Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 en 18

Ik verbaas mij ook wel wat over de reacties. Ik lees een TO die heel goed nadenkt en totaal niet alles vergoelijkt. Ik lees tussen de regels door iemand die het beste wil voor zowel haar eigen zoon als een meisje van 13. Ze geeft zelfs in haar openingspost heel duidelijk aan dat er gesproken is over het feit dat seks ECHT niet kan. Het gaat helemaal niet over seks alleen maar. Alsof iedere puber geen controle heeft over zijn/haar seksuele driften. Het gros heeft dat echt wel. Natuurlijk niet iedereen, maar ik neem aan dat TO en vader van de jongen en de ouders van dit meisje dit beter kunnen inschatten dan wij als lezers. 
Daarnaast valt een wat beperkt wereldbeeld mij op. Iedereen spreekt over dat zoon en meisje in compleet verschillende fases in hun leven zitten. Wie zegt dat? Vaak is dat zo, maar zeker niet altijd. Mijn eigen kind zit in een klas (4havo), met leerlingen die fors variëren in leeftijd, namelijk tussen de 14 en 19 jaar, vorig jaar was dat dus tussen de 13 en 18 jaar. En ja, daar zullen ongetwijfeld ook verkeringen zijn ontstaan.

watertoren schreef op 24-09-2025 om 09:05:

Ik lees hier toch wel met verbazing. Ik ben inmiddels 60 dus van de 'ouwe stempel '. Toen ik jong was werd er helemaal niet zo negatief gereageerd. Zelf was ik net 14 toen ik verkering kreeg met een jongen van 18. We waren smoorverliefd. Hij was een vriend van mijn broer en mijn broer had weer verkering met mijn beste vriendin. De tijden waren wel heel anders. Wij gingen elk weekend al volop uit. Met 14 jaar kwam je nog elk cafe binnen. Ik heb toen echt een toptijd gehad. De verkering heeft 1,5 jaar geduurd toen hij het uit maakte. Dat was mijn eerste liefdesverdriet. Mijn broer heeft ruim 3 jaar verkering gehad met mijn vriendin toen zij het uit maakte. Daar heeft hij veel verdriet van gehad. Mijn ervaring is wel dat van de meiden in mijn klas die verkering hadden dat dat meestal met jongens waren die wat ouder waren dan ons. Wij vielen niet op jongens van onze eigen leeftijd want die vonden wij nog veel te kinderachtig.

Broer van een vriendin van mijn dochter had als 19 jarige een vriendin van 13. Die is sociaal compleet klaar. Jongens noemen hem een viezerik en pedo en meisjes willen hem niet omdat hij op kleine meisjes valt. Jongeren zijn wat dat betreft echt nog wel wat ongenuanceerder als de meeste volwassenen. Dat de wet er niet perse iets aan doet wel niet zeggen dat er niet geoordeeld zal worden.

Myrill

Myrill

24-09-2025 om 09:47 Topicstarter

Mugs schreef op 24-09-2025 om 08:56:

Het gaat toch niet alleen om wel of geen seks? Het grootste punt is dat dit een ongelijkwaardige relatie is. Zelfs al was het alleen vriendschappelijk, dan nog zou ik me afvragen of dit nou wel zo wenselijk is.
Het zijn twee mensen in een heel andere fase van hun leven. Waarbij de jongste nog echt een kind is en bovendien een kind uit een kwetsbare thuissituatie. En daarbij: ze wonen niet eens bij elkaar in de buurt.
Het beste dat ze nu voor elkaar kunnen doen is elkaar loslaten. En zich beide richten op vriendschappen binnen hun eigen leeftijdscategorie en meer in hun directe omgeving

Maar met de trein zijn beide zo in de stad en dan stiekem afspreken?

Myrill

Myrill

24-09-2025 om 09:51 Topicstarter

watertoren schreef op 24-09-2025 om 09:05:

Ik lees hier toch wel met verbazing. Ik ben inmiddels 60 dus van de 'ouwe stempel '. Toen ik jong was werd er helemaal niet zo negatief gereageerd. Zelf was ik net 14 toen ik verkering kreeg met een jongen van 18. We waren smoorverliefd. Hij was een vriend van mijn broer en mijn broer had weer verkering met mijn beste vriendin. De tijden waren wel heel anders. Wij gingen elk weekend al volop uit. Met 14 jaar kwam je nog elk cafe binnen. Ik heb toen echt een toptijd gehad. De verkering heeft 1,5 jaar geduurd toen hij het uit maakte. Dat was mijn eerste liefdesverdriet. Mijn broer heeft ruim 3 jaar verkering gehad met mijn vriendin toen zij het uit maakte. Daar heeft hij veel verdriet van gehad. Mijn ervaring is wel dat van de meiden in mijn klas die verkering hadden dat dat meestal met jongens waren die wat ouder waren dan ons. Wij vielen niet op jongens van onze eigen leeftijd want die vonden wij nog veel te kinderachtig.

Ik heb zelf ook altijd oudere vriendjes gehad, ook op de leeftijd van vriendinnetje tot ik mijn man heb leren kennen hij is 1.5jr jonger dan mij 😅

Mugs schreef op 24-09-2025 om 08:56:

Het gaat toch niet alleen om wel of geen seks? Het grootste punt is dat dit een ongelijkwaardige relatie is. Zelfs al was het alleen vriendschappelijk, dan nog zou ik me afvragen of dit nou wel zo wenselijk is.
Het zijn twee mensen in een heel andere fase van hun leven. Waarbij de jongste nog echt een kind is en bovendien een kind uit een kwetsbare thuissituatie. En daarbij: ze wonen niet eens bij elkaar in de buurt.
Het beste dat ze nu voor elkaar kunnen doen is elkaar loslaten. En zich beide richten op vriendschappen binnen hun eigen leeftijdscategorie en meer in hun directe omgeving

Wat is nou het probleem. Jij doet de aanname dat ze beide in een heel andere fase van hun leven zijn. Maar dat weet je niet, want je kent ze niet. Ik doe ook even wat aannames: het meisje is niet alleen niet meer naïef en kinderlijk, ze is ook nog eens heel intelligent en de jongen is met zijn 18 jaar juist wel heel jeugdig en onschuldig en heeft nog nooit verkering gehad (zoals zoveel 18-jarigen). Ze hebben beide een hondje als huisdier en houden van K-popmuziek en daar gaan hun voornaamste gesprekken over.

Ze kunnen goed met elkaar opschieten en volgens mij is dat vooral heel fijn. Wat als ze vooral heel goed met elkaar kunnen praten en dezelfde humor hebben? Moet dat dan meteen worden verwrongen tot een hitsige jonge man die op termijn niet van een net iets te jong meisje af kan blijven....? 

Ik vind het heel bekrompen - ja echt - dat je alleen vriendschappen zou kunnen hebben in je eigen leeftijdscategorie. Tot welke leeftijd gaat dan dan door? En moet elke vriendschap en relatie altijd en overal supergelijkwaardig zijn? 

Volgens mij de moeten mensen hier die allemaal roepen dat het streng verboden is om als 18-jarige verkering te hebben met een minderjarige iets minder de waan van de dag volgen.

Bakblik schreef op 24-09-2025 om 08:18:

[..]

Nou ja, in het recente verleden iets met dan 50 jaar geleden gierden de hormonen ook bij de jongverliefden. Maar geen huis was niet trouwen en niet getrouwd was er geen seks. Ook niet als beide geliefden ruim 18 plus waren. Mijn ouders een hun siblings gingen maagdelijk het huwelijk in, ruim 23 jaar oud of soms nog ouder.

Toen ging er wel eens wat mis en moest er getrouwd worden vanwege een kind op komst maar de meerderheid wist zich "gewoon" te beheersen.

Dus dat de zon van to zich zou kunnen beheersen is niet echt een wonder. Dat seks op jonge leeftijd tegenwoordig normaal wordt gevonden wil niet zeggen dat het verplicht is he.

Mochten de verkeringen van jouw ouders en hun siblings wel bij elkaar logeren? 

Volgens mijn moeder ging je destijds bij elkaars ouders op visite en als je samen op pad ging, waren daar altijd vrienden of een broer of zus bij. Ze maakten hooguit een wandelingetje met zijn tweeën. Het was destijds bij mijn grootouders thuis echt niet de bedoeling dat je met je vrijer de woonkamer verliet om op je eigen kamer plaatjes te draaien. En je verloofde thuis ontvangen als er verder niemand was, was al helemaal not done. 

Als je elkaar destijds 1:1 wilde zien, moest dat stiekem. De angst om betrapt te worden was groot. En vergeet de invloed van de kerk niet. Toen mijn ouders elkaar leerden kennen, geloofden ze dat seks voor het huwelijk zondig was. En God zag alles. Ze keken wel uit.

Diezelfde ouders gaven hun eigen kinderen, mijn generatie dus, een hele andere opvoeding. Het was welliswaar nog steeds niet de bedoeling dat je al na 6 weken bij elkaar ging logeren, maar als je echt vaste verkering had, dan kreeg je uitleg over voorbehoedsmiddelen met de woorden: 'Als je het maar veilig doet'. En liever binnen dan stiekem in de bosjes. De hoop van mijn eigen ouders was overigens wel dat wij de seks bewaarden voor degene waarmee we ook oud zouden worden. 

En ook wij voeden onze kinderen nòg vrijer op. Ze mogen bijvoorbeeld eerder bij elkaar logeren. We hopen uiteraard dat ze meteen 'de ware' tegenkomen, dat scheelt een boel verdriet, maar we vinden het ook geen schande meer als ons kind voor zijn/haar 25ste al meerdere relaties heeft gehad. Mijn generatie oordeelt ook milder over iets als een one-night-stand, wat de meeste van onze ouders nog bijzonder ordinair vinden.

Met andere woorden: pubers van nu vertellen dat ze zichzelf prima moeten kunnen beheersen omdat hun grootouders dat destijds ook konden, vind ik niet helemaal realistisch. 

Kimdekim schreef op 24-09-2025 om 09:42:

[..]

Broer van een vriendin van mijn dochter had als 19 jarige een vriendin van 13. Die is sociaal compleet klaar. Jongens noemen hem een viezerik en pedo en meisjes willen hem niet omdat hij op kleine meisjes valt. Jongeren zijn wat dat betreft echt nog wel wat ongenuanceerder als de meeste volwassenen. Dat de wet er niet perse iets aan doet wel niet zeggen dat er niet geoordeeld zal worden.

Dat komt dus door de media van tegenwoordig met alle manosfere filmpjes, de hypes rond #metoo en 'wij eisen de nacht op' en dergelijke. Die arme kinderen kunnen alleen nog maar denken in termen van seks en machtsverhoudingen, dat hetero mannen zich niet kunnen inhouden en meisjes en vrouwen willoze slachtoffers zijn. 

Het verbaast me niet dat de jongeren nog rechtlijniger zijn dan de volwassenen hier.

Hele andere fase vind ik ook overdreven. Kind v20 heeft vriend m27 - hebben mekaar online bij het gamen leren kennen. Allebei opleiding af en eerste "echte" baan.  Maar zoveel meer levenservaring heeft die van 27 echt niet.  Die was heel lang een computernerd die amper buitenkwam en mijn dochter een sociale vlinder die heel veel is uitgegaan en gereisd heeft. Tegelijk eens dat 20/27 wel iets anders is dan 13/18, gezien de onmogelijkheid om echt seksuele consent te kunnen geven als je zo jong bent. 
Het lijkt me dat voor jouw zoon het erg moeilijk gaat zijn om al die tijd zijn behoeftes (die wel zullen gaan ontstaan) te gaan onderdrukken. 

troelahoep schreef op 24-09-2025 om 10:02:

[..]

de hypes rond #metoo en 'wij eisen de nacht op' en dergelijke. 

Iemand die dit wegzet als 'hypes' kan ik echt niet serieus nemen

Je kunt ook zeggen waarom je het geen hype vindt. 

yette schreef op 24-09-2025 om 09:53:

[..]

Mochten de verkeringen van jouw ouders en hun siblings wel bij elkaar logeren?

Volgens mijn moeder ging je destijds bij elkaars ouders op visite en als je samen op pad ging, waren daar altijd vrienden of een broer of zus bij. Ze maakten hooguit een wandelingetje met zijn tweeën. Het was destijds bij mijn grootouders thuis echt niet de bedoeling dat je met je vrijer de woonkamer verliet om op je eigen kamer plaatjes te draaien. En je verloofde thuis ontvangen als er verder niemand was, was al helemaal not done.

Als je elkaar destijds 1:1 wilde zien, moest dat stiekem. De angst om betrapt te worden was groot. En vergeet de invloed van de kerk niet. Toen mijn ouders elkaar leerden kennen, geloofden ze dat seks voor het huwelijk zondig was. En God zag alles. Ze keken wel uit.

Diezelfde ouders gaven hun eigen kinderen, mijn generatie dus, een hele andere opvoeding. Het was welliswaar nog steeds niet de bedoeling dat je al na 6 weken bij elkaar ging logeren, maar als je echt vaste verkering had, dan kreeg je uitleg over voorbehoedsmiddelen met de woorden: 'Als je het maar veilig doet'. En liever binnen dan stiekem in de bosjes. De hoop van mijn eigen ouders was overigens wel dat wij de seks bewaarden voor degene waarmee we ook oud zouden worden.

En ook wij voeden onze kinderen nòg vrijer op. Ze mogen bijvoorbeeld eerder bij elkaar logeren. We hopen uiteraard dat ze meteen 'de ware' tegenkomen, dat scheelt een boel verdriet, maar we vinden het ook geen schande meer als ons kind voor zijn/haar 25ste al meerdere relaties heeft gehad. Mijn generatie oordeelt ook milder over iets als een one-night-stand, wat de meeste van onze ouders nog bijzonder ordinair vinden.

Met andere woorden: pubers van nu vertellen dat ze zichzelf prima moeten kunnen beheersen omdat hun grootouders dat destijds ook konden, vind ik niet helemaal realistisch.

De zoon van TO en het meisje slapen toch apart? Dat moesten ze al toen ze nog dachten dat het meisje 15 was, als ik het bericht zo lees.

tsjor schreef op 24-09-2025 om 10:13:

Je kunt ook zeggen waarom je het geen hype vindt.

Heb je het tegen mij of mugs?

Ik vind het echt schokkend dat to deze vriendschap blijft goedpraten. En denkt dat ze de komende 3 jaar wel rustig samen wandelen met hun hond. Wellicht loopt haar zoon wat achter in zijn ontwikkeling en heeft hij daarom aansluiting bij een jong meisje. De gemiddelde jongen van 18 heeft toch vrienden en eigen bezigheden. Waarom heeft hij geen eigen vrienden en aansluiting bij meisjes van zijn eigen leeftijd? 

Mugs schreef op 24-09-2025 om 10:08:

[..]

Iemand die dit wegzet als 'hypes' kan ik echt niet serieus nemen

Ik noem dat hypes ja, niet de gebeurtenissen zelf die eraan ten grondslag liggen maar wel de opgeklopte collectieve verontwaardiging. Ineens vindt iedereen het heel erg, terwijl het daarvoor ook al bestond en toen kraaide er bij wijze van spreken geen haan naar. Als je er niet openlijk mee instemt dat onderdrukking van vrouwen en femicide heel erg is en ook een postertje ophangt, doe je aan victimblaming of ben je er kennelijk niet echt op tegen. 

En nu is élke persoon van het mannelijk geslacht een potentiële verdachte en élke persoon van het vrouwelijk geslacht bij voorbaat een slachtoffer. Hier ook: het is nog niet zover maar zoon van TO gaat zijn lusten niet onder controle kunnen houden en dat meisje zou hem in de toekomst kunnen aanklagen voor verkrachting. Het slaat toch helemaal door??

Izza schreef op 24-09-2025 om 10:27:

Ik vind het echt schokkend dat to deze vriendschap blijft goedpraten. En denkt dat ze de komende 3 jaar wel rustig samen wandelen met hun hond. Wellicht loopt haar zoon wat achter in zijn ontwikkeling en heeft hij daarom aansluiting bij een jong meisje. De gemiddelde jongen van 18 heeft toch vrienden en eigen bezigheden. Waarom heeft hij geen eigen vrienden en aansluiting bij meisjes van zijn eigen leeftijd?

En wat als je niet gemiddeld bent?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.