Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen?


Schemerlampje schreef op 18-06-2025 om 23:32:

[..]

Maar hebben ze het pittiger omdat ze bepaalde kennis/vaardigheden missen, of omdat ze in het algemeen moeilijker leren?

Want als het dat laatste is, zou een potentiële TL-leerling die kader doet, het ook goed moeten kunnen.

Een kaderopleiding is minder theoretisch dan een mavo opleiding. Op de mavo zijn leerlingen meer bezig met theorieverwerking, verslagen maken, onderzoekjes doen en het niveau Nederlands en Wiskunde wat aangeboden ligt is hoger. Niveau 4 is ook best theoretisch met veel verslagen en daarnaast ligt het niveau NL en Rekenen hoger dan op niveau 3 (op een enkele opleiding na met een aangepaste taal en/of rekeneis op niveau 3). In die zin sluit de mavo daarom beter aan merk ik. Deze leerlingen hebben gewoon meer oefening gehad met vaardigheden die op niveau 4 gevraagd worden.

Natuurlijk zijn er genoeg leerlingen die vanuit kader (of vanuit basis--> niveau 2 --> niveau 4) echt prima meekomen en na niveau 4 zonder moeite doorstromen naar het hbo. Het is dus niet zo zwart wit. Op kader zitten genoeg leerlingen die ook op de mavo of havo konden zitten, maar om diverse redenen hier niet voor gekozen hebben. 

Maar er zijn natuurlijk ook veel leerlingen voor wie kader al behoorlijk pittig was. Voor hen is niveau 4 dus echt wel hard aanpoten. Maar zeker niet onmogelijk wanneer de wil en motivatie er is. En dan ligt het natuurlijk nog aan welke mbo-opleiding je doet. Hierin zitten ook grote verschillen, de ene opleiding is praktischer dan de andere. Ikzelf werk op hele theoretische opleiding. Wanneer leerlingen vanuit kader gewend zijn aan veel praktische vakken is dat best een pittige overgang.

Is op kader het niveau van vakken als Nederlands, Engel en wiskunde ook lager dan op TL?

In 4 en 5 havo heb je vier uur per week Nederlands van een eerstegraads vakdocent. Mbo4 is (althans, bij mijn dochter) 1 uur per week wat oefenen met 3F teksten voor het examen, en alleen als er geen stage is. Dat hakt er behoorlijk in op het hbo. Het idee is een beetje dat mbo' ers toch minder talig zijn dus die hoeven dat niet ofzo. Gelukkig komt daar wel wat verandering in nu.

 Laaggeletterdheid is een groeiend probleem onder jongeren. Ook op een praktijkgerichte opleiding heb je een goede taaldocent nodig. Niet alleen voor het hbo maar ook voor de wereld daarbuiten die taliger is dan ooit en die meer taalvaardigheden vraagt om die wereld te snappen. Alleen een 3F examen halen na wat oefening is niet genoeg. Erger nog: veel jongeren halen niet eens het 1F niveau. Werk aan de winkel!

Het kan een reden zijn om te kiezen voor vmbot of havo als het om jouw niet zo vanzelf talige kind gaat. Informeer je goed.

yasmijn27 schreef op 19-06-2025 om 06:47:

Is op kader het niveau van vakken als Nederlands, Engel en wiskunde ook lager dan op TL?

Jazeker.

Mevrouw75 schreef op 18-06-2025 om 23:31:

[..]

Juist de focus op geluk vs niet-geluk en nastreven van geluk maakt mensen erg ongelukkig.

Ik kan je zeggen dat mijn bijna depressieve kind echt veel gelukkiger is na afstromen. Hij is weer blij, weer energie. Als wij hem vanwege niveau, want ja hij kan het best, hadden laten zitten was het echt misgegaan. Maar goed:n=1 in dat geval. 

Dus agree to disagree: Juist de focus op koste wat kost een bepaald niveau moeten doen maakt mensen erg ongelukkig. Beide uitspraken zit een kern van waarheid in, maar het is en blijft maatwerk.



EmmaT schreef op 19-06-2025 om 07:06:

[..]

Jazeker.

Dan zou dat voor mij reden zijn om toch te proberen kind te motiveren voor 'hoger'.


Mevrouw75 schreef op 18-06-2025 om 23:31:

[..]

Juist de focus op geluk vs niet-geluk en nastreven van geluk maakt mensen erg ongelukkig.

Dat ligt aan wat je onder geluk verstaat natuurlijk. 

Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 20:31:

[..]

Het heeft heel lang niet gemogen, een VMBO diploma halen op een hoger niveau nadat je al een VMBO diploma hebt. Inmiddels mag het wel, maar is het nog steeds heel ongebruikelijk. Dat maakt het lastig, omdat er weinig ervaring mee is.

Dat mag al heel lang wel hoor, het is maar een paar jaar geweest dat dat niet mocht. 

Wij hebben af en toe een leerling die dat doet, bijvoorbeeld iemand die verpleegkunde wil doen of havo (die is dan kader gaan doen voor de praktijkvakken). Op havo mag je met een volwaardig TL-diploma niet meer geweigerd worden. Of het verstandig is… 

Ook wel eens een leerling die echt nog niet weet wat hij hierna wil gaan doen doet nog een jaartje TL. 

yasmijn27 schreef op 19-06-2025 om 06:47:

Is op kader het niveau van vakken als Nederlands, Engel en wiskunde ook lager dan op TL?

Bij Nederlands is het verschil wat groter dan bij Engels en wiskunde (althans, dat zeggen de docenten Nederlands). Bij wiskunde moet je op TL meer denken iets meer verdieping en een andere vraagopbouw met minder tussenstapjes. Maar als je goed je opgaven maakt en meedoet in de les maken de meeste leerlingen die tussenstapjes al snel zelf (ben docent wiskunde en ak). 
Rekenen zou niets uit moeten maken aangezien leerlingen met 2F van school moeten gaan, op MBO halen ze dan 3F. Bij ons zitten de. TL-leerlingen zonder wiskunde bij de kaderleerlingen zonder wiskunde in de rekenles. 

Lena55 schreef op 18-06-2025 om 18:48:

Ik zie wat verkeerde informatie staan. Ik ben docent mbo 3 en 4.

Met een kader diploma kun je direct door naar mbo 4. Je hoeft niet meer eerst mbo 3 te doen en daarna naar 4. Het stapelen is al behoorlijk wat jaar afgeschaft. Hierdoor is de instroom op mbo-3 enorm gedaald en zijn veel opleidingen gestopt met het aanbieden van de opleiding op niveau 3. Er is dus vaak alleen een niveau 4 en met een kader diploma heb je recht om hierin direct te starten. Op mijn werk starten we bijvoorbeeld elk jaar met een klasje van 15 mensen op niveau 3 en 4 klassen van 25 op niveau 4 (zelfde opleiding). De studenten die nog instromen op niveau 3 zijn bij mij eigenlijk zonder uitzondering studenten die de taal/ en of rekeneis op niveau 4 niet kunnen halen (of daar bang voor zijn).

Er zijn hier en daar wat uitzonderingen voor zeer specifieke opleidingen. Deze informatie kun je vinden op de site van de school.

Dat gezegd hebbende, zie ik wel dat kader minder goed aansluit op niveau 4 dan een mavo/TL diploma. Mijn ervaring is dat studenten van kader het pittiger hebben dan studenten vanaf de mavo. Daarnaast is er nu een landelijke rekeneis. De mavo bereid hier beter op voor dan kader. Maar niet altijd natuurlijk. En uiteindelijk is motivatie en inzet voorspellender dan de vooropleiding.

Ik heb hetzelfde dilemma. Mijn middelste zit nu in groep 7, maar heeft al helemaal bedacht dat hij naar Kader wil. Op deze school zijn heel veel praktische vakken en dat ziet hij helemaal zitten Zijn voorlopige advies is mavo. Maar de mavo-locatie heeft al die praktische vakken niet en dat spreekt hem daarom niet aan. Mijn zoon heeft ook flink adhd met medicatie. Met mijn voorkennis heb ik liever dat hij naar de mavo gaat. Aan de andere kant denk ik dat het voor zijn zelfvertrouwen ook goed is al het hem net wat makkelijk zou afgaan en verder heeft hij een hekel aan huiswerk. Voor zijn adhd zijn de praktische vakken beter, hoe meer hij bezig is hoe minder last hij heeft van zijn adhd. Ik denk dat ik uiteindelijk de keuze toch bij hem laat.

Dan is er wel wat verandert in tien jaar tijd. Dochter met kader moest eerst mbo-3 doen om vervolgens mbo-4 te halen. De overgang ging overigens vrij soepel. 

Als mbo-3 langzaam gaat verdwijnen, dan hebben we dus dadelijk mbo-2 of mbo-4. Ik vrees dat die overgang wel groot is, dus dan wordt het moeilijker om op die manier je niveau op te bouwen, zoals het vriendje (pardon, de echtgenoot) van mijn dochter: mbo2-mbo3-mbo4. Dat zou erg jammer zijn, omdat je dan niet de vakmensen krijgt die met hun handen kunnen werken, maar die ook op theoretisch niveau innovaties kunnen toepassen en leiding kunnen geven. Het andere risico is dat je het niveau van MBO-4 langzaam gaat afschalen, omdat er anders teveel mensen zijn die het niet halen, en je niet wil dat al die mensen dan op mbo-2 terecht komen. 

Het was een goed opbouwsysteem in het mbo vind ik. Jammer als dat nu zou verdwijnen. Ik denk dat er dan meer kapot gaat dan je nu kunt vermoeden. 

Overigens begrijp ik nu de klacht van schoonzoon (chefkok en verantwoordelijk voor personeel) beter: mensen die zich melden als gespecialiseerd kok (mbo-4) maar de basisvaardigheden niet beheersen, zodat je je wanhopig afvraagt wat je dan met iemand moet beginnen in de keuken. 

tsjor schreef op 19-06-2025 om 09:22:

[..]

Het andere risico is dat je het niveau van MBO-4 langzaam gaat afschalen, omdat er anders teveel mensen zijn die het niet halen, en je niet wil dat al die mensen dan op mbo-2 terecht komen.


Dat is geen risico, dat is al een feit. En het werkt niet alleen door in de algemene vakken, maar in alle vakken. Zoon heeft net zijn MBO4 afgerond, kwam van de mavo, was daar geen hoogvlieger, maar heeft 3jaar lang bijna niets gedaan om toch hoge cijfers te halen. Het niveau was bedroevend laag. Toen ik daar bij meerder docenten naar vroeg gaven die aan: anders is het te moeilijk voor de studenten. 

De overgang naar het HBO komt er door onder druk te staan. Zoon doet nu maar via loi wat bijspijkervakken op havo om volgend studiejaar goede aansluiting te hebben. Presentaties van hem en zijn maatje moesten aangepast worden van de docenten want het onderwerp was te ingewikkeld. (Ze deden een presentatie die ze in de mavo brugklas deden, en dat was al een presentatie die hij op de basisschool in groep 7 had gedaan, onderwerp: bacteriën)

Het niveau is nu maximaal 3F, ipv van dat de basis 3F is en er ook hoger niveau wordt aangeboden. 


Ysenda schreef op 19-06-2025 om 10:44:

[..]

Dat is geen risico, dat is al een feit. En het werkt niet alleen door in de algemene vakken, maar in alle vakken. Zoon heeft net zijn MBO4 afgerond, kwam van de mavo, was daar geen hoogvlieger, maar heeft 3jaar lang bijna niets gedaan om toch hoge cijfers te halen. Het niveau was bedroevend laag. Toen ik daar bij meerder docenten naar vroeg gaven die aan: anders is het te moeilijk voor de studenten.

De overgang naar het HBO komt er door onder druk te staan. Zoon doet nu maar via loi wat bijspijkervakken op havo om volgend studiejaar goede aansluiting te hebben. Presentaties van hem en zijn maatje moesten aangepast worden van de docenten want het onderwerp was te ingewikkeld. (Ze deden een presentatie die ze in de mavo brugklas deden, en dat was al een presentatie die hij op de basisschool in groep 7 had gedaan, onderwerp: bacteriën)

Het niveau is nu maximaal 3F, ipv van dat de basis 3F is en er ook hoger niveau wordt aangeboden.


Guy, wat erg. Ik vond het niveau voor mijn vak 20 jaar geleden al bedroevend en eigenlijk wel een reden om een push-ouder te worden. 

Ysenda schreef op 19-06-2025 om 10:44:

[..]

Dat is geen risico, dat is al een feit. En het werkt niet alleen door in de algemene vakken, maar in alle vakken. Zoon heeft net zijn MBO4 afgerond, kwam van de mavo, was daar geen hoogvlieger, maar heeft 3jaar lang bijna niets gedaan om toch hoge cijfers te halen. Het niveau was bedroevend laag. Toen ik daar bij meerder docenten naar vroeg gaven die aan: anders is het te moeilijk voor de studenten.

De overgang naar het HBO komt er door onder druk te staan. Zoon doet nu maar via loi wat bijspijkervakken op havo om volgend studiejaar goede aansluiting te hebben. Presentaties van hem en zijn maatje moesten aangepast worden van de docenten want het onderwerp was te ingewikkeld. (Ze deden een presentatie die ze in de mavo brugklas deden, en dat was al een presentatie die hij op de basisschool in groep 7 had gedaan, onderwerp: bacteriën)

Het niveau is nu maximaal 3F, ipv van dat de basis 3F is en er ook hoger niveau wordt aangeboden.


Ik begeleid regelmatig mbo-ers als stagebegeleider.  Ik vind het niveau van verslagen echt heel laag.  Ik schrik daar soms echt van.  

Kimdekim schreef op 19-06-2025 om 14:23:

[..]

Ik begeleid regelmatig mbo-ers als stagebegeleider. Ik vind het niveau van verslagen echt heel laag. Ik schrik daar soms echt van.

Ja, ik heb bij ons al voorgesteld om voor B/K een soort profielwerkstuk light te gaan doen… maar ook daarvoor ligt nog wel een taak. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.