Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lies

Lies

06-11-2020 om 08:25

Bijbaantje maar niet te porren tot extra werken


Triva

Triva

11-11-2020 om 15:29

ja dus

ze had toen dus ook al zeker vier jaar les gehad in Engels toch?

Maar zoals ik al zei haalde mijn zoon op zijn mondeling ook een tien en dat is voor een groot deel door gamen omdat hij daar wel móest praten. Op school durfde hij dat amper. Maar dat neemt niet weg dat hij nog steeds niet goed is in Engels schrijven. Dat leer je niet bij gamen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-11-2020 om 15:57

Knap

Mijn dochter moest voor haar Schotse universiteit een IELTS-test doen. Ze scoorde een 9, wat gelijk staat aan C2, en ons werd verteld dat dat vrij uitzonderlijk is en de meeste vwo’ers maximaal een 7 of 8 halen. Dat is dus een meisje dat vanaf haar 10e al Jane Austen en Charles Dickens las, en jarenlang alleen essays in het Engels heeft geschreven wanneer dit van een docent mocht. Die moeite had ze zich kunnen besparen, gewoon lekker minecraften

Valeria

Valeria

11-11-2020 om 15:59

triva

Dat leerde JOUW zoon dan niet bij gamen. Mijn 11-jarige kan al een tijdje ook al heel redelijk in het Engels schrijven, dus ik geloof best dat andere kinderen dat dan ook opgepikt hebben. Hoe ouder, hoe meer.

Gamen

Mijn oudste kinderen gamen alle drie ongeveer evenveel. Hun niveau Engels verschilt echter enorm. Mijn zoon spreekt en schrijft goed Engels. Hij leest echter veel in het Engels (vrije wil) en is daarnaast sowieso vrij goed in talen. Mijn pleegzoon heeft veel moeite met het Engels. Hij kan het redelijk verstaan maar spreken en schrijven vrij slecht. Mijn dochter is redelijk goed wat betreft spreken maar haar woordenschat is veel beperkter dan zoon. Mijn idee is dat het heel weinig te maken heeft met gamen maar dat het vooral aanleg en interesse is waardoor ze actiever met de taal bezig zijn. Dat versterkt elkaar natuurlijk ook. Pleegzoon zal er alles aan doen om situaties te vermijden waarin hij Engels moet spreken terwijl zoon die situaties juist op zoekt. Dus dan komt het natuurlijk ook verder uit elkaar te liggen.

En het hangt natuurlijk ook enorm van het soort games wat ze spelen en of ze daarin contact met andere hebben. Echter als het Engels vooral geleerd wordt door het chatten met andere spelers dan heeft het natuurlijk niks met het gamen zelf te maken maar zou je precies hetzelfde bereiken als je naar een internationale scouting groep zou gaan elke week bijvoorbeeld.

Welke "games", inderdaad

Mijn dochter zat op een forum waarbij iedereen fantasy-verhalen schreef. Als dan iets niet duidelijk is, word je daarop gewezen. Dat is nog eens een game waarbij je schrijven leert! Ze kreeg likes van over de hele wereld, van Japan tot Amerika.

Mijn zoon zit op Youtube waarbij hij filmpjes met uitleg post en dan praat-ie ook met de hele wereld erover. Ook in het Duits trouwens (daar zit een pluk enthousiasten) dus is hij heel wat vaardiger met spreken in het Duits dan ik.

Ik was als puber al blij met een penvriendin uit Groningen...

Sol78

Sol78

11-11-2020 om 18:35

Triva

'ze had toen dus ook al zeker vier jaar les gehad in Engels toch?'

Je kent het systeem blijkbaar niet? Vier jaar Engels op een Nederlandse middelbare school levert hooguit een niveau op B2 op (dat is namelijk het niveau van eindexamen havo). Cambridge test het niveau van native Engels sprekers.

Engels leren door te gamen

Van de game zelf leer je misschien niet zo heel veel Engels, maar als je gaat chatten op Discord gaat het hard met je schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vooral als je aan de praat raakt over andere zaken dan het gamen alleen. En als je dat beginnetje hebt is het makkelijk om andere dingen ook in het Engels te gaan doen. Informatie opzoeken op internet bijvoorbeeld, Engelse boeken of artikelen gaan lezen, met je broer in het Engels gaan praten over games omdat het jargon in het Engels is en dan van lieverlee altijd maar Engels met elkaar gaan spreken. Dagelijks Engels praten, horen en schrijven is een enorme boost voor je taalvaardigheid, daar kunnen de lessen op school niet tegenop. Gamen als gateway drug zeg maar.

skik

Sam

Sam

12-11-2020 om 00:27

Zoon hier

had nog geen enkele les Engels op school gehad toen zijn mondelinge Engels al veel beter was dan het mijne.
Ja, een simpel basislesje op basisschool, dat stelde daar echt niets voor. Hij leerde het echt van games. Niet lang daarna is hij alles (online,boeken lezen) in het Engels gaan doen.

Wendelmoed

Wendelmoed

12-11-2020 om 13:07

Even terug naar de beginvraag van TS

Wat zit je nou precies dwars?
Probeer dat eerst vast te stellen en ga daar over in gesprek met hem.
Vind je het vervelend voor de werkgever, vind je dat je zoon te weinig arbeidsethos heeft, zou je minder zakgeld willen geven, gun je hem zijn vrije tijd niet, wat is het wat je zo stoort? En is dat ook echt jouw zaak?
Uiteindelijk moeten ze wel zelf hun weg vinden, en dat zal niet altijd precies zijn zoals jij het bedacht hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.