Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


watertoren schreef op 21-05-2022 om 19:25:

[..]

Ik heb een heel simpel antwoord namelijk gemak dient de mens.

Gemak dient de mens helemaal niet, want het gemak leidt ertoe dat mensen steeds dikker worden, steeds ongezonder daardoor, geen conditie meer hebben.

Pejeka1 schreef op 21-05-2022 om 19:29:

[..]

Van 10 kilometer fietsen raakt een mens met een normale conditie niet overmatig bezweet, ik heb er tenminste nooit last van, tenzij het 35 graden is ofzo.

Nou da's niet helemaal waar. Voor jou geldt dat misschien wel, maar het ligt er aan hoe snel je zweet en hoe snel je fietst (eh... hoeveel moeite je ervoor doet).
Ik hou helemaal niet van fietsen, het moet óf op mijn gemakje (als ik boodschappen doe of zo, vooral als ik 'bepakt' ben) óf ik fiets 'hard'. En dan zweet ik wel.

Nu fiets ik tegenwoordig naar mijn werk en dan zweet ik vaak wel (uitgeput is wel weer wat anders hoor, tenzij het echt heel hard waait). Maar ik heb dan ook altijd een washandje, een gastendoekje en een schoon shirt bij me. Op mijn werk staat een deo-roller en zodra ik weer op temperatuur ben, fris ik me even op. Het hangt ook echt van het weer af, en de wind, en hoe goed ik mijn kleding daarop uit het gezocht. Soms zweet ik ook niet - of nauwelijks.

Ik weet niet of ik een normale conditie heb, maar ik fiets tegenwoordig dagelijks tenminste het dubbele van de afstand naar mijn werk. Dus wat dat betreft wel een 'normale' conditie denk ik.

Pejeka1 schreef op 21-05-2022 om 19:29:

[..]

Van 10 kilometer fietsen raakt een mens met een normale conditie niet overmatig bezweet, ik heb er tenminste nooit last van, tenzij het 35 graden is ofzo.

Ik wel, of het nou vriest of normale temperaturen of loeiheet, maakt echt niets uit. Maar goed, daar krijg ik dan ook behandelingen voor. 
En hormonen doen ook heel wat. 

Maar goed, wederom is jouw eigen referentiekader nogal beperkt. Er zijn meer smaken dan Pejeka. 

Wie van 10 kilometer fietsen uitgeput raakt zou zéker geen e-bike moeten pakken... 

Een collega waarmee ik onlangs samenwerkte op een andere locatie gaat bijna altijd met de fiets, een e-bike, naar het werk. Ze heeft geen rijbewijs en vindt het niet erg om te fietsen, ook niet als het regent, muziek op en fietsen maar. Denk dat het zo'n 10 km enkele reis is.

Jippox schreef op 21-05-2022 om 19:56:

Wie van 10 kilometer fietsen uitgeput raakt zou zéker geen e-bike moeten pakken...

op zijn minst de oorzaak van de slechte conditie achterhalen. 

Ik heb de e-bike discussie laatst nog gevoerd met iemand die een absolute hekel heeft aan lichamelijke inspanning. Die vond 7 kilometer naar school fietsen in zijn jeugd al veel te ver en pakt nu voor alles de auto - en gaat wel naar de sportschool. Maar vond zelfs een e-bike onnodig veel moeite. Dat vind ik dan weer raar. Wel sportschool (en daar spinnen? ) terwijl ik zou denken, als je zou fietsen bespaar je jezelf weer een sportschoolabonnement. 

Misschien gaat hij naar de sportschool voor gerichte spiertraining, en dan vooral het bovenlijf. Ik ga ook wekelijks naar de sportschool (meer hoef ik niet van mezelf) om spieren te trainen in de hoop dat ik een beetje vitaal oud word. Aangezien ik vrij veel loop en fiets, ga ik dat niet ook nog eens in de sportschool doen. Buiten is dat veel leuker. 
En terwijl ik daar zo aan die apparaten duw of trek, maak ik me altijd een beetje vrolijk om een paar mannen daar die wel hun bovenlichaam trainen  maar de onderste helft negeren. Behoorlijk breed aan de bovenkant en dan een paar spillebeentjes eronder, tja...

mensen vinden nou eenmaal niet elke vorm van beweging leuk. De een gaat graag fitnessen maar heeft een hekel aan fietsen. De ander gaat graag voetballen maar haat wandelen. Het gegeven dat jullie dat niet snappen, betekent niet dat het raar is of dat er iets mis mee is...

Lieveheersbeest schreef op 22-05-2022 om 11:42:

mensen vinden nou eenmaal niet elke vorm van beweging leuk. De een gaat graag fitnessen maar heeft een hekel aan fietsen. De ander gaat graag voetballen maar haat wandelen. Het gegeven dat jullie dat niet snappen, betekent niet dat het raar is of dat er iets mis mee is...

Ik denk dat het ook een beetje een Nederlands dingetje is. Een auto was tot in de jaren '60 een luxe die pas in de jaren '70 binnen het bereik van de massa kwam. In Nederland wordt de auto nog steeds een beetje als statussymbool gezien. Dus je verplaatsen per auto idem dito. Lopen of fietsen is iets voor schoolkinderen en mensen met minder status, lijkt het idee.

Ik ben net terug van een paar weken in Ottawa (de hoofdstad van Canada). Ik kom daar regelmatig, en opnieuw viel het me op hoe veel mensen daar te voet naar hun werk gaan en ook de fiets is in opkomst. Tussen half 7 en 8 uur in de ochtend krioelen de trottoirs van mensen in kantoorkleding die op weg zijn naar hun werk. Een half uur lopen vinden ze daar heel normaal. Moeten ze een grotere afstand afleggen, dan pakken velen de bus, niet de auto. Dus ook bij de bushaltes zie je in de ochtend rijen mensen op de bus wachten. Maar ook in de vrije tijd is lopen daar heel normaal als je ergens heen moet. Echt niet zoals hier dat ze de auto pakken om even op bezoek te gaan bij een vriend die 20 minuten verderop woont. Dan gaan ze gewoon te voet.

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 11:57:

[..]

Ik denk dat het ook een beetje een Nederlands dingetje is. Een auto was tot in de jaren '60 een luxe die pas in de jaren '70 binnen het bereik van de massa kwam. In Nederland wordt de auto nog steeds een beetje als statussymbool gezien. Dus je verplaatsen per auto idem dito. Lopen of fietsen is iets voor schoolkinderen en mensen met minder status, lijkt het idee.

Ik ben net terug van een paar weken in Ottawa (de hoofdstad van Canada). Ik kom daar regelmatig, en opnieuw viel het me op hoe veel mensen daar te voet naar hun werk gaan en ook de fiets is in opkomst. Tussen half 7 en 8 uur in de ochtend krioelen de trottoirs van mensen in kantoorkleding die op weg zijn naar hun werk. Een half uur lopen vinden ze daar heel normaal. Moeten ze een grotere afstand afleggen, dan pakken velen de bus, niet de auto. Dus ook bij de bushaltes zie je in de ochtend rijen mensen op de bus wachten. Maar ook in de vrije tijd is lopen daar heel normaal als je ergens heen moet. Echt niet zoals hier dat ze de auto pakken om even op bezoek te gaan bij een vriend die 20 minuten verderop woont. Dan gaan ze gewoon te voet.

Tsja, dat is in New York ook zo.

Echt een verschil tussen Canadese steden en platteland. Sterker nog. Ga naar Alberta en er zijn daar genoeg plekken waar je niet eens echt goed kan fietsen want gravel en dirt roads en afstanden zijn echt veel te groot om te lopen. 


SuzyQFive schreef op 22-05-2022 om 12:06:

[..]

Tsja, dat is in New York ook zo.

Echt een verschil tussen Canadese steden en platteland. Sterker nog. Ga naar Alberta en er zijn daar genoeg plekken waar je niet eens echt goed kan fietsen want gravel en dirt roads en afstanden zijn echt veel te groot om te lopen.


Dergelijk platteland kennen we hier in Nederland niet. Maar feit is dat in de gebieden die wel enigszins vergelijkbaar zijn met Nederland (steden en omliggende voorsteden) mensen in Canada meer lopen en fietsen dan in Nederland om van A naar B te komen. Onze Canadese vriend die regelmatig bij ons logeert, verbaast zich er hogelijk over dat Nederlanders voor elke afstand van 5 minuten in de auto stappen.

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 11:57:

[..]

Ik denk dat het ook een beetje een Nederlands dingetje is. Een auto was tot in de jaren '60 een luxe die pas in de jaren '70 binnen het bereik van de massa kwam. In Nederland wordt de auto nog steeds een beetje als statussymbool gezien. Dus je verplaatsen per auto idem dito. Lopen of fietsen is iets voor schoolkinderen en mensen met minder status, lijkt het idee.

Ik ben net terug van een paar weken in Ottawa (de hoofdstad van Canada). Ik kom daar regelmatig, en opnieuw viel het me op hoe veel mensen daar te voet naar hun werk gaan en ook de fiets is in opkomst. Tussen half 7 en 8 uur in de ochtend krioelen de trottoirs van mensen in kantoorkleding die op weg zijn naar hun werk. Een half uur lopen vinden ze daar heel normaal. Moeten ze een grotere afstand afleggen, dan pakken velen de bus, niet de auto. Dus ook bij de bushaltes zie je in de ochtend rijen mensen op de bus wachten. Maar ook in de vrije tijd is lopen daar heel normaal als je ergens heen moet. Echt niet zoals hier dat ze de auto pakken om even op bezoek te gaan bij een vriend die 20 minuten verderop woont. Dan gaan ze gewoon te voet.

In de USA pakt men juist voor alles de auto en kinderen kunnen daar op 16 jaar al met eigen auto naar school. Grote steden zijn wellicht meer vergelijkbaar met de randstad en heeft men geen ruimte voor een eigen auto waardoor ze wel met het OV moeten. 

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 11:57:

[..]

Ik denk dat het ook een beetje een Nederlands dingetje is. Een auto was tot in de jaren '60 een luxe die pas in de jaren '70 binnen het bereik van de massa kwam. In Nederland wordt de auto nog steeds een beetje als statussymbool gezien. Dus je verplaatsen per auto idem dito. Lopen of fietsen is iets voor schoolkinderen en mensen met minder status, lijkt het idee.

Ik ben net terug van een paar weken in Ottawa (de hoofdstad van Canada). Ik kom daar regelmatig, en opnieuw viel het me op hoe veel mensen daar te voet naar hun werk gaan en ook de fiets is in opkomst. Tussen half 7 en 8 uur in de ochtend krioelen de trottoirs van mensen in kantoorkleding die op weg zijn naar hun werk. Een half uur lopen vinden ze daar heel normaal. Moeten ze een grotere afstand afleggen, dan pakken velen de bus, niet de auto. Dus ook bij de bushaltes zie je in de ochtend rijen mensen op de bus wachten. Maar ook in de vrije tijd is lopen daar heel normaal als je ergens heen moet. Echt niet zoals hier dat ze de auto pakken om even op bezoek te gaan bij een vriend die 20 minuten verderop woont. Dan gaan ze gewoon te voet.

Dat is beslist niet overal in Canada zo, vraag maar aan de vlogger van Not Just Bikes,in Toronto is dat niet zo.


https://m.youtube.com/watch?v=F4kmDxcfR48

Auwereel schreef op 22-05-2022 om 15:12:

[..]

Dat is beslist niet overal in Canada zo, vraag maar aan de vlogger van Not Just Bikes,in Toronto is dat niet zo.


https://m.youtube.com/watch?v=F4kmDxcfR48

Toronto is een wat vreemde stad in Canada, ze willen zich profileren als een tweede New York, maar hebben de allure niet. Veel Canadezen en zelfs mensen die al van oudsher in Toronto wonen, zien die ontwikkeling met lede ogen aan, de geforceerde verandering in "hun" stad naar Amerikaans model vinden ze niet fijn.

Dan is London Ontario ook een vreemde stad en dus wel meer voorbeelden die in die vlog worden genoemd. De laatste jaren komen nogal wat Canadezen deze kant op om hier wegontwerp te leren en die zeggen vaak hetzelfde als in Not Just Bikes 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.