Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) gelooft in complottheorieën


absor schreef op 16-11-2021 om 12:08:

[..]

de eerste alinea laat al duidelijk genoeg zien hoe jij jouw wereldbeeld verheven ziet boven de plebs. Waarbij je denkt dat er een algemene waar wereldbeeld is en jij bezit het.
Je hebt een superioriteitsdenken en schuift mij meteen al in een hokje. ( 'als ik maar niet in zus en zo geloof ' je neemt het eigenlijk al half aan )
Heel kenmerkend voor deze tijd waarbij we allemaal propaganderen super ruimdenkend te zijn, maar het niet zijn.

Ik was eerder vergeten hierop te reageren. Ik nam het eigenlijk juist níet aan. Anders zou ik het niet op deze manier hebben opgeschreven. Neemt niet weg dat ik mensen die zich wél verzetten tegen evolutie, ronde aarde en wetenschap ermee zou kunnen diskwalificeren. Ik zou in één op één contact niet zo direct zijn over de lage status die ik inderdaad aan dat soort overtuigingen toeken maar hier veroorloof ik me een standpunt. Ik vind het niet alleen niet gelijkwaardig, in de context van kennis van de werkelijkheid. Het ís niet gelijkwaardig. 

Omnik schreef op 16-11-2021 om 13:31:

[..]

Ik was eerder vergeten hierop te reageren. Ik nam het eigenlijk juist níet aan. Anders zou ik het niet op deze manier hebben opgeschreven. Neemt niet weg dat ik mensen die zich wél verzetten tegen evolutie, ronde aarde en wetenschap ermee zou kunnen diskwalificeren. Ik zou in één op één contact niet zo direct zijn over de lage status die ik inderdaad aan dat soort overtuigingen toeken maar hier veroorloof ik me een standpunt. Ik vind het niet alleen niet gelijkwaardig, in de context van kennis van de werkelijkheid. Het ís niet gelijkwaardig.

Gaat dit nu over het geloven in een God? 

PhilDunphy schreef op 14-11-2021 om 23:41:

Bij je 15-jarige dochter lijkt het mij vooral belangrijk dat je stopt met haar zo vreselijk graag willen overtuigen. Dat werkt bij een puber sowieso nooit heel goed, als ze een ander standpunt hebben ingenomen. En bij een antivaxxer ook niet trouwens (een provaxxer kan overigens evenzeer stoppen met luisteren naar de ander).
Probeer respect te vinden voor haar mening. Dat is de enige manier waarop je haar dichtbij je houdt en mogelijk ooit nog inhoudelijk bereikt. Maar dat laatste zou niet je doel moeten zijn; in verbinding blijven met elkaar is zoveel belangrijker.
Respect hebben voor elkaars mening kan overigens ook betekenen dat je naar elkaar uitspreekt dat je ergens beide anders over denkt, maar het belangrijk vindt dat het niet tussen jullie in komt te staan.

Als iemands 'mening' (jij noemt het mening, ik noem het waanbeelden) van de zotten is, dan valt daar niets aan te respecteren. 

Gewoon jouw normen duidelijk maken en consequenties stellen aan haar gedrag: niet meer op bezoek bij oma, niet mee uit eten, niet naar feestjes, en wie weet, straks niet mee op vakantie. Wie is hier nou precies de snackbar? Jij toch, zeker? 

absor schreef op 15-11-2021 om 12:11:

[..]

Zucht. Het is een puber

geen probleem dat het pertinent onwaar is. Laat het los

Als je kind een flat-earther was, zou je daar net zo laconiek over zijn? Daar klopt bewezen ook niets van. Vind je dat die mensen ook gewoon 'een andere mening' hebben? Of zijn die gewoon oerdom bezig? Als je ouders je al niet eens vertellen hoe oerdom je bezig bent....wie dan wel?

absor schreef op 16-11-2021 om 13:33:

[..]

Gaat dit nu over het geloven in een God?

Het bestaan van een God is nooit bewezen noch ontkracht. Daarom is het niet gek om daar in te geloven. En ook niet om daar niet in te geloven. Ik ben het met je eens dat het voor sommige mensen moeilijk is om daar in te geloven of om dat van een ander te begrijpen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen me op geen enkel vlak meer serieus nemen puur omdat ik gelovig ben. 

Dat de aarde rond is, is wel al lang en breed bewezen. Als je dat niet gelooft ben je simpelweg niet of verkeerd geïnformeerd of op een hele domme en harsstarrige manier eigenwijs.

MarvelousM schreef op 16-11-2021 om 13:49:

[..]

Als je kind een flat-earther was, zou je daar net zo laconiek over zijn? Daar klopt bewezen ook niets van. Vind je dat die mensen ook gewoon 'een andere mening' hebben? Of zijn die gewoon oerdom bezig? Als je ouders je al niet eens vertellen hoe oerdom je bezig bent....wie dan wel?

als mijn kind een flat earther was zou ik natuurlijk kind daar graag mee plagen want is een bron voor veel goede grappen. Maar zou er niet wakker van liggen. En vertellen aan je kind dat je 'oerdom' bezig bent? 

Hoe heb jij dat in je puberteit van je ouders aangenomen? Mijn ouders hadden wel verstandigere manieren om met mij om te gaan dan me uit te lachen, me oerdom te noemen of rare sancties op te zetten op mijn denkbeelden toen. 
Wat ze deden is gezellig met elkaar in discussie op een respectvolle manier zonder veroordelend te zijn. 

absor schreef op 16-11-2021 om 14:14:

[..]

als mijn kind een flat earther was zou ik natuurlijk kind daar graag mee plagen want is een bron voor veel goede grappen. Maar zou er niet wakker van liggen. En vertellen aan je kind dat je 'oerdom' bezig bent?

Hoe heb jij dat in je puberteit van je ouders aangenomen? Mijn ouders hadden wel verstandigere manieren om met mij om te gaan dan me uit te lachen, me oerdom te noemen of rare sancties op te zetten op mijn denkbeelden toen.
Wat ze deden is gezellig met elkaar in discussie op een respectvolle manier zonder veroordelend te zijn.

Oerdom bezig zijn, is iets anders dan oerdom zijn. En ik had het niet over uitlachen. Je vult zelf in. En ik vind wat ik noem helemaal geen 'rare sancties'. Dat zijn gewoon de gevolgen van een egoïstische keuze. 

Ik had op mijn 15e echt nog niet tegen een of ander vaccin hoeven te zijn. Als mijn ouders dat nodig vonden, dan kreeg ik dat vaccin gewoon. Daar was geen discussie over nodig. 

Dat achterlijke idee dat je met pubers en kinderen maar eeuwig in discussie moet.... Je weet dat kinderhersenen niet rijp zijn, hè? Net zo min die van een 15-jarige. 

En daarbij vind ik het nogal iets anders, of je iets (niet) doet wat de gezondheid van jou en de mensen om je heen in gevaar brengt, of dat je toevallig liever op de VVD of GroenLinks stemt. Over dat laatste kun je gezellige, respectvolle discussies hebben. Over dat eerste..... nee. Dan ben je gewoon een slappe ouder. 

MarvelousM schreef op 16-11-2021 om 14:20:

[..]

Oerdom bezig zijn, is iets anders dan oerdom zijn. En ik had het niet over uitlachen. Je vult zelf in. En ik vind wat ik noem helemaal geen 'rare sancties'. Dat zijn gewoon de gevolgen van een egoïstische keuze.

Ik had op mijn 15e echt nog niet tegen een of ander vaccin hoeven te zijn. Als mijn ouders dat nodig vonden, dan kreeg ik dat vaccin gewoon. Daar was geen discussie over nodig.

Dat achterlijke idee dat je met pubers en kinderen maar eeuwig in discussie moet.... Je weet dat kinderhersenen niet rijp zijn, hè? Net zo min die van een 15-jarige.

En daarbij vind ik het nogal iets anders, of je iets (niet) doet wat de gezondheid van jou en de mensen om je heen in gevaar brengt, of dat je toevallig liever op de VVD of GroenLinks stemt. Over dat laatste kun je gezellige, respectvolle discussies hebben. Over dat eerste..... nee. Dan ben je gewoon een slappe ouder.

vanaf 12 jaar heb je zelf recht mee te besluiten of je een vaccin wil of niet. Dus dat jou ouders het voor jou als 15-jarige zouden besluiten is in strijd met de wetgeving.

Iemand van 15 die geen corona vaccin neemt brengt niet andere mensen in levensgevaar. Ik ben voor vaccinatie en mijn kinderen zijn gevaccineerd maar laten we zaken wel in perspectief zetten. Een gevaccineerde 15 jarige die lichte klachten heeft en ermee doorloopt want 'ach gevaccineerd' brengt mensen sneller in levensgevaar dan een ongevaccineerde 15 jarige die bij klachten test en isoleert. 

Een gevaccineerde 15jarige met lichte klachten wordt geacht zich te laten testen.

Ik vraag me af, hoe een chip door een minuscule injectie naald past. Mijn honden zijn ook gechipt.  Dat gaat echt met een brute naald. En hoe ziet zo'n chip er dan uit?

Ik zou waarschijnlijk steeds diep doorvragen en graven en om bronnen vragen en samen proberen te analyseren wat er gezegd wordt, hoe waarschijnlijk dat is, of daar nog ander bewijs voor is wat dat ondersteunt. Wie brengt de boodschap, hoe geloofwaardig is hij, heeft hij ervoor geleerd, onderzoek gedaan?

Dit zal vast geen goede methode zijn. Niet vaccineren omdat je niet weet wat het lange termijn effect is van het vaccin, dat snap ik. Maar de rest is toch niveau aluhoedje.


absor schreef op 16-11-2021 om 13:33:

[..]

Gaat dit nu over het geloven in een God?

Nee, het gaat met name over niet 'geloven' in evolutie, ronde aarde en wetenschap. Geloof in God heeft voor mij een status aparte. Ik ga er vanuit dat de gemiddelde gelovige aanvaardt dat godsgeloof en wetenschap naast elkaar bestaan en dat ze een eigen domein hebben. 

Godsgeloof gaat voor mij over spiritualiteit, waarden en betekenis in met name het persoonlijk leven. In het openbare leven, in het onderwijs en bij het maken van beleid moeten feiten (wetenschap) en politieke overwegingen leidend zijn, niet levensbeschouwelijke. We leven in een liberale democratie dus dit is cruciaal in onze samenleving. 

Daarom vind ik het toch ook wel belangrijk om dat onderscheid op een kalme manier te verduidelijken voor een puber die (hopelijk tijdelijk) lijkt te geloven dat er een chip in een vaccin zit.

" Ik vraag me af, hoe een chip door een minuscule injectie naald past".
Niet. 

Een stukje terug in deze draad gaf ik een link naar een artikel waarin uiteen wordt gezet waarom er geen chips in het vaccin zitten, en dit is een van de eerste argumenten: een beetje chip past niet in een injectienaald. Je kan een chip wel implanteren (dat gebeurt ook volop natuurlijk), maar niet met zo'n dun naaldje.  

Ander aardig punt: het verhaal is vaak dat die chips dan signalen zouden uitzenden (waardoor mensen dan gevolgd kunnen worden). Je kan een minuscuul zendertje misschien nog wel injecteren (met een grotere naald), maar de batterij die nodig is om dat zendertje van stroom te voorzien, waar laat je die dan? 

Groeten, 

Temet

MamaE schreef op 16-11-2021 om 13:57:

[..]

Het bestaan van een God is nooit bewezen noch ontkracht. Daarom is het niet gek om daar in te geloven. En ook niet om daar niet in te geloven. Ik ben het met je eens dat het voor sommige mensen moeilijk is om daar in te geloven of om dat van een ander te begrijpen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen me op geen enkel vlak meer serieus nemen puur omdat ik gelovig ben.

Dat de aarde rond is, is wel al lang en breed bewezen. Als je dat niet gelooft ben je simpelweg niet of verkeerd geïnformeerd of op een hele domme en harsstarrige manier eigenwijs.

Dit is een denkfout. Er is geen enkele aanwijzing dat er zoiets als een God kan bestaan. Als je zo denkt, kun je in álles geloven wat je kunt verzinnen, zoals een vliegend spaghettimonster bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk niet houdbaar. Als je er nooit een aanwijzing voor hebt gevonden, moet je ervan uitgaan dat het in wetenschappelijke zin niet bestaat. 

Maar dat maakt (mij) niet per se uit. (Gods)geloof is voor mij een beleving, een uitdrukking van hoe ik me voel in de wereld, het besef dat ik als mens een stipje ben in het heelal en dat ik toch betekenis heb te geven aan mijn leven. 

Ik heb zelf nog wel ooit gehoopt me te kunnen verbinden met het geloof in een persoonlijke God maar dat is me niet gelukt. Dus ik ben inmiddels een a-theist. Vind ik ergens zelfs wel jammer. 

Temet schreef op 16-11-2021 om 15:18:

" Ik vraag me af, hoe een chip door een minuscule injectie naald past".
Niet.

Een stukje terug in deze draad gaf ik een link naar een artikel waarin uiteen wordt gezet waarom er geen chips in het vaccin zitten, en dit is een van de eerste argumenten: een beetje chip past niet in een injectienaald. Je kan een chip wel implanteren (dat gebeurt ook volop natuurlijk), maar niet met zo'n dun naaldje.

Ander aardig punt: het verhaal is vaak dat die chips dan signalen zouden uitzenden (waardoor mensen dan gevolgd kunnen worden). Je kan een minuscuul zendertje misschien nog wel injecteren (met een grotere naald), maar de batterij die nodig is om dat zendertje van stroom te voorzien, waar laat je die dan?

Groeten,

Temet

Dank voor de uitgebreide uitleg. Het was eigenlijk meer bedoelt als een retorische vraag: hoe komt iemand erbij dat het zou kunnen dat ... 

Temet schreef op 16-11-2021 om 15:18:

" Ik vraag me af, hoe een chip door een minuscule injectie naald past".
Niet.

Een stukje terug in deze draad gaf ik een link naar een artikel waarin uiteen wordt gezet waarom er geen chips in het vaccin zitten, en dit is een van de eerste argumenten: een beetje chip past niet in een injectienaald. Je kan een chip wel implanteren (dat gebeurt ook volop natuurlijk), maar niet met zo'n dun naaldje.

Ander aardig punt: het verhaal is vaak dat die chips dan signalen zouden uitzenden (waardoor mensen dan gevolgd kunnen worden). Je kan een minuscuul zendertje misschien nog wel injecteren (met een grotere naald), maar de batterij die nodig is om dat zendertje van stroom te voorzien, waar laat je die dan?

Groeten,

Temet

Je kunt je bovendien vragen stellen bij het feit dat de meeste mensen dubbel of nu zelfs driedubbel gevaccineerd (gaan) worden. Wat is daar de zin van als mensen toch al een chip hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.