Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 11:42

Aftellen of eindsprint voor einde schooljaar?

In navolging van het eindexamendraadje:
Hoe gaat het met jullie scholieren? Moet er hard gewerkt worden om over te gaan? Of leven ze al toe naar de vakantie? Het weer doet al erg aan vakantie denken!
Hier is oudste vol in de strijd om te overleven op de Havo. Nog 4,5 week en daarin moet hij zoals altijd kei en keihard werken om over te gaan. Hij staat kantje boord. Elk slecht cijfer is een groot probleem. Gelukkig komen er ook wel goede cijfers binnen Als hij het niet redt, stroomt hij af naar 3 TL.
Zoals misschien nog bekend; Dat zouden wij niet erg vinden, eindelijk iets minder hard werken en begeleiden. Maar hijzelf wil per se naar 3 Havo en werkt daar nu keihard en steeds zelfstandiger aan. Dus natuurlijk steunen wij hem daarin. Spannend dus!
De brugpieper staat er goed voor. Hij is erg zelfstandig en heel trots op zijn goede cijfers. Leuk om hem zo te zien groeien in zijn zelfvertrouwen.
Hoe gaat het bij jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eindsprint

Mijn oudste in vwo4 heeft nog een pittige toetsweek voor de boeg, dus dat beschouw ik wel als een eindsprint. Ze staat er goed voor, maar ze moet voor die toetsweek nog wel aardig wat werk verzetten.

Jongste in de brugklas heeft geen toetsweek, dat hobbelt gewoon zo door tot de zomervakantie. Haar cijfers zijn ook zo, dat als het zo of zelfs wat minder blijft gaan, ze over gaat.

Marjolein, heeft jouw oudste dyslexie? Ik meende me dat te herinneren uit een ander draadje. Begin dit schooljaar ben ik naar een workshop 'engels en dyslexie in het vo' van Balans geweest. De cursusleidster (decennialang ervaring als docent engels en veel verstand van en ervaring met leerlingen met dyslexie) zei dat het eindexamen Engels op het vmbo voor dyslecten vaak moeilijker is dan het havo-eindexamen, omdat ze op het vmbo schrijfvaardigheid als onderdeel op het centraal schriftelijk hebben en op de havo niet. Die schrijfvaardigheid schijnt hét grote struikelblok voor dyslecten te zijn. Ze mogen een computer met spellingscontrole gebruiken als de school dat biedt (is geen verplichting van school), maar alle spelfouten tellen mee en voor dyslecten is gebruik van spellingscontrole bepaald geen garantie voor een acceptabel aantal spelfouten. Iets om je van bewust te zijn en daar, indien noodzakelijk, tijdig op in te spelen.

Succes met de laatste loodjes.

skik

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2012 om 13:44

Hier....

Dochter van 12 in groep 8 heeft nu een luizenleven met een kamp in het vooruitzicht en de musical en een vwo-advies op zak. Zoon van 15 zit in mavo 2 maar werkt nu heel hard om alsnog naar havo te mogen. Zoon van 19 werkt hard, had veel pech op gezondheidsgebied dit jaar en hoopt toch nog over te kunnen naar HBO 2.

Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 14:13

Ja, skik

Wat attent van je! Klopt. Ze hebben allebei dyslexie.
Goed om te weten van die schrijfvaardigheid! Dankjewel.
Engels is nu ook het grootste probleem. Hij staat nu een 4,5 (zolang dat een "5" blijft gaat het nog).
Voor Duits net weer een 3 binnen, daarvoor staat hij nu ook een 5, maar een ruime 5 dus misschien nog op te halen. En nog veel vakken in de gevarenzone.

Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 14:16

Fiorucci

Wat leuk! Jij hebt ze in heel verschillende fasen! Voor alledrie heel spannend. Ik hoop dat het voor alledrie goed uitpakt!

En hier

oudste is hard aan het werk met de laatste verslagen,ze gaat zeker over naar HBO4.
Middelste komt van het MBO af,ze wil een andere opleiding gaan doen,maar gaat eerst een tijdje werken.
Jongste hoopt over te gaan naar VMBO TL 4,maar moet minimaal 4 onvoldoendes wegwerken,dat wordt dus heel spannend!

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2012 om 17:18

Marjolein

Dat is inderdaad heel leuk, die verschillende fases. Ik duim mee voor jouw kinders!

Petr@

Petr@

24-05-2012 om 18:37

Marjolein

Hier draaien de duimen voor jouw oudste. Ik hoop dat hij nog een paar goede cijfers haalt en toch overgaat.
En ook suc6 voor de jongste natuurlijk!

Vic

Vic

24-05-2012 om 23:19

Buffelen

Oudste heeft nog een proefwerkweek over een paar weken. Ze staat overal voldoende voor, maar er wil nog wel eens een 3'tje tussendoor floepen. Dat moet op de laatste toets niet gebeuren voor een vak waar ze dan net een 6 voor staat. Ik heb dat hele v.o.-gebeuren wel onderschat, en vooral de manier waarop dochter daar mee om gaat. 'Kijk mam, een 5,5 is groen in Magister, dus dat betekent een voldoende'.
Jongste huppelt lekker door groep 3 heen, hoeft zich helemaal nergens druk om te maken en alles komt haar nog aanwaaien. Gelukkig heb ik er geen twee op het v.o., dat zou teveel zijn voor mijn zenuwen

Rustig en buffelen

Oudste (2de jaar MBO-4) is aan het buffelen, het ziet er niet naat uit dat ze niet over zou gaan, maar ze moet veel dingen 'aflsuiten'. En dat is gewoon erg veel werk...eindverslag stage, rekentoetsen, inleveren assesment, inleveren dit en dat. Voor de voorgaande periodes staat ze hardstikke goed, maar dit laatste stuk is gewoon veel 'werk'....Ik heb haar de laatste weken vaker zien leren, lezen en verslagen zien maken, dan in het hele jaar hiervoor Komt nog bij dat ze als stage volgend jaar dé meest geliefde stageplek heeft 'veroverd',dus nóg gemotiveerder om geen enkele kans te willen lopen op een uitstel daarvan (dingen niet afgesloten= later pas op stage en dan word het w.s. een andere stage).
Jongste hobbelt vrolijk verder. Belsissing is al gevallen, het was TL of KL, maar ze gaat Kl doen, vooral omdat dat gewoon véél beter bij haar past. En die heeft er ook gewoon 'zin' in en met haar dysclaculie gaat ze TL misschien nét trekken, maar zal het enorm 'hannessen' blijven (economie, wiskunde, natuur/scheikunde) en of ze dan zelfs ooit de exameneisen gaat halen blijft de vraag.
Het wordt dus Kl, minder 'rekenvakken' en wél de dingen waar ze wél goed in is. Ook een enorm stuk beter voor haar motivatie en zelfvetrouwen.
groeten albana

Primavera

Primavera

25-05-2012 om 09:11

Zenuwen en aftellen

De oudste heeft in juni haar einsexamens voor de middenschool (vergelijkbaar met een Nederlandse verlengde brugklas). Ze heeft al een voorlopige inschrijving op het gymnasium, haar leekrachten hebben ook overeenkomstig advies gegeven, maar ze moet dat eindexamen natuurlijk wel even halen. De gemiddelden die ze nu staat tellen daar niet voor mee en je mag geen enkele onvoldoende hebben. Nou scoort ze over het algemeen goed, maar soms glipt er wel eens een onvoldoende tussendoor en dat betekent wel hangen op het eindexamen. Het is erop of eronder en dat voor alle vakken.
Dus voor haar is het zenuwen en eindsprint. De school biedt wel allerlei vrijwillige extra voorbereidingslessen aan van de verschillende vakken om de leerlingen die dat willen extra goed voor te bereiden voor het examen, waar ze dus gretig gebruik van maakt.
Voor ons is het ook zenuwen en des te meer aangezien puberella de informatie ook maar heel summier doorgeeft. Ze weet niet eens wanneer de verschillende data voor de verschillende vakken zijn, terwijl ze dat toch zeker wel op school gezegd zullen hebben.
De tweede is dit jaar klaar met de basischool, aanmelding voor de middenschool is al helemaal rond en op dit moment vermaakt hij zich uitstekend op hun schoolreis ter afsluiting van de basisschoolperiode naar Rome.
De jongste twee op de basisschool tellen alleen nog maar af naar de vakantie. Overgang is nooit in gevaar geweest en 8 juni is alweer de laatste schooldag. Nogmaar 10 schooldagen en dan is het alweer vakantie en in die 10 schooldagen zitten ook nog een schoolreisje en uitstapje naar het museum. Voor hen is het dus meer uitzitten.
Primavera

Marjoleine64

Marjoleine64

27-05-2012 om 14:30

Nog 3 weken te gaan

en daarin hebben ze nog best veel te doen. Zoons (brugklas en 2-VWO technasium) hebben voor deze laatste weken nog een flinke serie proefwerken en opdrachten om af te maken. Het jaar is eigenlijk te kort hier in zuid, hoewel de school het ook niet handig heeft aangepakt met de planning. Maar ze staan er gewoon heel goed voor, dus verder geen probleem. Alleen 'even' de motivatie op peil houden om ook die laatste weken af te maken. Oudste gaat gewoon lekker door in 3-VWO technasium volgend jaar, jongste kiest alsnog voor gymnasium ipv technasium. Nu maar hopen dat er voldoende aanmeldingen zijn voor gymnasium om een klasje te kunnen maken (minimaal 10 geloof ik).
Marjoleine

meike

meike

28-05-2012 om 15:44

Jeetje

Na deze week (vakantie) nog 7 hele lange weken te gaan. Dat wordt dus nog gewoon school. Ene kind gaat door naar tweede leerjaar VSO maar haalt het niet qua cijfers, tweede kind gaat groep 8 doen op de sloffen en heeft al een beslissing gemaakt welke school hem mag verwelkomen op VWO gebied. Je kunt je planning maar maken he.

Marjolein

Wij wonen ook in het zuiden en over twee weken begint de proefwerkweek, maar wat een gestress van leraren zeg o jee het boek heeft nog twee hoofdstukken en moet nog uit, vakken waarbij in deze weken nog snel 2 toetsen gegeven moeten........van de leerlingen verwachten ze dat ze kunnen plannen maar als leraren nu eens het goede voorbeeld geven. Alleen wiskunde komt precies goed uit maar dat zal wel aan het vak liggen.

Lisetje

Marjolein

Marjolein

28-05-2012 om 20:34

Wat een leuke reacties!

Leuk om van jullie te lezen, we zitten toch allemaal in hetzelfde schuitje.
Hier regio Noord, dus officieel nog tot half juli, maar effectief nu nog maar 4 weken te gaan. Er vallen 3 weken af door allerlei toeters en bellen aan het eind van het jaar (1 projectweek, 1 dag herkansing in tweede week, 1 dag boeken inleveren in de laatste week) ?!
Heerlijk weekendje eruit geweest. Vanmiddag met frisse tegenzin weer aan het werk.
Laatste cijferoogst: 6, 6 , 3 en 3. Hm... Die had hij nu net niet nodig.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-05-2012 om 12:42

Inderdaad lisetje

Plannen is kennelijk iets voor leerlingen, leraren hoeven zich daar niet aan te houden. De laatste week is hier geen echte proefwerkweek, want die hebben ze in het voorjaar al gehad. Maar er moeten uiteraard wel proefwerken gemaakt worden... en ook rapportvergaderingen. Dus hebben ze bedacht dat die laatste week een kort rooster heeft (max 5x45min), iedere dag het eerste uur een proefwerken. Voor de rest van de vakken mag dan geen huiswerk gegeven worden, en alleen toetsen waar ze niet voor hoeven te leren. Huh? Dat is volgens mij alleen een eindpresentatie van O&O, maar daar zit toch vaak wel voorbereiding aan vast. Is dat geen huiswerk dan? Er is ook nog een docent die juist in die week in zijn eigen uur een proefwerk gepland had, maar dat kan nu dus niet doorgaan. Gaat het dan helemaal niet meer door? Heel vreemd allemaal. Alsof docenten niet weten wat de school van plan is. Het schooljaar is ook gewoon kort dit jaar, met de verschuiving van de zomervakantieperiode. Maar dat weten ze toch al in september dacht ik.
Marjoleine

Eindsprint

Jongte zit in de 3e van het tweetalig VWO. Vorig jaar was het echt heel spannend zo op 't eind maar pakte het dankzij wat projecten toch nog goed uit zodat ze maar met 1 vijf overging. Gelukkig maar, want bij de determinatieronde kreeg ze een HAVO-advies, dus als ze 'bespreekgeval'zou zijn geweest was ze ws niet over gegaan naar 3 VWO.

En alhoewel ze al jaren weet wat ze wil worden (of dat nu denkt te weten) - een HBO opleiding bij Hogeschool in Wageningen waar HAVO voldoende voor is, is ze zelf vastbesloten om 'gewoon' verder te gaan met VWO. En zelfs met het tweetalig VWO. Ze deed het eigenlijk heel goed dit jaar, maar laatste maanden zijn haar cijfers mn voor natuur-, schei- en wiskunde wel gezakt. Nu een 4, en 2 x een 5.... Ze heeft wel veel compensatiepunten (talen, aardrijkskunde, biologie etc zijn 7-ens en 8-en), maar met 4 tekortpunten wordt t n bespreekgeval.

Zware laatst loodjes dus, maar ze is supergemotiveerd en heeft er zelf een rustig vertrouwen in dat het helemaal goed komt.
Nog 'n maandje, begin juli is het hier voorbij. Komende week pittige toetsenweek, dus daar zal het - mede - van afhangen.

Sterkte allemaal

Mare

Marjolein

Marjolein

06-06-2012 om 22:07

Hm... dikke stress hier

Deze week een 1.0 binnen, dus nu is de stress compleet. Er wordt keihard geleerd, op tijd naar bed en vroeg de wekker om toch nog even door te nemen.
Het wordt heel moeilijk nu. Stand is nu verslechterd. Nog 10 toetsen te gaan in twee weken. Pfff....
Hoe gaat het bij jullie?

Nog 4,5 week.

Niks aan vind ik. Leerkrachten raken gestressed, boeken moeten nog snel uit. Maandag een toets terwijl het hoofdstuk niet eens uit is. Gelukkig gaat het goed, Nederlands was even stressen want een 4,2 die 2 keer telt en een 1 tikken wel aan. Daarna 3 hoge cijfers binnen, dus ze staat weer in de plus. Op dit moment geen tekorten, niet voor het 3e rapport en niet op het overgangsrapport, ik denk dat ze het wel gaat redden. Alleen vrijdag een gesprek op een andere school, ze wil van school, toch nog spannend dus.

Beetje gerustgesteld

Gisteren de mentor gesproken die ook de docent scheikunde is, over een cijfer (leerkracht was ingeleverd project kwijtgeraakt waar heel hard aan gewerkt was door dochter in de hoop op goed cijfer). Cijfer was goed maar net niet genoeg om cijfer naar 5.5 op te krikken (= 6 = nog maar 1 x 5 en 1 x 4).

Mentor was verrast door ons gereken want zei er niet aan te twijfelen dat dochter gewoon overgaat naar 4VWO. Uh.. maar de overgangsnormen dan? Met deze cijfers zou ze toch bespreekgeval worden?
Volgens mentor is dat alleen als ze die vakken ook in haar profiel kiest, maar is er nu dus niks aan de hand.
Nou is ze erg aardig maar nogal warrig, dus heb onder het mom van een 'we willen u nog even bedanken voor de geruststelling dat dochter zich geen zorgen hoeft te maken ...' mailtje met haar uitspraken gestuurd.

Het lijkt er dus op dat dochter wel overgaat, maar zij is er toch nog niet zo zeker van, dus trekt er nog even flink aan.

En idd; het is net of de leerkrachten ineens bedenken dat ze dit schooljaar toch echt nog een boek, een project, een presentatie moeten doen... wat een drukte en dat terwijl de vermoeidheid al zo toeslaat.

Sterkte allen!

Marjolein

Marjolein

18-06-2012 om 12:32

Laatste toetsweek en dan...

afwachten totdat de cijfers bekend worden.... De leraren maken niet echt haast met nakijken, valt ons op....
Deze week dus nog even echt buffelen en dan hebben ze een activiteiten week (vast leuk??) en de maandag daarna mogen ze nog van twee vakken 1 toets herkansen.
Stand is nog steeds twee vijven teveel..

Claudia B

Claudia B

18-06-2012 om 14:29

Herkansen?

Ik hoor en lees wel meer over herkansen van toetsen. Bij onze oudste op school is daar nooit sprake van. Er zijn geen herkansingen voor toetsen (of so of mo).
Zijn er meer scholen waar niet aan herkansingen van toetsen wordt gedaan? Ben wel benieuwd.

Groetjes,
Claudia

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2012 om 16:57

Claudia

In de onderbouw kan dat alleen als je met een geldige reden afwezig was. In de bovenbouw kan wel herkanst worden.

Herkansen

Herkansen voor een beter cijfer kan hier ook niet. Alleen inhalen als je hem gemist hebt vanwege een geldige reden. Als school bijvoorbeeld, zoals in het geval van mijn dochter, twee toetsen op hetzelfde tijdstip heeft gepland.

skik

Claudia B

Claudia B

18-06-2012 om 21:39

Hier

ook als ze met een geldige reden afwezig waren, maar dat is geen herkansing maar gewoon voor het eerst die toets maken omdat je er niet was.
Ik vroeg het me zo eens af hoe het op andere scholen is. Hier nu 2 jaar vo en nog nooit herkansingen (op inhaaltoesten na dan als je er niet was met een geldige reden). Hoe het in de bovenbouw zit weet ik eigenlijk niet, zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

Alleen in de bouw bij pta toetsen

In de bovenbouw waar ze examencijfers aan het verzamelen zijn staat alles beschreven in het PTA. 3 keer een toetsweek, met na elke toetsweek 1 herkansing voor dat trimester.

Snaj

Snaj

19-06-2012 om 13:58

3 toetsmomenten wel, 1 niet

in de bovenbouw(vwo) mag ja na de eerste 3 toetsweken een vak herkansen. Bij de laatste toetsweek, nu dus, mag dat niet meer. Bij ons is het ook een beetje erop of eronder, worden nog geen punten vrijgegeven. Duurt wel lang.

Marjolein

Marjolein

21-06-2012 om 23:46

Spanning neemt toe...

zeg maar gerust vette stress. Hier ineens een onverwachte leestoets voor de slechtste taal.
Stoere Puber (met zware dyslexie) schoot compleet in de stress, blokkeert compleet en bakt er niets van. Bedenkt dan ook niet, dat hij moet vragen of het voorgelezen mag worden.... Pfff.
Helemaal overstuur smsje ontvangen... Toch sneu, van Stoere Puber was even niet veel meer over. Aaaaagut.
Mailtje gestuurd aan de docent, hoop dat het opnieuw mag met voorlezen o.i.d.
Volgende week activiteitenweek. Even geen toetsen, pfff!

Vera*

Vera*

22-06-2012 om 17:25

Marjolein

Dat is flink balen zo een onverwachte toets. Zitten ze bij jou nog niet in de proefwerkweek?

Vera*

Vera*

22-06-2012 om 17:29

Pfffft, hoera

Zoon deed niets meer na een 'misschien anders 3 havo' en na ons babbeltje met de mentor is hij ontzettend hard aan het werk gegaan voor de laatste loodjes in de proefwerkweek.
Vanmiddag ben ik gebeld door zijn mentor dat zoon toch over is naar vwo 4 en dat met het 'juiste' gekozen vakkenpakket.
Het liefst laat zoon naast Frans ook Duits vallen maar dat zit er helaas niet in.
Dat wordt nog een weekje Duits taalkamp boeken voor deze zomer.

Marjolein

Marjolein

24-06-2012 om 10:37

Vera

Gefeliciteerd! Dat is snel bekend, zeker een andere regio? Over naar 4 VWO, wat een prestatie!
Maar waarom moet hij een tweede vreemde taal? Daar kun je toch onderuit als je NT of NG kiest? Tenminste daar gaan wij hier wel vanuit.... "Nog 1 jaar en dan ben ik er vanaf", zegt zoon hier. Of heeft jullie school een ander profielbeleid?
Nee, hier geen toetsweek dit jaar, vorig jaar wel, maar dit jaar niet. Geen idee waarom. Maar het effect is toch bijna hetzelfde, want de leraren sluiten de stof toch bijna allemaal af met een toets. Lijkt me ook logisch.
Nu is het wachten op de cijfers van de docenten tot uiterlijk maandag, kinderen hebben tot dinsdag om herkansingen aan te melden. Dat worden hoe dan ook twee taal toetsen, maar welke? Dat hangt van de cijfers af.
Nogmaals gefeliciteerd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.