Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 11:42

Aftellen of eindsprint voor einde schooljaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tweede vreemde taal

Op het vwo is een tweede vreemde taal bij elk van de profielen een verplicht onderdeel. Op de havo is alleen bij Cultuur & Maatschappij een tweede vreemde taal verplicht. Bij Economie & Maatschappij en Natuur & Techniek/Gezondheid kan je volstaan met alleen Engels.

skik

Mama 5

Mama 5

24-06-2012 om 12:51

Skik, tenzij

Je kunt ontheffing krijgen van de tweede vreemde taal op het VWO. Als je dyslexie hebt bijvoorbeeld. Op de school van mijn dochter gebeurd dat regelmatig. Ik ben helemaal niet zo goed op de hoogte en ken toch al twee leerlingen die die ontheffing hebben.
Nu heeft de decaan daar ook dyslexie, dus dat scheelt misschien?

Vera*

Vera*

24-06-2012 om 13:10

Helaas

Helaas heeft zoon geen dyslexie, dan zou hij de mogelijkheid hebben om die tweede vreemde taal te laten vallen.
Hij verzuchtte dat ie alleen dáárom wel dyslexie zou willen hebben. Verder niet hoor want hij ziet zijn zusje worstelen (soms).

Marianne

Marianne

24-06-2012 om 13:30

Hier spannend

Wij moeten nog even tot dinsdagmiddag op onze nagels bijten. Dochter zit volgend jaar of in VWO4 (dan is ze regulier over) of VWO3 (dan doubleert ze) of in havo4 (dat wil ze als ze zou blijven zitten, wij niet). Ze heeft over de proefwerken in de pww van haar slechte vakken wel een goed gevoel maar over een ander vak niet. Enfin, hopelijk zijn of de cijfers goed genoeg of zijn de docenten een klein beetje welwillend. Maar spannend is t wel.

Snaj

Snaj

24-06-2012 om 16:55

Zenuwen

Erg he, dat wachten!
Dochter krijgt morgen te horen of ze over is naar 6 vwo, anders nog een jaar 5. Heeft een jaartje het hoofd laten hangen qua school en is in een rap tempo achteruit gehold met punten. Laatste rapporten toch nog even hard gewerkt en morgen de uiteindelijke uitslag. Ik vind het nu al zo spannend dat ik me niet voor kan stellen wat je moet voelen als je voor wel of niet slagen staat.

Succes met wachten

brugklasmoeder

brugklasmoeder

24-06-2012 om 21:22

Snaj

dat is heel spannend, hopelijk is ze door naar het laatste jaar.
Hier ook spanning want morgen krijgt mijn brugklasser te horen of hij door is naar havo 2 of afstroomt naar vmbo-t 2. Het wordt besproken in het docentenoverleg.

Snaj

Snaj

24-06-2012 om 22:58

Brugklasmoeder

ja,vreselijk!

Heeft je kind een tekort op een vak omdat het een bespreekleerling is? Rest wel goed? Worden jullie gebeld? Jemig, het is net of we weer zelf op school zitten.
Succes morgen

Marianne

Marianne

25-06-2012 om 08:29

Omdat

Wij willen niet dat ze naar havo4 gaat omdat we denken dat ze dan op een lager minimum gaat werken. Dochter heeft moeite met automatiseren maar ze heeft wel een extreem goed tekst-/taalinzicht. Haar docenten zeggen dat ze voor de bovenbouw VWO weinig problemen zien. Als ze blijft zitten, dan zal dat met een minimum aan verliespunten zijn.
Bovendien hebben wij gezien bij kinderen van vrienden van kennissen-vrienden en bij vrienden-kennissen van dochter dat afstromen ook (zelfs vaak) averechts kan werken: ze vatten het te gemakkelijk op en komen het jaar erop (en daarna) weer in de knoei.
Dochters argument is dat ze niet bij baby's in de klas wil zitten.
Maar goed, ze kan net zo goed volgend jaar in VWO4 zitten. Dochter is zo'n 550-citotoets leerling die het te gemakkelijk heeft gehad op de basisschool.

Marianne

Marianne

25-06-2012 om 10:01

Iedereen anders

Voor onze zoon hebben we dezelfde beslissing genomen als jij met je zoon, ook met dezelfde argumenten, hij gaat naar havo2 na de vakantie. Ik zie zoon niet op het WO terecht komen en hij doet (nog) goed zijn best en gaat lekker in allerlei opzichten.
Dochter is een heel ander verhaal. Zij zal zeker niet de hoogste cijfers op de havo halen maar zal de (onderste) grenzen zoeken van wat er mogelijk is. Dat zal ze ook op het VWO doen, ze is een slimme, berekende leerling met een gemakkelijke inslag dwz op dit moment vindt ze andere dingen net even belangrijker dan school. Haar zie ik wel op het WO terechtkomen.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2012 om 11:59

Hier....

Vandaag de laatste toetsen, dus het duurt nog wel even voor we meer weten, vrijdag is het cijfers ophalen geblazen en een dag naar Drievliet met de mentor en de klas.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

25-06-2012 om 18:57

Snaj

hij heeft 2 vijven en dat is op zich geen probleem maar heeft een bepaald aantal punten nodig voor de vakken Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde en biologie en hij komt net 1 punt tekort. De mentor wilt hem een kans geven maar de andere docenten moeten het ermee eens zijn, althans de meerderheid. Nu blijkt dat er pas morgen vergaderd wordt terwijl ik dacht dat het voor vandaag gepland stond dus dat wordt nog een dag langer wachten.

Snaj

Snaj

25-06-2012 om 19:17

Brugklasmoeder

he, nog een dag langer in de stress dus. Hoe houdt je zoon zich eronder of is hij heel koelbloedig (zoals een puber zo lekker kan zijn.. )
Maar als de mentor dit al gezegd heeft dan is de hoop natuurlijk groot?

Wij goed nieuws vandaag. Dochter is over met een -net over het randje- 5 voor wiskunde.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

25-06-2012 om 19:20

Snaj

dat is alvast goed nieuws voor jullie!

Hier dus inderdaad nog een dag langer in spanning zitten. Hij blijft er rustig onder maar hoopt natuurlijk ook op goed nieuws. Hij is gemotiveerd genoeg om naar havo 2 te gaan dus zou het erg fijn zijn als hij die kans ook krijgt.

Primavera

Primavera

25-06-2012 om 20:48

Jaaaaah, geslaagd!

Joepie, dochter is geslaagd en kan door naar het Gym. Het was dit weekend een ware eindsprint, maar dat is haar cijfers wel ten goede gekomen.
En nu eindelijk: vakantie!

Tink

Tink

25-06-2012 om 21:30

Yes, primavera!

Geweldig nieuws, gefeliciteerd! En een pak van je hart, lijkt me zo

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2012 om 07:21

Primavera

Heerlijk,gefeliciteerd!

Vera*

Vera*

26-06-2012 om 09:49

Primavera

Dat wordt een fijne zomervakantie!

Marianne

Marianne

26-06-2012 om 18:34

Yes!

Yes, ze is over naar VWO4, geheel op eigen kracht.De discussie V3/havo4 hebben we gelukkig niet hoeven voeren.

Beide dochters over

De oudste naar vwo5 en de jongste naar havo2. Kunnen we ook weer afvinken!

skik

brugklasmoeder

brugklasmoeder

26-06-2012 om 20:19

Snaj

vanochtend kwam het verlossende telefoontje, zoonlief gaat na de zomervakantie naar havo 2. Er waren nog wel twijfels maar hij krijgt toch een kans. Dus iedereen happy in the house

Marjolein

Marjolein

26-06-2012 om 21:09

Wat een goede berichten allemaal!

Gefeliciteerd iedereen!
Hier nog heel spannend voor de oudste, de cijfer deadline van gisteren blijkt opgerekt tot vandaag.
Vandaag was door een 4 de stand ineens 4 x 5 ! Oh oh! Gelukkig kwam er (na vier uur tijd...) nog een 7,5 bij, dus stand lijkt nu op 3 x 5 te blijven hangen. Pfiew!
Dat is nog wel 1 x 5 teveel. Maar volgende week twee herkansingen, als er eentje lukt, is het genoeg voor overgang. Hij heeft er wel vertrouwen in.
En onze brugpieper is brugpieper af! Hij gaat stralend over, met hele mooie cijfers. 3 x 6, rest 7ens en zelfs 2 x 8. Hoera!

Marjolein

Marjolein

26-06-2012 om 21:14

Skik

Dank voor je info over verplichte tweede vreemde taal op VWO. Hier havisten, dus die houden straks alleen verplicht Engels (en zelfs dat liever niet

Hier blijft t nog even spannend...

Dochter zit dus in VWO3, en heeft nu 1 5.0 (= 5), 1 5.4 (blijft helaas een 5) en 1 4.4 (nu een 4). Van dit laatste vak (physics) had ze vandaag een dus heel belangrijke toets. Uren geoefend, maar viel toch erg tegen. Hele klas had 'm slecht gemaakt, leerkracht heeft toegezegd daar rekening mee te houden maar ja... We duimen heel hard dat dit een 5 wordt, want dan gaat ze 'gewoon' over.
Als cijfer deze toets tegenvalt, en dit blijft een 4 dan wordt ze een 'bespreekgeval' met 1x4 en 2x5. Ze heeft wel genoeg compensatiepunten, maar dan 1 tekortpunt teveel.

En dan gaan er andere zaken meespelen; zoals feit dat school het eigenlijk niet eens is met haar profielkeuze (E&M met biologie). En dan eea kunnen blokkeren, terwijl ze juist biologie wil want heeft een studie voor ogen met dieren waar ze absoluut biologie voor moet hebben.

Wel heeft ze zelf leerkracht physics gevraagd of ze een extra taak kon maken, en dat mocht. Ze werkt dus hard aan een extra opdracht die ze vrijdag in moet leveren, in de hoop dat dat dan wel er voor zorgt dat ze op of boven een 4.5 komt. Pfff.. wat een gedoe met tienden van punten zeg. En dan te bedenken dat ze physics en chemistry helemaal niet meer heeft vorig jaar; en dat ze daar dan op zou blijven zitten.

Volgende week woensdag moeten alle cijfers zijn ingeleverd, en ondertussen regent het nog toetsen en is de stress hoog. Veel bewondering voor hoe hard ze er aan trekt, dus we gunnen het haar zeer. Ook wij hopen dus op het goede nieuws dat velen van jullie al hebben gekregen.

Duimen jullie mee voor onze dochter?

Mare

Snaj

Snaj

26-06-2012 om 22:47

Ik duim mee

Ah, mooi, brugklasmoeder! Wat kun je dan blij zijn voor je kind, vind je niet?

Fijn voor de anderen die het ook al weten. Mare, nog even afwachten dus...knoop in je maag of niet? Hier werd dat ook gezegd bij geschiedenis door vele slechte resultaten, weet eigenlijk niet of daar uiteindelijk nu ook echt rekening mee is gehouden.

Ik hoop echt dat vwo 6 wat relaxter word qua aangeboden stof. Ik begrijp van anderen dat het een half jaar nieuwe stof is en verder examentrainingen tot aan het einde. De boeken zijn al besteld bij Iddink, zie ook wel weer sommige dezelfde terugkomen.

Vera*

Vera*

26-06-2012 om 23:00

Zenuwslopend

Voor de ouders met leerlingen die moeten afwachten is het heel spannend, ik weet er alles van. Zoon was ook dat bespreekgeval met een vijf (4.7) en een 4 (3.6) voor Duits en Frans. De mentor wilde zijn best doen voor zoon maar dan moesten die 5 en 4 dat blijven en voor de rest goede cijfers zijn. Dat, terwijl wij gingen (dachten wij) voor een gesprek over havo4 af vwo3.
Volgend jaar dus weer getal en ruimte en geen numbers and space meer voor math, onee wiskunde.
Marjolein, wat fijn dat er bij jullie geherkanst kan worden. Hier is dat in ieder geval niet mogelijk. Zet hem op Marjolein-zoon! Wel fijn dat je voor je jongste even geen zorgen meer hebt.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

27-06-2012 om 16:10

Ik duim mee

voor alle ouders en kinderen die nog op goed nieuws wachten. Het is inderdaad zenuwslopend als je nog niet weet waar je aan toe bent. Ik ben trouwens niet dezelfde brugklasmoeder die in ouders en school gepost heeft maar een andere, had niet goed opgelet met het kiezen van een nicknaam.

Zenuwen en herkansen

Zenuwslopend is het zeker! Ik zie dochter op haar tandvlees naar de eindstreep kruipen, en hoor aan haar stem bij de verhalen over school dat t bibbertje verraadt dat de tranen vd stress hoog zitten...

Als t goed is moeten alle cijfers uiterlijk woensdag ingeleverd zijn, dan weten we meer. Ofwel over met 3 x een 5, ofwel een bespreekgeval met 1x 4, en 2 x 5. En wat daar uit gaat komen zal afwachten zijn..

Helaas is er ook hier geen mogelijkheid om 1 of meer toetsen te herhalen, wel erg jammer!

Morgen nog 2 toetsen, dan is t grootste leed geleden....

Geslaagde onrust

Hier zoon over naar 4HAVO en vriendin geslaagd voor VMBO. Naast de opluchting zijn ze allebei onrustig en doen sjacherijnig -of ligt het aan het onweer?
Ik heb ze dr maar even uitgestuurd. Even heen en weer wandelen naar vrienden. En dan lekker in de regen dalijk weer naar huis.

Tonny

Tonny

29-06-2012 om 17:24

Nog lang niet

Nee, nog lang geen vakantie. Maar ja we zitten dan ook boven de 18. Dochter heeft nog tentamens op 4 en 10 juli. En als het tot een herkansing komt, begint de zomervakantie pas op 24 juli. Poe dan is het best zuur dat de meeste HBOvrienden al vakantie hebben. Maar vooruit, als je hard werkt is vakantie straks extra geweldig.

Coco

Coco

01-07-2012 om 20:52

Morgen rapport ophalen

Morgen gaat mijn brugpieper zijn rapport ophalen (hij gaat over naar 2 gym). Hij had afgelopen week al vrij (alleen boeken inleveren en excursie). Ik val nu wel in een gat: zeven weken lang niet achter zijn broek zitten dat hij huiswerk moet maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.