jane
25-01-2016 om 21:21
Dochter komt niet rond
Hoihoi,
Een vraagje,
Wij hebben een dochter van 16, wij geven haar elke maand 110 euro zak/kleedgeld. Hier moet ze in principe echt álles van doen.
Dit lijkt misschien veel, maar verder krijgt ze helemaal niks, nooit is 20 euro om uit te gaan, een oogschaduw, sportschoenen, of is een leuk shirtje als mama mee gaat shoppen. Nee écht alles moet ze van die 110 doen.
Nou zegt zee dat ze hier helemaal niet van rond kan komen, ze rookt (niet veel), 2 a 3 pakjes in de maand sigaretten, en eerlijk gezegd ben ik al blij dat ze niet andere ergere dingen rookt.
Ze gaat elk weekend vaak wel één dag uit, en dat wil ik haar ook niet ontnemen, want dat doet alle jeugd hier in het dorp.
Verder wil ze er natuurlijk ook een beetje modebewust bijlopen, maar ze koopt nooit merkkleding, ze haalt vaak spullen bij H en M, Primark, of goedkoop bestellen.
Schoenen koopt ze 1 a 2 keer per jaar, waarvan 1 keer merk, meestal nike ofzo.
Qua make-up is ze ook niet heel duur, ze gebruikt make up van Rimmel, dat vind ik eigenlijk wel goed. Budget vriendelijk, maar wel goed spul. Ze hoeft van mij nou ook weer niet met een action make upje te lopen.
Ook geven wij haar geen telefoon of laptop, of (andere) grote aankopen, elektronica. Dit moet ze allemaal zien te doen van haar maandgeld.
En om de 2 jaar, is een mobiel nou eenmaal vaak versleten.
Kortom, als ik het na ga. Snap ik best dat 110 euro niet veel is, als je daar echt alles van moet doen.
Ohja, enige, maar ook echt het enige wat ze krijgt buiten het zakgeld, is een telefoonabonementje van 15 euro per maand. Voor bellen, en wat internet.
Maar, ik heb ook vriendinnen, die geven hun kind gewoon elke keer 25 euro, als ze op stap gaan, gaan elk seizoen met hun dochter seizoenskleding shoppen, vaak wel wat merk hier en daar natuurlijk.
Kortom, wat vinden jullie dat een realistisch bedrag is voor haar om alles van te doen?
Zelf dacht ze aan 220, zodat ze ook kon sparen, maar dit leek mij wel veel?
Wat denken jullie dat je aan je kind kwijt bent, per maand als je alles wat je haar of hem geeft bij elkaar optelt, buiten een sport abonnement en het reguliere eten/drinken wat je sowieso in huis hebt?

vlinder72
25-01-2016 om 21:25
Baantje
Ik lees nergens dat ze ook een baantje heeft. 110 euro kllinkt niet onredelijk en als het niet genpeg is, kan ze er natuurlijk ook zelf wat bij gaan verdienen.
Lijkt mij verstandiger dan je dochter zoveel geven dat ze er ook nog van kan sparen.

V@@s
25-01-2016 om 21:27
te veel
Hier 70 euro en alleen een tweejaarlijkse winter en zomerjas hoeft daar niet van betaald te worden. Ze zoekt maar een baantje zou ik zeggen.

Noet
25-01-2016 om 21:28
voor alles
mijn dochter is nog lang niet zo ver, maar even mee rekenen: 2-3 pakjes sigaretten: 20
2x avondje uit: 50
Heb je nog 40 euro over voor kleding, make-up, verjaardagskadootjes, iets eten of drinken op school.
Heeft ze een baantje of daar tijd voor?
Als dat niet het geval is is 110 weinig, tenzij jullie wel meer mogelijkheden hebben. Als die ruimte er niet is, heeft ze gewoon pech, als die ruimte er wel is dan valt er te overleggen.
Laat haar maar met een reeele begroting komen.

jane
25-01-2016 om 21:40
alles van doen
Nog even vd duidelijkheid, ik sta haar verder financieel nooit bij he, niet als we samen naar de action gaan en zij ziet een leuk boedha beeldje, of een stel leuke kaarsen, ik betaal verder niks voor haar buiten het maandgeld, hou dat wel in je achterhoofd.
Maar goed, ze werkt wel wat bij, maar dat levert slechts zon 35 euro per maand extra op.
En het is nou eenmaal wel zo, een beetje fatsoenlijke make up, en een niet al te chemisch verzorgingsproduct, kosten nou eenmaal wat geld.
Hoeveel van ons gebruiken er nou make up van de action of een verzorgingsproduct van ah basic?
In principe heeft zij net zo veel verplichtingen aan luxe uitgaven, dan ik natuurlijk. en als ik na ga, even na de Kruidvat hier 20 euro, even een jurkje daar 50 euro. wat leuke spulletjes in huis hier 30 euro.
Ik denk dat ik dan ook wel aan de 200 - 300 zit.
Maar om haar nou met overbodige luxe op te laten groeien gaat hem ook zeker niet worden, maar 110 om alles van te doen is wel weinig, als je geen huismus bent....
zelf dacht ik aan 160? en de verplichting zelf minstens 6 uur per week een bijbaantje te nemen

jane
25-01-2016 om 21:43
Reactie op Noet
een goede winterjas kost al 120, een zomerjack 80, paar nikes 120, verjaardgagscadeau iedere maand gemiddeld genomen 10 euro, make up, kleine 20 euro per maand.....
40 is best wel weinig voor een gehele garderobe + verzorgingsspullen lijkt mij...

Goudvis
25-01-2016 om 21:50
nogal luxe manier van uitgeven
Ik zou eerst maar eens leren om in de uitgaven te snoeien. Wat is er mis met Hema-makeup? Eenwinterjas van 120? Hoezo? Voor 25,- heb je een mooie in de uitverkoop bij H&M. Nikes?
Ze heeft niet veel te besteden, maar wil wel dure merken. Tja, dat kan niet.

Vesper Lynd
25-01-2016 om 21:54
Dus...
Wat wil je dan? Ik zie make-up als luxe, dus daar mag voor gespaard worden of kan van het baantje. Sigaretten ga ik al helemaal niet bekostigen, het idee!
Mijn 16-jarige krijgt 62,50 zak- en kleedgeld per maand. Ondergoed en panty's neem ik vaak mee als ik toch bij de Hema ben, zeg 10 euro per maand. Telefoonabo 6 euro (alleen bellen/sms'en). Af en toe 5 euro voor broodje op school. Fietsonderhoud, muzieklessen, vervoer en computer betaal ik.
Als ik helemaal nooit iets zou bijspringen zou het waarschijnlijk richting 150 euro moeten.
Gut, kost evengoed wat, zo'n kind

Vesper Lynd
25-01-2016 om 21:57
jane
Ik heb het vermoeden dat jij de dochter bent en op zoek naar argumenten om te gebruiken naar je moeder. Geen enkele moeder zal 20 euro per maand een normaal bedrag aan make-up vinden voor haar kind, of vinden dat de Hema lippenstift niet goed genoeg is.

vlinder72
25-01-2016 om 22:01
best weinig
Als je het zelf best weinig vindt dan geef je haar toch meer. Ik vind het niet weinig. Ze heeft dus 145 euro per maand te besteden. Dat is echt niet weinig.
Schoenen van 120 euro? Een jas van 120 euro. Tja, dat lubetalen dan geven jullie hasr us niet. Ze moet keuzes maken. Roken? Te duur dus stoppen. Make up kan ook goedkoper.
Maar ik denk dat jij zelf ook erg van luxe houdt en steeds geld uitgeeft aan allerlei dingetjes (200-300 euro per maand aan drogisterij? ) Jullie dochter vindt dat heel normaal en wil dat ook. Als jullie het kunnen betalen dan geven jullie haar meer. Alternatief is dat ze meer gaat werken en zuiniger aan gaat doen.

jane
25-01-2016 om 22:03
reactie op Goudvis en Vesper Lynd
Goudvis, ik ga mijn dochter niet laten rondlopen met schoenen van de bristol twv 30 euro. Loop maar is een dag door de stad, 95 procent van alle jeugd draagt nikes, wil niet dat ze gepest wordt omdat ik zo gierig ben dat ze met merkloze schoenen moet lopen.
Een keer per jaar een goed paar nikes is volgens mij gewoon normaal...
Die winterjas, kun je met slim shoppen wel goedkoper krijgen dan 120 misschien ja,
Maar als je alle kleine uitgaven bij elkaar optelt, of alles wat je her en der bijspringt (weet niet of je kinderen hebt) is 110 maandgeld best minimum denk ik. 220 ben ik het ook niet mee eens, ook al gezegd tegen mijn dochter
Vesper Lynd,
Nee, ik ben niet de dochter.Daarbij is Hema make up rond de zelfde prijsklasse als Rimmel.

Goudvis
25-01-2016 om 22:03
en telefoon
15,- per maand noem ik geen abonnementJE. Mijn zoon heeft er een van 3,-. Als hij meer wil, prima, zelf betalen.

jane
25-01-2016 om 22:10
pfff
Vlinder, ik zeg luxe uitgaven, of te wel alles wat mijn dochter aan maandgeld moet betalen, dus ook kleding schoenen etc niet enkel drogisterij.. pfff

knijster
25-01-2016 om 22:13
Leuk bedrag
€110 euro is een leuk bedrag hoor zeker met €35 van haar baantje erbij. Mijn dochter krijgt €73,33 per maand aan zak- en kleedgeld waar ze alles van moet doen. + €10 mobiel abonnement.
3 pakjes sigaretten weggegooid geld. Haar keuze ze kan het ook sparen. 20 per maand aan make up? Hoe dik plamuurt ze haar gezicht dan wel niet?
Als je wil dat je dochter met geld om leert gaan zou ik het bedrag niet verhogen.

Amelie
25-01-2016 om 22:17
Extra's
Waarom niet gewoon af en toe wat extra's toestoppen?
Ik vind het leuk om mijn dochter af en toe te verrassen/ iets toe te stoppen. Zij is er altijd erg blij mee maar gaat er niet vanuit waardoor ze toch prima leert met eigen geld om te gaan.

Goudvis
25-01-2016 om 22:20
Nike?
95% loopt op Nike? Ik zou eens wat beter om me heen kijken.... Mijn zoon zegt me net dat er bij hem niemand wordt gepest om zijn schoenen...

Lou
25-01-2016 om 22:24
Toestoppen
Of je nu de dochter of de moeder bent, kennelijk vind je het zelf te weinig. Dan geef je dus meer. Verder vraag ik me net als Amelie af wat er mis is met wat toestoppen. Dat vond ik nu juist een van de leuke dingen van kleedgeld, dat ik mijn dochter kon verrassen met een nieuw shirtje. En verder zou ik inderdaad een begroting vragen en samen overleggen en vervolgens je prioriteiten stellen.
Mijn dochter is overigens 14, werkt niet, krijgt in totaal 65 euro per maand en daarnaast van ons een paar schoenen en een jas per jaar. Zo ongeveer. In de praktijk krijgt ze af en toe ook zo maar wat dus, omdat ik dat zelf leuk vind om te doen.

jane
25-01-2016 om 22:35
Toestoppen vind ik het tot een warrig overzicht lijken. Wil haar juist financiele verantwoordelijk geven, door een ruim bedrag te geven maar verder niet te matsen door gelf of spullen toe te stoppen.
Hoe doen jullie dat dan met telefoons, krijgt je kind een nieuwe om de 2 jaar als de oude kapot is?
en met grote aankopen als laptops en tablets?

Moni
25-01-2016 om 22:37
Je geeft heel veel
Mijn dochter kreeg vanaf haar 16e 75 euro per maand incl belabonnement.
Daarvoor kreeg ze geregeld dat extra omdat ze nog niet uitgegroeid was.
Daarnaast had ze een baantje dat ca 70 euro per maand opbracht.
Make-up, uitgaan en sigaretten zijn voor mij dingen waar ze zelf voor moet werken. Die ga ik niet betalen.

Krullevaar
25-01-2016 om 22:38
Tja..
Wat is je probleem precies? Als je het te weinig vind staat het je toch vrij om haar meer te geven?
Ik ben ook niet van het hele goedkope en zou mijn dochter van 16 niet schoenen van 30 euro geven, maar 120 euro is weer het andere uiterste. Winterjas hoeft geen 25 euro te kosten, maar ook geen 120 euro.

V@@s
25-01-2016 om 22:39
daar sparen ze voor
Bovendien een smartphone heb je tegenwoordig al voor 50 euro.
Nu een zo'n ruim bedrag geven geeft een heel verkeerde indruk van haar toekomstige financiën. Als ze straks gaat studeren dan kan ze ook niet zo ruim leven en startsalarissen zijn ook niet zo hoog dat je ieder weekeinde kunt uitgaan en 50 euro kunt besteden.
Ik zou het dus absoluut niet omhoog doen. Verder zo ik het bedrag dat ze aan roken en drank besteed onmiddellijk gaan inhouden op haar zakgeld. Dat hoef jij als ouder toch niet te financieren? Ze mag nog niet eens roken en drinken.

Jamie
25-01-2016 om 22:39
okee
Als mijn kind voor 20 euro pm rookt krijgt het meteen 20 euro minder geld. Er gaat namelijk geen cent van mijn geld naar die troep. Hoeveel uur werkt ze per week?

Ginny Twijfelvuur
25-01-2016 om 22:44
Is dit echt serieus?
Hier krijgen ze per maand 20 euro zakgeld, 25 euro kleedgeld en een echt telefoonabonnementje (5 euro). Van het kleedgeld moeten ze de helft betalen. De andere helft leg ik bij. En ik betaal daarnaast ondergoed, jassen, schoenen en kapper en ooit wel eens een kleinigheidje.
Al met al echt geen 110 euro per maand.
En Rimmel is echt niet even duur als Hema. Maar als je argumenteren zoekt om met te geven/krijgen: mijn zegen heb je, maar hier hebben ze dat dus niet nodig. Je nuanceert namelijk als recht en weg.
Roken zou ik sowieso nooit sponsoren. Die 20 euro gingen mooi in mindering op het budget.

Nieke
25-01-2016 om 22:50
Mijn kinderen
Mijn kinderen (14 en 16) krijgen 20 euro zakgeld per maand. Ik geef per kind ongeveer 40-50 euro per maand uit aan kleding en telefoonabonnement, alle extra's moeten ze zelf doen (dus ook laptops, tablets, etc). En ze sparen ook nog!
Vooral de oudste heeft een bijzonder goedgevulde spaarrekening. Toch wil hij het geld dat hij aan z'n nieuwe telefoon wil uitgeven eerst nog extra bij elkaar sparen/werken voor hij hem koopt. Hij vindt het volgens mij leuk om ergens naar te verlangen, onderzoek te doen, te wachten op een aanbieding. En ik denk dat het heel gezond is om niet altijd direct te (kunnen) kopen wat je wil.
Als ze zouden roken zou ik trouwens per direct hun zakgeld stopzetten. Daar betaal ik dus mooi niet aan mee!

myrthe
25-01-2016 om 22:52
verschil
Grappig dat jij rimmel eem budgetmerk vindt. Mijn dochter vindt dat een duur merk wat ze slechts af en toe koopt. Verder is het toch hema, essence en catrice, net als haar vriendinnen. Voor haar verjaardag vraagt ze mac lippenstift als uitspatting waar ze dan weer lang mee doet.
Ik vind 110 euro een prima bedrag. Dat is veel meer dan mijn kinderen krijgen. Die krijgen wel sokken en ondergoed van mij, 2 paar schoenen per jaar, meestal in de opruiming of met kortingscodes online en een jas eens in de 2 jaar. Ik kan mij niet herinneren ooit een jas van 125 jaar gekocht te hebben. Mijn kinderen vinden het bedrag natuurlijk niet genoeg en werken daarom bij.
Roken is een dure hobby. Uitgaan ook. Dat eerste doen ze niet, dat tweede wel maar ze geven geen 25 euro per avond uit. De jongste 2 mogen alleen fris drinken, dat scheelt ook nog eens in de kosten de oudste is 18 en die mag wel drinken. Maar dat doet ze bijna niet in een uitgaansgelegenheid want dat is duur.
220 euro is erg veel. Ik ken niemand die zoveel krijgt als 16-jarige maar het staat je vrij het te geven, als je het kan missen.

Thomas
25-01-2016 om 23:02
Warrig
Je betoog is warrig, je vraag is onduidelijk. Je geeft 110 euro, waarvan ze 20 aan roken uitgeeft. Dan kun je het bedrag terugbrengen naar 90, want als moeder zou je je kind geen verslavende, kankerverwekkende dingen mogen geven.
In je reacties zeg je zelf dat je het weinig vindt. Nou, wat is je vraag dan? Dan geef je toch meer?
Verder vind ik het ontzettend raar dat je zo strikt bent om nooit wat te geven. Soms als ik in een goede bui ben en veel kleingeld heb, roep ik de kinderen bij elkaar, leg de muntjes en een paar briefjes op tafel en mogen ze het verdelen. Was laatst 4,10 p.p. (x zes kinderen). Zijn ze reuzeblij!
En als ik met een van hen in de stad ben en we eten een ijsje, dan betaal ik dat. Vooral omdat we met zes kinderen nooit naar een ijssalon gaan, is dat een vreselijk leuke traktatie voor een keer. Een vd dochters heeft ipv een ijsje liever een nieuw T-shirt. Wat is er mis met af en toe iets extra's geven? Toen ik 25 op mijn werk werkte, kreeg ik ook een extraatje. Ik ook blij!
Bij de nibud kun je trouwens zien wat de richtlijnen voor zakgeld zijn. Maar het hangt helemaal van de portemonnee van de ouders af of je dat kunt en wil betalen.

Sanne
25-01-2016 om 23:05
Tja
Ik heb een bassischoolkind en ben aan kleding, een boek, een kadootje voor een vriendinnetje et cetera al meer aan haar kwijt per maand. Ik denk dat als ze tegen dat tijd dat ze 16 is nikes wil en een winterjas van 100 euro ik die ook betaal. Maar dat is niet gemiddeld en genoeg pubers moeten het met veel minder doen.
De vraag wat normaal is, is denk ik minder belangrijk dan wat jij wilt. Vind jij het terecht dat ze al echte nikes wil én ieder weekend uit? Dat ze er niet meer voor hoeft te werken, bijvoorbeeld extra in de vakanties? Kan je het missen? Dan geef je het haar.
Wil je dat ze oefent met kiezen, bijvoorbeeld tussen een goedkopere jas of een weekend niet stappen? Dan doe je het niet.
Ik geloof niet zo dat kinderen met meer perse verpest raken en kinderen met minder perse zielig zijn. Ik zou gewoon doen wat jou verstandig lijkt.

daisy
25-01-2016 om 23:56
tja
110 euro zak- en kleedgeld, 15 euro telefoknabbo en 35 euro voor een baantje. Dat is in totaal 160 euro dat te besteden is per maand.
Dat vind ik toch niet weinig.
Met geld om leren gaan is leren keuzes te maken en het lijkt of jane's dochter dat niet hoeft te doen.
35 euro per maand voor een baantje is ook niet veel, laat je dochter maar eens meer gaan werken. (Hoeveel uur moet je werken om dat ene ding te kunnen kopen?)
Ik ben wel benieuwd wat je dochter als verjaardagskado krijgt.

Elisabeth
25-01-2016 om 23:57
jeetje...
Mijn oudste krijgt geen zakgeld van ons sinds ze werkt...en van haar salaris betaald ze haar telefoon, uitjes,cadeautjes en make up. Als ze kleding of schoenen nodig heeft dan gaan we dat kopen zodra er geld voor is. Of ze krijgt van mij geld mee als ze met vriendinnen gaat winkelen voor kleding.
Ze is mijn kind en let eigenlijk helemaal niet op hoeveel ik daar aan kwijt ben. Als ik 50 kan missen geef ik haar 50 en als ik 200 kan missen dan geef ik dat aan haar uit.
Mijn kinderen weten hoe het is om dingen niet te kunnen kopen of niet meteen en dat je moet sparen en dat de regel bij ons is; op=op en er wordt niet geleend. Het maakt mij geen moer uit hoeveel ik aan ze kwijt ben...

Nur
25-01-2016 om 23:58
Prima bedrag
110 euro is een prima bedrag als je daar alles van moet doen.
Mijn zoon krijgt minder. Hij krijgt nu 80 euro in de maand inclusief kleedgeld en telefoongeld.
Echter ik geef wel vaker tussendoor wat. Ook af en toe wat duurdere dingen zoals een paar nieuwe schoenen. Daar zit geen vast ritme in maar meer zoals het uitkomt.
Mijn zoon is vrij slordig dus raakt vaak dingen kwijt. Dat is dan pech gehad. Hij is zijn smartphone nu ook kwijt. Hij gebruikt nu een oude Nokia. Hij spaart zelf voor een nieuwe smartphone. Die krijgt hij echt niet zo maar van ons.
Van ons krijgen ze een smartphone als ze naar de brugklas gaan. Dat mag best dan een wat duurder exemplaar zijn. Echter als ze een nieuwe willen dan moeten ze dat zelf betalen of wachten tot ze een oude van ons over kunnen nemen.
Laptop heeft hij nog niet eens zelf. Hij gebruikt de huis PC. Hij mag best een laptop kopen maar dan zal hij zelf moeten sparen en geld moeten verdienen. Wij hebben wel gezegd dat we dan een bijdrage doen. Hij geeft echter zijn geld liever aan andere dingen uit. Ook prima. Keuzes maken moet je ook leren.
Onze jongere zoon wil wel een eigen laptop of PC en is daar hard voor aan het sparen. Wij hebben een vaste bijdrage beloofd aan hem als hij die bijeen heeft gespaard. Onze oudere zoon mag uiteraard ook gebruik maken van ons aanbod. Wij gaan echter niet de hele laptop bekostigen.
Zoon moet inderdaad soms keuzes maken tussen wat hij wel en niet kan kopen. Dat lijkt me prima. We moeten allemaal keuzes maken in het leven waar we ons geld aan uitgeven en voor de meesten van ons zal gelden dat we niet zomaar alles kunnen kopen wat we willen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.