Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Fabienne

Fabienne

11-11-2014 om 16:29

bijbaantje

Zoon van 15 is op zoek naar een bijbaantje. Hij heeft bij diverse supermarkten een formulier gehaald, deze ingevuld en weer ingeleverd. Op 1 daarvan heeft hij nu een reactie gehad. Hij dient eerst een vragenlijst online in te vullen, duurt 15 a 20 minuten en naar aanleiding van de resultaten wordt hij uitgenodigd voor een geaprek. Er staat dat gekeken wordt oa of hij bij de bedrijfscultuur past. Waar hebben we het over een 15-jarige die vakken wil vullen! Herkennen jullie dat?

Hadewich

Hadewich

11-11-2014 om 17:34

Nee

Ik herken het niet. Mijn kinderen vulden ook zo'n formulier in, werden gebeld of belden zelf als het lang duurde. Daarna op gesprek en aangenomen. Voor de baantjes vakkenvuller, schoonmaker en caissiere.

tante Sidonia

tante Sidonia

11-11-2014 om 18:58

ze zullen

Echt wel een beetje kijken naar een vriendelijke en behulpzame uitstraling?!

Jip

Jip

11-11-2014 om 21:04

Ontslagen

Mijn dochter is onlangs ontslagen bij haar bijbaantje van 6 uur per week omdat ze in het half jaar dat ze daar werkte te weinig persoonlijke groei had doorgemaakt?!?!?!

Sawo

Sawo

11-11-2014 om 21:20

nee

Maar bij verschillende supermarkten worden verschillende dingen gevraagd dus ik vind het ook niet zo gek.

Ze hebben tegenwoordig best veel aanbod op veel plekken dus hebben het blijkbaar voor het uitkiezen.

succes

Saar

Fabienne

Fabienne

11-11-2014 om 22:06

tja

Oudste heeft bij dezelfde supermarkt gewerkt. Zij heeft "gewoon" een gesprek gehad en is daarna aangenomen voor een proeftijd. Die is ze doorgekomen en daarna heeft ze jaarcontracten gehad. Toen ze in haar 3e jaarcontract zat, is ze op zoek gegaan naar ander werk, omdat ze weet dat er daarna niets meer in zit. Vaste contracten zitten er niet meer in, hoe goed je je werk ook doet. Ze heeft ander werk gevonden. Een groot deel van haar collega's heeft dit gedaan.
Zoon zal de test invullen en zal daarna horen of hij op gesprek mag komen of niet. Het gaat hem om t geld dus .. Voor mij hoeft t eigenlijk niet.
En ja, supermarkten hebben keuze zat maar daar maken ze ook wel gebruik of liever misbruik van. Ik hoor van diverse vrienden van kinderen en van vriendinnen van mij verhalen zat. Bijvoorbeeld veel te scherpe tijden stellen waar binnen het werk gedaan moet zijn. Lukt dat niet dan moet het werk zonder uitbetaling afgemaakt worden. Overwerken zonder te vragen (dochter was bijvoorbeeld wel eens pas om 10 a 10.30 s avonds) klaar op een doordeweekse dag, kinderen moet 2 minuten voordat er weer een nieuw uit te betalen kwartier of half uur begint uitklokken, zodat ze 13 minuten voor niets hebben gewerkt etc etc. En de leidingeggevenden s avonds zijn ook niet veel ouder dan 20, 21 jaar.
En Jip, ja, dat is wel heel raar. Kledingzaak? Van mijn dochter hoor ik dat ze daar tegenwoordig vaak met 6 maanden contracten werken.

zebra

zebra

12-11-2014 om 07:41

alleen sollicitatieformulier ingevuld

zo'n 2 weken voor zijn 15e verjaardag voor een bijbaantje als vakkenvuller waarvoor je 15 jaar moet zijn. Nog voor zijn verjaardag werd hij gebeld om op gesprek te komen, hij moest al diverse gegevens meebrengen zoals rekeningnummer, sofinummer ed. Een paar dagen na zijn verjaardag kon hij beginnen.

het is wisselend hier

Hier zijn er supermarkten die allerlei ingewikkelde toestanden laten invullen (la me raden AH?) en ook supermarkten waar je gewoon een formuliertje kan inleveren en vervolgens wordt je als er plek is gebeld en na 1 kort gesprekje/rondleiding en uitleg wat er verwacht wordt kan je beginnen.
Die supermarkt met die lijst met 'capaciteiten' heb ik ooit eens om uitleg gevraagd. Volgens hen is het 'landelijk beleid'. Diezelfde supermarkt werkt ook met tijden waarin je je vak gevuld moet hebben. Is het niet klaar binnen die tijd dan is de rest voor je in je eigen tijd (onbetaald dus) en het ergste is dat al de rest (van de vakkenvullers dus, gaat om 's avonds) op je moet wachten (ook in eigen tijd) tot je klaar bent. De reden is volgens hen ' de veiligheid'. Ze kunnen die deur niet 's avonds elke keer open doen.
Gelukkig werd oudste na een half jaar daar ontslagen, ook onder het mom van ' te weinig groei doorgemaakt in dat half jaar.
Ze heeft daarna nog 3 jaar met veel plezier en tot tevredenheid gewerkt bij een andere supermarkt en daarna nog weer 2 jaar weer bij een andere.
Bij die ene die zo ingewikkeld doen zijn ook de meeste vacatures. Dat zal niemand verbazen denk ik.
Ik denk ook dat er aanbod genoeg is, dat dat de clou is.
groeten albana

Fabienne

Fabienne

12-11-2014 om 08:45

Kaaskopje

Ik snap je link naar vacatures van de Action niet. Bedoel je dit als alternatief voor een supermarkt en dat bij de Action de arbeidsomstandigheden beter zijn?

Fabienne

Fabienne

12-11-2014 om 08:49

reactie

Zoon mag inderdaad langskomen bij de Appie. Maar de verhalen gaan over alle supermarkten: over Jumbo, Jan Linders en vooral Nettorama, mn over in je vrije tijd werken. Ik heb altijd tegen mijn dochter gezegd dat als dat gebeurt, zij meteen moet stoppen van mij want ze hoeft geen vrijwilligerswerk voor de supermarkt te doen. Dat heeft ze al genoeg gedaan voor de maatschappelijke stage.
Maar ja, wisselend dus overal. Maar nergens meer langer dan 3 jaar.

Hadewich

Hadewich

12-11-2014 om 09:01

Goh

Twee baantjes van mijn kinderen zijn bij AH, maar zij hebben nooitzo'n lijst in hoeven vullen.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 09:34

hmm

Ik hoor ook dat de AH slechte omstandigheden kan hebben maar ze lokken de pubers ook met het hoogste loon (slaat nergens op want het is daar een all-in loon) en vervolgens inderdaad niet uitbetalen van minutenwerk.

Mijn zoon heeft bij de Dirk gewerkt, twee ochtenden van 6-8 maar dan was ook te zwaar. Na 3 maanden kreeg hij te horen dat hij de klanten niet goed gedag zei (hij was al weg voor de klanten kwamen, en later bleek dat in de eerste uitlegweek waar zijn uitlegger al vrolijk gedag had gezegd) en niet snel genoeg was. Later bleek dat ze hem allerlei dingen niet hadden uitgelegd hoe het sneller kon en hoe hij bepaalde dingen had moeten oplossen. Erg flauw allemaal. Vragen van een puber om zo vroeg te komen en dan zulke vreemde eisen stellen.

Hij was er eigenlijk zelf al klaar mee en toen zijn contract niet verlengd wordt vond hij dat niet zo erg. Hij heeft niet zoveel geld behoefte.

Barb

Barb

12-11-2014 om 12:02

de dingen die fabienne beschrijft

herken ik ook, zelfs op mijn eigen werk ( geen supermarkt). En waarom doen ze dat? Omdat het kan. Uitbuiten kan met zoveel sollicitanten om uit te kiezen en zoveel mensen die in steeds meer diverse banen voor het minimumloon moeten werken. Ze proberen het en krijgen het voor elkaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2014 om 18:00

Fabiënne

Ik heb geen idee of de arbeidsomstandigheden daar beter zijn, maar ze hebben er soms wel werk.

Het voordeel van een jongere zonder eigen huis en andere verplichtingen is dat ze ergens aan het werk kunnen gaan, kunnen bekijken of het daar bevalt... bevalt het niet dan solliciteren naar wat anders. Valt het dus ergens tegen met de voorwaarden, nou dan zoekt kind toch weer verder? Soms hangt het samen met de vestiging zelf. Mijn dochter heeft bij Kruidvat gewerkt. Ze had er geen goed woord voor over. Na een maand is ze weer weggegaan. Bij een andere vestiging lijkt het positiever. Na Kruidvat is ze aangenomen bij AH en daar heeft ze een vast contract gekregen. Ze werkt er nog steeds. AH heeft zich voor mijn dochter een goede werkgever getoond. Toen ze ziek was wisten ze niet in wat voor bochten ze zich moesten wringen om maar te laten merken hoe erg ze het vonden, kortom... er is heus wel kritiek, maar de boventoon is dat ze er lekker werkt.

Dorpssupermarkt

Hier werkt dorpsjeugd in de enige supermarkt van het dorp. En reken maar dat de baas daar goed met zijn personeel omgaat. Anders komen de ouders niet meer. Nooit problemen. Alleen moeten ze na 3 jaar weg. Maar das wel weer handig voor de volgende lichting 15 jarigen.
Het lollige is dat er steeds een balans gezocht wordt tussen voetballers en volkeyballers. Die hebben verschilkende trainingsavonden en wedstrijddagen. Zo komt het altijd goed

Fabienne

Fabienne

12-11-2014 om 18:48

Ja, Kaaskopje, mijn dochter vond het altijd fijn bij de Appie. Ze heeft er met plezier 2 jaar gewerkt, totdat er collega's om niet al te duidelijke redenen ontslagen werden en er vanuit het hoofdkwartier kwam, dat er geen vaste contracten na 3 jaarcontracten meer mochten worden uitgegeven, hoe goed en gewaardeerd de kracht ook was. Gevolg: met name de oudere krachten vertrokken want of contract niet verlengd of in het laatste jaar en dus op zoek naar nieuw werk. In plaats van hen kwamen jongere kinderen. De "ouderen" moesten steeds langer blijven in de avonduren, wel betaald, dat niet betalen was bij een andere supermarkt waar een kind van een vriendin werkte. Maar toch, half elf thuis, nog huiswerk moeten maken en om 7 uur weer uit bed, dat was wat teveel. Ze werkt nu ergens anders waar ze het erg naar haar zin heeft. Er wordt erg veel flexibiliteit van de werknemer verwacht.
Zoon wil ook graag werken, hij gaat die test wel maken maar die is vlgs mij wel nieuw. Een vriendje van hem had een paar weken geleden gesolliciteerd en die hoefde die test (nog) niet in te vullen.
Dat jouw dochter een vast contract heeft, is fijn. Ze worden alleen nu niet meer gegeven. Had dochter die in het verschiet gehad, dan was ze misschien nog wel gebleven.

Katniss

Katniss

12-11-2014 om 22:45

Wat is het anders dan vroeger

Ik heb vanaf mijn 15e een jaartje achter de kassa gezeten en ben daarna kaasmeisje geworden bij AH. Vanaf het begin met een vast contract (of misschien eerst een half jaar?) en veel van mijn collega's zijn na hun schooltijd ook blijven hangen. Wat een verschil is dat met hoe het tegenwoordig gaat, waar scholieren alleen gebruikt worden voor incourante uren en vaak ook maar 2 of 3 uur per dag. En dan die jaarcontracten die na 3 jaar gewoon niet verlengd worden.
Mijn dochter heeft afgelopen zomervakantie geprobeerd een vakantiebaantje te vinden (niet heel hard overigens), maar 15-jarigen zijn nog niet zo gewild. Voor de supermarkt niet handig omdat ze eigenlijk niet 's morgens vroeg of na 18.00 uur mogen werken (wat dus schijnbaar wel gebeurt, zoals de zoon van Barvaux). Nu zie ik haar ook niet zo 123 achter de kassa zitten. Bij de eerste boze klant of vastlopende kassarol vlucht ze waarschijnlijk naar de wc ;-(

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2014 om 23:50

Katniss

En dan die jaarcontracten die na 3 jaar gewoon niet verlengd worden.===

Ik klink nu heel zuur vrees ik maar 'welkom in wat nu 'normaal' is'. Voor jongeren die nog thuis wonen is dat vervelend. Voor mensen van mijn leeftijd een ramp.

Als de kassa nog te spannend voor haar is, kan ze misschien wat anders doen toch? De ervaring bij Kruidvat was voor mijn dochter dan niet direct je van het, maar het werk wat ze moest doen was 'spiegelen'. Dat houdt in dat alle producten mooi opgesteld op de planken staan, zodat het eruit ziet of de schappen nog vol staan. Niet moeilijk en het engste wat haar kan overkomen is als mensen vragen waar iets staat. Er zijn vast meer winkels waar ze ook jongeren zoeken voor dat soort werk. Spiegelen, vakkenvullen... je moet ergens beginnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2014 om 00:06

Fabiënne

Ik heb het even bij mijn dochter nagevraagd, maar bij haar worden nog wel vaste contracten gegeven, maar dan moet je wel echt iets toevoegen aan het bedrijf. Grote inzetbaarheid, flexibel zijn, je handen willen laten wapperen e.d..

Vaste contracten

Zijn toch ook niet nodig bij deze bijbanen. Ik vind het wel prima dat het contract na drie jaar stopt.dan hebben nieuwe jongeren weer een kans.
Het is toch ook niet bedoeld als carriere.
Eventueel kan je na een half jaar weer opnieuw aangenomen worden.
Ik vind het niet verlengen van de tijdelijke contracten wel heel erg bij echte banen waar mensen van moeten leven. Bij de supermarkt krijgen de full timers wel een vast contract.

Fabienne

Fabienne

13-11-2014 om 07:58

contract

Dat is dan bij de supermarkt van jouw dochter anders, Kaaskopje. Hier krijgt niemand er meer een, hoeveel je ook toevoegt, bereid bent over te werken, flexibiliteit etc
Nee, natuurlijk is dat niet nodig bij dergelijke bijbanen maar het is wel fijn, waardering, overplaatsing als je in een andere stad gaat wonen etc.
Klopt, ook bij ouderen wordt steeds meer met jaarcontracten gewerkt. Geen fijne ontwikkeling.

Barvaux

Barvaux

13-11-2014 om 08:00

katniss

Officieel moet je als ouder toestemming geven en daar ik een ochtendmens heb als kind was dat geen probleem.

Verder: inderdaad wat heb je aan vaste contracten op die leeftijd? Leuk hoor maar kom op, het is een bijbaantje. Het probleem is bij volwassenen inderdaad veel groter. Alles gaat nu via uitzendkrachten. Daarom houd ik mijn postbaan aan, dat is het enige vaste contract wat ik kan krijgen.

Katniss

Als iedereen er uit gaat na drie jaar tijdelijke contracten weet je toch ook dat het niets te maken heeft met goede of slechte waardering?
En ik vind het juist wel goed voor de doorstroming.

Barb

Barb

13-11-2014 om 14:49

nou...vast contract

Het is wel fijn als je een contract kan krijgen als je studeert en bij moet verdienen om je kamer te kunnen betalen. Dan is die doorstroming helemaal niet fijn als een studie 4 jaar of met pech langer duurt. Die studenten gaan vanzelf weg na hun studie als ze een baan hebben, dus die doorstroming komt er vanzelf.

Barvaux

Barvaux

13-11-2014 om 15:10

barb

Ik denk dat die studenten wel iets beters kunnen krijgen dan vakkenvullen. De jonkies mogen niet met de kassa werken en onder de 18 nemen ze je vaak niet aan in de horeca.

Fabienne

Fabienne

13-11-2014 om 16:26

anders

We blijven nu met zn allen wel erg in die vaste contracten hangen maar waar het mij om ging was dat er van kinderen die een baantje zoeken als bijvoorbeeld vakkenvuller hoge eisen gesteld worden (en waar hebben we het over, vakkenvullen als 15-jarige) zoals van tevoren een vragenlijst invullen, felexibiteit, veel beschikbaar, overwerken, gemakkelijk ontslagen om niets etc en dat daar van de werkgevers kant niet zoveel tegenover staat. En nee, ze hoeven niet te werken maar het is wel fijn als je extra geld hebt voor psp, games, telefoon etc.

fabienne

Nou zoals ik schreef gaat dat bij ons in de dorpssupermarkt dus ook allemaal niet zo moeilijk en ingewikkeld.
ALs je 15 bent en je wilt graag dan heb je een hele goede kans. En ze houden rekening met de voetbal training, volleybaltraining en de wedstrijddagen. Voordeel van een klein dorp met een supermarkt met 4 kassa's. En de sociale controle, worden de kinderen niet goed behandeld dan moppert het hele dorp.

Fabienne

Fabienne

13-11-2014 om 21:21

gelukkig maar

Gelukkig maar, mach, dat t ook nog anders kan!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2014 om 23:40

Wat apart dat sommige

het normaal vinden dat hun kinderen ontslagen mogen worden om ándere kinderen een kans te geven. Of moet ik het omdraaien? Vinden sommigen het niet erg als ándere kinderen ontslagen worden als dat betekent dat daardoor plaats vrijkomt voor het eigen kind?

Ik ben het totaal niet eens met de toon waarop gepraat wordt over 'maar een bijbaantje'. Ik heb dat nooit begrepen. Ik vind dat een jongere nooit zo mag redeneren, dus waarom de ouders wel? Werken is een serieuze bezigheid, althans... het féit dat je werkt is een serieuze bezigheid. Tijdens het werk mag je het best gezellig vinden met je collega's. Jongeren die op de arbeidsmarkt komen, moeten nog opgevoed worden in de juiste arbeidshouding en als ze daar goed in slagen hoort daar een beloning bij in de vorm van, als het even kan, een contractsverlenging. Ik vind het júist de schande van deze tijd dat werkgevers liever van voor af aan beginnen met het opleiden van onervaren goedkopere krachten, dan ervaren krachten een vast contract aan te bieden. Ik vind dat voor een 18 jarige net zo belabberd als voor een 53-jarige, wel met dát verschil dat van het inkomen van een 53-jarige vaak meer afhangt dan van een 17-jarige, waardoor het rampzaliger is als zo iemand geen baan meer heeft. Maar ook een jongere die studeert kan aardig op de koffie komen als hij of zij geen vast contract krijgt. Zie maar weer wat anders te vinden. Hoe betaal je die 400 euro voor je kamer dan?

Als ik naar mijn dochter kijk, dan ben ik erg trots op haar. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Ze heeft haar werk vanaf het begin serieus genomen en het nooit als 'maar een bijbaantje' ingevuld. Het is dat ze meer ambitie heeft dan werken bij een supermarkt, maar ze zou het daar zeker tot leidinggevende kunnen schoppen. En dat zou ik prima gevonden hebben. Binnen het terrein van haar huidige opleiding moet ze nog maar werk zien te vinden. Zolang dat niet aan de orde is... lekker carrière maken bij de supermarkt.

Kaaskopje

Mijn dochter nam haar bijbaantje bij de supernarkr zeer serieus! En wij ook. Het was vanaf het begin duidelijk dat het voor maximaal 3 jaar was. Ze is zelf na 2 jaar en een aantal maanden gestopt om in een restaurant te gaan werken. Dat kunnen 15 en 16 jarige dan weer niet en ze vindt het nu ze18 is veel leuker en verdient beter.
Het is een bijbaan. Niet je carriere. Neem het serieus maar ook weer niet te serieus. De toekomst van mijn kind ligt niet in het supermarktbedrijf. Dat weet het bedrijf. Dus vind ik het logisch dat ze haar ontslaan na 3 jaar. De werknemers die duidelijk kiezen voor een toekomst in de supermarkt hebben wel een vast contract

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.