Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) gelooft in complottheorieën


Lisabette

Lisabette

15-11-2021 om 15:46 Topicstarter

Wauw bedankt voor alle meningen! Ik ben druk met werk dus ik reageer niet op iedereen persoonlijk. De meesten zeggen dat ik het los moet laten. Dat ga ik nu ook proberen. Inderdaad geen discussies meer met haar voeren over dit onderwerp. Ze verandert momenteel toch niet van mening. Haar bij die vriendin weghouden is helaas onmogelijk. Ze zitten bij elkaar in de klas. Ik kan haar natuurlijk verbieden hier thuis af te spreken, maar dat wil ik niet. Hier heb ik nog enig zicht op de dames. Als ze enkel nog bij haar thuis komen lijkt mij dat helemaal onwenselijk. Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat! 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

15-11-2021 om 15:57

Bijtje82 schreef op 14-11-2021 om 22:21:

[..]


Maar toch zou ik ze nu niet zomaar laten enten tegen corona. Heb daar dan wel een ander gevoel bij. Niet omdat ik denk dat het vaccin niet goed is ofzo, maar meer omdat ik inmiddels het idee heb dat het niets uithaalt.

Nee, je kinderen laten enten lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee. Inenten wel. Dat is wél een goed idee!

absor schreef op 15-11-2021 om 15:26:

[..]

Als een 15 jarige overtuigd is dat moorden goed is dan is dat een probleem


als die overtuigd is dat je een chip krijgt van een vaccinatie is er niets aan de hand

Ik vind het weldegelijk zorgelijk. Bij die chip-gedachte hoort een heel raar wereldbeeld. 

Als iemand 5 jaar geleden had geroepen dat de halve wereld via DKTP-injecties gechipt is als onderdeel van een internationaal complot, had je waarschijnlijk gedacht dat ze psychotisch was. Maar nu is er niks aan de hand?  

Bijtje82

Bijtje82

15-11-2021 om 18:37

Mallebeppie schreef op 15-11-2021 om 15:57:

[..]

Nee, je kinderen laten enten lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee. Inenten wel. Dat is wél een goed idee!

Ja precies, het is wel de bedoeling dat ze blijven groeien natuurlijk 🤣

Lisabette

Lisabette

15-11-2021 om 18:41 Topicstarter

Toevoeging: ik heb wel tegen dochter gezegd dat de consequenties van niet inenten voor haar zijn. Dus ze mag zelf het testen voor toegang organiseren. Ik ga dit gedrag namelijk niet faciliteren. 

yette schreef op 15-11-2021 om 18:23:

[..]

Ik vind het weldegelijk zorgelijk. Bij die chip-gedachte hoort een heel raar wereldbeeld.

Als iemand 5 jaar geleden had geroepen dat de halve wereld via DKTP-injecties gechipt is als onderdeel van een internationaal complot, had je waarschijnlijk gedacht dat ze psychotisch was. Maar nu is er niks aan de hand?


jee nou toen opgroeide had ik heel veel pubervrienden met de meest bizarre wereldbeelden hoor. Toen was de tijd van die alien foto uit Roswell bijvoorbeeld.  
  En nog steeds zijn er mensen ook volwassenen die bijzondere dingen geloven maar verder prima functioneren.     Als mijn kind extreme ideen er op na zou houden met intense haat naar medemensen zou ik me zorgen maken zeker, maar er zijn vele mensen die geloven dat er niemand op de maan was, elvis nog leeft, de twintowers door bush zijn vernietigd.     En zelf geloof ik overigens overtuigd in God als Schepper. Sommigen zien mij dan ook al als wappie.     

absor schreef op 15-11-2021 om 18:43:

[..]


jee nou toen opgroeide had ik heel veel pubervrienden met de meest bizarre wereldbeelden hoor. Toen was de tijd van die alien foto uit Roswell bijvoorbeeld.
En nog steeds zijn er mensen ook volwassenen die bijzondere dingen geloven maar verder prima functioneren. Als mijn kind extreme ideen er op na zou houden met intense haat naar medemensen zou ik me zorgen maken zeker, maar er zijn vele mensen die geloven dat er niemand op de maan was, elvis nog leeft, de twintowers door bush zijn vernietigd. En zelf geloof ik overigens overtuigd in God als Schepper. Sommigen zien mij dan ook al als wappie.

Het vervelende van dit bijgeloof is, dat het om angst gaat. Een kwade macht slaagt in een wereldwijd complot. De hele wereld is er anders door geworden. Alleen de weigeraars zien de waarheid, maar alle anderen, waaronder haar eigen ouders, lopen er als makke schapen achteraan.

In mijn ogen niet te vergelijken met complot-ideeën over gebeurtenissen aan de andere kant van de wereld of op de maan - die hebben verder geen invloed op hoe je je eigen wereld en de mensen om je heen ziet. 

Wordt er op school geen aandacht aan besteed? Bij verschillende vakken lijkt me dat je pubers toch aardig kunt uitdagen, zelfs over complotten, virussen, onderzoek enz.

yette schreef op 15-11-2021 om 19:09:

[..]

Het vervelende van dit bijgeloof is, dat het om angst gaat. Een kwade macht slaagt in een wereldwijd complot. De hele wereld is er anders door geworden. Alleen de weigeraars zien de waarheid, maar alle anderen, waaronder haar eigen ouders, lopen er als makke schapen achteraan.

In mijn ogen niet te vergelijken met complot-ideeën over gebeurtenissen aan de andere kant van de wereld of op de maan - die hebben verder geen invloed op hoe je je eigen wereld en de mensen om je heen ziet.

kortom, ga er niet vol tegenin, dat is koren op de molen. Wees geïnteresseerd en laat je kind in zijn waarde.
 

absor schreef op 15-11-2021 om 18:43:

[..]


jee nou toen opgroeide had ik heel veel pubervrienden met de meest bizarre wereldbeelden hoor. Toen was de tijd van die alien foto uit Roswell bijvoorbeeld.
En nog steeds zijn er mensen ook volwassenen die bijzondere dingen geloven maar verder prima functioneren. Als mijn kind extreme ideen er op na zou houden met intense haat naar medemensen zou ik me zorgen maken zeker, maar er zijn vele mensen die geloven dat er niemand op de maan was, elvis nog leeft, de twintowers door bush zijn vernietigd. En zelf geloof ik overigens overtuigd in God als Schepper. Sommigen zien mij dan ook al als wappie.

Geloof in God als schepper is een soort folklore, een geïnstitutionaliseerde fantasie. Daar hebben we mee leren leven 😂. Zolang je niet gaat ageren tegen de evolutietheorie en de wetenschap of de platte aarde theorie probeert te pitchen, zal iedereen je jouw overtuiging gunnen. 

Op maatschappelijk niveau is het geloof in waanideeën pas een probleem als het er teveel zijn en/of als er extreem en hinderlijk gedrag uit voortkomt. Zo is het geloof in complottheorieën op dit moment een reden om je niet te laten vaccineren, waarmee je de oplossing van een groot maatschappelijk probleem in de weg staat. Een andere uitwas is bijvoorbeeld het gedoe op dat kerkhof in Bodegraven (QAnon-bullshit). 

Op individueel niveau zou ik me als ouder van een kind toch wat zorgen maken over extreme denkbeelden over grootschalige complotten om mensen onder controle te krijgen of te benadelen. Het geloof in aliens, de maanlanding als hoax of Elvis' aanwezigheid op deze aarde, zou ik gemakkelijker schouderophalend kunnen afdoen omdat die een zeer beperkte scope hebben en (hopelijk) niet in gedrag tot uiting komt. Dat is meer een soort bijzondere fascinatie. Maar de mensen die ik ken met complotfantasieën zijn angstige mensen. Het paradoxale is dat ze, door hun angst te verpakken in een complot op wereldschaal, nóóit grip op hun angst zullen kunnen krijgen: daarvoor is het namelijk veel te groot. Ze zetten zichzelf dus helemaal klem. 

Gelukkig zal het merendeel van de pubers hier wel doorheen groeien en later kunnen lachen om de maffe dingen die ze dachten. Ik kan er zelf ook over meepraten. Maar dan kijk je erop terug. Als ouder weet je niet wat er gaat komen. Ik heb in mijn vriendenkring vroeger ook jongeren gezien die psychotisch werden. Dat zijn toch ervaringen die niet in je kouwe kleren gaan zitten. Al ben ik het er wel mee eens dat je niet moet doen alsof dat dús altijd gaat gebeuren als iemand eens een tijdje van het padje raakt. Dat is natuurlijk helemaal niet zo. 

Omnik schreef op 16-11-2021 om 11:30:

[..]

Geloof in God als schepper is een soort folklore, een geïnstitutionaliseerde fantasie. Daar hebben we mee leren leven 😂. Zolang je niet gaat ageren tegen de evolutietheorie en de wetenschap of de platte aarde theorie probeert te pitchen, zal iedereen je jouw overtuiging gunnen.

Op maatschappelijk niveau is het geloof in waanideeën pas een probleem als het er teveel zijn en/of als er extreem en hinderlijk gedrag uit voortkomt. Zo is het geloof in complottheorieën op dit moment een reden om je niet te laten vaccineren, waarmee je de oplossing van een groot maatschappelijk probleem in de weg staat. Een andere uitwas is bijvoorbeeld het gedoe op dat kerkhof in Bodegraven (QAnon-bullshit).

Op individueel niveau zou ik me als ouder van een kind toch wat zorgen maken over extreme denkbeelden over grootschalige complotten om mensen onder controle te krijgen of te benadelen. Het geloof in aliens, de maanlanding als hoax of Elvis' aanwezigheid op deze aarde, zou ik gemakkelijker schouderophalend kunnen afdoen omdat die een zeer beperkte scope hebben en (hopelijk) niet in gedrag tot uiting komt. Dat is meer een soort bijzondere fascinatie. Maar de mensen die ik ken met complotfantasieën zijn angstige mensen. Het paradoxale is dat ze, door hun angst te verpakken in een complot op wereldschaal, nóóit grip op hun angst zullen kunnen krijgen: daarvoor is het namelijk veel te groot. Ze zetten zichzelf dus helemaal klem.

Gelukkig zal het merendeel van de pubers hier wel doorheen groeien en later kunnen lachen om de maffe dingen die ze dachten. Ik kan er zelf ook over meepraten. Maar dan kijk je erop terug. Als ouder weet je niet wat er gaat komen. Ik heb in mijn vriendenkring vroeger ook jongeren gezien die psychotisch werden. Dat zijn toch ervaringen die niet in je kouwe kleren gaan zitten. Al ben ik het er wel mee eens dat je niet moet doen alsof dat dús altijd gaat gebeuren als iemand eens een tijdje van het padje raakt. Dat is natuurlijk helemaal niet zo.

de eerste alinea laat al duidelijk genoeg zien hoe jij jouw wereldbeeld verheven ziet boven de plebs. Waarbij je denkt dat er een algemene waar wereldbeeld is en jij bezit het. 
Je hebt een superioriteitsdenken en schuift mij meteen al in een hokje. ( 'als ik maar niet in zus en zo geloof '  je neemt het eigenlijk al half aan ) 
Heel kenmerkend voor deze tijd waarbij we allemaal propaganderen super ruimdenkend te zijn, maar het niet zijn. 




absor schreef op 16-11-2021 om 09:57:

[..]

kortom, ga er niet vol tegenin, dat is koren op de molen. Wees geïnteresseerd en laat je kind in zijn waarde.

Over dat punt zijn we het eens. 

absor schreef op 16-11-2021 om 12:08:

[..]

de eerste alinea laat al duidelijk genoeg zien hoe jij jouw wereldbeeld verheven ziet boven de plebs. Waarbij je denkt dat er een algemene waar wereldbeeld is en jij bezit het.
Je hebt een superioriteitsdenken en schuift mij meteen al in een hokje. ( 'als ik maar niet in zus en zo geloof ' je neemt het eigenlijk al half aan )
Heel kenmerkend voor deze tijd waarbij we allemaal propaganderen super ruimdenkend te zijn, maar het niet zijn.




Een beetje ironie absor. Het was niet mijn intentie je ernstig te grieven of zo. 

Het gaat inderdaad om de impact van je denkbeelden op je gedrag en je omgeving. Met geloven in God is niks mis, tenzij je gelooft in een God die jou opdracht geeft om andere mensen uit te moorden of anderszins nare dingen aan te doen (zoals IS-aanhangers). 
Geloven dat de maanlanding niet echt was, oké, prima, dat heeft verder weinig invloed op jouw leven en ook niet op dat van andere mensen.
Geloven dat vaccins schadelijk zijn, dat contact met gevaccineerden schadelijk is, dat er een complot bestaat van een wereldwijde elite die de mensen willen beheersen en kinderen verkrachten en vermoorden en meer van dergelijke pertinente onwaarheden zijn wel gevaarlijk en zou ik niet willen bestempelen als 'een mening'. 
Ik zou het wel belangrijk vinden dat mijn kind weet hoe het de betrouwbaarheid van informatie kan beoordelen. Niet alleen omtrent corona, maar omtrent alles.

Complottheoriën, dat doe ne denken aan deze uitspraak van Abraham Lincoln:
"You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."
  https://www.brainyquote.com/quotes/abraham_lincoln_110340

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.