oregano
04-05-2012 om 20:40
Dochter (15) mag geen bikini aan in sauna.
Omdat ik het leuk vond eens iets samen te doen met mijn dochter (15) zijn we vandaag naar de sauna geweest. Zij wil niet naakt, en ik snap dat wel op die leeftijd. Ik had een kleine sauna uitgekozen in de buurt, was ik al eerder geweest, fijne sfeer. Nu werd ik op een gegeven moment aangesproken dat het echt niet kon dat mijn dochter badkleding aanhad. Mensen zou er aanstoot aan nemen en het was niet hygienisch. Het kwam op mij nogal verwijtend over en ik vond het heel vervelend. dus dit soort uitjes zitten er niet meer in. Ligt het aan mij dat ik het zo naar vond? De tranen stonden me bijna in de ogen. Ik vind het zo begrijpelijk dat een puber niet naakt naar de sauna wil. Nou dat moest je maar niet komen werd er gezegd. Wat vinden jullie hiervan? (mijn dochter vond natuurlijk al die naakte mensen veel minder hygienisch, maar dat terzijde ☺ )
Groeten oregano

Fiorucci
06-05-2012 om 16:35
Overigens
Vooral op avonden en in weekends zie ik veel pubers en oudere pubers, hele groepen zelfs!

oregano
06-05-2012 om 17:18
Fio,
Thanks. Heb 2 gevonden met op de dinsdag een badkledingdag. Maar eens een keertje in de vakantie.
Groeten oregano

Fiorucci
06-05-2012 om 21:20
Lezer
Mwah,niet alle pubers zijn luidruchtig hoor! Trouwens, zet maar eens vier oudere heren in een sauna, die kunnen er ook wat van....die hangen graag de stamgast uit...

oregano
06-05-2012 om 21:55
En de vaste gasten...(o.t)
ala ons kent ons. Die hebben de neiging om net iets te hard te praten bij de open haard en het personeel bij de voornaam te noemen, duidelijk laten weten op de hoogte te zijn van alle ins en outs em bv de opgietingen etc etc. Wij zijn hier bekend lijken ze uit te stralen. Ik vind sowieso hard pratende mensen storend in de sauna maar ook op de rustbanken. Ik hoef niet meete genieten van andermans gesprekken. Wat dat betreft ga ik ook liever weer naar een eerdere sauna, iets groter en iets minder ons kent ons. Even los van ons akkefietje.

Fiorucci
07-05-2012 om 07:38
Oregano
Daarom heb ik dus een hekel aan damesdagen! Het is net een voliere, wat een gekwetter.

anderss
07-05-2012 om 09:30
Onduidelijke regels
herkenbaar verhaal maar dan op een andere manier: dat je geacht wordt gekleed naar de bar te gaan met een aangekleede barman/vrouw terwijl ik een handdoek op de stoel uit hygienisch oogpunt voldoende vind. Onduidelijkheid in hotelsauna over aangekleed danwel ongeklede sauna ofwel duidelijke regels waar mensen niet op aangesproken worden: pubers met badkleding die zonder gene tussen de ongeklede gasten lopen. Ik vind de charme van de sauna het ongekleed zijn zeg maar een beetje back to basics pubers die daar moeite mee hebben hebben daar niets te zoeken omdat het idee ze kennelijk niet aanspreekt.

Fiorucci
07-05-2012 om 18:22
Anderss
Ik vind de regels eigenlijk heel duidelijk, altijd te vinden op de site van een sauna en in de sauna zelf.

an200
07-05-2012 om 18:25
Re:
Zo onduidelijk zijn de regels niet in een sauna. Een sauna is altijd bloot, behalve op speciale dagen.
Heb je eigenlijk je dochter al gevraagd of ze het een probleem vind om bloot te gaan in de sauna en wat haar probleem er mee is?? Immers iedereen is bloot????
Eigenlijk raar dat je dochter van jongs af dat niet hebt bijgebracht en van jongs af niet hebt meegenomen, dan had ze kunnen wennen aan het in je bloot je lopen in de sauna.
PS Kijkt je dochter wel naar de blote mannen??? Hoe vind ze het in een sauna?? Ik snap best dat het lastig is op haar leeftijd maar regels zijn regels. En waarom naar een badpaksauna gaan als je dochter misschien ook wel bloot wil? Of wil je dat zelf niet dat dochter bloot loopt.
Ga een naar Putten bijvoorbeeld of de Zwaluwhoeve. Daar zijn veel jongeren en pubers en JA OOK die zijn dan bloot. Waarom stel je het haar niet voor en zeg er dan bij dat het een sauna is waar je bloot moet en waar meer jongeren zijn? Kijk hoe ze reageert??

oregano
07-05-2012 om 21:26
An200
Mijn dochter wilde nooit mee toen ze jonger was. Te warm, leek haar niks aan. Had ik haar soms mee moeten sleuren? Sauna is iets wat je leuk vindt of niet.
Nu wil ze wel mee maar niet naakt. Genoemde reden: omdat niemand (onbekenden)haar naakt ziet, dus ook anderen niet in de sauna. Let niet speciaal op de andere mensen die wel naakt zijn. En ze vind het nu wel leuk en ontspannend. Zo simpel ligt het voor haar.
Groeten oregano.

an200
07-05-2012 om 22:20
Re:
Staat ze er dan helemaal niet open voor ??? Ook niet wanneer je een dagje naar een sauna gaat die veel verder weg is dan je woonplaats ??
Je kunt haar toch zeggen dat het voor jouw niet uitmaakt dat ze bloot is.
Ze vindt sauna superleuk vertel je. Verras haar anders gewoon en zeg dat het je leuk lijkt om een dagje Putten of Zwaluwhoeve met haar te doen (maar dat ze dan wel bloot moet). Misschien kun je uitleggen dat het voor jouw niet uitmaakt dat ze dan bloot moet en dat zei OOK vreemden bloot ziet die het ook niet uitmaken en dat het snel went.
Ik vind een sauna uitzoeken waar je in badpak gaat het andere uiterste....
Jammer dat ze vroeger niet mee wou dan had ze eerder open voor gestaan om wel bloot te gaan. Hoe zou ze reageren als ook een vriendin mee mocht naar Putten of Zwaluwhoeve of een andere grote sauna waar je een dagje kan verblijven?

oregano
07-05-2012 om 22:56
An200
Nee ze staat er niet voor open en ik respecteer dat. Net zoals ik dat respecteerde toen ze jonger was en niet mee wilde. Dus we gaan een andere keer naar een sauna met een badkledingdag, tenminste als ik met mijn dochter ga.

Genista
08-05-2012 om 09:38
Niet drammen
Als dochter niet wil, dan wil ze niet. Een puber met haar ontluikende lichaam heeft nu eenmaal andere gevoelens dan volwassenen die aan de sauna gewend zijn. Om eerlijk te zijn, vind ik de sauna op zich best wel prettig, maar het liefst zou ik er alleen zitten, of alleen met degenen met wie ik samen ga, zonder anderen erbij. En al helemáál niet op een vrouwendag... Maar goed, aan badkleding wil ik ook niet denken, zo oncomfortabel. Resultaat is dat ik vrijwel niet ga, zó geweldig vind ik die sauna dan ook weer niet

anderss
08-05-2012 om 11:10
Precies
als ze het niet leuk vinden dan niet de meeste pubers spreekt het niet aan die hebben niets te zoeken in een sauna

Karin*
08-05-2012 om 13:00
Sauna
Het ligt er denk ik aan wat de reden is dat je naar de sauna gaat: ga je voor de warmte, ontspanning, bubblebaden etc of ga je voor het gevoel dat je daar met zijn allen ontspannen naakt kan zijn. Ik ga voor het eerste en voel me dan ook prima op een badkledingdag. Zo oncomfortabel zit mijn badpak niet. En er zijn toch ook zat mensen die het niet prettig vinden om door jan en alleman bloot gezien te worden? Ik vind het jammer dat er niet meer badkledingdagen zijn.

Genista
08-05-2012 om 13:41
Anderss
Wellicht komt het op hetzelfde neer, maar ik vind mijn benadering toch wat anders dan de jouwe. Ik concludeer niet dat zo'n pubermeisje dan niets te zoeken heeft in de sauna (ze heeft er wel wat te zoeken, want ze vindt het blijkbaar wel ontspannend). Ik vind meer dat als ze niet bloot wil, ze dan beter niet kan gaan, of alleen op badkledingdagen. "Dan heb je er niets te zoeken" vind ik nogal negatief.

Fiorucci
08-05-2012 om 15:54
Karin
Het is een misverstand dat men daar bloot gaat om met een groep mensen ontspannen naakt te zijn. Lees maar waarom naakt de voorkeur heeft:http://www.saunagek.nl/2011/01/28/sauna-en-naakt/

anderss
08-05-2012 om 16:06
Ach ja
"dan heb je er niets te zoeken" is natuurlijk een beetje bedoelt vanuit de puber zelf geredeneerd zo van "waar slaat dat op" of "en dan?" natuurlijk is sauna ontspanning zonder kleding vind ik zelf extra ontspannen net als thuis dan vind ik zonder kleding lopen ook heerlijk ontspannen voor wie dat niet vind is er (bad)kleding maar dan wel op de (bad)kleding dag. Persoonlijk heb ik vaak ervaren dat daar toch verwarring over is en, zoals al eerder gezegd, vind ik dat er soms vreemde regels zijn (in badjas aan de bar).

skik
08-05-2012 om 16:36
Anderss
Ik vind badjas aan in het restaurant of de bar geen rare regel. Handig juist als je zit te knoeien met je veel te rijkelijk belegd broodje gerookte kip met kerriemayonaise en rucola. Dat heb ik liever op mijn badjas dan op mijn blote lijf. Idem voor een kopje thee.
skik

oregano
08-05-2012 om 16:51
Sauna en ontspanning
Inderdaad mijn dochter vind het wel leuk, juist vanwege de ontspanning, bubbelbaden, warmte, zwemmen buiten, relaxen, hapje en drankje. Heerlijk een dagje niks.Dus ze heeft er best wel iets te zoeken anders was ze ook zeker niet meegegaan. Welke puber gaat mee naar iets waar ze naar eigen idee niets te zoeken hebben? En mogen ze dat ook nog even zelf bepalen of ze ergens wel of niet iets te zoeken hebben.
Alleen niet naakt. Dat was dus een een foutje van mijn kant. Dus goed dat die badkledingdagen er zijn.

Karin*
08-05-2012 om 20:04
Fiorucci
"Het elastiek in de badkleding zorgt ervoor dat je bloedtoevoer naar o.a. je hersenen, hart en longen langzamer gaat "
Dat geloof je toch niet serieus ? Hoe strak zou zo'n badpak moeten zitten om te zorgen dat de bloedtoevoer naar je hersenen verminderd?
Bovendien zoul het minibikinietje van mijn dochter weinig invloed hebben, er zit nog geen A4-tje stof in.
Ik vind het prima dat andere mensen het wel prettig vinden zonder badkleding.
Maar het is niet zo dat je , als je badkleding aan hebt , je dan opeens wel kritisch naar andere blote lijven zou kijken, en zonder niet. Je blijft toch dezelfde persoon?

Jesse_1
08-05-2012 om 22:52
Nou...
Af en toe ga ik naar de sauna, en ik voel me dan prima naakt. Als er mensen in badkleding tussen zouden zitten, zou ik me toch ongemakkelijk voelen denk ik.
Ik vind het fijn om niet de badkleding te hoeven, in badkleding zou ik de sauna minder prettig vinden.
(Dit slaat niet speciaal op jouw dochter Oregano, maar de discussie over badkleding in het algemeen).

dirksmama
09-05-2012 om 03:12
Zweet niet lekker
mijn belangrijkste bezwaar tegen badkleding in de sauna is dat het niet lekker zweet.
Een lekker rulle katoenen handdoek of badjas vind ik wel prettig, en dat is toch ook prima om je naaktheid te verbergen?
Ben verder niet zo dol op grote sauna's, ik ga eigenlijk altijd bij familie of in hotels of zo. Ik zweet liever in stilte. Al die poespas met bars en lunch en zo hoeft voor mij niet zo.

dirksmama
09-05-2012 om 03:12
Zweet niet lekker
mijn belangrijkste bezwaar tegen badkleding in de sauna is dat het niet lekker zweet.
Een lekker rulle katoenen handdoek of badjas vind ik wel prettig, en dat is toch ook prima om je naaktheid te verbergen?
Ben verder niet zo dol op grote sauna's, ik ga eigenlijk altijd bij familie of in hotels of zo. Ik zweet liever in stilte. Al die poespas met bars en lunch en zo hoeft voor mij niet zo.

Rosase
09-05-2012 om 22:31
Lijkt me ook sterk
Ik geloof ook niet zo in het verhaaltje uit de link van Fiorucci.
Ik weet niet wat voor beeld ze hebben bij de gemiddelde bikini, maar zo groot zijn die dingen meestal niet. Lijkt me dus sterk dat je daardoor onvoldoende kan afkoelen en dat dat kleine reepje elastiek ervoor zorgt dat er te weinig bloed naar je hersenen gaat. Ja als je het heeeel strak om je nek bindt
Kan me hooguit voorstellen dat het een klef lapje wordt als je gaat zweten.
Ik persoonlijk vind de sauna wel leuk, maar inderdaad het is nogal bloot. Ben ooit eens met familie en vrienden geweest. Nou dat doe ik nooit meer, schaamde me rot.... Dan liever met mensen die ik nooit meer zie samen bloot zitten.

Fiorucci
10-05-2012 om 07:51
Rosase
Niet iedereen loopt in minikini's, ik heb ooit zo'n badkledingdag meegemaakt, mensen lopen echt in enorme badpakken,met daaroverheen nog een handdoek en badjas...en willen ook zo de sauna in.