Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lies

Lies

06-11-2020 om 08:25

Bijbaantje maar niet te porren tot extra werken


Kate

Kate

07-11-2020 om 13:51

Waar gaat het dan echt om?

Volgens mij wordt door een aantal een bijbaantje gezien als hét middel tegen rondhangen. Dat gecombineerd met het ethos dat je moet werken - ook al heb je geen geld nodig is iets waarbij ik toch het gevoel krijg dat geld verdienen een doel op zich is ihkv hoe meer geld hoe beter coûte de coûte.

Ik vind rondhangende pubers ook niks maar stuur aan op andere oplossingen dan alleen werken. Vrijwilligerswerk, een projectje met vrienden om iets te bouwen ofzo, een andere hobby of gewoon goeie afspraken over waar wanneer gehangen wordt

Sol78

Sol78

07-11-2020 om 14:08

Kate

'Ik vind rondhangende pubers ook niks maar stuur aan op andere oplossingen dan alleen werken. Vrijwilligerswerk, een projectje met vrienden om iets te bouwen ofzo, een andere hobby of gewoon goeie afspraken over waar wanneer gehangen wordt'

De puber van TS hangt niet rond. Hij gaat naar school, herft een bijbaan en een hobby (gamen).

Lies

Lies

07-11-2020 om 14:26

Werken

Oke, dan nog uit nieuwsgierigheid de vraag: voor de pubers die ook werken: gaan die van jullie uit zichzelf bij vakantie/vrije dagen extra werken ? Of moeten jullie dat ook aansporen?

bieb63

bieb63

07-11-2020 om 14:43

Lies

"gaan die van jullie uit zichzelf bij vakantie/vrije dagen extra werken ?

Alleen als ze dat zelf willen. Beter gezegd: als ze meer geld willen om te besteden.

Of moeten jullie dat ook aansporen?"

Ik opper het. En zo niet, dan niet.

Jojo en Plokkie

Bijstand wordt ook aan mensen gegeven die niet (meer) kúnnen werken maar door allerlei oorzaken geen of te weinig arbeidsongeschiktheidsuitkering kunnen krijgen, bijv. wegens parttime werk, of altijd gewerkt als ZZPer en geen of alleen een heel dure AO-verzekering kunnen krijgen want er was al sprake van ziekte of beperking. Die mensen krijgen vaak ook sollicitatievrijstelling.

Aansporen

"Oke, dan nog uit nieuwsgierigheid de vraag: voor de pubers die ook werken: gaan die van jullie uit zichzelf bij vakantie/vrije dagen extra werken ? Of moeten jullie dat ook aansporen?"

Dat mochten ze altijd zelf weten. Eén van hen vulde en vult nog steeds de vakanties en vrije dagen met vrijwilligerswerk (ligt nu helaas stil wegens corona). Mag dat ook van jou, of moet het per sé geld opleveren?

Af en toe gedoseerd hangen en lummelen is trouwens heel gezond voor mensen die sporten, werken en hun vrienden buiten de deur ontmoeten. Probeer het ook eens.

Sol78

Sol78

07-11-2020 om 15:09

Lies

'gaan die van jullie uit zichzelf bij vakantie/vrije dagen extra werken ? '

Ga jíj extra werken in je vakantie?

Kate

Kate

07-11-2020 om 15:20

Sja

Als puber idd niet buitensporig vaak hele dagen rondhangt dan is mijn post idd niet zo nuttig 😊. Wat ik er wel mee wilde zeggen is dat ik die hyperfocus op werken niet snap, of beter gezegd, me er niet in kan vinden. Dus ook vwb de laatste vraag; nee, waarom zou je dat willen? Alleen in geval van geld gebrek zie ik het nut.
Ik vind de vragen waarom je zelf parttime werkt en of je zelf extra gaat werken als je vrij bent wel leuk, ben ook benieuwd naar je antwoord 😊

Lou

Lou

07-11-2020 om 15:52

Nee

'gaan die van jullie uit zichzelf bij vakantie/vrije dagen extra werken ? '

Nee. Ik zelf ook niet. En ik sluit me aan bij de vraag van Sol: jij wel dan?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-11-2020 om 16:09

Extra werken

Als ik in mijn vakantie extra ga werken, krijg ik geen extra salaris. Verder heb ik ook geen 6 weken in de winter en drie maanden in de zomervakantie (uni) of zelfs maar 12 weken per jaar (vo).

Lies

Lies

07-11-2020 om 16:15

Eens

Precies Phryne. Zo zie ik het ook. En de reacties van Lou en Sol vind ik nu dus wél flauw.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-11-2020 om 16:41

Maar Phryne en Lies

Dat zijn in mijn ogen niet per se flauwe opmerkingen maar weer spiegels. Jullie lijken zo gefocust op meer werken dat je je af kunt vragen waarom je zelf niet meer werkt in de tijd die je over hebt. Gechargeerd kun je je afvragen waarom je dan zelf voor de dagen dat je niet werkt (zaterdag, vakantie ik noem maar wat) niet iets er naast zoekt.
Dat doe je waarschijnlijk niet als je geen extra geld nodig hebt. En dat snap ik, dat zou ik zelf ook niet doen. Genoeg is genoeg en je hebt ook kerkje nodig voor andere dingen. Maar waarom accepteren jullie niet dat jullie kinderen daar een eigen opvatting over hebben, ook als die niet overeenkomt met die van jezelf?
Ik vind het allemaal wel een heel hoog ‘ledigheid is des duivels oorkussen’-gehalte hebben hoor.

Wil je het afdwingen dat er meer gewerkt wordt dan kun je overwegen om zakgeld te stoppen. Dan moeten ze wel werken als ze dingen voor zichzelf willen kopen. Zou niet mijn idee zijn maar het is natuurlijk een optie.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-11-2020 om 16:59

Accepteren

Ja, dat doe ik dus, in het kader van ‘zo worden ze ook gezond groot’, net als bij andere aspecten die ik liever anders zou zien.
Ik denk dat het wel iets is van deze tijd. Vroeger hadden bijna al mijn klasgenoten bijbaantjes, en voor veel was dat hun enige zakgeld. De kinderen die ik nu ken die veel werken, krijgen daarnaast maar weinig van hun ouders.

Lou

Lou

07-11-2020 om 17:01

Toch benieuwd

Je kunt het flauw vinden, maar zo is het niet bedoeld. Ga jij werken in de vakantie, en zo nee, waarom moet je zoon dat dan wel?

Ik ben echt benieuwd naar het antwoord.

Ik bedoel het dus precies zoals Aagje het zegt: waarom accepteer je niet dat je kind een andere opvatting heeft dan jij zelf?

Sol78

Sol78

07-11-2020 om 17:05

Tuurlijk wel

'Als ik in mijn vakantie extra ga werken, krijg ik geen extra salaris.'

Natuurlijk wel. Als jij kranten gaat rondbrengen in je vakantie, of vakken gaat vullen, krijg je gewoon betaald door die (tweede) werkgever. Jullie zoeken gewoon excuses om in de vakantie lekker te niksen aan het strand. Zo lui.

Sol78

Sol78

07-11-2020 om 17:07

En Phryne

'drie maanden in de zomervakantie (uni) '

Mijn dochter wil weten welke uni dat is! Zij heeft namelijk maar 2 maanden, waarvan de laatste twee weken voor de herkansingen zijn ...

Triva

Triva

07-11-2020 om 17:11

Sol

"Ga jíj extra werken in je vakantie?"

Heb jij 13 weken vakantie per jaar? We hebben het hier over een 16 jarige he?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-11-2020 om 17:11

Sol

Gewoon Leiden.

Triva

Triva

07-11-2020 om 17:12

en sol

Jouw dochter heeft nog zeker minimaal 2x zoveel weken als ik heb.

Sol78

Sol78

07-11-2020 om 17:28

Triva

'We hebben het hier over een 16 jarige he?'

Die al een bijbaan heeft he!

Sol78

Sol78

07-11-2020 om 17:37

Nee Phryne

De collegevrije periode in Leiden start op 4 juli, het nieuwe collegejaar start op 6 september. Dat zijn toch echt maar TWEE maanden. En ín die twee maanden zijn ook nog de herkansingen.

Misschien beter als je in de vakantie geen bijbaan zoekt waarbij je moet rekenen ....

Triva

Triva

07-11-2020 om 17:55

Sol

Daar ging het niet om, het ging om extra werken in een vakantie waarop jij zo nodig moet vragen of wij dat doen. Deze 16 jarige heeft geen 4 wk per jaar zoals ik.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-11-2020 om 18:07

Sol

Dat is dan vast de waarheid op papier. Net als op middelbare scholen waar ze in de praktijk ook twee weken eerder vrij zijn dan in de agenda.

Sol78

Sol78

07-11-2020 om 18:12

Nee Phryne

Dat is het niet. Geen Trumpje doen, hoor!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-11-2020 om 18:14

Sol

Jij bent echt wel heel vervelend.
De laatste colleges zijn medio mei. Aansluitend vinden tentamens plaats tot eind juni. Dat zijn er voor de meeste studenten 2 of 3, waarmee ze incl studeren, geen 40 uur per week vullen.

Sol78

Sol78

07-11-2020 om 19:32

Phryne Fisher

Tentamenperiode is geen vakantie.

Je lijkt wel jaloers.

Lou

Lou

07-11-2020 om 19:35

Feit blijft

Hoe lang wie z'n vakantie nou ook precies duurt, het feit blijft dat het vakantie is en dat kun je ook zien als een periode waarin je je kind juist bij uitstek níet allerlei activiteiten gaat aansmeren waarvan je weet dat hij er geen zin in heeft.

Zonne

Zonne

08-11-2020 om 08:03

Puberbrein

Misschien helpt het om een boek te lezen over het puberbrein. Hieronder al een artikel om eens te lezen.

https://www.nrc.nl/advertentie/onvz/een-kijkje-in-het-puberbrein

Ik begrijp namelijk dat het je irriteert, je hebt andere verwachtingen en eerlijk is eerlijk als mijn man zich als een puber zou gedragen was ik ook snel klaar met hem. En dat is het dus, mijn man is ouder en geen puber meer. De hersenontwikkeling van een puber/adolscent is nog volop in gang.
Het is trekken aan een dood paard wat je doet.
Moet je dan maar gewoon zeggen, ‘ach het is een puber, ik bemoei me nergens meer mee?’. Nee dat denk ik niet, maar hoe je met hem omgaat, wat je verwacht, etc. kun je bijstellen en dat komt ieders humeur ten goede. En ik denk dat dat beter lukt als je wat meer begrijpt waarom hij zich zo gedraagt.

(Mijn man was vroeger ook aartslui zegt hij vaak en behoorde tot de eerste generatie gamers, hij herinnert zich vooral zijn moeder die aan de trap stond te mopperen, het is allemaal goed gekomen

Zonne

Zonne

08-11-2020 om 08:26

Reacties

Ik ben ook wat verbaasd over de reacties waarin een vergelijk wordt getrokken tussen vakanties en vrije dagen van volwassenen en pubers. Dat is toch in geen geval hetzelfde en kun je toch helemaal niet naast elkaar plaatsen?

Stel je voor dat ouders dezelfde manier van denken en leven en invulling van de dag zouden hebben als een puber..

Kate

Kate

08-11-2020 om 08:55

Ja precies Zonne

Een ouder bepaalt zijn eigen denken en leven en invulling van de dag. En wie bepaalt dat van de puber? Wat bepaalt de ouder en wat de puber zelf

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.