Myrill
22-09-2025 om 10:07
13 en 18
onze zoon van net 18 heeft een meisje leren kennen, in de veronderstelling dat ze 15 was. Ja mam, weet het ze is eigenlijk wel wat jong. Maar ze is echt leuk, we hebben lol het klikt leuk enz..
Ze wonen op 45min van elkaar af. Papa van haar woont dichter bij bij ons dan mama. Papa was 15min met de trein (we wonen heel dorps, school is in de stad op 20min met de trein) dus ze zagen elkaar eerst vooral als ze bij papa was.
Nu zijn beide thuis situaties niet ideaal voor vriendinnetje. Ze heeft daarom besloten om niet meer naar papa te gaan. Wat ik volkomen kan begrijpen. En nu dus altijd bij mama is. Maar door rugzak van mama is dat soms wat veel.
Toen zeiden wij goed bedoelend, als het mag van mama dan mag ze om het weekend hier komen. Jullie slapen vanwege haar leeftijd voorlopig apart en samen zijn ze het gaan vragen...
Moeder reageerde maar lieve meid, je bent nog jong je bent 13! Dus onze zoon stond met zijn oren te klapperen van ho wat...
Ze zijn samen gaan praten. Blijkt vriendinnetje is inderdaad 13 ...En nu? Ze zijn 1.5mnd samen. Ze vond onze zoon zoo leuk, ze wou hem niet afschrikken en wist niet meer hoe terug te draaien. Kan ik me in haar situatie als meisje wel voorstellen...Maar ja hoe verder?.. Als zoon het eerlijk had geweten hadden ze elkaar misschien niet face to face ontmoet. Maar nu kennen ze elkaar 1.5mnd vinden ze elkaar super leuk enz.
Zoon heeft eerlijk aan moeder van vriendinnetje verteld hoe het gegaan is en dat ze elkaar leuk vinden en dat ze eigenlijk beide zelf willen ontdekken of dit kan slagen of niet.
Nu zijn wij ook wel van mening dat luisteren, steunen, adviseren beter helpt dan verbieden.En hebben we gezamenlijk ook contact gehad met haar moeder. En hebben we echt wel met klem gezegd dat seksen voorlopig echt een no go is. Of dat vriendinnetje al ervaring heeft of niet. Want jij zit "fout" ...
Het wettelijke stukje vind ik hierin dus wel erg lastig..Google zegt strafbaar. Tussen de lijntjes door "valt het mee" zijn er uitzonderingen enz.. Beide partijen zijn op de hoogte enz..
Forums kom je diverse antwoorden tegen dat ze het merendeels zelf moeten ontdekken, ze zijn gelukkig niet de enige. Alleen hoe doe je dat naar de "buitenwereld"? Kunnen ze buiten gewoon de verliefde pubers zijn die ze zijn.. Of moet je het strikt achter de voordeur houden. Maar het is toch steeds hetzelfde meisje wat hier binnen loopt en bij hun dezelfde jongen.
Hier zegt mijn man ook, buiten "bestaat jullie relatie niet" .. Maar dat is toch niet leuk? Maar wat ik meen gelezen te hebben is dat iedereen onze zoon kan "aangeven" .. en dat wil je ook niet.. Je wilt ze hierin toch beide beschermen..
Lang verhaal maar het houd me bezig..
Rosemary00
22-09-2025 om 19:50
letterkoekje schreef op 22-09-2025 om 19:17:
[..]
Schandalig dat je zulk een woord voor deze jongen gebruikt! Echt, walgelijk van jou!
Waarom zou zoon van TO een roofdier zijn?
Een 18 jarige jongen die verkering heeft met een 13 jarige meisje uit een kwetsbare thuissituatie... Als ik het zo lees lijkt het wel een loverboy
Suikermuis
22-09-2025 om 19:50
Marty1984 schreef op 22-09-2025 om 19:42:
[..]
Het lijkt mij toch ook voor een stuk bij de ouders / de moeder van de 13-jarige te liggen.
Die moeten hun dochter ook deels tegenhouden en verbieden, zeker nu ze dus niet meer kunnen zeggen dat ze niet op de hoogte zijn / waren.
Een 18-jarige kan je moeilijk hele dagen aan de leiband leggen na een preek over dat wat hij doet niet legaal is. Bij een 13-jarige is het niet gek om nog controle te houden op wat ze wel en niet doet en waar ze zich overdag / in het weekend bevindt.
(Helemaal tegenhouden kan je nooit.)
Jazeker, dat ben ik helemaal met je eens. Beide partijen hebben hier een grote rol in. Alleen is het nu de moeder van de 18 jarige die hier een topic opent.
Rosemary00
22-09-2025 om 19:51
Nehalennia schreef op 22-09-2025 om 19:48:
[..]
Dit gebeurt in Nederland vrijwel nooit tenzij iemand er serieus werk van maakt.
Stel hij maakt het uit naar een paar maanden en die 13 jarige zegt dat ze misbruikt is.
Suikermuis
22-09-2025 om 19:59
tsjor schreef op 22-09-2025 om 19:25:
'een kind dat in pakweg 2 VMBO zit samen met iemand die juist begint aan zijn eerste jaar HBO / unief .' Nee, kind gaat naar 2 gymnasium en hij gaat naar mbo-niveau 2.
De stereotypen vliegen weer rond.
Tsjor wat wil je daar nou mee zeggen? Je kunt het omdraaien maar het blijft exact hetzelfde. Het gaat niet om het niveau maar om de leeftijd/levensfase waarin iemand (een kind!) zit.
Naminokurashi
22-09-2025 om 20:07
Rosemary00 schreef op 22-09-2025 om 19:50:
[..]
Een 18 jarige jongen die verkering heeft met een 13 jarige meisje uit een kwetsbare thuissituatie... Als ik het zo lees lijkt het wel een loverboy
Eerst een predator, nou weer een loverboy
Marty1984
22-09-2025 om 20:12
Naminokurashi schreef op 22-09-2025 om 20:07:
[..]
Tuurlijk. Een loverboy die zijn énige "slachtoffer" elk weekend wil meenemen naar zijn ouders
.
Het moet niet gekker worden qua definitie
.
Feit blijft wel dat als ook maar iemand (vader, moeder, school, vrienden, ...) klacht neerlegt of de 13-jarige zwanger raakt zoonlief een probleem heeft.
Kimdekim
22-09-2025 om 20:20
Ik vind dat de zoon zelf zou moeten beseffen dat dit wel een erg groot leeftijdsverschil is. Blijkbaar doet hij dat niet en ik hij verliefd. Ik vraag me dan wel af wat een 13 jarige met een 18 jarige gemeen kan hebben. Het is naïef om te denken dat er geen seks komt. Misschien niet binnen een jaar maar hij gaat ook niet wachten tot ze 16 is. En dan brengt hij zichzelf in een rottige situatie, want al zal er strafrechtelijk niet echt iets gebeuren de publieke opinie zal hem zeker veroordelen. Want heel veel mensen vinden 13 en 18 echt niet oké.
letterkoekje
22-09-2025 om 20:39
Myrill, weet je nog waar je hoofd staat na al deze berichten?
Als je zelf je zoon niet kan overtuigen te stoppen met dit meisje, dan kan je misschien dit topic aan hem laten lezen.
DeOnbekende
22-09-2025 om 21:28
letterkoekje schreef op 22-09-2025 om 20:39:
Myrill, weet je nog waar je hoofd staat na al deze berichten?
Als je zelf je zoon niet kan overtuigen te stoppen met dit meisje, dan kan je misschien dit topic aan hem laten lezen.
Ja goed idee, laten zien dat wildvreemde vrouwen hem veroordelen en zelfs uitmaken voor predator en loverboy. Hij is al 18, kan ie best tegen.
Rosemary00
22-09-2025 om 21:29
Naminokurashi schreef op 22-09-2025 om 20:07:
[..]
Hoe zou jij het dan omschrijven? Een volwassen man die blijft hunkeren naar een kind?!?!
Rosemary00
22-09-2025 om 21:30
DeOnbekende schreef op 22-09-2025 om 21:28:
[..]
Ja goed idee, laten zien dat wildvreemde vrouwen hem veroordelen en zelfs uitmaken voor predator en loverboy. Hij is al 18, kan ie best tegen.
Waarom bescherm jij een 18 jarige man en niet het 13 jarige meisje?
Lotus_
22-09-2025 om 21:45
Het meisje kan het nu nog allemaal leuk en prima vinden. Maar wat als zij over bijvoorbeeld over een jaar, twee jaar of vijf jaar zegt dat ze het achteraf toch niet wilde? Dat ze zich straks als ze iets ouder wordt ook bedenkt dat het leeftijdsverschil te groot vindt? Dan zit jouw zoon in de problemen. En ze kan ze er dan alsnog een zaak van maken. Ook als ze er nu nog wel achterstaat. Want jouw zoon is de meerderjarige die de verstandige beslissingen moet maken.
Laat jouw zoon dit ook goed beseffen. Dit kán hem een lange tijd, op negatieve manier, achtervolgen.
BritgetJones007
22-09-2025 om 21:49
ik vind het leeftijdsverschil te groot en zou dat niet goedkeuren in de situatie van TO. Maar dat zou ook niet hoeven, want dat zou mijn kind zelf ook een te groot verschil vinden. Ook een totaal verschillende leeftijdscategorie.
troelahoep
22-09-2025 om 22:28
Rosemary00 schreef op 22-09-2025 om 21:29:
[..]
Hoe zou jij het dan omschrijven? Een volwassen man die blijft hunkeren naar een kind?!?!
Nou ik weet niet hoor, ik vind/vond mijn eigen zoon (nu 19) nog geen volwassene op die leeftijd en de jongste van 16 nog verre van. Beide laat aan het puberen ook. Ze hebben het van geen vreemde, hun vader is ook erg jong van geest en uiterlijk.
Een vriendinnetje van 13 met een jongen van 18 zou ik op basis van de droge feiten (leeftijden) bedenkelijk vinden, maar we kennen de zoon van TO en het meisje niet, dus om de relatie op basis van de cijfers te veroordelen, vind ik erg ver gaan.
Lotus_
22-09-2025 om 22:58
troelahoep schreef op 22-09-2025 om 22:28:
[..]
Nou ik weet niet hoor, ik vind/vond mijn eigen zoon (nu 19) nog geen volwassene op die leeftijd en de jongste van 16 nog verre van. Beide laat aan het puberen ook. Ze hebben het van geen vreemde, hun vader is ook erg jong van geest en uiterlijk.
Een vriendinnetje van 13 met een jongen van 18 zou ik op basis van de droge feiten (leeftijden) bedenkelijk vinden, maar we kennen de zoon van TO en het meisje niet, dus om de relatie op basis van de cijfers te veroordelen, vind ik erg ver gaan.
Dat kan wel zo zijn, maar het blijft dan een meerderjarige man met een meisje dat net in de puberteit zit. Strafbaar dus.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.