emceeelwee
21-08-2025 om 22:36
Dochter 11 wil met nieuwe klasgenoten naar de stad
Dit zit me dus totaal niet lekker.
Even een introductie. Mijn dochter van 11 en 8 maanden is afgelopen dinsdag (het is nu donderdag) begonnen op de middelbare school in Nijmegen. Hiervoor zat ze op school in ons dorp. Hier gaat ze ook af en toe naar het winkelcentrum. Alleen of met een vriendin.
Ze is enigst kind (voor mij dan, haar vader heeft afgelopen januari een zoon gekregen) en ik ben single moeder. Ik en haar vader wonen 300m van elkaar vandaan.
De situatie. Ze is dus dinsdag begonnen op de middelbare school. Er zijn geen bekende kinderen begonnen op die school, maar ze heeft al wel meiden gevonden om mee samen te fietsen vanuit ons dorp.
Nu belde ze vanavond op om te vragen waar haar pinpas is. Toen ik vroeg waar ze die voor nodig heeft zei ze dat ze morgen na school met vriendinnen (lees, haar klasgenoten die ze 3 dagen kent) naar de stad (Nijmegen Centrum) wil. Ik was nogal overrompeld. Maar nu ik er langer over nadenk, gaat me dit allemaal te snel.
Blijkbaar vindt haar vader dit oké, maar ik dus niet. Ze is net begonnen op die school, en de school hanteert de regel dat brugklassers het terrein niet af mogen tussen hun eerste en laatste lesuur. Dat is vast met een reden.
Is het vreemd om van haar te verwachten dat ze na school naar huis komt? Zeker in de eerste schoolweken?
Ik had graag contact opgenomen met de ouders van de andere kinderen, maar heb geen contactgegevens.

Kampeerder
22-08-2025 om 05:34
Waarom zit ze in Nijmegen op school als je haar eigenlijk liever niet in Nijmegen wil hebben? Ze is geen 11 jaar en 8 maanden maar bijna 12. Ze was groot/oud/wijs genoeg om naar de brugklas te gaan, dus nu is ze een brugklasser die brugklasdingen gaat doen. Op school en buiten school.
Klassenlijst met nummers van ouders krijg je denk ik niet hoor. Die mag school niet met je delen. Het is jouw kind. Iets mag wel of iets mag niet, daar ga je niet over overleggen met andere ouders.

Ademes
22-08-2025 om 06:50
Hartstikke leuk dat ze dat nu al kan afspreken! Ik ken genoeg bruggers bij wie het veel langer duurt voordat dit soort dingen doen. Om 18 uur thuis lijkt mij heel prima.
Waarom scholen bruggers vaak niet van het terrein laten gaan? Bij ons is dat omdat school verantwoordelijk is voor de leerlingen, tijdens schooluren. En inderdaad om te voorkomen dat ze te laat zijn etc.
Laat het los, het is het begin van zelfstandig worden. Dit is maar een klein stapje, geef haar het vertrouwen dat ze het kan. Verwijt haar niet dat ze het alleen met haar vader heeft besproken, voor haar is het duidelijk geen 'big deal', maar vergelijkbaar met wat ze met haar vriendinnen op de basisschool deed. Maak er geen 'big deal' van, die komen vast later nog wel!

Roos57
22-08-2025 om 06:58
Heb jij vrienden of familie met pubers? Je moeder ? Dat je wat kan sparren over deze nieuwe fase van je kind ?
Het is ook best eng dat loslaten!

Wieder
22-08-2025 om 07:00
Ik ben het helemaal eens met de reacties hierboven, je moet je kind ook laten gaan. En dat ze na een paar dagen al aansluiting heeft op en school waar ze niemand kent is heerlijk en een hele zorg minder. Maar ik heb ook een jonge leerling met avonturendrang gehad en ik snap wel heel goed dat je het erg spannend vindt! Maar ze heeft een telefoon, als er iets is kan ze bellen. Verdwalen in de vreemde stad zal ze niet, want ze weet vast hoe Google maps werkt. Laat haar genieten van haar schooltijd en heus, het went. En met dit onschuldige uitje kun je zelf vast wennen aan de nog veel gekkere dingen die ze gaan verzinnen (en die je heus niet allemaal toe hoeft te staan 😉)

Due-scimmie
22-08-2025 om 07:05
Kampeerder schreef op 22-08-2025 om 05:34:
Waarom zit ze in Nijmegen op school als je haar eigenlijk liever niet in Nijmegen wil hebben? Ze is geen 11 jaar en 8 maanden maar bijna 12. Ze was groot/oud/wijs genoeg om naar de brugklas te gaan, dus nu is ze een brugklasser die brugklasdingen gaat doen. Op school en buiten school.
Het is maar 7 km fietsen dus ik vermoed dat het gewoon een van de dichtstbijzijnde scholen is. 7km fietsen vind ik geen wereldafstand

Kampeerder
22-08-2025 om 07:25
Due-scimmie schreef op 22-08-2025 om 07:05:
[..]
Het is maar 7 km fietsen dus ik vermoed dat het gewoon een van de dichtstbijzijnde scholen is. 7km fietsen vind ik geen wereldafstand
Dat snap ik, het is dichtbij. Geen idee waar ze wonen, naar ze hebben voor de stad gekozen. Misschien was er ook wel een school in een dorp op 8km, weet ik veel.
Wij hebben destijds heel bewust een keuze gemaakt voor school in een dorp in de buurt. Niet omdat ik een stad eng vond maar gewoon om de logistiek voor het hele gezin makkelijk te houden.

Meander
22-08-2025 om 07:42
Het is juist super fijn dat ze al zo snel aansluiting heeft. Het zou heel jammer zijn als je dit niet goed zou vinden.
En het is ook maar een 'klein' ding (voor jou niet, dat hoor ik, hoor). Ik snap prima dat ze dat niet met beide ouders gaat bespreken. Je gaat een klein uitstapje met klasgenoten niet met beide ouders overleggen lijkt me. Grotere dingen wel, schoolkeuze, m buitenlandse vakantie op jonge leeftijd. Maar een ijsje of zo in de stad met klasgenoten? Lijkt me niet .
Ik zie ook niet wat 'wennen aan alleen 7 km fietsen' er mee te maken heeft. Ik zou dan juist blij zijn dat ze graag naar school fietst, want leuke klasgenoten waar ze af en toe iets leuks mee kan doen.
Natuurlijk kun jij je zorgen hebben, of er nog niet aan toe zijn, maar dat zit bij jou. Dat kun je beter niet bij haar leggen. Je kunt het wel zeggen; ik vind het wat spannend, maar je mag wel gaan. Wel svp een opgeladen telefoon meenemen en op de afgesproken tijd thuis zijn. En dan veel plezier wensen.

Tuinfluiter
22-08-2025 om 07:56
Ik zou haar zeker laten gaan hoort er nu eenmaal bij in deze fase. Fijn dat ze direct al aansluiting heeft. Er is al een eindtijd ik zou even checken of ze met andere of alleen terug fietst. Laat haar op het moment dat ze naar huis gaat fietsen even een appje sturen.
Als ze alleen fietst kun jij in het uiterste geval haar nog te gemoed fietsen.

MissBobby
22-08-2025 om 07:56
Wees blij! Mijn ervaring met dochters is dat ze make-upjes kijken bij t Kruidvat, een hoop giebelen en kipnuggets bij de Mac gaan eten. En dan fietsen ze braaf weer naar huis. Laat het los, dit is juist een prima manier voor jullie allebei om dit te oefenen!

Daglichtlamp
22-08-2025 om 07:59
Tuinfluiter schreef op 22-08-2025 om 07:56:
Ik zou haar zeker laten gaan hoort er nu eenmaal bij in deze fase. Fijn dat ze direct al aansluiting heeft. Er is al een eindtijd ik zou even checken of ze met andere of alleen terug fietst. Laat haar op het moment dat ze naar huis gaat fietsen even een appje sturen.
Als ze alleen fietst kun jij in het uiterste geval haar nog te gemoed fietsen.
Maar ze fietst toch juist niet alleen? Ze heeft toch juist vriendinnen gevonden uit het dorp die ook in de stad naar school gaan? Ik denk dat haar vader goed kiest, ze mag, maar wel met grenzen.

Pimpelmees67
22-08-2025 om 08:15
Er staan geen telefoonnummers van ouders op de klassenlijst, dat is al heel wat jaren niet toegestaan. Ook op het basisonderwijs.

Tuinfluiter
22-08-2025 om 08:44
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 07:59:
[..]
Maar ze fietst toch juist niet alleen? Ze heeft toch juist vriendinnen gevonden uit het dorp die ook in de stad naar school gaan? Ik denk dat haar vader goed kiest, ze mag, maar wel met grenzen.
Even checken of dat dezelfde vriendinnen zijn. Mijn kinderen spraken in een vergelijkbare situatie ook wel af met vrienden die helemaal niet naar ons dorp fietsten. Ze reden dan alleen terug en na een bepaalde tijd mocht dat om veiligheids redenen niet meer van mij.

Vrijevlinder
22-08-2025 om 08:53
Misschien logisch dat ze haar vader vraagt, gezien jij nogal bezorgd bent. Dat zal ze vast weten en voelen.
Het gaat jou te snel, dat kan, maar alles wat je zegt heeft puur met je eigen angsten te maken. Gun haar leuke dingen. Het is geweldig dat ze gelijk vriendinnen heeft. Dat wil je toch niet afremmen? Anders wordt zij degene die niets mag en waarvoor de moeder wil overleggen met andere ouders. Dat moet je echt niet doen.
Zit je er heel erg mee, ga dan met iemand praten. Maar projecteer je angsten niet op haar. Dan rem je haar af en gaat zij zich altijd schuldig voelen als ze iets leuks doet.

Bakblik
22-08-2025 om 09:19
Mijn zoon ging met 11 jaar en 5 maanden naar de brugklas. Die belde de derde dag om te vragen of het goed was dat hij 5 "vrienden" meebracht om hier in de tuin te chillen.
Ik zei ja om 15.00 en met 45 minuten (9 km fietsen) zaten ze hier aan de limonade met chips.
Gaande het gesprek kreeg ik door dat niet alle vrienden uit ons dorp kwamen. 2 kwamen uit het dorp waar de school stond, 2 kwamen uit de gemeente 5 km noordelijker dan de school en 1 woonde 15 km noordelijk van de school. Die moest 24 (!) km terug fietsen. Die ging toch maar even zijn moeder bellen hoe hij dat ging doen voor 18.00.
Uiteindelijk heb ik de telefoon gekregen, heb net de moeder gepraat, kind is blijven eten en om 19.30 opgehaald door zijn vader met auto en fietsenrek.
Ze beginnen te puberen, willen de wereld ontdekken en soms gaat dat niet helemaal zoals wij met ons wijze hoofd bedenken. Laat losssssss en wen er naar aan.

emceeelwee
22-08-2025 om 09:21
Jesse_1 schreef op 22-08-2025 om 01:01:
Als ze bij haar vader is, bepaalt haar vader de regels, alleen bij gevaarlijke situaties heb je daar wat mee te maken. En dat lijkt me hier niet aan de hand.
Toevallig ligt er een ouderschapsplan waarin dit soort dingen worden afgesproken. Ze mag ook niet zomaar een tattoo laten zetten in zijn tijd.