Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Timo

Timo

14-04-2015 om 00:52

18 plus spelletjes voor jongere kinderen, vanuit een andere hoek.

Hallo daar,

Ik ben de laatste tijd nog al wat aan het google Geweest over hoe het nou zit met de verkoop van 18 plus games aan minderjarigen. (Zo blijkt dat de 18+ richtlijn van pegi een richlijn is, en geen wet. Voor 18 plus games moet je wel minimaal 16 zijn en winkels mogen eigen regels voor de verkoop hiervan stellen).

Tijdens dit gegoogle kwam ik langs een heleboel fora, vooral voor ouders zoals deze waar mensen vragen hadden over of spellen wel of niet geschikt waren voor hun kinderen. Ik ben zelf 17 en ik dacht dat het misschien een goed idee was om ouders te informeren over dit soort games, en te vertellen over mijn ervaringen er mee.

Mijn ouders zijn zelf nooit zo moeilijk geweest met dit soort dingen, ook al ben ik verder vrij streng opgevoed. Ik heb vanaf ongeveer mijn 12e gta, cod enzovoort op de ps2 gespeeld. Dat wil niet zeggen dat ik nu een onfatsoenlijke, geweldaldadige of verstandelijk beschadigde jongen ben. Ik basketbal 3 keer per week, heb een vriendin en een leuk sociaal leven, ik speel ook nog regelmatig een spelletje en doe dit jaar eindexamen havo.

Dat ik dit alles zonder problemen ben doorgekomen wil niet zeggen dat ik ouders aanraad om hun kinderen toestemming te geven om dit soort games te spelen. Ik geloof niet dat geweld in fantasiewerelden je kinderen geweldadig maakt in het echte leven of op welke manier dan ook beschadigt, maar elke ouder moet dat voor zichzelf beslissen.

Als er iemand is die vragen heeft over welk spel dan ook, de meesten ken ik wel of heb ik zelf gespeeld. Vraag maar raak! Ik zal alles beantwoorden. Dit kan gaan over mijn ervaringen of vragen over een spel zelf.

Als laatste wil ik nog iets kwijt over het kopen van deze spellen. Ik heb veel gelezen over kinderen die spellen in de winkel meekregen, en ze vervolgens van hun ouders weer terug naar de winkel moesten brengen. Als uw kind een eigen bankrekening heeft kunnen deze spellen echter vrij simpel via internet bemachtigd worden. Deze worden dan niet opgestuurd maar je krijgt in je mail een "key" een code die je kan invoeren en dan kun je het spel downloaden. Zo koop je het spel zonder fysiek doosje en dit is dus lastig te controleren. Vooral op de computer is dit groot maar op de playstation en xbox kan dit ook. Op mijn playstation 2 vroeger kon dat niet :^).

Sorry voor eventuele tikfouten. Alles op een ipad getypt.

Bedankt voor het lezen ban mijn topic. Ben erg benieuwd wat ouders te zeggen hebben.

Timo

Bimba Boef

Bimba Boef

14-04-2015 om 07:50

beste timo

Wat is jouw belang om hier op een forum voor ouders dit soort berichten te plaatsen?

Of ouders hun kinderen spelletjes boven de leeftijd laten doen, mogen ze inderdaad zelf weten. Gelukkig maar! Voor ieder kind kan dit een andere uitwerking hebben. Dat jij er niet gewelddadig van bent geworden zegt helemaal niks. Er zijn veel andere kinderen, minder intelligent dan jij, meer beïnvloedbaar dan jij en/of met gedragsstoornissen die wel degelijk veel last hebben van deze bezigheden, die wel degelijk in hun ontwikkeling gestoord worden hier door. Daar naast zijn er voor alle leeftijden erg veel andere spelletjes die een betere invloed hebben, die meer geschikt zijn om bepaalde tekortkomingen te stimuleren in een kind.

Jouw laatste tip over het bestellen van een spel wist ik inderdaad niet! Is dat wel legaal?
Ik weet niet of er ouders zijn die hun kinderen op die leeftijd al laten internetbankieren. Ik in elk geval niet. Mijn zoon van 16 heeft een rekening bij de ING waarop alleen ik kan internetbankieren, hij kan

Bimba

"Ik weet niet of er ouders zijn die hun kinderen op die leeftijd al laten internetbankieren."
Ja hoor. Mijn zoon heeft vanaf zijn tiende een volwaardige bankrekening (bij Triodos). Heb er wel een roodstandblokkade op gezet, maar in principe zou hij overschrijvingen kunnen doen. Wij hebben vooralsnog de afspraak dat samen te doen en ik heb zijn codes.

Bimba Boef

Bimba Boef

14-04-2015 om 07:55

En verder

Hij kan alleen de pas gebruiken en geld halen van de lopende rekening. Er zit een spaarrekening aan gekoppeld maar hij kan daar dus niet aankomen. Ik beheer dus zijn geld en hij kan dat geintje dus niet flikken zeg maar.

Laatste vraag. Waarom denk je dat wij als ouders vragen aan jou zullen stellen over spelletjes? Ik kan niet voor André ouders spreken maar als ik iets over een spel wil weten, zoek ik dat op. Dus ik ben erg benieuwd wat je met dit bericht voor hebt, ik twijfel of je w

Bimba Boef

Bimba Boef

14-04-2015 om 07:57

soort er gaat iets mis...

Ik twijfel of je bent wie je zegt te zijn. Of is jouw missie " Alle spellen voor alle leeftijden?"
Groet bimba

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:17

bimba

Hier loopt precies zo'n exemplaar rond als Timo, alleen een jaartje jonger. Wat zijn belang is weet ik niet maar ik vind het in principe heel aardig om informatie te kunnen krijgen van zo'n verstandige jongeman.

Veel ouders verdiepen zich niet in een spel en zeggen klakkeloos ja of nee of vragen het aan andere ouders met een gekleurde visie. Jij bijvoorbeeld heeft na al die tijd nog steeds niet de knop gevonden om je autocorrect uit te zetten, iets wat je ook overal kan vragen of opzoeken... (en ja dat vind ik ergerlijk, veel erger dan spelfouten).

Profiteer er van als je dat wil maar jaag anderen niet weg hier.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:23

Timo

Net wat bimba al zegt, ik geloof ook niet dat kinderen gewelddadig worden ván spelletjes spelen maar bij sommige kinderen is het wel een trigger van iets wat ze in zich hebben. Je moet dus wel goed naar je kind kijken. Zoals ik al zei heb ik een 16jarige die erg lijkt op jou maar ik heb er ook eentje van 13 die vmbo-basis doet en waar ik wat meer op moet letten. Hij speelt ook al langere tijd spellen voor veel oudere kinderen en ook 18+ en voor zover ik zie heeft hij niets in zijn karakter wat getriggerd kan worden maar we houden het wel in de gaten. Vroeger leek hij veel gevoeliger voor gokken/geld uitgeven dan oudste maar dat lijkt nu ook de goede kant op te gaan. Hij heeft nu een krantenwijkje en geeft nu vooral geld uit aan xboxspellen en is niet meer zo gevoelig om alles te willen hebben en wel meteen zonder er lang over na te denken.

Overigens ben ik er niet voor om een kind voor zijn vijftiende volledig los te laten in internetbankieren maar goed als je de limiet op nul zet en je kunt dus ook niet internetbankieren onder de nul dan is het niet anders dan vroeger met een spaarpot.

Timo

Timo

14-04-2015 om 08:24

Reactie op bimba

Beste Bimba,

Mijn belanhghier is om ouders te helpen, ik heb dit probleem op veel plaatsen gezien. Op internet, maar ook binnen mijn familie en vriendenkring. Nu sta ik er als jongere vanuit een andere hoek in dan ouders. Die wilde ik graag met ouders delen. Ook plaats ik dit bericht om te laten zien hoe het ook kan. Ik zie vaak op fora voor ouders kinderen reageren met de meest idiote reacties als '"Wat een bullshit" of "omg ik heb hier nooit last van gehad blablabla" nog even over die spellen via internet, ik was vergeten te zeggen dat dese ook met paysafecards kunnen worden gekocht. Deze kun je gewoon bij de bruna kopen. Dit is een bon met een code die als onlne betaalmiddel kan worden gebruikt. En dat via internet is dan ook legaal en wordt zelfs steeds groter. Steeds minder mensen gaan de deur uit voor een game. Dan je andere vraag, waarom ik denk dat ouders me vragen zullen stellen over spelletjes. Simpel, ik ben een jongere en ik heb ze gespeeld. Ik kan dus bekijken op een objectieve manier of ik dit geschikt zou vinden. Dit is uiteraard een ADVIES, en niets anders. Zo zou ik gta nooit aanraden aan iemand van bijvporbeeld 12. Ik weet dat erg veel kinderen van die leeftijd het wel hebben, of vaak bij vrienden spelen. Als je het verhaal netjes speelt is het niet veel erger dan de meeste andere 18+ spellen, maar je kunt er verwchrikkelijkendingen doen buiten het verhaal om, omdat het een zogenaamd freeroam spel is.

Of ik ben wie ik zeg te zijn? Ik begrijp dat je achterdochtig bent, maar ik moest lachen toen ik dat las. Mijn "missie" zoals je dat mooi verwoord is om ouders te informeren. Niet om 12 jarigen te helpen.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:33

Timo

Ik denk dat we er allemaal het meest aan hebben als je zegt welke spellen je voor bepaalde leeftijden zeker niet of wel geschikt vindt. Dus wat je schrijft over GTA heeft wel zin. Post meer van dat soort reacties en dan is dat later te vinden als ouders er op zoeken. Ik heb overigens weer geen probleem met GTA bij 12

Timo

Timo

14-04-2015 om 08:34

Barvaux

Ik denk dat je wel een punt hebt ja, dat het ene kind er gevoeliger voor is dan het andere. En dat je voornamelijk zelf moet kijken of je vindt dat je kind dit aankan. Ik probeer ook absoluut niet te zeggen dat iedereen tegen dit soort spellen kan, omdat ik dat ook kan.

Ik heb trouwens nog een aanrader voor mensen met een wiiu, de nieuwe super smash brothers voor wiiu is een spel wat ontzettend leuk en uitdagend is. Voornamelijk om met vrienden te spelen. Wij hebben thuis de melee versie voor gamecube uit 2001 liggen en ik speel nog regelmatig een potje tegen mn stiefbroer van 16. Het gaat om nintendo karakters die elkaar buiten een veld moeten zien te krijgen. Het spel uit 2001 was bedoeld als familiespel, maar is meer iets geworden waar mensen toernooien in houden. Het is een zogenaamde "esport" geworden. De wiiu versie is wel geslaagd als familiespel.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:35

oja

Ik heb geen probleem met MIJN kind en GTA natuurlijk

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:37

timo

Super smash.... dat is toch dat spel waar inderdaad al die 'getekende' figuurtjes op elkaar inrammen? Als dat het is, dat hadden wij ook voor de wii. Vreemd spel met een rating voor vanaf 12 jaar of iets dergelijks. Kijk dat snap ik dan niet. Kinderen kijken al van jongs af aan hoe Tom en Jerry elkaar de hersens in slaan maar zo'n spel mocht pas vanaf 12.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:40

ha gevonden

http://www.ouders.nl/forum/6-puberteit-12-18/18-spellen-0?page=1 in dit draadje werd dat spel ook beschreven (pag 2)

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:41

en P ben ik dus

Moni

Moni

14-04-2015 om 08:41

Ik ben ook wel benieuwd welke spellen jij wel geschikt vindt

ook al staat er 16 of 18 op?

Mijn zoon is 12 maar is wat oud voor zijn leeftijd.
Hij mag van ons geen 16+ spellen.
Wat hij wel mag is internetbankieren
Hij heeft een jongerenrekening en hij kan niet rood staan. Dat vind ik voldoende garantie.
Uiteraard kan hij niet bij onze rekeningen of bij ons spaargeld voor zijn studie.

En Bimba, spellen online kopen is heel normaal en is legaal. Je kunt online ook software kopen of e-books. Er hoeft geen doosje meer omheen, geen verzendkosten. Dat maakt het goedkoper.

Timo

Timo

14-04-2015 om 08:43

Barvaux

Ja gta is ook wel speelbaar voor iemand van 12, maar aanraden doe ik het niet, omdat het zo heftig is. Over call of duty valt te debatteren. Spellen als assassin's creed zou ik wel aanraden. Het geweld is veel minder. Heftig dan d eerder genoemde spellen, bevat zwaarden, geen geweren. Ook zit er een prachtig verhaal in waardooe je ook nog eens de geschiedenis van de locatie van het spel leert. (Florence, Boston. Parijs).

Als uw kind constant blijft zeuren om een spel dat u ongeschikt vindt voor hem of haar, probeer haar in plaats daarvan eens league of legends te laten spelen. Dit is mijn favoriete spel op het koment. Het is voor de computer en het is gratis. Je hebt er ook geen bijzonder zware domputer voor nodig. Het geweld is minimaal en de rating is "T for Teen, fantasy violence" in de algemene voorwaarden staat dat je minimaal 13 moet zijn, maar het geweld valt erg mee. Je traint in dit spel onder andere reflexen en je krijgt strategisch inzicht.

Timo

Timo

14-04-2015 om 08:47

Barvaux

Dat klopt ja, er zijn richtijnen voor, er wordt een soort van geweld gebruikt, mensen slaan elkaar. Dus dan wordt het al vrij snel 12+. Dit spel vindt ik echter geschikt voor alle leeftijden. Zelfs in de reclame wordt het gespeeld door een meisje van een jaar of 8....

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:48

Timo

Ik heb vanaf het begin mijn kind dus niet laten spelen op de computer en daar nooit spelletjes voor aangeschaft. Wij hebben daar dus spelcomputers voor gebruikt. Duidelijker verschil voor mijn kinderen. Mijn jongste heeft een laptop voor school (dyslexie/kurzweil) en kan daar niet eens op downloaden dus alleen iets van spele.nl of iets dergelijks.

Zijn laatste aanschaf voor xbox is overigens watchdogs maar zijn vader heeft erg veel 18+ spellen die hij volgens mij wel allemaal mag spelen maar dat zou ik moeten vragen. Het is zijn vader die zich hier mee bezig houdt. Ik heb er wel een probleem mee als hij met een vriendje speelt, dat is lastiger maar nu hij 13 is laat ik dat ook los, daar ga ik niet meer tussen zitten. In zijn klas is het allemaal heel normaal en ik geloof ook niet dat de buren er een probleem mee hebben als hun zoon van 13 hier zit.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 08:49

maar timo

Is het spel voor de wiiu dan nog steeds voor 12+?

Timo

Timo

14-04-2015 om 08:51

Moni

Het gaat er ontzettend om welk spel het is. Ik vindt het een verstandige keuze om hem geen 16+ spellen tenlaten spelen, maar als je vindt dat hij wat oud voor zijn leeftijd is en hij wil het heel erg graag kan je natuurlijk onderhandelen. Ik weet niet welk spel hij wil hebben, maar je kunt kijken hoeveel geweld er in zit en dan samen kijken of het wat is.

Grappig trouwens, toen ik 12 was vond ik het ook onzin dat sommige van mijn vrienden geen 18+ spellen mochten spelen. Nu kan ik me er zeker wel wat bij voorstellen.

Timo

Timo

14-04-2015 om 08:54

Smash bros

Ff opgezocht, de nieuwe smash bros is rated E for everyone. Alle leeftijden dus.

Timo

Ik ben wel blij met jouw input hoor! League of legends, dat ga ik eens bekijken, zou zomaar en heel goede tip voor mijn oudste kunnen zijn.
Hier (een zoon van bijna 12 en eentje van 10) vragen ze wel eens om call of duty. "Dat mag de halve klas". Daar ben ik niet gevoelig voor, ik heb het gegoogled en het leek me (nog) niks voor hen. Wat is jouw ervaring, waarom "valt erover te debatteren" zoals je zegt? Is er minder sprake van expliciet heftig geweld dan in GTA?
En Assassin's Creed, dat vind jij geschikt voor een 12-jarige? Speelde jij het zelf toen al?

Timo

Timo

14-04-2015 om 09:01

Barvaux

Iets bij een vriendje spelen is helaas lastig te voorkomen. En het scheiden van computers en consoles is eigenlijk best een goed idee, zeker voor jongere kinderen.

Het rare is dat winkels 18+ spellen niet verkopen aan minderjarigen, en dat er erg streng over wordt gedaan, maar dat gta die vandaag eindelijk op de pc uitkomt toch bij mij op de deurmat valt.

Nog even over dit kopen zonder hoesje via internet, er zijn in veel speelgoedwinkels giftcards voor playstation network beschikbaar. Deze kan je gewoon kopen en daar vervolgens online via de playstation store games van kopen.

Timo

Timo

14-04-2015 om 09:12

Anneque

Call of duty is een oorlogspel, er eordt dus met geweren geschoten en met granaten gegooit. Het is vrij heftig wat dat betrefd. Dit speelde ik zelf wel toen ik 12 was (danwel de minder mooie oude ps2 versie) maar dat kwam meer omdat mijn ouders ook niet echt beter wisten. Het argument "iedereen speelt het" het waarschijnlijk wel waar, er zijn veel ouders die hun kinderen dit soort spellen laten spelen.

Dat maakt het echter geen goed argument. Het is maar de vraag wat jij denkt dat je kind aan zou kunnen. Er is sprake van minder heftig geweld dan bij gta omdat je in alle missies duidelijk de opdracht heb wat je koet doen, dat is het verslaan van de vijand. In gta kan je op zinloze wijze willekeurige mensen overrijden of neerschieten die daar toevallig lopen. Assassins creed is meer het kopen waard om de mooie verhaallijn dan om welk geweld dan ook. Het voelt een beetje alsof je een 12 plus film speelt. Ik heb deze spellen allemaal gespeeld toen ik 12 was. Dat waren wel minder mooie varianten, maar met hetzelfde idee. Kik vooral voor jou kind of je demkt dat die het aan kan. Ik raad aan om er, als je er voor gaat geen headset bij te kopen. Je praat dan met willekeurige mensen op het internet en cod staat erom bekend om nogal veel "ragers" (mensen die snel boos worden en gaan schelden als ze verliezen) te hebben. In league of legends heb je alleen een chat waar je in kan typen en daar kan je scheldwporden blokkeren.

diane

diane

14-04-2015 om 10:00

Timo!

Heel leuk dit draadje en voor mij als moeder van 13 jarige zoon heel leerzaam! Blijf tips geven aub!
Hoewel zoon niet echt gemiddeld is, ook niet qua gevoeligheid. Zal zelf niet vragen om echte geweldsspellen.
Ben toch blij dat zoon niet bij jullie komt Barvaux, iets als gta vind ik echt onsmakelijk en volkomen ongeschikt voor kinderen. (of ze dat nu aankunnen of niet, vraag me ook wel af wat je daaronder moet verstaan)

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 10:27

diane

Ik kijk er niet met mijn ogen naar (onsmakelijk bijv) want het is mijn hobby niet. Net zoals ik niets aan veel kinderprogramma's vind: ik ben de doelgroep niet. Ik kijk dus anders naar spellen en niet uit de ogen van mijzelf maar ik probeer mij te verplaatsen in wat jongens leuk vinden en gelukkig helpt het mee dat ik een man heb die al vanaf zijn jeugd games speelt.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 10:29

oja

Mijn man gaat vooral voor de oorlogsspellen, heeft daar een flinke verzameling van maar ik kan mij voorstellen dat er hier heel veel mensen (vrouwen) zitten die het maar vreemd vinden dat je een oorlogsspel speelt en dan ook vooral dénken aan een oorlog en aan hoe verschrikkelijk ze dat vinden.

Tja, ik kan mij ook bepaalde hobby's niet voorstellen maar mijn man is zeer vredelievend, totaal niet agressief etc en dat zijn mijn kinderen ook niet.

Bedankt Timo

Dank je voor de tips. Wat me tegenstaat (maar dat is een hoogst particuliere weerzin) is de zinloosheid van het geweld in GTA, en (ik heb er wel eens een flits van voorbij zien komen) het expiciete ervan. Het bloed droop van het scherm, leek het. Ik houd dat voorlopig nog ver buiten mijn huis, maar het helpt ook dat de jongens er nog niet naar talen.

Overigens (in reactie op diane): mijn zoons weten dat ze geen GTA en COD mogen spelen, ook niet bij vriendjes. Daar hebben we duidelijke afspraken over, ook met die vriendjes. Ik check dat ook wel eens. Dan speelt Pietje van 9 (die wel GTA mag) hier, en als ze dan naar Pietje verkassen, benoem ik dat nog even: Flipje mag best bij jou spelen, Pietje, maar hij mag nog geen GTA. Dus of ze verzinnen iets anders, of er wordt niet daar gespeeld. So far, so good Als ze flink gaan puberen, zien we wel weer maar tot nu toe werkt het.

Oja, nog een vraag over Assassin's creed

Ik maak maar even misbruik van je want zo vaak spreek ik geen 17-jarigen
Wij hebben geen Wii of X-Box of weet ik het wat je nog meer kunt hebben. Kun je dit ook op pc/laptop spelen? Of op een tablet desnoods?

Evanlyn

Evanlyn

14-04-2015 om 11:19

hier

Battlefield en Team Fortress Two. Die zien er zo belachelijk uit dat ik het niet zo erg vind, maar het zijn natuurlijk wel schietspelletjes. Ik verbaas me over mijn vriendelijke, zachtaardige zoon als hij dat speelt.

Kun je League of Legends via Steam krijgen?

minie

minie

14-04-2015 om 12:06

minecraft

Onze zoon van 11 speelt minecraft. Leuk vond ik; al dat bouwen. Nu is er de vechtvariant ingeslopen. Duurde even voor ik het door had- hij speelt het met vrienden. Ik hoor niet anders dan; maak 'm af, blaas 'm op.
Wil dit niet hebben maar weet nu niet zo goed hoe ik dit in goede banen moet leiden. Kan het niet geheel op waarde schatten; hij speelkt ook buiten met pistolen van hout, al rennend door de struikenm in een fantasiespel met vriendjes. Vind ik dan weer fijn dat hij buiten speelt (doet hij veel).
Is het dan niet hypocriet om minecraft zo af te keuren?
Wat is jullie mening?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.