Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 11 wil met nieuwe klasgenoten naar de stad

IMI-x2 schreef op 22-08-2025 om 12:38:

[..]

De groepsvorming gebeurt NU, niet over een half jaar. Zet haar niet nu al buitenspel in de klas. Dat heeft veel akeligere gevolgen dan een uurtje naar de stad.

Ga zaterdag meteen een boodschap met haar doen in Nijmegen en laat haar zelf met haar telefoon de weg vinden, dan zie je meteen of dat al een beetje lukt. Hoeft niet meteen perfect te gaan, want in groep komen ze samen toch wel op de plek die ze willen.

Enne, dit had je in de vakantie natuurlijk al een paar keer met haar moeten doen... Maar goed, beter laat dan nooit.

Goed advies. Plaats haar niet buiten de groep door zo bezorgd te doen. Ik denk dat zij al een stuk verder is dan jij, gezien hoe je over haar praat. Met 11 jaar en zoveel maanden. 

Pak je eigen angsten aan, daar heb je zelf het meeste aan, en je dochter ook. Zal ook je band met elkaar versterken. 

En als deze hobbel genomen is, ga dan oefenen met de volgende stappen die eraan komen, want het gaat snel! Dat oefenen lijkt me goed zodat je dochter wat wereldwijzer wordt en jij kan zien dat ze de vaardigheden leert die nodig zijn, zodat jij er ook wat meer vertrouwen krijgt dat ze dingen zelf kan en jij haar los kan laten.

Ze zal met school ook uitstapjes gaan maken waarbij ze vrije tijd krijgen en dat kan ook zomaar in Amsterdam of in een stad in België of Duitsland zijn. Wellicht nog niet dit jaar, maar in de tweede/derde zit vast zoiets. En ze zal vast ook een keer komen vragen of ze naar een concert mag, Koningsdag in Nijmegen mag vieren, etc.

of naar de vierdaagsefeesten waar altijd personeel en leerlingen van de school muziek maken, of naar de musical die dit jaar in december in Cuijk is, of...

TO dit heeft echt niks te maken met de regio waar je woont. Ook in jouw regio vinden de meeste mensen dit geen enkel probleem. Ik vraag me echt af in welke kringen jij je beweegt dat niemand om jou heen dit oke zou vinden. 
Wij wonen ook in een dorp, op treinafstand van Arnhem, en hier gaat veel kinderen vanaf groep 8 denk ik al wel af en toe naar de stad en vanaf de middelbare zeker. Vanaf de middelbare wordt er zelf wel naar Utrecht gegaan om te wi kelen ofzo. Gun je kind dat ook!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.