Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lies

Lies

06-11-2020 om 08:25

Bijbaantje maar niet te porren tot extra werken


Is bijna 17. Dan mag hij eventueel auto-rijlessen gaan nemen. Bekijk dat eens met hem, ga na hoeveel dat kost, en maak hem duidelijk dat hij dat zelf moet betalen. Je kunt eventueel de proeflessen van de ANWB cadeau doen voor zijn 17de verjaardag. Dan krijgt hij een indicatie hoeveel lessen hij nodig zou hebben. Op basis daarvan kan hij zelf een rekensom maken en zelf bedenken of gamen leuker is dan je rijbewijs halen.

Tsjor

Anita

Anita

08-11-2020 om 10:35

Invulling van de dag

Hier gaat de puber elke dag om kwart voor acht naar school en is elke dag om kwart voor vijf thuis. Daarnaast moet hij huiswerk maken. De school gaat uit van elke dag, ook in het weekend, anderhalf uur. Hij doet dat meestal na het eten. Daarnaast heeft hij muziekles en sport, leest hij, schrijft hij, gamet hij en doet extra projecten voor school. Hij wilde nu hij 15 is een baantje zoeken. Ik heb hem aangeraden even aan te kijken hoe het beviel om elke dag het achtste uur les te hebben. Ik denk dat hij ervan afziet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-11-2020 om 12:49

Ouderlijke taak

Natuurlijk vind ik dat ik als ouder nog een taak heb in het leven van pubers. Alleen wat ik daarvan (hier) geleerd heb is het ‘pick your battles’. En op die leeftijd hebben voor mij welzijn en school prioriteit. Daar investeer ik veel in. Dat werken vind ik minder belangrijk. Dat wil ik best stimuleren mits de school en het welzijn er niet onder lijden. Willen ze het, prima. Willen ze het niet: jammer.

Ik vond het oprecht jammer dat tweede hier de vakanties na eindexamens niet aangreep om een baantje te zoeken maar niet meer dan dat. Zij draagt zelf de gevolgen zoals niet op een eindexamenreis te kunnen zoals oudste. Want dat betalen wij niet. En ook een boel extra’s die oudste zich wel kan veroorloven, heeft ze niet. Jammer maar helaas.

Miekemieke

Miekemieke

09-11-2020 om 19:47

over gamen

Door gamen doe je heel veel vaardigheden op bovendien is het verschrikkelijk leuk.
Een van mijn kinderen heeft haar hele puberteit al gamend op haar kamer doorgebracht. Ze heeft contacten over de hele wereld opgedaan, heeft prima engels geleerd en ze heeft nu een goede baan in de ict.

Dus lekker laten gamen en probeer het zelf ook eens.

Arbeidsethos

Ik kom zelf ook uit een gezin met een geweldig arbeidsethos. Als 7 jarige begon ik al in het bedrijf van mijn vader. Kreeg er keurig voor betaald want je kon als kind niet vroeg genoeg leren dat je geld moest gaan verdienen. Lui zijn kon echt niet, dat bestond gewoon niet.
Toen ontmoette ik man. Die was werkloos, wat ik ik reuze interessant vond. Hij had wel een goede opleiding maar er was weinig werk. Op zijn kamer hing de volgende tekst " een goed technicus is lui". Hij was al goed maar werd later nog veel beter in zijn vak. Maar wat was ie lekker lui vroeger. En zo is het gekomen.

En daarbij

Heb ik als kind zoveel gewerkt dat werken me nu nog steeds een gevoel van onvrijheid kan bezorgen. Ik ben ook verschillende keren vastgelopen in mijn werk.

Lies

Lies

10-11-2020 om 14:04

Leeftijd

Jutta, een kind !! van 7 jaar vind ik echt wel heeeel wat anders dan een ruim 16-jarige. Is toch niet te vergelijken.

En die opmerking over het “nut” van gamen had ik wel verwacht. Maar die gaat hier niet op: geen internationale contacten en zijn Engels is belabberd.

Sol78

Sol78

10-11-2020 om 14:27

Echt?

'Maar die gaat hier niet op: geen internationale contacten en zijn Engels is belabberd.'

Hier dezelfde ervaring als bij Miekemieke.
Dochter heeft zelfs haar Cambridge-diploma (A-score op C1-niveau) gehaald op haar gaming-Engels.

Toekomst

Lies je hebt gelijk het is heel wat anders of je 7 bent of 16. Maar bedenk ook eens hoe lang de generatie van jouw zoon zal moeten werken. Waarschijnlijk tot hun zeventigste. Laat ze nog even lummelen, even proeven aan werk maar niet een vol rooster draaien of een verplichte dag in de week. Echt, hun tijd komt nog wel. Leg er niet zoveel druk op.

Lies

Lies

10-11-2020 om 20:41

Echt

Echt waar. Hij is heel slecht in Engels. Al jaren.
En nooit andere gamers dan met enkele klasgenoten.

Sam

Sam

10-11-2020 om 20:54

Pfff Lies

Dat jij het nut van gamen niet ziet wil natuurlijk niet zeggen dat dat er niet is.
Het hele leven wordt steeds meer een online gebeuren. Ik wil wedden dat jij (en ik) over 10 jaar niet meer goed mee kan doen. Er gaat veel veranderen. Onze kinderen bereiden zich daarop voor, bijv door te gamen.

Andersom Lies

Een kind dat gewend is om vanaf jonge leeftijd soms al in het engels te gamen, hier zelfs een tijdje met ook franse en arabische kinderen met wie taal uitgewisseld werd, die kinderen leren engels op een speelse manier en soms near native.

Neefjes en nichtjes met een stricte beperking op hun gametijd of een ban op gamen leren uit de aard der zaak geen engels.

Dus het verbaast niet dat jou zoon geen engels kent. Hij heeft niet de kans gehad om het met gamen te leren.

Zonne

Zonne

10-11-2020 om 21:03

Gamen

Kan het niet laten om even op het gamen in te gaan, vooral omdat ik vaker bovenstaande reacties op het forum voorbij zie komen.

Gamen kan positief, leerzaam en sociaal zijn, maar gamen kan ook verslavend zijn. Dus kort door de bocht gaan en zeggen: ‘bij mijn kind gaat/ging het goed, dus laat die van jou okk lekker’, is denk ik niet reëel.

Kijk naar deze folder van het Trimbos-instituut Over (on)gezond gamen;

https://www.trimbos.nl/docs/76e0b500-bc80-41bc-ba86-2599015e36d2.pdf

Niet om TS te laten denken dat het game-gedrag van zoon problematisch is, maar om aan te geven dat gamen ook anders uit kan pakken. Ik ken zelf helaas ook meerdere gevallen van problematisch game-gedrag.

Nou

Gamen is prima maar dat je hierdoor perse vloeiend Engels leert is natuurlijk onzin. Dat hangt er helemaal vanaf welke spellen je speelt bijvoorbeeld. Als alle gamers fantastisch Engels zouden spreken dan lagen de cijfers voor Engels op school vast heel wat hoger.
En lang niet alle gamers spelen met anderen samen; genoeg die alleen solo spellen spelen of alleen met klasgenoten. Mijn zoon bijvoorbeeld speelt nooit met anderen, geen behoefte aan.
Gamen is niet slecht en het is prima als hobby maar dat je er nu zoveel van leert is ook onzin. Dat is ook niet zo erg. Niet alles hoeft natuurlijk nuttig te zijn.
Ik zou me wel zorgen maken als gamen echt het enige is waar ze interesse in zouden hebben. Dan is de kans op verslaving wel aanwezig.

Lies

Lies

10-11-2020 om 21:29

Werken

Maar de oorspronkelijke vraag van dit topic betrof niet het gamen, maar het minimalistisch werken en een voormalige werkdag niet meer willen oppakken hoewel dit nu gewoon weer kan. Ook naar zijn werkgever toe vind ik het niet correct: die rekende op 2 dagen per week, de doordeweekse dag en de vrijdagavond. Die doordeweekse dag is dus door o.a. trainen een poos niet gelukt en daarvoor in de plaats soms een zondagmiddag. Om toch aan de uren te komen. Maar ik vind het gewoon te makkelijk van zoon om die middag niet nu weer op te pakken terwijl het gewoon kan vanwege de winterstop. Maar nee, die middag hangen en gamen vindt hij wel best nu zo. En ik vind dat een foute houding richting werkgever die denkt dat hij nog steeds niet kan.

Goh Lies

Het forum is voor jou niet echt een plek waar je tot nieuwe inzichten komt he?

Sol78

Sol78

10-11-2020 om 21:43

Lies

'Maar ik vind het gewoon te makkelijk van zoon om die middag niet nu weer op te pakken terwijl het gewoon kan vanwege de winterstop.'

Dat mag jij vinden. En je zoon mag daar anders over denken. Het is namelijk zíjn leven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-11-2020 om 22:36

Heel grappig

Ik heb geen verstand van gamen, maar ik vind het echt bijzonder dat je (alleen) door gamen je Engels op niveau C1 krijgt, oftewel volledige professionele spreek-, schrijf- en luistervaardigheid.
Wat voor games zijn dat dan? En chatvrienden die perfect grammaticale zinnen schrijven?

Sam

Sam

10-11-2020 om 22:46

Nou

Dat Engels zal idd wel meevallen.
Hoewel mijn kinderen echt goed Engels praten door computergebruik. Nu hebben mijn kinderen niet zo heel erg veel gegamed maar wel veel andere dingen achter computer gedaan.
Maar alles raakt steeds meer geautomatiseerd en gebruik van computer wordt steeds meer gevraagd en wordt gecompliceerder.
Als ik zie hoe enorm snel en behendig kinderen worden door games dan kan ik me niet voorstellen dat het niet veel invloed heeft en erg nodig is straks.
Veel oudere collega's van me lopen toch geregeld vast op groeiende rol van computer binnen werk. Die kloof wordt steeds groter.
Doordat onze kinderen opgroeien met oa games hebben ze een aantal basisvaardigheden al goed onder de knie. Wij moeten er moeite voor doen, voor hen gaat het vanzelf.

Triva

Triva

10-11-2020 om 22:57

Phyrne

Ik dacht hetzelfde. Mijn jongste haalde wel een 10 voor Engels mondeling en dat kwam dus echt volledig door het gamen. Spreken en schrijven leer je niet met de meeste games.

Veer

Veer

11-11-2020 om 12:24

Cambridge Engels

Hier ook. Twee kinderen, nauwelijks een Engels lesboek open gehad. Totaal niet geleerd voor examens.

Kind 1 Cambridge C1 of 2 (weet ik zo niet), kind 2 een 9 op de eindlijst (waar gaat je examen morgen over? Oh, geen idee, komt wel goed mam).

Echt alleen maar door computergames te spelen en filmpjes van andere gamers te bekijken. Je hoort dan natuurlijk engels in allerlei dialecten (handig bij luistervaardigheid), maar er is volgens mij ook veel tekst in het engels in games.
Wat mogelijk nog uitmaakt, is dat ze allebei snel dingen oppakken (beiden doen nu een universitaire studie). Maar... mogelijk leren ook andere op deze manier makkelijker engels.

Ik heb wel de stukken van t Trimbos af en toe gelezen om eventuele verslavingsverschijnselen snel op te merken. Maar met een spelcomputer in de woonkamer en nog 2 anderen die óók willen gamen , was de kans op verslaving klein.

Sol78

Sol78

11-11-2020 om 12:42

Veer

'Echt alleen maar door computergames te spelen en filmpjes van andere gamers te bekijken. Je hoort dan natuurlijk engels in allerlei dialecten (handig bij luistervaardigheid), maar er is volgens mij ook veel tekst in het engels in games.'

Dat van die dialecten herken ik inderdaad. Mijn dochter heeft verschillende Engelstalige tongvallen 'uitgeprobeerd' voor ze er eentje uitkoos om in te praten 😊

Triva

Triva

11-11-2020 om 13:21

Dit is

gewoon een gevalletje snel en makkelijk talen aanleren. Anderen hebben dat met wiskunde

Serieus: van gamen leer je geen schrijfvaardigheid als je geen talenknobbel hebt en daarbij ze steken toch wel wat op van een paar jaar middelbare school engels? Als je alleen maar games speelt leer je heel veel maar haal je echt niet zo'n score in Cambridge Engels of dat stelt dan ook niks meer voor tegenwoordig of is dat alleen maar spreken en luisteren?

Camebridge

Dat werd gegeven in de bovenbouw van de basisschool. Er was een ouder die daarvoor gecertificeerd was en die les op school kwam geven. Als je dan al een behoorlijke vaardigheid hebt in spreken en misschien ook wat zinnetjes typen kun je makkelijker meekomen in de les en is het leuker.

Ik weet dat mijn dochter in groep 7 een gesprek had met een jongedame van de kinderbescherming en het eerste dat ze zei was dat ze nu haar Engelse les moest missen om dit gesprek te kunnen voeren en dat vond ze vervelend.

Natuurlijk moet je opletten dat een kind ook toekomt aan andere ontwikkelingstaken maar een belangrijk deel daarvan speelt zich toch echt wel online af.

Triva

Triva

11-11-2020 om 13:32

Annej

Cambridge is er op heel veel verschillende niveau's. Hierboven werd beweerd dat je door alleen veel te gamen (nog steeds niet duidelijk welke games dan, dat maakt nogal uit) Engels op niveau C1 kunt halen, oftewel volledige professionele spreek-, schrijf- en luistervaardigheid (volgens Phryne).

Te letterlijk Triva

Je neemt het te letterlijk Triva. Waarschijnlijk zijn die kinderen, overigens van Sol niet van Phryne, breder met Engels bezig, misschien volgen ze ook lessen aan de uni of het HBO in het engels of er zijn meer engelse ervaringen. Ze screenen artikelen of films op het net enzovoort.

Als je eenmaal in die hoek zit kom je makkelijk ook andere dingen tegen.

Dochter had een periode vrienden met Amerika ervaring, er gewoond of een Amerikaanse ouder, die Engels met elkaar spraken. Op een gegeven moment sprak die hele groep, die ook kwam logeren, onderling engels met elkaar. Ze lazen ook engelse boeken. Alles gaat dan in het engels. En ze gameden samen in het engels als ze niet bij elkaar waren. Dat werd tot op de camping volgehouden.

Waar ook levendig gegamed werd.

En Veer

Meer ouders met ervaring dat gamen, in het engels, goed is voor je taalontwikkeling tot op hoog niveau.

Valeria

Valeria

11-11-2020 om 14:48

filmpjes

Vergeet ook de filmpjes over gamen niet. Mijn net 11-jarige blijkt al heel grammaticaal correcte zinnen te kunnen produceren in het Engels.

Triva

Triva

11-11-2020 om 14:48

Ik neem het te letterlijk?

Dan moet men niet zeggen: "Dochter heeft zelfs haar Cambridge-diploma (A-score op C1-niveau) gehaald op haar gaming-Engels."

Sol78

Sol78

11-11-2020 om 15:26

Hoho

'Waarschijnlijk zijn die kinderen, overigens van Sol niet van Phryne, breder met Engels bezig, misschien volgen ze ook lessen aan de uni of het HBO in het engels of er zijn meer engelse ervaringen.'

Welnee. Gewoon een middelbare scholier. Geen extra lessen, geen bijles, geen uitwisselingsjaar. Gewoon veel gamen (ze startte al jong met Minecraft) en het volgen van anderen die Minecraft speelden (Stampylonghead, Captain Sparklez, Jacksepticeye, Markiplier en natuurlijk Pewdiepie, sommigen volgt ze nog steeds op youtube). Ze had haar eigen server en speelde dus veel met anderen.

'Dan moet men niet zeggen: "Dochter heeft zelfs haar Cambridge-diploma (A-score op C1-niveau) gehaald op haar gaming-Engels."'

Ik kan er niks aan doen, maar zo is het echt. Neem het dus gerust letterlijk, ook al is Annej het er niet mee eens. Mijn dochter scoorde bij de ingangstoets voor Cambridge al een A op C1 niveau. Dat was in de 4e van de middelbare. Ze zou daarna les krijgen, maar na 2 lessen werd de docent ziek. En dat was het dan. Daarom mocht ze van school uiteindelijk ook geen examen doen op C2 niveau, terwijl haar score op C1 er hoog genoeg voor was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.