-09-2025 om 20:02
Dus je denkt dat jouw zoon niet begrijpt dat dit leeftijdsverschil en deze ongelijkwaardigheid geen gezonde basis is voor wat voor relatie dan ook? En dat er voor beide partijen gevaren in zitten? Dat kan een 18 jarige toch begrijpen?
Dat is wettelijk mag, betekent toch niet dat het ook de beste optie is? Dat kan een 18 jarige jongen toch ook snappen?
Dat het meisje dat niet begrijpt, kunnen we haar niet aanrekenen want ze is nog een kind en komt uit een instabiele thuissituatie. Maar bij jouw zoon is dat een ander verhaal. Hij zou dan zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en niet stiekem gaan afspreken ook al bedoelt hij het allemaal goed. Hij zou juist níet met haar moeten afspreken ómdat hij het goed bedoelt.
Rosehip
24-09-2025 om 20:03
Myrill schreef op 24-09-2025 om 19:48:
[..]
Tja. Even bot gezegd: wat is het verschil? Een contract? Wat waarschijnlijk toch geen stand houdt als zij werkelijk kwaad wil doen.
Myrill
24-09-2025 om 20:05
FruitMoeder schreef op 24-09-2025 om 19:57:
[..]
Als je bang bent dat je zoon iets stiekems met haar gaat doen, dan is het niet de leuke jeugdige jongen die alleen vriendschap wilt. Daarom moet je deze relatie gelijk verbieden als je merkt dat het seksueel wordt.
Ik had het niet over seksueel ..Maar verbieden opzichzelf. Wat dan? Normaliter zijn ze alle 3 open en eerlijk. Ben na school nog even de stad met klasgenoot, gebeurt nu ook wel dus ja. Dat zou dan niet "afwijkend" zijn. Maar dan spreken ze elkaar buiten stiekem ergens. En dan?
Izza
24-09-2025 om 20:20
Ik vind dat hier met alle goede bedoelingen voorbij wordt gegaan aan de moeder van dit meisje. Die heeft duidelijk geen energie om haar dochter te helpen. Laat staan om alles uit te zoeken. Ze heeft aangegeven dit niet te willen. Maar dochter heeft haar onder druk gezet (zoals pubers zijn). En daar komt to nog bij die het wel even zal regelen en uitzoeken om haar zoon te helpen. Hoe moet zij daar weerstand aan bieden? Ze heeft al genoeg problemen.
En dan nog iets. Welke 18 jarige wil zijn hele relatie en seksleven bespreken met zijn moeder, schoonmoeder en advocaten?? Wil contracten tekenen en continu toezicht. Gewoon lekker je ding doen is geen optie. Dat kan bij volwassen meisjes in een gelijkwaardige relatie wel. Hier zit hij in een vader/hulpverleners rol van een kwetsbaar kind.
Echt stop hiermee. Dan doen ze het maar stiekem. Dat kan nu ook. En in de praktijk zal de lol en mogelijkheden daar snel vanaf zijn.
Izza
24-09-2025 om 20:22
Myrill schreef op 24-09-2025 om 20:05:
[..]
Ik had het niet over seksueel ..Maar verbieden opzichzelf. Wat dan? Normaliter zijn ze alle 3 open en eerlijk. Ben na school nog even de stad met klasgenoot, gebeurt nu ook wel dus ja. Dat zou dan niet "afwijkend" zijn. Maar dan spreken ze elkaar buiten stiekem ergens. En dan?
Grote kans dat het zal doodbloeden. Beiden hebben hopelijk ook school, bijbaan, sport en een sociaal leven? Daarnaast speelt afstand en een beperkt budget ook een rol. De lol en spanning is er wel af als je buiten in de kou rondloopt lijkt mij. En ze hebben ook een eigen leven.
Myrill
24-09-2025 om 20:38
Naminokurashi schreef op 24-09-2025 om 20:23:
Wat zegt jou man van dit alles?
Door alles goed uit te zoeken wat voor hen mag en kan en hopend gaat inzien dat het niet gaat werken op langer termijn. Maar wel door zelfbewustwording in plaats van dat wij dwingen en stiekem gaan doen.. En nee met stiekem gaan doen bedoel ik geen seks. Maar de omgang.
Rosehip
24-09-2025 om 20:45
Myrill schreef op 24-09-2025 om 20:38:
[..]
Door alles goed uit te zoeken wat voor hen mag en kan en hopend gaat inzien dat het niet gaat werken op langer termijn. Maar wel door zelfbewustwording in plaats van dat wij dwingen en stiekem gaan doen.. En nee met stiekem gaan doen bedoel ik geen seks. Maar de omgang.
Misschien moet je daar je energie insteken in plaats van de relatie te faciliteren dmv laten slapen, advocaten en een contract.
Myrill
24-09-2025 om 20:46
Izza schreef op 24-09-2025 om 20:20:
Ik vind dat hier met alle goede bedoelingen voorbij wordt gegaan aan de moeder van dit meisje. Die heeft duidelijk geen energie om haar dochter te helpen. Laat staan om alles uit te zoeken. Ze heeft aangegeven dit niet te willen. Maar dochter heeft haar onder druk gezet (zoals pubers zijn). En daar komt to nog bij die het wel even zal regelen en uitzoeken om haar zoon te helpen. Hoe moet zij daar weerstand aan bieden? Ze heeft al genoeg problemen.
En dan nog iets. Welke 18 jarige wil zijn hele relatie en seksleven bespreken met zijn moeder, schoonmoeder en advocaten?? Wil contracten tekenen en continu toezicht. Gewoon lekker je ding doen is geen optie. Dat kan bij volwassen meisjes in een gelijkwaardige relatie wel. Hier zit hij in een vader/hulpverleners rol van een kwetsbaar kind.
Echt stop hiermee. Dan doen ze het maar stiekem. Dat kan nu ook. En in de praktijk zal de lol en mogelijkheden daar snel vanaf zijn.
Dochter heeft moeder niet onder druk gezet. Ze hebben gezamenlijk gesproken.
Moeder vind het fijn dat ik alles uitzoek voor hen beide.
Je wilt niet weten wat de jongens hier allemaal gewoon met ons bespreken ..Ben blij dat ze dat gewoon durven te doen. Er hoevrn geen contracten getekend te worden. We moeten alleen we de afspraken op papier hebben of app.
Dus stiekem is beter dan verbieden? En nee ik doel nog altijd niet op seks.
Myrill
24-09-2025 om 20:48
Rosehip schreef op 24-09-2025 om 20:45:
[..]
Misschien moet je daar je energie insteken in plaats van de relatie te faciliteren dmv laten slapen, advocaten en een contract.
Dan moeten ze wel weten waar ze tegen aanlopen toch? En zonder uitzoeken kom je daar dan toch niet?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.