Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jane

jane

25-01-2016 om 21:21

Dochter komt niet rond

Ely

Ely

26-01-2016 om 00:38

Leren met geld omgaan

Volgens mij leer je haar vooral om geld uit te geven en ben je nu bezig haar budget aan te passen aan haar bestedingspatroon. Mag van mij hoor, wie t breed heb, laat t breed hangen, zo schijnt. Maar ik weet niet zo goed waar je naar op zoek bent op dit forum. Op mij komt het over alsof je het allang hebt besloten. Maar goed, ter decoratie en schermvulling:
Ik koop geen spulletjes voor in huis zoals kaarsen voor €30 per maand. Dus die zou ook niet op mijn lijstje staan voor een puber. Puber hier draagt trouwens ook Nikes en dat is een jongen dus wellicht is het voor een meisje anders maar wij kunnen bij de outlet en factory store of eventueel online prima slagen onder de honderd euro. Puber is zelf ook heel bedreven geworden in het vinden van een hip model tegen een goede prijs, wil heus weleens uit de band springen maar weet echt wel hoe t zit. Ik ben absoluut niet een koopjesjager maar probeer met de kinderen (en voor onszelf ook) wel een mooie balans na te streven.

Vooralsnog heb ik het geluk dat hier niemand rookt maar ik kan me niet voorstellen dat ik mijn kind meer zakgeld ga geven omdat hij/zij niet rondkomt en rookt. Maar ik heb zelf kanker gehad en van dichtbij een roker zien sterven aan longkanker dus wellicht leef ik in een andere wereld dan jij daarin.

Imogen

Imogen

26-01-2016 om 07:26

Jane

'Wil haar juist financiële verantwoordelijk geven, door een ruim bedrag te geven maar verder niet te matsen door geld of spullen toe te stoppen.'

Maar dat doe je toch juist door het bedrag niet te verhogen nu? Je zegt dat je haar wilt leren rondkomen met wat ze krijgt, en vervolgens ga je op zoek naar excuses om haar meer te geven. Als ze stopt met roken, houdt ze al 20 euro per maand over. Als ze dat geld opzij zet, heeft ze na een jaar genoeg om een megadure winterjas te kopen. En als ik op de website van het Nibud kijk, is het bedrag dat jullie geven echt niet mega krap. Kortom: je leert haar het meeste door vast te houden aan het bedrag dat er is afgesproken.

Thursday Next

Thursday Next

26-01-2016 om 07:35

hier

krijgt dochter van 13 60 euro per maand aan zakgeld en kleedgeld. In principe betaalt ze daar alles van, ook haar telefoonabbonement.
We hebben wel een deel van haar telefoon betaald toen de oude kapot was. Oja schoolspullen betalen wij ook.
Ze redt het tot nu toe prima, als het te weinig is/wordt hogen we het wel wat op maar dit leek ons toen ze naar de middelbare school ging een prima bedrag om mee te beginnen. En ze moet inderdaad kiezen nu: koop ik een (hema)tablet of die leuke shirtjes.

Paddington

Paddington

26-01-2016 om 07:55

Op een rijtje zetten

Vaak gaan er ongemerkt meer bedragen uit de portemonnee dan je zelf weet. Het lijkt mij dat je dochter eerst moet zorgen dat zij een goed inzicht heeft in haar uitgaven. 110,- is best veel. Zeker als je bedenkt dat haar telefoonabonnement wordt betaald. Tel dat er eens bij op, dat zit je al op 125,- Dan haar bijbaan, nog een 35,- dan kom je al op 160,- per maand. Dat gebruik ik niet per maand voor mezelf, want dat heb ik niet per maand voor mezelf.

Goudvis

Goudvis

26-01-2016 om 08:29

groepsdruk

Ik krijg het idee dat Janedochter dure merken wil hebben mede doordat er sprake is van groepsdruk. Ik zou daar eens naar kijken. Natuurlijk is er niets mis met af en toe dure Nikes maar wèl als die gekocht worden omdat iedereen ze heeft en je anders gepest wordt. Dat klopt gewoon niet.
Ik heb overigens Adidassen aan voor 50,-. Sale.

Hortensia

Hortensia

26-01-2016 om 08:51

heel eerlijk gezegd...

Wie het breed heeft laat het breed hangen, ik heb daar geen oordeel over.

Maar misschien is het tijd om je dochter te leren dat zoveel geld niet vanzelfsprekend is.

Het is heel leuk dat je je dochter Rimmel en Nikes gunt. Ik gun het iedereen. Net als winterjassen van 120 euro. Maar luxe is geen vanzelfsprekendheid.

Ik vind het dan ook bij de opvoeding horen om je kind bij te brengen dat die luxe niet vanzelfsprekend is. Dat straks, als je groot bent, die Nikes niet zomaar aan je voeten komen omdat schoenen van Scapino te min voor je zijn, ook al is je inkomen wel op Scapinoniveau.

Misschien klink ik hard. Maar ik ben nog van de oude stempel. Wij hadden het vroeger echt niet slecht, mijn ouders hebben mijn opleiding betaald toen ik dat nodig had, en toen ik nog niet werkte kochten ze mijn kleding - maar echt geen merkkleding of kleding die ik niet nodig had. Dan zocht ik maar een bijbaantje, zeiden ze (terecht).
Ik ben heel dankbaar dat mijn ouders die luxe altijd als luxe hebben gepresenteerd en niet als vanzelfsprekendheid.

Ik heb door de jaren heen mensen in de problemen zien raken omdat ze meenden dat Zeeman en Aldi, maar ook de C&A en andere winkels uit de middenklasse, te min voor ze waren. Of omdat ze vonden dat ze elk leuk paar schoenen moesten kopen, omdat ze het leuk vonden. Tot er plotseling een kink in de kabel kwam. Werkloosheid, ziekte, scheiding, faillissement. Toen was Leiden in last. Want zij hadden récht op die merken! Dat was ze immers aangeleerd.

Ik hou mijn hart altijd vast als ik zie hoe een puber wordt gepamperd omdat de ouders vinden dat de Action en Scapino te min zijn. Nou, geloof me, ik koop mijn verzorgingsproducten ook bij de Action en ik zie er echt niet minder netjes uit dan andere mensen. En gezien het succes van Action denken daar meer mensen zo over.

En een winterjas van 120 euro? Een zomerjack 80 euro? Sorry, maar dit klinkt als een compleet andere wereld dan de wereld waar ik in leef. Ik heb voor mijn zoon ooit een Gaastra zomerjack gekocht van de Outlet, die was 50 euro en dat was al een buitensporige uitgave voor ons doen (maar hij wilde hem graag en had meegespaard).
En mocht je toch voor dure merken willen gaan, kijk eens op Marktplaats of de kringloop. Ik heb zelf een splinternieuwe ART-jas gevonden op een kringloop voor nog geen tientje.

Sorry, hoor, maar je dochter heeft weinig te besteden. Dan zal ze toch echt de tering naar de nering moeten zetten. Kan érg nuttig zijn, die ervaring, voor als ze later onverhoopt eens minder goede tijden meemaakt.
En het geld dat jij voor haar over hebt kun je op een spaarrekening zetten voor straks, studie bijvoorbeeld, of als ze op zichzelf gaat wonen.

Wat ik niet snap: Action en Scapino zijn te min voor je dochter, maar je staat wel toe dat ze die ziekmakende grafnagels opsteekt?

Lou

Lou

26-01-2016 om 08:54

Warrig overzicht

Jane: "Toestoppen vind ik het tot een warrig overzicht lijken. Wil haar juist financiele verantwoordelijk geven, door een ruim bedrag te geven maar verder niet te matsen door gelf of spullen toe te stoppen."

Vind ik een vreemde redenering. Je hebt haar al lang financiële verantwoordelijkheid gegeven. Die heeft ze nu en je merkt dat ze aan het leren is om met geld om te gaan. Het is geen 'verkeerde les' om eens wat extra's te krijgen. Ik vind dat eigenlijk juist een goede les. Het overzicht is niet heilig. Geef eens wat weg, gewoon zomaar. Daarmee geef je óók een goed voorbeeld.

Bovendien: als je geen warrig overzicht wilt, maak dan eerst eens een goed overzicht en bepaal waaraan jij wil bijdragen. Sigaretten eruit, bijvoorbeeld.

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 08:57

Hortensia

'Dat straks, als je groot bent, die Nikes niet zomaar aan je voeten komen omdat schoenen van Scapino te min voor je zijn, ook al is je inkomen wel op Scapinoniveau.'

Mijn kinderen lopen al jaren op Nikes.... van Scapino!

Goudvis

Goudvis

26-01-2016 om 09:17

scapino

Bij scapino heb ik eens dure, zeer mooie Ecco-sandaaltjes gekocht (voor mezelf) van 20,-. Nieuwprijs bij Ecco boven de 100,-
Ja, slim winkelen is lonend.

Hortensia

Hortensia

26-01-2016 om 09:17

Jamie

Die Nikes van Scapino kosten echt geen 120 euro

Anooo

Anooo

26-01-2016 om 09:21

veel

Ik vind het veel. Maar ik vind ook veel van de genoemde uitgaven redelijk overbodig.

Ik heb een winterjas van 15 euro en die gaat al de tweede winter mee nu. Volgend jaar weer hoor. Een meisje van 16 hoeft ook niet ieder jaar meer een nieuwe winterjas. Nou hoef je er geen van 15 euro, maar 120 is echt niet nodig als je maar een beperkt budget hebt. (Wat is nu leidend bij jullie, de behoefte of het budget? Volgens mij net verkeerd om.)

Roken. Hierboven al gezegd. Of ermee stoppen, of in mindering brengen op het bedrag zodat ze dit financieel voelt. En waarschijnlijk rookt ze wel meer dan ze tegen jou zegt.

Make-up. Wat mij betreft ook niet echt nodig voor een 16-jarige, in ieder geval niet voor dergelijke bedragen. Het is extra. Als je het geld niet hebt, dan koop je het dus niet.

En als ze 'vaak' kleren koopt of bestelt dan kan ze daar ook nog wel in snijden. Ik neem aan dat ze uitgegroeid is.

Als je als moeder al vindt dat ze alles maar moet kunnen kopen dan gaat je dochter natuurlijk nooit iets leren financieel gezien.

Budgetteren en koopjesjagen

leer je dochter om haar uitgaven bij te houden in een kasboekje. Zet de 'vaste lasten' daar ook in iedere maand. Telefoonabonnement, kapper, cadeautjes, dat zijn allemaal dingen die regelmatig terugkomen en die je kunt begroten. En neem daar ook een post 'sparen' in op, leer haar een vast bedrag of percentage te sparen. En leer haar inderdaad slim te shoppen. Juist wel schoenen bij Scapino of Van Haren oid kopen, er zijn zat tweedehands kledingwinkels en bij de kringloop of op Marktplaats kun je ook leuke dingen voor weinig kopen. En de uitverkoop natuurlijk. Zeker voor dingen als schoenen en jassen, dat zijn altijd grote kostenposten.
Ik ben het met iedereen hierboven eens: luxe is leuk voor later. Dit is het moment om te leren dat luxe niet vanzelfsprekend is, het is altijd makkelijker om meer uit te geven als je het later breder hebt dan dat het is om te bezuinigen omdat je een krappe beurs hebt.

Noet

Noet

26-01-2016 om 09:42

prijs/kwaliteit/behoefte verhouding

Ik kijk niet op van een winterjas van 150 euro, maar daar verwacht ik dan wel een degelijk ski-jack voor dat goed waterdicht is en blijft en ademend is en dat minimaal een jaar of 5 of langer mee gaat. Dat komt dan ook op 30 euro per jaar.

Hetzelfde met schoenen, een paar van 150 euro moet ook minstens een jaar of 5 mee gaan. Dat red je niet met de meeste scapino/vergelijkbare schoenen.
Maar voor kinderen in de groei vind ik zo'n bedrag weer veel te veel, ze zijn er a zo uit gegroeid, en b de tenen zijn zo versleten.
10 jaar of langer met een paar Gabor laarzen of DocMartens is voor mij heel gewoon. En dan draag ik zeker mijn DocMartens heel intensief. Zeg 4 dagen per week, hersft tot lente, in de zomer iets minder.

Ik zie liever dat mijn kind leert behoeften uit te stellen zodat er een goede kwaliteit gekocht kan worden door te reserveren dan elke maand het geld op te maken.

Maar als van die 110 ook dingen als een nieuwe laptop, boeken, kadootjes, vervoer (ze gaan wel eens met bus of trein neem ik even aan), onderhoud van je fiets, etc moet betalen, dan is 110 niet veel. Het is me nog niet duidelijk of ze ook zelf sportclubjes etc moet betalen.

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 09:59

Hortensia

Ja, dat weet ik, en mijn portemonnee ook Ik wilde alleen maar zeggen dat je ook Nikes bij Scapino kunt kopen, wellicht een tip voor TS die daar waarschijnlijk nog niet dood gevonden wil worden.

Hortensia

Hortensia

26-01-2016 om 10:08

Jamie

We zijn het eens

Hanne.

Hanne.

26-01-2016 om 10:10

is niet echt krap te noemen

Mijn dochter is nog niet zo oud, maar zou zeker niet meer krijgen.

Als ik het snel optel kom ik er op uit dat het makkelijk te redden is met dat bedrag. Ik bedoel, tuurlijk is een winterjas duur, maar die koop je niet ieder jaar. En een paar nikes kan ook prijzig zijn maar die moet je niet kopen, het kan ook een stuk goedkoper (ook voor nikes). Roken en uitgaan zijn posten waar je voor kiest. Die zijn niet noodzakelijk. Maar toch staat er nu dik 50 euro per maand voor begroot... lijkt me niet onredelijk.

Ik mocht willen dat ik zoveel voor mijzelf te besteden had!
(ga er inderdaad wel vanuit dat er geen sport of laptop van betaald moet worden)

Inkomsten
Baantje € 420 35 euro per maand
Zakgeld € 1.320 110 euro per maand
Telefoongeld € 180 15 euro per maand
totaal € 1.740

Uitgaven
schoenen € 195 1*120 euro, 1x 75 euro
roken € 180 15 euro per maand
kleding € 480 40 euro per maand
uitgaan € 480 40 euro per maand
winterjas € 40 (120 euro gaat 3 jaar mee)
zomerjas € 27 (180 euro gaat 3 jaar mee)
cadeautjes € 120 10 euro per maand
overig € 218 16 euro per maand
telefoon € 180 15 euro per maand
Totaal € 1.740

Elisabeth

Elisabeth

26-01-2016 om 10:30

Wat ik zo leuk vind aan mijn dochter

(kwijl, kwijl)
is dat ik 3 jaar geleden een winterjas heb gekocht voor haar, waarvan dit jaar de rits kapot ging. Dus ik zei tegen haar: Kind, je mag nu wel eens een nieuwe jas kopen, als de kinderbijslag er is, gaan we naar de H&M of de Primark.

Zegt ze, nou, mam, ik koop een nieuwe rits en vraag de buurvrouw om hem erin te zetten.....

Ik stond er zelf van te kijken.....Dat had ik zelf niet eens bedacht.

Dus geld 'over' en wel die Adidasgympen van 80 gekocht, want ze heeft al 3 jaar dezelfde maat.
Ze gaat ook met me naar de kringloop en struint alles af. Ze kan er enorm van genieten als ze voor 10 euro 5 truitjes/shirtjes heeft, die gewassen en gestreken worden en haar kast hangt vol!
Ook zij koopt haar make-up bij de Action, maar ook bij de Hema en soms verwent ze zichzelf met een of ander achterlijk duur smeerseltje van de Body Shop. Haar geld en is gewoon leuk om te zien hoe ze er mee omgaat.
Ja, ze wordt uitgescholden voor hippie op school, met haar wijde pijpenbroeken en haar bloemetjes blousjes en dreadlocks, nee ,ze doet niet mee aan alle hypes (op de gympen na) en het zal haar een worst zijn of ze erbij hoort of niet. Ze schaamt zich ook niet voor haar 2de of 5de hands kleren. Ik ben trots op haar. Wil ik gewoon even zeggen.
Ik zou zeggen, leer je kind goed te kijken naar wat ze heeft, wat ze wil hebben, waarvoor ze het wil hebben en zijn bijv. onderbroeken van Zeeman of de Primark nou echt zo erg slecht omdat ze daarvandaan komen? Die sigaretten...nee niet handig, zou ik dus niet betalen. Dat moet ze dan maar van haar salaris doen. Een keertje stappen met vriendinnen? En is alles betaald wat er betaald moet worden? Tja, ik geef mijn geld dan aan haar. Misschien pedagogisch moeilijk onverantwoord, maar kan mij niets schelen. Ik geniet ervan op die manier en zij ook.

Veel

Hier krijgen ze allebei een tel abb van 15 euro,
Dochter(18) 45 euro kleed/zakgeld, soms een trui van ons.
Zoon(16) heeft geen kleedgeld die winkelt nog niet al is ie bloot Die laat zus of mij dingen meebrengen en als t ècht moet gaat ie mee voor schoenen.
Ze werken allebei naast hun school en verdienen daarmee rond de 150 euro p m.

Dochter mag haar zorgtoeslagen op de spaarrekening zetten dan heeft ze een buffer voor als ze straks gaat studeren en dr komen onverwachte kosten.

Hortensia

Hortensia

26-01-2016 om 10:43

Elisabeth!

Die dochter van jou is een kind naar mijn hart!

Wat jammer dat leeftijdgenoten het nodig vinden om haar uit te schelden. Die voelen zich vast te goed voor de kringloop, denk ik dan vals.

Elisabeth

Elisabeth

26-01-2016 om 10:51

Hortensia

Nou ze heeft 1 vriendin die ook alles afstruint bij de kringloop, maar die wil alles zwart en Gotic....(ofzoiets)

de rest van de 'vriendengroep' gaat inderdaad naar bijv. Vera Moda enzo, maar ook Primark hoor. Op een enkeling na, die wel 45 euro voor een hemd betaald, terwijl datzelfde hemdje in dezelfde kleur (kwaliteit is wat anders) bij de Primark voor 1,90 hangt. Dan hoor ik die meiden ook wel eens tegen elkaar zeggen dat 'Annie' niet goed bij haar hoofd is.

En ja, de rest van de school, die roepen haar na, al heeft ze wel steeds meer interesse van oudere 'alternatieve' jongens...zegt ze zelf, haha

Elisabeth (ot)

"Ja, ze wordt uitgescholden voor hippie op school, met haar wijde pijpenbroeken en haar bloemetjes blousjes en dreadlocks, nee ,ze doet niet mee aan alle hypes (op de gympen na) en het zal haar een worst zijn of ze erbij hoort of niet. Ze schaamt zich ook niet voor haar 2de of 5de hands kleren. Ik ben trots op haar. Wil ik gewoon even zeggen."

Geweldige dochter heb je
Ik hoop zo dat mijn oudste ook zo wordt/blijft...die trekt zich ook (nog??) van niemand iets aan.

Half a twin

Half a twin

26-01-2016 om 11:18

Elisabeth geweldig zo'n dochter

Ik heb er hier een met het motto anders is leuk. Al vanaf de basisschool, alle groep 3 meisjes een roze rugzak, zij ook een roze maar dan gekocht in Frankrijk dus heel anders van model en print. De hele brugklas een grijze hoodie, zij ook een hoodie maar dan in groen. Alle meiden uit de klas een beige poncho van de coolcat, ik de pennen opgepakt en het ding nagemaakt van grijs garen.
Ze heeft nog geen kleedgeld maar wel zakgeld waar ze uitjes van moet betalen, haar telefoon moet opwaarderen, kadootjes moet kopen en incidenteel iets te snacken mag kopen op school. Gaat prima er is al een aardige buffer aangelegd voor later. Dat snacken doet ze dus nooit.

Yura

Yura

26-01-2016 om 11:19

Baantje

Mijn dochter van 16 heeft sinds kort een baantje, maar daarvoor kreeg ze 75 euro per maand. Ik betaalde ondergoed en eens per 2 jaar een jas, alsmede 1 paar winter en 1 paar zomerschoenen (haar voeten groeiden nog lang door) en de telefoon. Ik was ook heel streng met bij springen, op is op en dan wacht je maar tot volgende maand. Wel kwam ik er laatst achter dat oma alle kleinkinderen nog een tientje per maand toe stopt. Maar goed ik heb altijd gezegd, als je meer nodig hebt ga je er maar voor werken en dat doet ze nu dus. Ik vind een baantje van 35 euro per maand wel erg weinig voor een 16-jarige, wat doet ze dan? Incidenteel oppassen? Mijn dochter zit achter de kassa en verdient daar heel aardig mee, vooral ook omdat ze vaak op zondag moet en dan dubbel betaald krijgt. Overigens gaat haar geld nu ook steeds schoon op, dus blijkbaar went meer geld erg snel. Meisjes zijn erg veel geld kwijt aan cadeautjes voor elkaar valt me op. En ze gaan ook rustig uit eten met 2 of 4 meiden, wat ik best wel luxe vind voor een 16-jarige, maar ja tijden veranderen.

myrthe

myrthe

26-01-2016 om 11:34

Jane

Ik heb eens even een nachtje nagedacht over jouw probleem. Dat hier mensen van andere dingen houden dan jouw dochter is duidelijk. Maar daar schiet jij niet zoveel mee op. Jouw dochter houdt wel van luxere dingen. Mij zou t te ver gaan om het maandgeld zomaar te verdubbelen. Ik zou het gaan zoeken in helpen om gaan met financien. Dus misschien een idee met dochter om de tafel te gaan zitten, een keukentafelgesprek zeg maar.
Dan ga je eens met haar opschrijven wat zij denkt nodig te hebben en vooral waarom. Als je in een situatie zit dat merkkleding belangrijk is, kun je misschien haar wijzen op de uitverkoop, kortingscodes voor online winkels, wat minder kleding kopen of een afwisseling van duur en goedkoop (blousjes, hemdjes van h en m of primark (moet ie wel in de buurt zitten, hier is het toch al snel 3 kwartier met de trein, dus daar komen mijn kinderen niet vaak) en broeken en truien duurder (of andersom). Dan kan ze daar op budgetteren. Make up hetzelfde. Rimmel is niet goedkoop, stel dat dat nou de ideale mascara is voor haar, dan al ze op andere dingen moeten bezuinigen. Bovendien is het ook niet nodig om 20 kleuren nagellak te hebben, die drogen maar uit, hetzelfde geldt voor mascara's. Laat haar eens op internet kijken wat de do's and don't's van budget makeup zijn, zo vinden mijn dochters toch kwaliteit voor niet duur op diverse beautyblogs. Als je zo eens kijkt in haar uitgaven, dan kun je misschien haar leren verstandiger met haar geld om te gaan.
Je zou ook met haar af kunnen spreken dat ze meer gaat werken (is heel normaal voor een 16-jarige), dat je misschien haar jas en schoenen betaalt maar wel op afspraakbasis. Wil ze meer dan zal ze dat uit eigen middelen moeten bekostigen.
Maandgeld zomaar verdubbelen vanwege een luxe uitgavenpatroon en niet er zelf voor willen werken, dat gebeurt niet bij ons, al zouden mijn kinderen dat ook wel een fijne oplossing vinden maar dat zit er niet in en dat weten ze.

Financieel overzicht

Ik ben het eens met Myrthe en Paddington: zorg dat je dochter een financieel overzicht maakt. Waar gaat het geld naartoe? Wat vindt dochter daarvan strict noodzakelijk? En jijzelf?

Financiele verantwoordelijkheid leer je je dochter niet door haar maandgeld zonder meer te verhogen. Een eerste stap is inzicht in je uitgaven. Op basis daarvoor kun je het budget aanpassen.

keuzes maken

Als ouders bepaal je welk deel van je budget als zak-kleedgeld naar de kinderen gaat. Jij weet zelf wat realistisch is. Naast het geld wat ze van jullie krijgt, is het heel leerzaam en zinvol dat zelf wat verdient. Je kunt haar nu verwennen met geld voor al haar wensen (als dat geld er is) maar daar help je haar totaal niet mee. Over een paar jaar woont ze zelfstandig en dan moet ze kunnen omgaan met geld, en met het feit dat noodzakelijk (huur, zorgverzekering, vervoer, internet/telefoon, dagelijks eten) voorgaat op leuk (uitgaan, make-up, hebbedingetjes) en over iets ongezonds en onverstandigs als roken maar te zwijgen. Zakgeld is leergeld. Dat je dochter leert zelf verantwoordelijkheid te dragen en keuzes te maken is voor haar hele verdere leven (oei dat klinkt zwaar he) van levensbelang.

Laat haar drie maanden noteren waar haar geld blijft en ga er dan samen voor zitten om een goed plan te maken.
Op is op!

Elfje65

Elfje65

26-01-2016 om 22:28

Tja

Volgens mij ben je op zoek naar adviezen die in jouw straatje passen. Weet je, als jij je kind van alles wilt geven moet je dat zeker doen. Ik denk niet dat de tips die hier worden gegeven bij je aankomen. Ik vind dat jouw dochter genoeg geld krijgt. Als ze meer nodig heeft, laat haar een baantje zoeken. Volgens mij betaal je genoeg.

Puck

Puck

26-01-2016 om 23:12

Wat wil je nu Jane

Volgens mij wil je alleen maar horen dat het te weinig is, al het andere maai je gelijk weer van tafel met allemaal ja-maars. Ben het helemaal met anderen eens: 20 euro per maand voor make-up, abbo van 15 euro, merkschoenen, vet dure jassen. Tja, kennelijk vind jij het niet veel maar ik zit toch redelijk op 1 lijn met Noet denk ik: ik vind het erg royaal en belachelijk duur. Mijn kinderen van 14 en 17 en krijgen per maand 40 euro kleedgeld, 15 euro zakgeld en ongeveer 8 euro telefoonabbo. Daar redden ze het ook van. En ja, ze lopen op Nikes en Adidas van dat geld. En een 16 jarige die gepest wordt omdat ze geen merkschoenen draagt. Mwahh.... dat past meer bij brugsmurfen en een paar klassen hoger.
Verder snap ik je extreem rigide houding om nooit iets extra's te geven niet goed. Denk je nu werkelijk dat je daardoor een kind krijgt dat niet met geld om kan gaan. Juist die onverwachte extraatjes worden jij en je kind toch blij van.

Noet

Noet

27-01-2016 om 09:00

Puck

volgens mij liggen we idd wel op 1 lijn maar zeg ik niet dat ik het veel vind. ☺

Het is me nog onduidelijk wat ze er van moet doen, als er echt alles van gedaan moet worden, ook laptop vervangen, vervoer en bv sportclubs is het niet veel.

Wat kindlief vooral moet doen is een reeele begroting opstellen en onderhandelne met haar ouders.

Ik ben ook niet zo rigide, idd vooral de blijdschap die je dan ziet is leuk, en als je het niet te vaak doet, waarderen ze het ook echt.

Tink

Tink

27-01-2016 om 09:34

gigantisch veel

Ik wou dat ik het geld had hoor, om mijn kinderen ieder € 110 per maand te geven. Maar, al had ik het, dan zou ik het hoogstwaarschijnlijk tóch niet doen. Precies om de redenen die hierboven al vermeld staan in diverse postings.
Je wilt je kind leren omgaan met geld? Dan is het budget gaan verhogen als ze niet uitkomt, precies het domste wat je doen kunt. Op = op en dan zul je de tering naar de nering moeten leren zetten kindlief. Inderdaad keukentafelgesprek dus, en samen de zaken eens goed op een rij zetten.
Een heleboel dingen die jouw dochter wil, kunnen een stuk goedkoper, laat haar daar eerst maar eens over nadenken. Rimmel mascara? Ben je toch al snel ongeveer 14 euro kwijt. Ik vroeg rond 5 december bij de Kruidvat advies voor een mascara voor dochter (eentje die de wimpers echt verlengt) en kreeg er een aangeraden van € 2,89. Hij bevalt uitstekend. En verder valt dat soort dingen voor mij niet onder noodzakelijk maar onder luxe. Net als uitgaan, drinken, roken.
Dat laatste ging ik overigens al helemaal niet bekostigen. Je doet de hele tijd je best om je kinderen voor van alles en nog wat te behoeden en dan ga je de stinkstokkies financieren die alle moedermelk en verantwoorde groentehapjes binnen een maand weer te niet doen? Dacht het ff niet . Sterker nog, het mag niet eens: http://www.rokeninfo.nl/publiek/wetbeleid, sinds 1-1-2014 mogen jongeren pas vanaf 18 jaar tabak kopen (wie in deze draad vroeg er ook weer naar?) dus hoe komt ze aan sigaretten??

Mijn oudste kreeg € 60 kleedgeld waar ze alles van moest doen, dus ook jassen, schoenen, ondergoed, sokken. Ze heeft een enorm lastige maat waardoor ze qua beha's altijd erg duur uit was (de wat goedkopere zaken hebben die maat stomweg nooit in de collectie) maar ja, dan koop je bv eens een minder dure winterjas, of je doet nog een keer met die van vorig jaar. Als je 16 bent groei je nou niet meer zó hard dat een nieuwe elke keer nodig is.
Het enige wat wij betaalden waren gymspullen, omdat die naar onze mening onder schooluitgaven vallen.
Verder kreeg ze een tientje zakgeld p/m en ze heeft (wij allemaal trouwens) een prepaid telefoon, wij bellen allemaal met Aldi Talk. Af en toe kochten wij dan wel eens een tientje beltegoed bij, als leuk extraatje. En zoiets zit ook altijd wel tussen de sinterklaaskadootjes.
Ze is er altijd mee uitgekomen, is heel goed geworden in aanbiedingen opsporen, Marktplaats afstruinen e.d. of ze vraagt een kledingstuk (van bv Large) met verjaardagen of sinterklaas.
En dat zonder vast baantje want op vakanties na heeft ze dat eigenlijk nooit gehad.
Niemand hier voelt zich te goed voor de Lidl, de Action, de Scapino of de C&A en de Primark weten ze ook te vinden. Jammer dat we voor die laatste vrij ver weg moeten.
Roken doet ze niet, uitgaan amper en drinken zelden.
Vanaf 18 stoppen we hier het zak- en kleedgeld.
Inmiddels studeert ze al een paar jaar en dat is al helemaal geen vetpot. Je krijgt niets meer, moet alles lenen. Wij betalen het collegegeld (tegenwoordig een kleine € 2000 per jaar) maar de rest doet ze zelf. Ze woont inmiddels op kamers dus heeft ook haar huur en boodschappen. Baantje nog steeds niet (dat is wel jammer, maar dat is - op haar 20e - ook gewoon aan haar om dat te bedenken!) en ja ze zal straks een fikse studieschuld moeten afbetalen. De kans zit er zomaar in dat wij daar ook een deel van voor onze rekening nemen hoor, maar dat hebben we nu echt nog niet verteld.

Elk kind is anders natuurlijk. Zoon 1 taalt nog niet naar kleedgeld ("liever niet mam...") maar dat is er eentje die het wel best vindt als er 2 of 3 shirts, een vest en een paar broeken in de kast liggen. Zijn lijf is wat langzamer de lucht in aan het schieten inmiddels, z'n voeten groeien enorm hard dus af en toe moet er opeens weer nieuw schoeisel komen, maar daar is de Scapino dan weer prima voor. Ik denk dat ik voor hem per maand gerekend niet meer dan een euro of 30 kwijt ben. (De grootste kostenpost zijn geloof ik sokken, wat ie daarmee uitvoert weet ik niet maar ze zijn áltijd kwijt. Gelukkig kun je ze op de markt goedkoop scoren en bij Zeeman, Wibra of Action ook.)
Zakgeld ook een tientje p/m, en telefoon Aldi prepaid net als zijn zus. Ze bellen hier bijzonder weinig, zowat alles gaat via Whatsapp (daar kun je ook mee bellen trouwens, is gratis) en wifi heb je ook op steeds meer plekken. En is er die even niet, tja dan is dat jammer. 24/7 bereikbaar zijn is echt niet nodig tenzij je de transplantatiechirurg van dienst of minister president ofzo bent. Dus willen ze een abonnement? Prima, zelf betalen. Ze krijgen hier ook een (simlockvrije) telefoon in de brugklas overigens, maar wij betalen de goedkoopste, voor een euro of 20-30 heb je tenslotte ook een toestel dat kan bellen of sms'en. Wil je meer, zoals een smartphone? Prima, zelf bijbetalen.

De jongste 2 zijn nog lang niet zo ver. Zoon 2 neemt veel van zijn broer over (die is uit veel dingen gegroeid voor ze ook maar kans hadden om te verslijten) en is voor zijn leeftijd een klein ventje, al komt er vast een groeispurt aan.
Daarnaast krijg ik nog wel eens wat van vrienden. Ook daar zitten vaak dingen bij die onze kinderen (j/m) graag verder dragen.
Voor dochter 2 kan ik niet zoveel hergebruiken, daar is het leeftijdsverschil met zuslief veel te groot voor. Maar ook zij draagt een heleboel Hema en H&M. Zelfs haar communiekleding kwam uit die 2 zaken en ik kan je vertellen dat ze eruit zag om te stelen. Veel complimenten gehad die dag! Ze wilde laatst een wijd rokje erbij, terwijl ze meer dan genoeg kleding heeft. Ik vond dat niet zo nodig maar heb gezegd: als jij zelf de helft betaalt, vind ik het goed (mits niet te duur uiteraard). Daar was ze het mee eens en we hebben bij de CoolCat een enorm leuk uitverkoopje gescoord. Ze is megatrots op haar eerste zelfgekochte kledingstuk. (Ze wilde al heel lang graag iets van die winkel, is stoer in haar ogen, dus 2 vliegen in 1 klap )

Nouja, dat is hoe wij het een beetje doen. Het kán misschien best nog iets luxer, maar wij vinden niet dat we daar onze kinderen per se een plezier mee doen. Ja, oppervlakkig gezien wel natuurlijk... Maar ze leren er niks van als het allemaal maar vanzelf gaat en pa & moe tóch wel betalen.
En studerende kinderen zijn dúúr, dus momenteel kan het er ook echt even niet af. Of we moeten zelf stoppen met sparen, en dat willen we dus niet.

Ik ben wel benieuwd hoe het inmiddels gaat trouwens, doe eens een update draadstartster?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.