Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Actie voor Jacob

https://www.bnnvara.nl/devooravond/artikelen/steun-de-petitie-jacobblijfthier

De pagina was even te overbelast om te kunnen tekenen voor de petitie. Gelukkig. Een kind dat hier al 5 jaar is, vlekkeloos Nederlands spreekt, puber,  HAVO doet en uit een oorlogsgebied komt moet naar een voor hem vreemd land waar moeder uit voorzichtigheid de nationaliteit had aangevraagd zonder dat ze daar thuis waren. Ja, had je dat maar niet gedaan.

Gelukkig is er een actie van ouders en kinderen. Hopelijk lukt het wel. Ik merk dat ik het best lastig vind dat het kinderpardon deze keer geen issue is zoals bij de vorige verkiezingen. Terwijl dat maar deels goed opgelost is en de beloofde kinderen uit kampen in Griekenland nog steeds niet hier zijn. Toch fijn dat we niet in Spanje, Italie of Griekenland wonen. Dan kunnen we zelf uitmaken of we solidair zijn of ons aan de EU afspraken houden.

En verder blijven we onhaalbare eisen stellen waar mensen soms bij toeval aan blijken te voldoen.


Getekent het is toch belachelijk dat ons systeem hier in nederland op deze manier werkt.

Leen13

Leen13

06-04-2021 om 20:26 Topicstarter

Nu is het wel gelukt om te tekenen. 

Had hem gisteren al getekend en heb hem naar andere mensen doorgestuurd. Er zullen vast mensen zeggen dat ze in Armenië had moeten blijven. Maar jeetje, het is niet alsof je vanuit Syrië een lijnvlucht naar Schiphol kan boeken, zodat je naar je familie in Nederland kan vluchten. Nee, je moet een gevaarlijke, lange reis maken, kan in Armenië een paspoort krijgen wat je dan maar doet voor de zekerheid en nu moeten moeder en zoon daar heen, weer helemaal opnieuw beginnen in een land dat ze niet kennen, waarvan ze de taal niet spreken en waar ze geen familie hebben. 

Het argument dat ze de taal van Armenie niet spreken slaat natuurlijk nergens op. Ze spraken ook geen Nederlands toen ze hierheen kwamen. Als ze Nederlands kunnen leren, kunnen ze ook Armeens leren. 

Het echte probleem zijn de lange asielprocedures. Als het IND gewoon binnen een half jaar een beslissing zou nemen en mensen ook echt het land uitgezet werden als hun aanvraag werd afgewezen, zouden dit soort dingen niet steeds gebeuren. En zouden mensen niet in de acht jaar dat ze procederen nog vijf kinderen krijgen die in Nederland geboren worden waardoor er weer een extra argument tegen uitzetting bijkomt. In Amsterdam speelt ook een zaak: https://www.parool.nl/amsterdam/petitie-opgezet-voor-amsterdamse-zusjes-voor-wie-uitzetting-dreigt~bf68824b/

Begrijp me goed, ik gun Jacob en de Amsterdamse zusjes van harte dat ze kunnen blijven. Het is verschrikkelijk dat het de overheid wel lukt om nette mensen zoals zij eruit te gooien omdat deze mensen waarschijnlijk zullen meewerken en er tientallen illegale (bijvoorbeeld) Marokkanen niet uitgezet worden, omdat de Marokkaanse overheid het wel fijn vindt dat ze hier wonen en financieel goed verzorgd worden. 

Getekend! Vind het erg dat het er zo aan toe gaat 

Ik heb het ook gedeeld en ben blij om te zien dat heel veel mensen tekenen!

Rhonda schreef op 07-04-2021 om 08:52:

Het argument dat ze de taal van Armenie niet spreken slaat natuurlijk nergens op. Ze spraken ook geen Nederlands toen ze hierheen kwamen. Als ze Nederlands kunnen leren, kunnen ze ook Armeens leren.

Ongetwijfeld. Maar wil je het een opgroeiende jongen aandoen om wéér een nieuwe taal te leren spreken? En lezen en schrijven, met het Armeense alfabet? Weghalen bij zijn oma en andere familie? Omdat we nou eenmaal regeltjes hebben? Is dat het waard? In een land waar we het zo fijn vinden dat Stichting Jarige Job bestaat omdat we het zo schrijnend, onacceptabel vinden dat sommige kinderen geen verjaardagsfeestje kunnen geven. 

Leen13

Leen13

07-04-2021 om 14:48 Topicstarter

"Tina’s moeder, oma, een broer en twee ooms wonen al langer in Nederland én hebben de Nederlandse nationaliteit."

Hoe je zo kunt sollen met oorlogsslachtoffers uit Syrië. Hebben ze een nieuw thuis opgebouwd met een eigen netwerk en familie in Nederland.

Dit betekent ook dehumanisering van de mensen die dit beleid bedenken en moeten uitvoeren en de mensen die er omheen staan en het moeten meemaken. Het maakt de samenleving uiteindelijk voor iedereen onveilig.

skik schreef op 07-04-2021 om 14:36:

[..]

Ongetwijfeld. Maar wil je het een opgroeiende jongen aandoen om wéér een nieuwe taal te leren spreken? En lezen en schrijven, met het Armeense alfabet? Weghalen bij zijn oma en andere familie? Omdat we nou eenmaal regeltjes hebben? Is dat het waard? In een land waar we het zo fijn vinden dat Stichting Jarige Job bestaat omdat we het zo schrijnend, onacceptabel vinden dat sommige kinderen geen verjaardagsfeestje kunnen geven.

Tja, dat kun je ons toch niet kwalijk nemen?

Ik heb het artikel over deze zaak gelezen maar deze mensen hadden toch in 2016 al gehoord dat ze niet mochten blijven? Grootste probleem is dat procedures verlengd en verlengd worden. Door de mensen zelf en door advocaten. Ze wisten al dat ze niet mochten blijven maar bleven tegen beter weten in toch. 

Vind ik dit nu sneu? Ja, natuurlijk. Verder heb ik er geen oordeel over maar het is niet zo dat deze mensen niet al jaren wisten dat ze niet mochten blíjven.  


Ik vind dat je kinderen die al zo lang hier zijn niet terug kan sturen. Maar het probleem is dat niet alleen de procedure te lang duurt,  maar dat asielzoekers ook de zaak heel lang kunnen ophouden door telkens weer in beroep te gaan en door,  zoals de moeder van Lily en Howatd, een valse identiteit op te geven. Daar moet echt wat aan gedaan worden. 

skik schreef op 07-04-2021 om 14:36:

[..]

Ongetwijfeld. Maar wil je het een opgroeiende jongen aandoen om wéér een nieuwe taal te leren spreken? En lezen en schrijven, met het Armeense alfabet? Weghalen bij zijn oma en andere familie? Omdat we nou eenmaal regeltjes hebben? Is dat het waard? In een land waar we het zo fijn vinden dat Stichting Jarige Job bestaat omdat we het zo schrijnend, onacceptabel vinden dat sommige kinderen geen verjaardagsfeestje kunnen geven.

nou Skik, ik spreek vier talen vloeiend, dus dat kan Jacob ook leren. Als ik het Russische alfabet kan leren (en het Griekse ooit op school) , dan kunnen Jacob en zijn moeder ook het Armeense alfabet leren. Geen reden voor verblijfsvergunning dat het zielig is om een taal te moeten leren. 
ik haalde het taalargument alleen aan, omdat ik het in het algemeen geen valide argument vind. Wel vind ik dat mensen na één afwijzing en één afwijzing in hoger beroep meteen uitgezet moeten kunnen worden. 
ik heb niets tegen Jacob persoonlijk, als hij een Syrische vluchteling is, snap ik niet waarom hij niet gewoon een verblijfsvergunning heeft gekregen als oorlogsvluchteling. 

skik schreef op 07-04-2021 om 14:36:

[..]

Ongetwijfeld. Maar wil je het een opgroeiende jongen aandoen om wéér een nieuwe taal te leren spreken? En lezen en schrijven, met het Armeense alfabet? Weghalen bij zijn oma en andere familie? Omdat we nou eenmaal regeltjes hebben? Is dat het waard? 

Ik vind dit ook zwaar wegen. Als het allemaal klopt wat in het verhaal staat: Deze mensen komen niet uit Armenië. Het was een noodgreep om dat paspoort aan te vragen, om aan oorlog te ontsnappen. Dat mislukt en dan zet je alles op alles en lukt het volgende plan wél: naar Nederland waar je familie woont. Je bouwt hier, met je familie, een nieuw leven op. Je kind leert de taal en volgt een opleiding. En dan dreig je te worden weggestuurd omdat je ooit uit wanhoop bereid was een kans aan te grijpen om naar een totaal onbekend land te verhuizen, omdat dat nou eenmaal een juridische, legale mogelijkheid leek te bieden om je kind uit de ellende te halen, zónder een beroep te hoeven doen op een vluchtelingenstatus. Als dat land ze tóen had geaccepteerd, hadden ze daar nu een leven opgebouwd. Maar dat land heeft ze niet geaccepteerd. En dan zou Nederland ze om technisch-juridische redenen daar naartoe sturen, ze dwingen om nog een keer helemaal opnieuw beginnen, zonder familie, zonder taal, zonder basis, waarschijnlijk om Armenië een tik op de vingers te geven en om geen precedent te scheppen? Terwijl ze daar helemaal niks en niemand hebben en hier hun familie, hun vrienden en de taal spreken. Nederland is natuurlijk niet 'schuldig' aan hun wonderlijke omzwerving door de nationaliteiten en de juridische spagaat waarin ze zich daardoor bevinden. Maar ik vind, net als Skik, dat je wel je je verantwoordelijkheid moet nemen op basis van de realiteit en niet op basis van een fictieve situatie. Nogmaals: die mensen zijn geen Armeniërs. Als het is zoals het er staat, vind ik het niet te verantwoorden dat er kennelijk geen maatwerk kan worden geleverd.

Waarschijnlijk niet meer nodig om te zeggen: ik heb de petitie ook getekend

En om het nog even in perspectief te plaatsen: 

Als je naar de onderstaande link gaat van nieuwscheckers, lees je daar dat Wilders Rutte in een debat verweet dat hij in tien jaar tijd 750 duizend niet-westerse allochtonen Nederland had binnengelaten. Dat klopte. Maar wat hij er voor het retorisch gemak niet bij vertelde is dat in diezelfde periode 470 duizend niet-westerse allochtonen Nederland hebben verlaten. Per saldo zijn er in tien jaar tijd dus 280.000 niet-westerse allochtonen 'toegevoegd' aan de Nederlandse samenleving. 

Ik moet eerlijk zeggen: ik ben helemaal niet zo'n zorgeloze voorstander van immigratie. Mensen laten integreren in een totaal andere samenleving is helemaal niet per se gemakkelijk. Niet voor hen om erin te komen en niet voor ons om die ruimte echt voor ze te maken. Maar met deze cijfers schiet ik ook niet in een kramp als er een uitzondering moet worden gemaakt voor een moeder en een puber die hier al vijf jaar 'thuis' zijn. Want zij zijn op zijn minst al een heel eind op weg om geïntegreerd te zijn. En als je ze nu wegstuurt, moeten ze nóg een keer ergens vanaf nul integreren, minder dan nul zelfs, want daar hebben ze geen familie.

https://nieuwscheckers.nl/nieuwscheckers/tijdens-tien-jaar-rutte-zijn-750-duizend-niet-westerse-migranten-naar-nederland-gekomen-470-duizend-hebben-het-land-verlaten/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.