Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 11:42

Aftellen of eindsprint voor einde schooljaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het lijkt er op dat....

onze jongste het - wel heel erg - met de hakken over de sloot heeft gehaald. Met de extra opdracht (labreport waar t hele weekend hard aan is gewerkt) kreeg ze een 8, waardoor ze precies op een 4.5 (= afgerond 5) uitkomt.
Daarmee heeft ze 3 x 5 maar ook (meer dan) 3 compensatiepunten, en dus zonder discussie over is naar VWO4.

Enige onzekerheid is n economie-toets die echt niet goed ging.. Laatste cijfer wat nog niet bekend is. Dochter heeft uitgerekend dat alles boven de 2.6 genoeg is - en zo dramatisch slecht ging het nu ook weer niet.
Het lijkt er dus op .... dat ook wij opgelucht adem kunnen halen, en hardwerkende dochter zich voorlopig even niet meer hoeft druk te maken om school. Maar ik houd nog even slag (je) om de arm, tot ik alle cijfers zie. Formeel zijn de rapportbesprekingen vlg wk ma+wo.

Poehpoeh, en tjongejonge, wat een hoop stress zeg, die laatste weken!

Vera*

Vera*

03-07-2012 om 19:15

Mare

Ik leef met je mee. Hier was het ook erg spannend en was er hier uiteindelijk ook grote opluchting.

Mare

Fijn dat je dochter over is. Ik sprak vandaag een moeder die in tranen was omdat haar dochter ééntiende tekort kwam om een niveau hoger te mogen, terwijl al haar vriendinnen het wel gehaald hadden. Net met de hakken in de sloot dus.

skik

Marjolein

Marjolein

03-07-2012 om 22:12

Om te snijden....

de spanning hier in huis. Alsmaar kijken of de cijfers er al op staan. Helaas 1 van de twee herkansingen geen verbetering, dus dat blijft een 5.
Nu wachten op het laatste cijfer... dat cijfer moet het gemiddelde van dat vak ophalen naar een 5,5 anders staat hij 3 vijven en stroomt hij af.
Anders dan anderen hier melden is bij ons 3 x 5 gelijk aan niet overgaan. Hoe zit dat eigenlijk? Hebben jullie kinderen meer vakken? Of een hogere opleiding? Of is de overgangsnorm iets dat elke school zelf bepaald ?
Pfff... hij gaat niet lekker slapen vannacht....

Marjolein

Marjolein

03-07-2012 om 22:15

Hm...

zal de spanning zijn. (?)
....iets dat elke school zelf bepaalT... sorry

Marjolein 2

Sorry te snel gedrukt.
Wat een spanning idd, en dan iedere keer de hoop, het harde werken en dan net niet genoeg...
Ik duim erg mee dat t tweede cijfer wel die 5.5 wordt! Is het bij jullie zo wel/niet overgaan, of telt mening leerkrachten over bv profiel, werkhouding etc ook mee??

Succes!

Nou moe marjolein 1 bericht weg

En dat was nog wel n heel verhaal, getypt met 1 vinger

Korte samenvatting; dochter doet tweetalig atheneum en gast dus nu (zo goed als zeker) naar VWO4.
In digitale schoolgids staat t rekenmodel;
2 tkp (tekortpunt) moet je minstens 2 cp (compensatiepunt) hebben.
3 tkp (1x4 en 1 x 5 of 3 x5) moet je minstens 3 cp hebben - hier is dochter dus op t nippertje mee ontkomen.
4 tkp (over max 3 vakken) ben je iig bespreekgeval als je minstens 4 cp hebt, amders blijf je zitten of stroom je af naar de Havo.

Bij bespreekgeval wordt oa gekeken naar of de onvoldoendes in je profiel zitten, zo nee dan ga je ws alsnog over. Dat was nog n escape voor jongste omdat ze 2 onv niet in profiel heeft.

Met schema jullie school zou mijn dochter dus niet over zijn gegaan!

Vera en skik

Dank, de opluchting is - vooral bij dochter - inderdaad heel groot! Vooral om een aantal toetsen toch slechter uitvielen dat ze had gedacht of op had gerekend. Zo was 'n belangrijke engelse toets zo slecht, dat ze daarmee zakte naar een 6.4 - dus een compensatiepunt kwijt was.
Alle cijfers staan nu op magister, dus dat zou definitief moeten zijn, en betekent dat ze 3 tekortpunten heeft ( 3 x 5) maar ook 3 compensatiepunten. Pffeww.... (wist zich het stresszweet van het voorhoofd). Erg, erg blij voor haar.

Skik, wat heftig zich om op 1 tiendepunt niet over te mogen... Bij school dochter zijn er nog wel alternatieven voorhanden zoals een extra taak om een tekortpunt op te heffen, maar dat was niet aan de orde? Vreselijk voor dat meisje zeg. Mijn dochter is er op 't nippertje aan ontsnapt - dankzij een extra taak waar ze een 8 voor haalde heeft ze haar gemiddelde van 1 onvoldoende vak op weten te krikken van een 4.49 (dus ook 1/10 te kort!) naar een 4.54. En werd dat een vijf, en gaat ze dus over...
Dat 1/10 punt soms zulke grote gevolgen kan hebben..

Vic

Vic

04-07-2012 om 21:18

Het ziet ernaar uit...

Volgens dochter zijn alle cijfers nu binnen, en het ziet er positief uit. De laatste proefwerkweek was niet voor alle vakken goed gelukt (ondanks mijn inspanningen), maar waarschijnlijk zijn alle zessen voldoende gebleven. We mogen dus wel voorzichtig gaan juichen. Maandag hoort ze het definitief.

Marjolein

Marjolein

05-07-2012 om 10:07

Tenen over de sloot

Jahoor, laatste cijfer is binnen: net genoeg voor een 5,5. Hij is helemaal vrolijk en aan het vieren dat hij over is! Wij vinden het een wankel iets en net als Vic hou ik ook nog even mijn adem in, tot de definitieve vergadering.
Hij staat 1 x 4,5 1 x 5,1 en de rest "voldoende" ( 5 cijfers tussen de 5,5 en 5,9 ! :0 ) Dat is met de tenen over de sloot en heel wiebelend, ik hoop dat inderdaad nu alle cijfers binnen zijn? Anders plonst hij zo de sloot in....

Marjolein

Marjolein

05-07-2012 om 10:22

Dank mare, en overgangsnormen

Zo zie je maar, jouw dochter zou volgens normen hier niet over zijn. Niet direct dan, mogelijk wel na vergadering, ik weet niet hoe dat hier gaat met profiel? Dat is bij ons nog even niet aan de orde.
En: volgens jullie normen zou mijn zoon dus echt niet over zijn, want maar 1 cp (Of tellen gym en bv ook? Dan wel ) Verschil blijft er dus.
Gisteren hoorde ik het nog vreemder: Een brugpieper stroomt af met 1 vijf voor Frans, rest voldoendes en ook, zevens en achten. Omdat hij maar 18,0 punten heeft voor Ne, En en Wi samen, die school stelt 19,5 punten verplicht. Heel extreem! Hoe hou ik als school mijn toekomstige slagingspercentage hoog, risicoloos voor de school. Bizar.

Vera*

Vera*

05-07-2012 om 11:03

Marjolein

Als er een vijf is voor Nederlands, Engels of wiskunde ben je hier zo wie zo een bespreekgeval. Ik hoop dat dat bij jullie niet zo is. Of zitten daar de onvoldoendes niet?

Vic en marjolein

Fijn Vic... maar eng he, om al te gaan juichen tot je het rapport in handen hebt ??

En ook voor Marjolein; het lijkt idd alsof 't kielekiele is gelukt maar ook hier kan ik me zo goed voorstellen dat die band nog even om je hart blijft zitten. Staan overgangsnormen niet op website school, magister of teletop of zoiets? Dan kun je het exact nakijken.
Bij ons was het bij overgang van 2e naar 3e ook een heel gepuzzel want de tekort- en compensatiepunten golden per 'cluster', dus bv en-fr-du-nl-ak-gs-ec was 1 cluster, en bi-gd- etc weer een ander cluster. Dit keer geldt het tk en cp verhaal voor alle 'gewone' leervakken, het 2e cluster zijn meer de 'fun' vakken (gym, beeldende vorming, arts&crafts, international awareness, godsdienst etc.). En daar zitten vooral de 8-en en 9 natuurlijk). Godzijdank bij ons dus net genoeg... al heb ik ook vandaag meteen weer even de cijfers nog een keer online gecheckt (stel; een leerkracht heeft een rekenfout gemaakt en er gaat toch nog ergens iets van af... haha).

Jouw voorbeeld Marjolein is wel heel bar. Ondanks alle goede bedoelingen en praat ' we hebben het welzijn vd leerling voor ogen' is het simpelweg ook zo dat school vaak echt andere belangen (ook) heeft. Ook wij hebben dit wel aangekaart vorig jaar; dat ook de kinderen die met zesjes overgaan gewoon wel op het VWO thuishoren en niet allemaal met zachte dwang de suggestie van afstromen naar HAVO hoeven te krijgen. Maar ja, de slagingspercentages idd... Absurd dat als je gemiddeld een 6 staat voor Nl, En en Wi dat je niet overgaat.

Doet me wel afvragen; hoe groot is de vrijheid van scholen hierin eigenlijk. Ligt er niet ergens een onder- dan wel bovengrens van overgangsnormen.
Hoe heet onze onderwijsexpert hier op OOL ook al weer ?

Blijven zitten op een tiende?

Mwah, dat heb ik nooit zo gesnapt. Je blijft toch zitten (resp. zakt) op al je onvoldoendes? Vaak toch: meer dan 2 onvoldoendes, of "zware" onvoldoendes? En eindejaarsresultaten zijn een weergave van je prestaties door het hele jaar, dus je kan het blijven zitten toch nooit wijten aan dat ene proefwerk waar je 0,1 te laag scoorde?
Je hebt dan gewoon over de hele linie te laag gescoord, in meer dan 1 vak, op meer dan 1 proefwerk.
Algebra.

Vera*

Vera*

05-07-2012 om 16:07

Algebra

Vorig jaar stond een klasgenoot van zoon een 5.49 voor Engels en een 5.48 voor Spaans. Een onvoldoende bij Nederlands, Engels en Wiskunde zorgt dat je een bespreekgeval bent.
Met een 5.49 voor Frans i.p.v. Engels zou hij gewoon over zijn gegaan.
Volgens zoon was de werkhouding van deze klasgenoot niet goed, hij leverde dingen niet of niet op tijd in en verstoorde hij ook vaak de les.
Dat zal allemaal mee hebben gespeeld in de beslissing om te laten doubleren.

Ook algebra

De 5,4 op Engels zorgt dat dit de enige onvoldoende op zoons rapport is, maar hij gaat toch van 2 havo naar 3 tl.

Algebra en marjolein

Goed lezen dames ;0) Dat meisje kwam eentiende tekort om op te stromen, ze is wel over naar het volgende jaar, alleen dus op hetzelfde niveau.

Marjonlein, wat spannend, het ziet er naar uit dat het goed gaat aflopen, maar dat wil je wel even zwart op wit zien natuurlijk.

skik

Marjolein

Marjolein

06-07-2012 om 00:58

Ja, uiteraard zit engels erbij.... en joepie!

... Wat dachten jullie dan??? Daar staat hij een 4,5 voor.... Dus dat is niet best nee.
Toch heb ik vandaag de knoop doorgehakt, ik moest nu wel starten met de voorbereidingen op volgend schooljaar. (Hele verhaal mogelijk nog in ander draadje, we hebben eindelijk na twee jaar touwtrekken toestemming voor de laptop met Kurzweil! Hoera, he he, joepie, zucht en wat al niet nog meer. Skik, P, Petr@, Tirza, Kaatje, Chippie en wie er verder ook maar mee hebben geleefd, dank voor de steun!!!)

Da's mooi marjolein

Die Kurzweil is een mooi begin voor volgend jaar, hopelijk heeft je zoon er veel profijt van.

skik

Vera*

Vera*

06-07-2012 om 08:44

Marjolein

Gefeliciteerd!
Voor Kurzweil is niet alles bij Dedicon verkrijgbaar en ik zou op het prikbord kijken op het kurzweilforum. De vakantie komt eraan en dan kun je misschien nog heel snel iets regelen.
Voor dochter heb ik nog net iets gekregen voordat iemand op vakantie gaat. Je weet dan ook wat je wel en niet zelf moet gaan scannen en bewerken.

Marjolein

Marjolein

06-07-2012 om 08:54

Dank voor je tip, vera

Je begrijpt dat dit behoorlijk nieuw is voor mij. Ik heb me sinds twee dagen ondergedompeld in die wereld. Dedicon heeft inderdaad maar 1 vak beschikbaar. Ik ga vanmiddag meteen op het kurzweilforum zoeken.
Maandag gaan we naar een training.

Vera*

Vera*

06-07-2012 om 09:01

Marjolein

Ik ga er mij nu ook voor het eerst in verdiepen, dochter gaat naar de brugklas.
Vader en dochter gaan na onze vakantie ook een cursus doen.
Je doet veel kennis op door een groot deel van het kurzweilforum door te lezen. Theoretisch ben ik veel wijzer, nu de praktijk nog.

Vera*

Vera*

06-07-2012 om 12:24

Marjolein

Als je bij Dedicon zoekt in de catalogus heb je ook foto-pdfs of edutekst bestanden.
Een foto-pdf kun je zelf omzetten naar Kurzweil, m.a.w. het scannen is je uit handen genomen maar het bewerken mag je zelf doen.
Over de kwaliteit van foto-pdfs is men niet altijd tevreden helaas.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 13:40

Zo....

Jongste zoon is over naar mavo 3 met een mooie lijst zonder onvoldoendes,nu duimen voor oudste zoon: Laatste toets is maandag en ook doorslaggevend om HBO 2 te kunnen gaan doen....

Fio

Ik duim met je mee. Wat hebben ze nog laat toetsen bij jou? Wij zitten in regio noord, hebben het laatst vakantie, maar de kinderen zijn hier op het middelbaar onderwijs al vrij hoor (iig vrij van toetsen en huiswerk)

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 17:30

Silone

Zoon zit op de HBO en heeft maandag een inhaaltoets,die vinden volgende week plaats. De basisschool van dochterlief is sinds gisteren vrij, en middelbare scholen zijn vandaag klaar.

Ach zo, fio

Niet bedacht dat je al een kind op HBO hebt. In mijn beleving waren onze kinderen ongeveer even oud. Evengoed succes gewenst!

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2012 om 09:13

Silone ot

Hij is 20 geworden in juni..Time flies!Z'n broer is 15 en zusje is 12.

Marjolein

Marjolein

08-07-2012 om 13:41

Vera (o.t.)

Heb jij voor mij het e-mailadres van de forumbeheerder van het kurzweilforum?
Ik probeer me al twee dagen te registreren en aan te melden, lukt niet. Dan staat er neem contact op met de beheerder, maar niet hoe? Echt weer iets voor mij... Voel me weer helemaal de lekker handige Wilma Flintstone

Vera*

Vera*

08-07-2012 om 15:34

Marjolein ot

Mail maar even naar crocusbolletje @ gmail.com.
Dan kan ik je misschien een heel klein beetje helpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.