Edjekroketje
17-06-2025 om 22:20
Afstromen?
Onze dochter zit momenteel in 2 mavo. Kan an sich goed meekomen. Geen hoogvlieger - hoeft ook niet. Cijfers zijn over het algemeen goed, met hier en daar een uitglijder. Als de rest van het schooljaar gaat zoals nu kan ze over naar de 3e.
Nu geeft ze aan dat het liever naar kader wil. Ziet erg op tegen het 3e leerjaar met toetsweken (geen toetsen meer tussendoor). Concentreren is erg moeilijk ivm pittige ADHD (heeft medicatie). Daarnaast vindt ze de vakkenpakketten voor de 3e en de 4e moeilijk. Pakket dat ze gekozen heeft is eigenlijk 'de beste van de slechtste' en ook mij lijkt het een lastige opgave te worden.
Nu heeft ze al meerdere keren laten vallen dat ze om o.a. redenen zoals hierboven liever afstroomt naar 3 kader.
Als kader zou betekenen dat ze nog steeds straks haar gewenste mbo-opleiding kan doen dan zouden we er over na willen denken, maar tegelijkertijd vinden we ook dat ze wellicht makkelijk zegt af te willen stromen nu het misschien wel lastig lijkt te worden.
Het gesprek op school moeten we eventueel nog aangaan, maar hoe staan jullie hiertegenover?
Niet te hard oordelen alsjeblieft 😊

Kimdekim
18-06-2025 om 09:08
Mensen met ADHD hebben veel succeservaringen nodig. Ik zou het denk ik doen. Het maakt voor haar toekomst nu niet uit en ik vind haar argumenten valide.

Edjekroketje
18-06-2025 om 09:10
Sorry, ben in slaap gevallen gisteravond, vandaar nu pas een reactie.
Dank in elk geval voor jullie reacties.
We moeten zelf nog uitzoeken hoe of wat er precies mogelijk met kader en hebben haar de tijd gegeven om zelf ook even goed te bedenken wat ze precies wil, alvorens school in te schakelen. Echter met de komende zomervakantie voor de deur hebben we ook geen maanden meer de tijd.
We zijn geen ouders die vinden dat ze op het hoogste niveau moet zitten, mavo is voor ons prima omdat zij daar tot nu toe goed gedijd. Het eerste jaar is ze goed doorgekomen en ook nu staat ze er goed voor, zonder tekortpunten. Heeft een vliegende start gemaakt, maar na de meivakantie is het gedaan met haar motivatie en moet ze zichzelf er echt toe zetten om wat aan school te gaan doen. Gelukkig heeft ze al weinig huiswerk en kan ze het af met 2 a 3 uurtjes in de week thuis. Voor sommige vakken leert ze niet eens en haalt ze toch goede punten. Ze kan het dus wel. Zelf zegt ze dus dat die toetsweken volgend jaar voor haar de bottleneck zijn, en inderdaad, de keren tot nu toe heeft ze ook slecht gescoord. De hoeveelheden stof die ze in 1 keer moet leren zijn gewoon lastig voor haar. Ze zegt dat ze (veel) stress heeft van school. Met de resultaten in het achterhoofd denk ik dus: probeer het nou gewoon volgend jaar, want je kan het. Tegelijkertijd: hoeveel strijd en stress (voor haar en ons) gaat het opleveren als ze er geen zin in heeft of het lukt niet. Maar ook denk ik: ze is een sociaal dier. Zit er geen 'angst' dat ze tijd moet inleveren straks op dat gebied omdat ze harder aan school moet trekken? Want momenteel is alles leuker dan school.
Stresskipje schreef op 18-06-2025 om 07:59:
Ons kind doet kader-mavo (2e). Hij kan prima leren en heeft ruime voldoendes op mavo,zelfs op havo niveau.
Nu moest hij kiezen welke richting hij op wil, en hij kiest voor kader. Zijn argumenten zijn dat hij geen zin heeft in leren en huiswerk maken, en hij wil liever meer praktijk doen.
De opleidingen die hij hierna zou willen doen zijn allen toegankelijk met kader.
Zowel ik als zijn coach vinden dat prima. Goed doordacht, en voor de motivatie is het belangrijk dat ze iets doen waar ze zich goed bij voelen.
Mavo en kader zijn wezenlijk niet hetzelfde, maar met beiden stroom je uit op mbo 3, mbo 4, kan je bij defensie, of zelfs nog havo doen.
Zij geeft dit dus ook aan: geen zin in leren, maar denk ik vooral het opzien tegen toetsweken waarin je alles in 1 keer moet doen in plaats van ook losse toetsen hebben tussendoor.
Evaluna schreef op 18-06-2025 om 07:19:
Als je zelf ook ziet dat het een lastige opgave gaat worden, dan zou ik haar zeker laten afstromen.
Dat vinden we dus dubbel, want in onze ogen is het ook zo dat in het leven je niet alles aan komt waaien en dat je soms ergens voor moet werken / strijden. Je kan niet altijd bij een beetje tegenwind een andere richting kiezen om dan de wind mee te hebben. En dat is dus een beetje ons dilemma: doen we er goed aan om haar de tijd te geven om uit te razen zodat ze straks weer met frisse moed een vervolgopleiding wil gaan doen, of moeten we haar leren dat je soms ergens voor moet werken om iets te bereiken.
Marty1984 schreef op 17-06-2025 om 23:01:
Heeft ze al ideeën wat ze hierna - qua MBO-opleiding - wil gaan doen?
Ik zou haar eventueel wel laten veranderen.
Dan haalt ze die VMBO hopelijk makkelijker en heeft nog wat overschot / energie om aan het MBO te beginnen.
Maar dan moet ze zich tegelijk wel niet klem zetten omdat ze in de ideale wereld voor haar droom-MBO-richting wel TL moet hebben gedaan.Ze moet nog minstens een jaar of 4 voor een eindkwalificatie, ik zou liever hebben dat ze dus nu 't VMBO zonder problemen haalt dan dat ze vastloopt - door haar ADHD, haar concentratie, te weinig vertrouwen, ... - en misschien op haar 17 à 18 totaal schoolmoe is en stopt eens ze dat papiertje van VMBO heeft.
Ja dat weet ze al wel een tijdje gelukkig, alleen we moeten dus nog even uitzoeken of dat lukt als ze af zou stromen.
Voor ons maakt het ook echt niet uit welk niveau ze doet, als ze maar op haar plekje zit. Dat leek dus zo te zijn, maar wellicht is dat niet (meer). Schoolmoe worden is zeker niet wat we zouden willen, want ze roept nu al dat ze het liefst zou stoppen met school. Maar ja, is dat wellicht ook omdat het eind schooljaar is? Ik weet het niet.
Met het onderwijsstelsel hier is veel mogelijk en al zou ze dus afstromen: ze komt er wel, daar hebben we alle vertrouwen in.

Edjekroketje
18-06-2025 om 09:11
Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 09:01:
Precies, in principe maakt het voor de doorstroming naar het MBO niet uit. Wat wel anders is, is dat je de mogelijkheid om door te stromen naar de havo verliest. Maar als dochter dat helemaal niet ambieert, en liever direct meer praktijk doet op kader zou ik dat niet blokkeren.
Nee dat ambieert ze totaal niet haha, daar is ze altijd heel duidelijk in geweest.

Julia3
18-06-2025 om 09:27
Ik zou naar je dochter luisteren, zeker als ze niet de ambitie heeft om naar de Havo te gaan en met een Kader diploma de door haar gewenste mbo 4 opleiding kan gaan doen. Ik heb met mijn dochter (met ADD) voor de zelfde keuze gestaan. Het is als ouder best even schakelen maar mijn dochter is helemaal opgebloeid op Kader en doet nu een MBO 4 opleiding. Mocht de ambitie er zijn kunnen ze daarna ook nog doorstromen naar het HBO.

Poezie
18-06-2025 om 09:33
Ik zou haar niet laten afstromen. Qua cijfers red ze het, en door toch die twee jaar door te zetten leert ze doorzetten en dat het loont om even op je tanden te bijten. Het gaat maar om twee jaar waar ze nu tegenop ziet, maar die uiteindelijk heel erg mee kunnen vallen.

Stresskipje
18-06-2025 om 10:18
Dat vinden we dus dubbel, want in onze ogen is het ook zo dat in het leven je niet alles aan komt waaien en dat je soms ergens voor moet werken / strijden. Je kan niet altijd bij een beetje tegenwind een andere richting kiezen om dan de wind mee te hebben. En dat is dus een beetje ons dilemma: doen we er goed aan om haar de tijd te geven om uit te razen zodat ze straks weer met frisse moed een vervolgopleiding wil gaan doen, of moeten we haar leren dat je soms ergens voor moet werken om iets te bereiken.
Dan moet ze dus hard werken (in ieder geval de toetsweken ) om iets te bereiken, wat ze eigenlijk niet wil bereiken.
Ik snap het stukje leren doorzetten hoor. Maar dat kan je bijvoorbeeld ook doen door te zeggen dat je op kaderniveau in ieder geval ruime voldoendes verwacht.
En onderschat de puberteit niet, dat is ook hard werken. In ieder geval niet de beste leeftijd voor druk.

AnnaNiem
18-06-2025 om 10:36
Ik heb inmiddels geleerd dat ik mijn dochter moet volgen. Zij moet het doen, zij loopt elke dag door die gangen heen en zit met de neus in de boeken. Ik niet. Wat op het oog gemakkelijk lijkt te gaan, zit bij haar dwars in het hoofd. Zij weet exact welk vak ze (niet) lekker vindt gaan en waarom. Dus in principe volg ik mijn nu 15-jarige.
Als je kind een type is dat makkelijker leert door doen en wel de focus kan opbrengen met haar ADHD op handelingen en meer moeite heeft om dat te doen met een boek voor haar neus dan is kader een prima keuze. Als je echter denkt dat het meer een soort faalangst of puberonzekerheid is omdat ze geen tussentoetsen meer heeft en alles gelijk voor het echie is dan is dat ook iets waar ze wat mee moet. Faalangst onder controle krijgen, kost ook tijd en aandacht maar succeservaringen helpen wel. Met kader heeft ze wellicht meer succeservaring én meer ruimte in haar hoofd om haar faalangst/puberonzekerheid aan te pakken. Misschien dat ze daar (jullie of therapeutische) hulp bij nodig heeft als je denkt dat daar wat zit.
Als het er in zit, dan komt het er echt wel uit. Is het nu niet, dan later. Lekker in je vel zitten, is daarvoor wel een voorwaarde. Ik weet niet of GT nog bestaat? Is dat nog een optie? Of is dat vervallen nu veel kader ook toegang biedt tot mbo4?

MamaE
18-06-2025 om 10:38
Ik zou niet direct kiezen voor afstromen vanwege toetsweken en de angst daarvoor.
Is dat misschien ook niet een kwestie van leren plannen/mee omgaan? Ja, 14 is misschien niet de meest ideale leeftijd daarvoor, maar op een vervolgopleiding zijn er waarschijnlijk ook toets/tentamenweken. En om nu een opleiding te kiezen waar dat er niet is, lijkt me de verkeerde motivatie voor een opleiding.
Met kader kun je niet naar havo, wel naar mbo3/4. Veel opleidingen zijn zo ingericht dat je bijvoorbeeld na 3 jaar je niveau 3 haalt en na het vierde jaar niveau 4.
Misschien dat een enkele mbo4 niet direct kan met kader. Maar dat valt uit te zoeken.
Ik lees niet dat dit meisje nu enorm hard moet werken om TL te halen. En leren dat je soms moet werken om iets te halen, lijkt me geen verkeerde levensles.
Is er eventueel de optie om als TL volgend jaar toch niet lukt het jaar daarna af te stromen naar 4 kader?

Evaluna
18-06-2025 om 10:59
Waarom ergens hard voor moeten werken, moeten voelen dat niet alles aan komt waaien??
Doen wij dat ook op ons werk? Ik vind mijn werk prettig als ik er me thuis voel en ik het overzie. Niet als het allemaal net boven mijn pet gaat. En dan heb ik nog niet eens ADHD.
De ADHD zou ik serieus meenemen. Kind wil geen havo doen, het is nu net aan en volgend jaar is zwaarder. Iets wat ze niet ziet zitten.
Heel terecht denk ik.

SuzyQFive
18-06-2025 om 11:20
Gingergirl schreef op 18-06-2025 om 08:53:
[..]
Met kader kun je tegenwoordig ook naar niveau mbo 4.
Hangt wel van de opleiding af. Hier kan je geen verpleegkunde doen, dan moet je eerst naar verzorgende. Maar tegenwoordig gaat het nog om een handjevol niv. 4 opleidingen die je niet kan doen met kader.
TO, zijn er ook vakken waar ze goed in is? Die zou ze evt op TL kunnen doen (mits dezelfde school).

Poezie
18-06-2025 om 11:48
Evaluna schreef op 18-06-2025 om 10:59:
Waarom ergens hard voor moeten werken, moeten voelen dat niet alles aan komt waaien??
Doen wij dat ook op ons werk? Ik vind mijn werk prettig als ik er me thuis voel en ik het overzie. Niet als het allemaal net boven mijn pet gaat. En dan heb ik nog niet eens ADHD.
De ADHD zou ik serieus meenemen. Kind wil geen havo doen, het is nu net aan en volgend jaar is zwaarder. Iets wat ze niet ziet zitten.
Heel terecht denk ik.
Ik neem aan dat jij je carrière niet hebt opgebouwd door alleen maar voor de makkelijke weg te kiezen. Met ADHD kun je net zoveel bereiken als iemand die dat niet heeft, bovendien zijn dit soort succesverhalen heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Het zou schadelijk zijn om een kind dat te ontnemen. Nogmaals: het gaat hier maar om 2 jaar, als je daar samen een goed plan voor maakt moet dat voor iemand die de capaciteiten heeft goed te doen zijn.

Gingergirl
18-06-2025 om 11:48
MamaE schreef op 18-06-2025 om 10:38:
Ik zou niet direct kiezen voor afstromen vanwege toetsweken en de angst daarvoor.
Is dat misschien ook niet een kwestie van leren plannen/mee omgaan? Ja, 14 is misschien niet de meest ideale leeftijd daarvoor, maar op een vervolgopleiding zijn er waarschijnlijk ook toets/tentamenweken. En om nu een opleiding te kiezen waar dat er niet is, lijkt me de verkeerde motivatie voor een opleiding.
Met kader kun je niet naar havo, wel naar mbo3/4. Veel opleidingen zijn zo ingericht dat je bijvoorbeeld na 3 jaar je niveau 3 haalt en na het vierde jaar niveau 4.
Misschien dat een enkele mbo4 niet direct kan met kader. Maar dat valt uit te zoeken.
Ik lees niet dat dit meisje nu enorm hard moet werken om TL te halen. En leren dat je soms moet werken om iets te halen, lijkt me geen verkeerde levensles.
Is er eventueel de optie om als TL volgend jaar toch niet lukt het jaar daarna af te stromen naar 4 kader?
Van 3 tl naar 4 kader doen de meeste scholen niet. PTA loopt meestal over leerjaar 3 en 4.

Gingergirl
18-06-2025 om 11:56
SuzyQFive schreef op 18-06-2025 om 11:20:
[..]
Hangt wel van de opleiding af. Hier kan je geen verpleegkunde doen, dan moet je eerst naar verzorgende. Maar tegenwoordig gaat het nog om een handjevol niv. 4 opleidingen die je niet kan doen met kader.
TO, zijn er ook vakken waar ze goed in is? Die zou ze evt op TL kunnen doen (mits dezelfde school).
Klopt een enkele opleiding niveau 4 kan niet met kader maar dat zijn er zeer weinig. Al onze kader leerlingen stromen door naar mbo niveau 4.

Kimdekim
18-06-2025 om 12:51
Ik vind het eigenijk best opvallend dat er zo'n verschil zit in de reacties hier in vergelijking met een ander topic waarin getwijfeld werd tussen havo en vwo. Ongeveer om dezelfde redenen. Daar was het grootste deel van de reacties laat haar zelf kiezen en havo is ook goed. Waar zit dat verschil in?