Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 en 18

Annaniem2023 schreef op 22-09-2025 om 17:09:

[..]

Je vliegt helemaal uit de bocht. TO schrijft dat het meisje mag komen logeren in het weekend en jij maakt ervan “het meisje in huis nemen”. Ze heeft een vader en een moeder bij wie ze kan wonen. Waarom denk jij aan een familielid bij wie ze kan wonen? Dat speelt toch helemaal niet?

Nou ja zo lekker loopt het leven van het meisje niet.

Ik was ook 19 toen ik de liefde van mn leven ontmoet heb, zij was toen 14, ook een shitty situatie in  pleegzorg, heb wel echt geprobeerd het tegen tegen te houden maar het bloed kruipt waar het kan gaan. Ik vond haar ook nogal jong maar uiteindelijk bleken we goed te passen. Mijn pa was er hard op tegen. 

FruitMoeder schreef op 22-09-2025 om 17:30:

Ze liegt nu al over haar leeftijd wat als ze liegt over de pil... Daarnaast haar ouders/familieleden bellen hopelijk de politie als deze relatie doorgaat. Je zoon is een predator TO. Zelfs een 15 jarige met 18 jarige had ik al onveilig gevonden.

Bwah, een 15-jarige zou ik minder een probleem mee hebben.

Nog altijd niet wettelijk, maar minder mentaal verschil.

Echter ... een kind dat in pakweg 2 VMBO zit samen met iemand die juist begint aan zijn eerste jaar HBO / unief ... dat is mij toch een brug te ver. Daar wachten ze nog maar een jaar of 2 à 3 mee. Met de kans dat hun leefwerelden op dat moment écht uit elkaar gegroeid zijn als ze 16 en 21 zijn.

ik ken 13 jarige meisjes gepokt en gemazeld door jeugdzorg die zelfs voor 18 jaar doorkunnen.  Zowel mentaal als fysiek.  Uiteraard wel met verdrietig veel bagage

iemand schrijft dat je zoon een predator is.  Een boute uitspraak en absoluut niet waar.  Hij is immers ook kapot geschrokken van het leeftijdsverschil. 15 en 18 is immers prima. Ik was 16 en mijn man 19 toen we elkaar ontmoeten en we hadden een wijze opvoeding en echt eerste jaar geen seks.  Dat elke jongere meteen bed in wil duiken slaat ook nergens op. 

Je zoon is waarschijnlijk verliefd.  Adviseer hem uit grote liefde voor het meisje het meisje te beschermen en niet met haar te vrijen of zoenen tot haar 16e en laat ze niet logeren.   Verder samen praten en aan een vriendschap bouwen is prima.  Maar leg uit dat je juist omdat je veel van iemand houdt je soms iemand juist beschermd.  En als het meisje van je zoon houdt kan ze ook wachten

Jeetje wat een reacties allemaal over dat het strafbaar is. Kom zeg, een 18-jarige jongen kan nog best heel kinderlijk/emotioneel jong zijn en een meisje van 13 al heel volwassen (zeker als zij helaas al het een en ander heeft meegemaakt). 18 is ook maar een getal, was het een stuk minder erg geweest als hij 17 was? En eerlijk, uit eigen ervaring en die van hele goeie vriendinnen weet ik dat er ook jongens zijn - óók die van 18 - die echt wel wachten met de seks. Ik ken een stel die waren 15 en 19 toen ze verkering kregen en die hebben 1,5 gewacht met de eerste keer, omdat zij er nog niet aan toe was (en hij misschien ook nog niet zo). 

Wat mij zorgen zou baren is dat ze uit een moeilijke thuissituatie komt en zich vastklampt aan de eerste de beste aardige jongen. Dat lijkt me nog meer een vlucht uit huis dan behoefte aan een serieuze verkering. 

Ze liegt nu al over haar leeftijd wat als ze liegt over de pil... Daarnaast haar ouders/familieleden bellen hopelijk de politie als deze relatie doorgaat. Je zoon is een predator TO. Zelfs een 15 jarige met 18 jarige had ik al onveilig gevonden.

Doe normaal. 

Schandalig dat je zulk een woord voor deze jongen gebruikt! Echt, walgelijk van jou!

Waarom zou zoon van TO een roofdier zijn?

Sorry maar ik vind dit echt niet kunnen. Ik snap niet dat de ouders van dit meisje het contact niet verbieden en snap ook niet dat jullie dit oké vinden. Leg je zoon uit dat dit meisje nog een kind is. Een kind dat waarschijnlijk hunkert naar liefde en aandacht en daarom aandacht zoekt bij jongens. Maar zij is waarschijnlijk kwetsbaar en nog te jong voor een relatie. Vanwege het leeftijdsverschil is er automatisch een machtsverschil. De combinatie van de hunkering naar liefde bij dit meisje en het machtsverschil maken deze situatie heel erg gevaarlijk voor dit meisje. Ze kan hierdoor heel makkelijk over grenzen heen gaan en moet daartegen beschermd worden. Je mag dit niet accepteren!

'een kind dat in pakweg 2 VMBO zit samen met iemand die juist begint aan zijn eerste jaar HBO / unief .' Nee, kind gaat naar 2 gymnasium en hij gaat naar mbo-niveau 2. 
De stereotypen vliegen weer rond.

Daar ben ik het wel mee eens. Welke 18 jarige zet de relatie nou voort als die er achter zou komen dat ze eigenlijk 13 is? Geen enkele ouder zou dit goedkeuren. Als ik de ouders van dat meisje was had ik allang de politie gebeld. 13 jaar is de brugklas terwijl met 18 hij al op vervolgonderwijs zit. Ik vind het ook best ziek dat mensen dit verdedigen. En TO ik raad je aan om je zoon in te lichten dat wat hij doet niet alleen moreel niet kan maar hem ook nog eens in de problemen kan brengen. Ze kan nog geen consent geven. Ik had gehoopt dat in een post Me-Too era men hier wat gevoeliger voor zou zijn, maar blijkbaar niet. Wat als ze zwanger wordt? Met 13 jaar zie de consequenties van dat nog niet. En je zoon die 18 jaar is blijkbaar ook niet als hij nog steeds denkt deze relatie voort te zetten.

troelahoep schreef op 22-09-2025 om 19:05:

Jeetje wat een reacties allemaal over dat het strafbaar is. Kom zeg, een 18-jarige jongen kan nog best heel kinderlijk/emotioneel jong zijn en een meisje van 13 al heel volwassen (zeker als zij helaas al het een en ander heeft meegemaakt). 18 is ook maar een getal, was het een stuk minder erg geweest als hij 17 was? En eerlijk, uit eigen ervaring en die van hele goeie vriendinnen weet ik dat er ook jongens zijn - óók die van 18 - die echt wel wachten met de seks. Ik ken een stel die waren 15 en 19 toen ze verkering kregen en die hebben 1,5 gewacht met de eerste keer, omdat zij er nog niet aan toe was (en hij misschien ook nog niet zo).

Wat mij zorgen zou baren is dat ze uit een moeilijke thuissituatie komt en zich vastklampt aan de eerste de beste aardige jongen. Dat lijkt me nog meer een vlucht uit huis dan behoefte aan een serieuze verkering.

Deze relatie is niet gebouwd op eerlijkheid en gelijkheid. Zij liegt al over haar leeftijd. Zij kan toch ook liegen over de pil en dat ze klaar is voor seks. Dan is ze zwanger en is zoon de rest van haar leven bij haar. Voor een meisje uit een probleemgezin die hunkert naar liefde lijkt mij dat geen onwaarschijnlijk scenario. 

Ik als moeder van een 13 jarige dochter vind het idee dat ze “iets” zou hebben met een 18 jarige jongen echt om te kotsen! No way dat dat ging gebeuren! Een 13 jarig meisje kan het misschien nog niet overzien, maar ze moet echt beschermd worden om niet over haar grenzen te gaan. 
Hoe ik jouw bericht lees is dat je bent geschrokken van de leeftijd maar wel overweegt om het toch goed te keuren. Ik vind dit echt zo fout! Zelf dingen laten ontdekken en uitzoeken? Niet op deze leeftijd. Zelfs al wil het meisje het (nu) nog zo graag. 

Suikermuis schreef op 22-09-2025 om 19:34:

Ik als moeder van een 13 jarige dochter vind het idee dat ze “iets” zou hebben met een 18 jarige jongen echt om te kotsen! No way dat dat ging gebeuren! Een 13 jarig meisje kan het misschien nog niet overzien, maar ze moet echt beschermd worden om niet over haar grenzen te gaan.
Hoe ik jouw bericht lees is dat je bent geschrokken van de leeftijd maar wel overweegt om het toch goed te keuren. Ik vind dit echt zo fout! Zelf dingen laten ontdekken en uitzoeken? Niet op deze leeftijd. Zelfs al wil het meisje het (nu) nog zo graag.

Het lijkt mij toch ook voor een stuk bij de ouders / de moeder van de 13-jarige te liggen.

Die moeten hun dochter ook deels tegenhouden en verbieden, zeker nu ze dus niet meer kunnen zeggen dat ze niet op de hoogte zijn / waren.

Een 18-jarige kan je moeilijk hele dagen aan de leiband leggen na een preek over dat wat hij doet niet legaal is. Bij een 13-jarige is het niet gek om nog controle te houden op wat ze wel en niet doet en waar ze zich overdag / in het weekend bevindt.

(Helemaal tegenhouden kan je nooit.)

TO als de rollen omgekeerd waren en jouw zoon was een 13 jarige meisje en had verkering met een jongen die zei dat die 16 was, maar 18 bleek te zijn. Zou jij dat goedkeuren?

Marty1984 schreef op 22-09-2025 om 19:42:

[..]

Het lijkt mij toch ook voor een stuk bij de ouders / de moeder van de 13-jarige te liggen.

Die moeten hun dochter ook deels tegenhouden en verbieden, zeker nu ze dus niet meer kunnen zeggen dat ze niet op de hoogte zijn / waren.

Een 18-jarige kan je moeilijk hele dagen aan de leiband leggen na een preek over dat wat hij doet niet legaal is. Bij een 13-jarige is het niet gek om nog controle te houden op wat ze wel en niet doet en waar ze zich overdag / in het weekend bevindt.

(Helemaal tegenhouden kan je nooit.)

Daar ben ik het mee oneens. TO is naar mijn mening ook verantwoordelijk. Het is haar zoon die fout zit. Als mens zou TO toch ook moeten zien dat ze dat meisje voor misschien niet haar zoon maar zichzelf moet beschermen. 

IMI-x2 schreef op 22-09-2025 om 16:22:

Leg je zoon uit dat een relatie met een 13-jarige strafbaar is en dat je niet wilt dat hij binnenkort opgepakt wordt, veroordeeld wordt, en voor de rest van zijn leven een strafblad heeft waardoor hij moeilijk werk zal kunnen vinden.
Hij moet de wijste zijn en hiermee stoppen. Als het echte liefde is, en ze elkaar nog steeds willen als ze 16 is, dan kunnen ze het over 3 jaar nog eens proberen.

Dit gebeurt in Nederland vrijwel nooit tenzij iemand er serieus werk van maakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.