Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen Naar andere stad met vrienden


Ik kan me de laatste keer met de trein ook niet herinneren hoor!! De bus naar mijn woonplaats gaat tot ca 22.00 uur, dus voor een avond weg is het al geen doen. Als je in een "grote" stad woont is het ov misschien goed geregeld, maar in een dorp op het platteland is het echt niet goed geregeld. En dan is het hier nog luxe, tussen 7.00 en 22.00 gaat er hier elk uur een bus 😊.

Ik snap best de angst voor het onbekende, maar juist daarom is het nu een mooie kans om te oefenen.
Mijn dochter was net 12 toen ze voor het eerst met een vriendinnetje met de trein ging. Naar een stad dichtbij, zonder overstappen en vriendinnetje had al wat ervaring met het ov. Dus heel veel kon er eigenlijk niet misgaan en in het allerergste geval zou ik met de auto ook gewoon binnen een half uur bij ze kunnen zijn (maar dat was niet nodig). 
Ze hadden wel de trein terug gemist, want ze stonden op het verkeerde perron. En toen nog eentje gemist omdat ze twijfelden of het wel de goede trein was. Maar prima, daar leer je van, ze hebben het ook netjes zelf weer opgelost en mij steeds op de hoogte gehouden van de verwachte aankomsttijd.
Het is met alle apps en communicatiemiddelen natuurlijk heel makkelijk nu om uit te zoeken waar je moet zijn (en je kan het ook nog gewoon aan iemand vragen). 

Sindsdien is ze regelmatig met de trein op pad gegaan, even winkelen in een andere stad of dagje naar het strand. Lang leve de NS jongerenkaart
Ik vind het echt hartstikke leuk dat ze lekker Nederland kan ontdekken, inderdaad een beetje zoals vroeger de tienertoer (nostalgie! ik word oud...).

Maar goed, ik ken natuurlijk TO en zijn vrienden niet, dus er kunnen best goede redenen zijn waarom de moeder het niet wil, zoals niet aan afspraken houden, slordigheid/onoplettendheid, kosten, geen vertrouwen in de vrienden. 
Wat geeft je moeder als reden aan? Wat is er nodig om te zorgen dat ze er wel vertrouwen in krijgt?

Brabeau schreef op 27-07-2022 om 13:41:

[..]

Nou ik weet zeker dat in de plaats waar ik woon, 75% van de mensen boven de 50 de afgelopen 5 jaar geen trein van binnen heeft gezien. Tussen de 30 en 50 jaar zal dan wel geen 75% meer zijn maar 50 zou best eens kunnen.

De bevolkingsdichtheid is hoger waar gemakkelijk bereikbaar openbaar vervoer is, heb je daar rekening mee gehouden in je schatting? In hoog stedelijk gebied wordt 3.5x zo veel gebruik gemaakt van openbaar vervoer en niet-stedelijk gebied wordt gemiddeld 705 km per persoon per jaar gereisd: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/personen/openbaar-vervoer

Die 705 km is gemiddeld, jammer genoeg geven ze er geen spreiding bij.

Fourtyfour schreef op 27-07-2022 om 13:47:

Ik kan me de laatste keer met de trein ook niet herinneren hoor!! De bus naar mijn woonplaats gaat tot ca 22.00 uur, dus voor een avond weg is het al geen doen. Als je in een "grote" stad woont is het ov misschien goed geregeld, maar in een dorp op het platteland is het echt niet goed geregeld. En dan is het hier nog luxe, tussen 7.00 en 22.00 gaat er hier elk uur een bus 😊.

Is hier ook, na 22 uur is het lastig thuiskomen met het ov. Zeker nu er regelmatig busdiensten vervallen omdat er te weinig chauffeurs zijn. 

Mijn ouders reizen ook nooit met het OV, is hier ook niet optimaal ontsloten. Maar wij werden wel gestimuleerd om dat te leren als pubers. Wel met vrienden, niet alleen. Juist omdat je er als student afhankelijk van wordt. En omdat het leuk is om met vrienden eens een keer naar een heel andere omgeving te gaan, waar je normaal niet zo snel komt, zonder ouders.
Voor de prijs hoef je het ook niet te laten met die jongerendagkaart. Daar kan ik niet voor op en neer rijden naar Utrecht plus het scheelt weer tijd.
Tegenwoordig heb je allemaal apps op de telefoon, dat hadden wij vroeger niet. Wat dat betreft is het makkelijker dan ooit. Werkzaamheden en geplande vertragingen kun je uitzoeken en omheen plannen. Dan ga je een andere dag of neem je een andere route. Ongeplande vertragingen zijn vervelender. Mijn ouders zeiden altijd; nooit gokken op de laatste trein. Ze kwamen ons dan wel bij het station halen vaak. 

Dat iemand zelf nooit met het OV reist en het daardoor spannend vindt, is geen reden om het de kinderen te ontzeggen. Mijn moeder durft ook absoluut niet te vliegen, maar dat was geen reden om ons dat te verbieden. Juist als je het zelf met je kinderen niet doet, is het goed om ze daarin zelfstandigheid te laten ontwikkelen. Dat geeft ook een gevoel van onafhankelijkheid, van dingen zelf kunnen. Dat is belangrijk voor pubers.

Je kunt nog steeds een dagkaartje kopen bij de automaat op het station (of van te voren online), dan heb je geen chipkaart nodig. En dan weet moeder zeker dat ze niet ergens anders naar toe gaan, want dan staat vertrek - en eindstation erop. Met chipkaart kun je het hele land wel doortrekken, daar wordt mee afgerekend bij het uitchecken

Van mij zou het ook mogen. Mijn zus en ik waren 15 en 14 toen we op tienertoer gingen naar Groningen, Maastricht, Amsterdam en Utrecht. 

Maar ja, ik ben jouw moeder niet dus ga daar niet over.

Miepjecody schreef op 27-07-2022 om 13:12:

[..]

Ingewikkeld????

Hoe kom je aan die 50 procent??

Je leest toch wat ik schrijf? Als je nog nooit met die ovchip hebt gewerkt heb je dus ook heel lang niet getreind, opgeteld is dat een flinke drempel. Lang geleden had niet iedereen een auto, mijn partners ouders hadden geen auto. Pas met een jaar of 10. Daarvoor dus altijd OV. Mijn ouders gingen nooit met de trein maar mijn vader was buschauffeur (al ging hij zelf en mijn moeder ook nooit met de bus). Als je eenmaal een auto hebt is de trein altijd duurder met meer dan 1 persoon en soms met 1 persoon ook al (dus alle vaste lasten zijn betaald). 

En ik zei over die 50% dat ik dat dénk. Ik ben ook al de hele middag aan het zoeken naar cijfers maar kan ze niet vinden. 

Auwereel schreef op 27-07-2022 om 14:03:

[..]

De bevolkingsdichtheid is hoger waar gemakkelijk bereikbaar openbaar vervoer is, heb je daar rekening mee gehouden in je schatting? In hoog stedelijk gebied wordt 3.5x zo veel gebruik gemaakt van openbaar vervoer en niet-stedelijk gebied wordt gemiddeld 705 km per persoon per jaar gereisd: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/personen/openbaar-vervoer

Die 705 km is gemiddeld, jammer genoeg geven ze er geen spreiding bij.

Als je t over procenten hebt maakt de bevolkingsdichtheid toch niks uit? 

Poezekat schreef op 27-07-2022 om 14:25:

[..]

Is hier ook, na 22 uur is het lastig thuiskomen met het ov. Zeker nu er regelmatig busdiensten vervallen omdat er te weinig chauffeurs zijn.

Ohhh echt, hier elke 7 minuten een bus, laatste een uur of 01.00 uur en in het weekend tot diep in de nacht elk uur wel een paar bussen. Wat een verschil.

Thomass schreef op 27-07-2022 om 15:45:

[..]

Je leest toch wat ik schrijf? Als je nog nooit met die ovchip hebt gewerkt heb je dus ook heel lang niet getreind, opgeteld is dat een flinke drempel. Lang geleden had niet iedereen een auto, mijn partners ouders hadden geen auto. Pas met een jaar of 10. Daarvoor dus altijd OV. Mijn ouders gingen nooit met de trein maar mijn vader was buschauffeur (al ging hij zelf en mijn moeder ook nooit met de bus). Als je eenmaal een auto hebt is de trein altijd duurder met meer dan 1 persoon en soms met 1 persoon ook al (dus alle vaste lasten zijn betaald).

En ik zei over die 50% dat ik dat dénk. Ik ben ook al de hele middag aan het zoeken naar cijfers maar kan ze niet vinden.

Werkwijze OV chip is zeer makkelijk, valt weinig aan te snappen. Maar ligt er natuurlijk ook aan of mensen zich er in willen verdiepen. Wij reizen geregeld met de trein omdat het vaak makkelijk is, maar zeker niet bij alles.

Brabeau schreef op 27-07-2022 om 16:32:

[..]

Als je t over procenten hebt maakt de bevolkingsdichtheid toch niks uit?

Wel als je een schatting maakt gebaseerd op een waarneming in een dun bevolkt gebied waar weinig openbaar vervoer wordt gebruikt. Als je in een niet-stedelijk gebied waarneemt "75% gebruikt de trein niet" en er wonen 10000 mensen en iemand is stedelijk gebied zegt "Ik zie 1% de trein niet gebruiken" en daar wonen 150000 mensen, kom je niet uit op 38% die de trein niet gebruikt, maar op 6% die de trein niet gebruikt.

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 16:42:

[..]

Werkwijze OV chip is zeer makkelijk, valt weinig aan te snappen. Maar ligt er natuurlijk ook aan of mensen zich er in willen verdiepen. Wij reizen geregeld met de trein omdat het vaak makkelijk is, maar zeker niet bij alles.

Ik vind het wel degelijk een gedoe. Mijn (anonieme) ov-kaart is sinds september 2021 verlopen en als ik nu dus met de trein zou willen reizen, dan moet ik eerst weer zo'n ding zien te kopen. Vroeger kon dat bij de sigarettenboer aan de overkant, maar die levert die dingen niet meer. Ik weet niet eens waar ik er nu een zou kunnen kopen. Nou ja, op het station, neem ik aan? Toen ik nog een geldige kaart had, stapte ik weleens op de tram, maar dat doe ik nu dus ook nooit meer (terwijl hij voor mijn deur stopt).

Het ov in Nederland is qua infrastructuur best goed geregeld, maar het betaalsysteem zou wat mij betreft wel wat eenvoudiger mogen.

Athan schreef op 27-07-2022 om 17:09:

[..]

Ik vind het wel degelijk een gedoe. Mijn (anonieme) ov-kaart is sinds september 2021 verlopen en als ik nu dus met de trein zou willen reizen, dan moet ik eerst weer zo'n ding zien te kopen. Vroeger kon dat bij de sigarettenboer aan de overkant, maar die levert die dingen niet meer. Ik weet niet eens waar ik er nu een zou kunnen kopen. Nou ja, op het station, neem ik aan? Toen ik nog een geldige kaart had, stapte ik weleens op de tram, maar dat doe ik nu dus ook nooit meer (terwijl hij voor mijn deur stopt).

Het ov in Nederland is qua infrastructuur best goed geregeld, maar het betaalsysteem zou wat mij betreft wel wat eenvoudiger mogen.

Dat hoeft dus niet voor de trein. Je zet de NS app op je telefoon en koopt een digitaal kaartje. Maar bus/tram/metro is wel lastiger. Daar zijn ook wel digitale kaartjes voor te krijgen, maar die zijn soms veel duurder dan gewoon in- en uitchecken met je ov chipkaart.

@Athan ik snap je wel hoor, het is even een dingetje om zo'n kaart te regelen. Moet tegenwoordig online, als je googelt op OV-chipkaart kom je wel bij de goede site. Maar dan nog, je moet bij een anonieme kaart telkens eerst checken of er wel genoeg saldo opstaat, zeker als je maar zelden met OV gaat. Ik heb toen zelf een gepersonaliseerde genomen waarbij je kunt kiezen voor automatisch opladen, dat scheelde veel gedoe. Maar in Randstad en andere grote steden is OV veel beter geregeld dan in de provinciale gebieden. Tegenwoordig koop ik per rit een dagkaart, dat kan zonder chipkaart.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.