Myrill
22-09-2025 om 10:07
13 en 18
onze zoon van net 18 heeft een meisje leren kennen, in de veronderstelling dat ze 15 was. Ja mam, weet het ze is eigenlijk wel wat jong. Maar ze is echt leuk, we hebben lol het klikt leuk enz..
Ze wonen op 45min van elkaar af. Papa van haar woont dichter bij bij ons dan mama. Papa was 15min met de trein (we wonen heel dorps, school is in de stad op 20min met de trein) dus ze zagen elkaar eerst vooral als ze bij papa was.
Nu zijn beide thuis situaties niet ideaal voor vriendinnetje. Ze heeft daarom besloten om niet meer naar papa te gaan. Wat ik volkomen kan begrijpen. En nu dus altijd bij mama is. Maar door rugzak van mama is dat soms wat veel.
Toen zeiden wij goed bedoelend, als het mag van mama dan mag ze om het weekend hier komen. Jullie slapen vanwege haar leeftijd voorlopig apart en samen zijn ze het gaan vragen...
Moeder reageerde maar lieve meid, je bent nog jong je bent 13! Dus onze zoon stond met zijn oren te klapperen van ho wat...
Ze zijn samen gaan praten. Blijkt vriendinnetje is inderdaad 13 ...En nu? Ze zijn 1.5mnd samen. Ze vond onze zoon zoo leuk, ze wou hem niet afschrikken en wist niet meer hoe terug te draaien. Kan ik me in haar situatie als meisje wel voorstellen...Maar ja hoe verder?.. Als zoon het eerlijk had geweten hadden ze elkaar misschien niet face to face ontmoet. Maar nu kennen ze elkaar 1.5mnd vinden ze elkaar super leuk enz.
Zoon heeft eerlijk aan moeder van vriendinnetje verteld hoe het gegaan is en dat ze elkaar leuk vinden en dat ze eigenlijk beide zelf willen ontdekken of dit kan slagen of niet.
Nu zijn wij ook wel van mening dat luisteren, steunen, adviseren beter helpt dan verbieden.En hebben we gezamenlijk ook contact gehad met haar moeder. En hebben we echt wel met klem gezegd dat seksen voorlopig echt een no go is. Of dat vriendinnetje al ervaring heeft of niet. Want jij zit "fout" ...
Het wettelijke stukje vind ik hierin dus wel erg lastig..Google zegt strafbaar. Tussen de lijntjes door "valt het mee" zijn er uitzonderingen enz.. Beide partijen zijn op de hoogte enz..
Forums kom je diverse antwoorden tegen dat ze het merendeels zelf moeten ontdekken, ze zijn gelukkig niet de enige. Alleen hoe doe je dat naar de "buitenwereld"? Kunnen ze buiten gewoon de verliefde pubers zijn die ze zijn.. Of moet je het strikt achter de voordeur houden. Maar het is toch steeds hetzelfde meisje wat hier binnen loopt en bij hun dezelfde jongen.
Hier zegt mijn man ook, buiten "bestaat jullie relatie niet" .. Maar dat is toch niet leuk? Maar wat ik meen gelezen te hebben is dat iedereen onze zoon kan "aangeven" .. en dat wil je ook niet.. Je wilt ze hierin toch beide beschermen..
Lang verhaal maar het houd me bezig..
Annaniem2023
24-09-2025 om 11:09
tsjor schreef op 24-09-2025 om 07:37:
Overigens: ik was degene die suggereerde dat er wellicht een opvangmogelijkheid was bij familie of zo. Ik bedoelde dan familie van het meisje, misschien is dat niet goed begrepen. Blijkbaar vond iemand dat een vreemde suggestie. Ik vind het zelf niet zo vreemd. Het was al duidelijk dat vader en moeder geen goede plek waren voor het meisje. Ik denk dat het niet verstandig is het meisje nu op te vangen bij haar nieuwe vriend. Alternatief is dat je professionele hulp gaat inschakelen, dus jeugdzorg.
Myrill had het helemaal niet over opvang, alleen over het meisje om het weekend laten logeren. Je extrapoleert dat naar een professionele opvangplek. Dat vind ik overdreven.
Kimdekim
24-09-2025 om 11:27
troelahoep schreef op 24-09-2025 om 10:02:
[..]
Dat komt dus door de media van tegenwoordig met alle manosfere filmpjes, de hypes rond #metoo en 'wij eisen de nacht op' en dergelijke. Die arme kinderen kunnen alleen nog maar denken in termen van seks en machtsverhoudingen, dat hetero mannen zich niet kunnen inhouden en meisjes en vrouwen willoze slachtoffers zijn.
Het verbaast me niet dat de jongeren nog rechtlijniger zijn dan de volwassenen hier.
Ik geloof niet dat het door de media komt maar doordat jongeren op die leeftijd heel erg hun noemen en waarden aan het bepalen zijn. Wat goed is is goed en wat fout is is ook echt fout. Jongeren denken daar echt wel over na hoor. En ik vind het juist heel goed dat er aandacht is voor de obelisk van vrouwen op allerlei gebieden en plaatsten. In mijn tijd moest je het maar gewoon slikken. Ik ben blij dat mijn dochter leert dat je niet alles hoeft te accepteren.
Myrill
24-09-2025 om 11:41
Poekewiki schreef op 24-09-2025 om 10:06:
Hele andere fase vind ik ook overdreven. Kind v20 heeft vriend m27 - hebben mekaar online bij het gamen leren kennen. Allebei opleiding af en eerste "echte" baan. Maar zoveel meer levenservaring heeft die van 27 echt niet. Die was heel lang een computernerd die amper buitenkwam en mijn dochter een sociale vlinder die heel veel is uitgegaan en gereisd heeft. Tegelijk eens dat 20/27 wel iets anders is dan 13/18, gezien de onmogelijkheid om echt seksuele consent te kunnen geven als je zo jong bent.
Het lijkt me dat voor jouw zoon het erg moeilijk gaat zijn om al die tijd zijn behoeftes (die wel zullen gaan ontstaan) te gaan onderdrukken.
Zoon zegt voor nu dat hij daarmee 3jr kan wachten .. En misschien kan hij dat daadwerkelijk voor haar.
Myrill
24-09-2025 om 11:46
troelahoep schreef op 24-09-2025 om 10:13:
[..]
De zoon van TO en het meisje slapen toch apart? Dat moesten ze al toen ze nog dachten dat het meisje 15 was, als ik het bericht zo lees.
Klopt als ze 15 geweest zou zijn ook en nu met 13 zowiezo. En met de wettelijke "toestanden" tot ze 16 als het zo lang mag duren
Nick90
24-09-2025 om 11:50
Myrill schreef op 24-09-2025 om 11:46:
[..]
Klopt als ze 15 geweest zou zijn ook en nu met 13 zowiezo. En met de wettelijke "toestanden" tot ze 16 als het zo lang mag duren
Ik zou niet inzetten op blijven slapen maar gewoon samen leuke dingen ondernemen.
Myrill
24-09-2025 om 11:51
Izza schreef op 24-09-2025 om 10:27:
Ik vind het echt schokkend dat to deze vriendschap blijft goedpraten. En denkt dat ze de komende 3 jaar wel rustig samen wandelen met hun hond. Wellicht loopt haar zoon wat achter in zijn ontwikkeling en heeft hij daarom aansluiting bij een jong meisje. De gemiddelde jongen van 18 heeft toch vrienden en eigen bezigheden. Waarom heeft hij geen eigen vrienden en aansluiting bij meisjes van zijn eigen leeftijd?
Zoon heeft een vriendengroep met diversen leeftijden tussen de 13 en 20jr .. En daar is niets mis mee .. En de klik is ontstaan in de periode dat ze zei dat ze 15 was. Ik praat niets goeds. Maar we willen heel graag stiekem gedoe voorkomen dus zoeken we uit hoe we dat het best kunnen begeleiden.
Myrill
24-09-2025 om 11:55
troelahoep schreef op 24-09-2025 om 10:28:
[..]
Ik noem dat hypes ja, niet de gebeurtenissen zelf die eraan ten grondslag liggen maar wel de opgeklopte collectieve verontwaardiging. Ineens vindt iedereen het heel erg, terwijl het daarvoor ook al bestond en toen kraaide er bij wijze van spreken geen haan naar. Als je er niet openlijk mee instemt dat onderdrukking van vrouwen en femicide heel erg is en ook een postertje ophangt, doe je aan victimblaming of ben je er kennelijk niet echt op tegen.
En nu is élke persoon van het mannelijk geslacht een potentiële verdachte en élke persoon van het vrouwelijk geslacht bij voorbaat een slachtoffer. Hier ook: het is nog niet zover maar zoon van TO gaat zijn lusten niet onder controle kunnen houden en dat meisje zou hem in de toekomst kunnen aanklagen voor verkrachting. Het slaat toch helemaal door??
Nou idd je laatste stukje ...En daardoor wil niet weten waar zoon allemaal rekening mee moet houden. Tuurlijk seks en seksuele handelingen is zeker tot daaraan toe terecht. Maar hoe met elkaar om te gaan buiten de deur omdat men het verkeerd kan interpreteren enz.
Nick90
24-09-2025 om 11:57
Myrill schreef op 24-09-2025 om 11:55:
[..]
Nou idd je laatste stukje ...En daardoor wil niet weten waar zoon allemaal rekening mee moet houden. Tuurlijk seks en seksuele handelingen is zeker tot daaraan toe terecht. Maar hoe met elkaar om te gaan buiten de deur omdat men het verkeerd kan interpreteren enz.
Dat hangt er denk ik ook wel vanaf of ze er ouder uitziet hoe hij buiten met haar om moet gaan.
Myrill
24-09-2025 om 12:12
Nick90 schreef op 24-09-2025 om 11:57:
[..]
Dat hangt er denk ik ook wel vanaf of ze er ouder uitziet hoe hij buiten met haar om moet gaan.
Ze ziet er niet uit als 18, denk dat je wel kunt zien dat ze iets jonger is als onze zoon. Op de foto's die zoon liet zien toen ze gingen afspreken in de stad zou ik haar ook zeker wel 15/16 geschat hebben. En qua doen en laten is het een leuke gezellige giebel ten opzichte van "schoondochter" die al 20. En zij staat al "anders" in het leven door haar rugzakje ..Maar om te zeggen dat ze als een "kleuter" overkomt in het huis vol 16+ nee dat niet.
Poekewiki
24-09-2025 om 12:43
Myrill schreef op 24-09-2025 om 11:41:
[..]
Zoon zegt voor nu dat hij daarmee 3jr kan wachten .. En misschien kan hij dat daadwerkelijk voor haar.
Ik denk dat zoiets makkelijker gezegd is dan gedaan. Zelfs al neemt hij zich dat oprecht voor. 3 jaar is een eeuwigheid op hun leeftijd.
Kimdekim
24-09-2025 om 12:49
Kimdekim schreef op 24-09-2025 om 11:27:
[..]
Ik geloof niet dat het door de media komt maar doordat jongeren op die leeftijd heel erg hun noemen en waarden aan het bepalen zijn. Wat goed is is goed en wat fout is is ook echt fout. Jongeren denken daar echt wel over na hoor. En ik vind het juist heel goed dat er aandacht is voor de obelisk van vrouwen op allerlei gebieden en plaatsten. In mijn tijd moest je het maar gewoon slikken. Ik ben blij dat mijn dochter leert dat je niet alles hoeft te accepteren.
Jezus mijn telefoon verandert zomaar dingen. Ik heb het over normen en waarden en veiligheid. Niet over een obelisk.
yette
24-09-2025 om 13:11
Kimdekim schreef op 24-09-2025 om 12:49:
[..]
Jezus mijn telefoon verandert zomaar dingen. Ik heb het over normen en waarden en veiligheid. Niet over een obelisk.
Heb je gezien dat jouw foon dat al langer doet? Gisteravond (in een heel ander topic - over liefdesverdriet) schreef je iets vaags over een tienermoeder
Skellar
24-09-2025 om 13:25
Uit eigen ervaringen als kwetsbaar 13 jarig meisje hoop ik heel erg dat hij het beëindigt. Ze is nog maar een kind ook al denkt ze nu van niet en ook al gedraagt ze zich ouder. Zij heeft geen volwassen vriend nodig, maar hulp. Misschien durft ze straks geen 'nee' meer te zeggen (op wat dan ook) omdat ze het al te ver heeft laten komen. Als kind kun je nog geen consent geven of grote beslissingen maken of je eigen grenzen op een gezonde manier bewaken, zeker niet als je uit je een onstabiele thuissituatie komt.
En natuurlijk, hij zegt nu dat hij zal wachten met seks en ik geloof echt dat jouw zoon een goede jongeman is, maar als iedereen van deze schok/leugen is bekomen ben ik bang dat het leeftijdsverschil na een tijdje naar de achtergrond verdwijnt. En 14 en 19 is nog steeds echt niet oke.
Wat ik niet begrijp is waarom hij zelf niet het besluit neemt om afstand te nemen? Als jullie echt het beste voor haar willen, dan lijkt me dat als volwassene toch ook de vanzelfsprekende keuze?
Bakblik
24-09-2025 om 13:39
yette schreef op 24-09-2025 om 09:53:
[..]
Mochten de verkeringen van jouw ouders en hun siblings wel bij elkaar logeren?
Volgens mijn moeder ging je destijds bij elkaars ouders op visite en als je samen op pad ging, waren daar altijd vrienden of een broer of zus bij. Ze maakten hooguit een wandelingetje met zijn tweeën. Het was destijds bij mijn grootouders thuis echt niet de bedoeling dat je met je vrijer de woonkamer verliet om op je eigen kamer plaatjes te draaien. En je verloofde thuis ontvangen als er verder niemand was, was al helemaal not done.
Als je elkaar destijds 1:1 wilde zien, moest dat stiekem. De angst om betrapt te worden was groot. En vergeet de invloed van de kerk niet. Toen mijn ouders elkaar leerden kennen, geloofden ze dat seks voor het huwelijk zondig was. En God zag alles. Ze keken wel uit.
Diezelfde ouders gaven hun eigen kinderen, mijn generatie dus, een hele andere opvoeding. Het was welliswaar nog steeds niet de bedoeling dat je al na 6 weken bij elkaar ging logeren, maar als je echt vaste verkering had, dan kreeg je uitleg over voorbehoedsmiddelen met de woorden: 'Als je het maar veilig doet'. En liever binnen dan stiekem in de bosjes. De hoop van mijn eigen ouders was overigens wel dat wij de seks bewaarden voor degene waarmee we ook oud zouden worden.
En ook wij voeden onze kinderen nòg vrijer op. Ze mogen bijvoorbeeld eerder bij elkaar logeren. We hopen uiteraard dat ze meteen 'de ware' tegenkomen, dat scheelt een boel verdriet, maar we vinden het ook geen schande meer als ons kind voor zijn/haar 25ste al meerdere relaties heeft gehad. Mijn generatie oordeelt ook milder over iets als een one-night-stand, wat de meeste van onze ouders nog bijzonder ordinair vinden.
Met andere woorden: pubers van nu vertellen dat ze zichzelf prima moeten kunnen beheersen omdat hun grootouders dat destijds ook konden, vind ik niet helemaal realistisch.
Mijn ouders mochten niet bij elkaar logeren. Een klein rijtjes huis met 9 kinderen was al vol genoeg.
Ik zeg ook niet dat pubers zich moeten kunnen beheersen, omdat hun grootouders dat ook konden maar dat dat beheersen wel mogelijk is. Zeker als je weet dat je strafbaar bent als je je nu niet beheerst.
Myrill
24-09-2025 om 14:08
Skellar schreef op 24-09-2025 om 13:25:
Uit eigen ervaringen als kwetsbaar 13 jarig meisje hoop ik heel erg dat hij het beëindigt. Ze is nog maar een kind ook al denkt ze nu van niet en ook al gedraagt ze zich ouder. Zij heeft geen volwassen vriend nodig, maar hulp. Misschien durft ze straks geen 'nee' meer te zeggen (op wat dan ook) omdat ze het al te ver heeft laten komen. Als kind kun je nog geen consent geven of grote beslissingen maken of je eigen grenzen op een gezonde manier bewaken, zeker niet als je uit je een onstabiele thuissituatie komt.
En natuurlijk, hij zegt nu dat hij zal wachten met seks en ik geloof echt dat jouw zoon een goede jongeman is, maar als iedereen van deze schok/leugen is bekomen ben ik bang dat het leeftijdsverschil na een tijdje naar de achtergrond verdwijnt. En 14 en 19 is nog steeds echt niet oke.
Wat ik niet begrijp is waarom hij zelf niet het besluit neemt om afstand te nemen? Als jullie echt het beste voor haar willen, dan lijkt me dat als volwassene toch ook de vanzelfsprekende keuze?
Zo hulp en een "volwassen" vriend niet samen kunnen gaan omdat zoon haar daar toch in kan steunen, juist omdat hij wat ouder is??
Wettelijk is het zolang ze geen seks hebben wel oké...Ben echt alles aan het zoeken via de advocaten chat wat maar vindbaar is. Omdat we stiekem gedoe willen voorkomen.
En waarom hij het zelf niet beëindigd is omdat hij verliefd op haar is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.