macademia
17-01-2013 om 13:28
1e menstruatie in het geheim
Hallo allemaal,
Omdat ik er op het moment volledig doorheen zit, wil ik graag hier advies vragen. Gisteren was zo ongeveer De Blue Wednesday van het jaar . Mijn moeder is ernstig ziek en hoorde dat er niets meer gedaan kan worden, mijn oma heeft een hersenbloeding gekregen, ik ben mijn ring verloren in de sneeuw die ik voor mijn trouwdag had gekregen....En als klap op de vuurpijl vind ik gisteravond een onderbroekje van mijn oudste dochter met een 'vol' maandverband erin, terwijl ik helemaal niet weet dat ze überhaupt ongesteld is geworden.
Ik voel me op het moment echt ongelofelijk falend als moeder, en begrijp hier helemaal niks van. We gaan hier open en vrij met elkaar om, ik heb haar voorbereid, maandverbandjes gegeven voor in haar schooltas, nooit bang gemaakt met verhalen dat je menstruatie vreselijk of vies of weet ik veel wat is. Ik heb juist altijd gezegd dat het een belangrijk moment is als je het wordt, omdat je dan weet dat je lichaam goed werkt (voor zover je dat natuurlijk goed kunt weten). Ze weet dat ze ons, mij volledig kan vertrouwen.
Dit gisteravond vinden, was echt de druppel die mijn emmer deed overlopen, en ik kreeg een enorme huilbui. Vandaag heb ik voor haar een prullenbakje gekocht en in de wc gezet, en zakjes opgehangen, verschillende soorten maandverband neergezet zodat ze kan kiezen en vinden wat ze graag gebruikt.
Ik weet even helemaal niet meer hoe ik onze verstandhouding kan verbeteren. Heeft hier misschien iemand goede raad voor mij?
Gr
Macademia

Kaaskopje
20-01-2013 om 00:16
Ik was laat
Ik was al 15 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Mijn zussen waren toen allebei thuis. Ondanks dat ik wist dat het onderhand tijd werd dat het zou gebeuren, was ik toch een beetje onthutst. "O jee... ongesteld..." Ik kwam de badkamer uit en vertelde het gelijk aan mijn zussen. Die reageerden met 'Hè hè, éindelijk!' Ze waren blij voor me geloof ik. 36 Jaar later zaten we met ons drieën bij V&D aan de erwtensoep en bespraken we het einde van ons vruchtbare leven. Alledrie in de overgang, of al geweest. De strekking is ongeveer hetzelfde 'Hè hè... eindelijk!'

Shonagh43
20-01-2013 om 12:46
Kaaskopje
Geweldig ! Ik heb geen zussen, maar wil na 43 jaar nu ook wel heel graag aan de erwtensoep :o)

MariaV
21-01-2013 om 15:08
Macadamia
Als je dochter zoveel danst, dan kun je haar misschien beter ook tampons aanreiken en suggereren daarmee te gaan oefenen? Er zit meestal een gebruiksaanwijzing bij, maar je kunt haar vragen of ze ook nog uitleg van jou wil. Zo leg je het bij haar.

Natalies
23-01-2013 om 21:13
Helemaal niet gefaald!
Ik heb zelf geen dochters, maar ik kan me wel herinneren, dat ik er zelf toen nogal nuchter over was. Ik had helemaal niet de behoefte het er uitgebreid met mn moeder over te hebben en verwachte ook niets van haar. Ik was blij dat ze me van te voren "alles" had uitgelegd en ik wist waar t maandverband was. Wat ik nodig had had ze me ervòor al "gegeven".
En dat heb jij toch ook gedaan! Prima toch!
Dat zich opsluit met haar lenzen etc heeft ook wel iets goeds. Ze klaart haar klusje zelf, zonder hulp. Daar is ook moed voor nodig en die heeft ze dus blijkbaar