Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter op kleine broertjes laten passen


Bijtje82 schreef op 24-12-2022 om 22:56:

Zit me net af te vragen.
Leuk dat jullie een weekend weg hebben gekregen, maar die mensen weten toch ook dat je drie kinderen hebt en dus niet zomaar een weekend weg kunt?
Als ik mijn zus bijvoorbeeld een weekend weg cadeau zou doen, dan zou ik er ook voor zorgen dat de kinderen ondergebracht zijn. Bij mij, dan wel elders.
Het is een beetje raar om iets te geven en je vervolgens op te zadelen met zo'n probleem.

5 kinderen zelfs! Nee daar is idd niet goed over nagedacht. 

Bijtje82 schreef op 24-12-2022 om 22:56:

Zit me net af te vragen.
Leuk dat jullie een weekend weg hebben gekregen, maar die mensen weten toch ook dat je drie kinderen hebt en dus niet zomaar een weekend weg kunt?
Als ik mijn zus bijvoorbeeld een weekend weg cadeau zou doen, dan zou ik er ook voor zorgen dat de kinderen ondergebracht zijn. Bij mij, dan wel elders.
Het is een beetje raar om iets te geven en je vervolgens op te zadelen met zo'n probleem.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Neem aan dat het geen cadeau van familie of vrienden is, dan zou je aanbieden op de kinderen te passen.

Het zijn trouwens 5 kinderen.


Zij ziet het zitten, dat zou voor mij leidend zijn. Wat mij betreft gewoon proberen! Grote kans dat het een enorm goede ervaring is voor je gezin, en een belangrijke stap naar zelfvertrouwen en volwassenheid voor je dochter. 

Bijtje82

Bijtje82

25-12-2022 om 08:54

oudmaarnognietkoud schreef op 25-12-2022 om 06:07:

[..]

5 kinderen zelfs! Nee daar is idd niet goed over nagedacht.

Oja, ik was de reeds ondergebrachte kinderen even vergeten. 

Ik zou het niet doen. Zou de verantwoordelijkheid te groot vinden voor een 16-jarige. Ze moet 2 dagen lang alles doen in het huishouden en ook nog op 2 kinderen passen. Ik zou dat teveel vinden. Ze moet 3 maaltijden per dag verzorgen dus ook nog koken neem ik aan? De 2 kinderen zijn echt nog van een leeftijd dat je ze continu in de gaten moet houden. Ze moet de nachten ook alleen doen. Nee, ik zou deze verantwoordelijkheid niet bij mijn kind leggen, ook al zou ze het zelf graag willen.

met je toelichting; achterwacht, makkelijke kinderen, verantwoordelijk meisje dat het zelf graag wil..ja dan zou ik het wel doen

maar ik zie voor me mijn eigen dochter van 16 die haar hand daar ook niet voor om zou draaien en vergelijkbare situaties qua drukte makkelijk doet.  Geeft ook leiding bij een scouting nog aan 4-6 jarigen

het waren de 2 nachten die mij deden twijfelen maar met die buurvrouw als achterwacht valt dat bezwaar voor mij weg

belangrijkste criteria is niet wat vind een forum maar -wat vind de oppas en wat zegt jouw buikgevoel.  Jij overziet de situatie en kent de betrokkenen als enige

Ik vind een heel weekend een te grote verantwoordelijkheid voor iemand van 16 dus nee, ik zou het niet doen. Ik zou me dan zelf ook niet op mijn gemak voelen bij zo'n weekend weg.

Hoe zien die broertjes dat eigenlijk? Als zij er ook zin in hebben en gek zijn op hun grote zus ligt het nogal anders dan wanneer ze er helemaal geen zin in hebben, een heel weekend om jullie huilen en alleen maar dwars liggen.
En een goede achtervang lijkt me wel essentieel, want wie gaat er met hen mee naar de HAP als dat nodig mocht zijn (een 16-jarige heeft geen auto of rijbewijs) en wie past er op als ze eventueel met een van de kleintjes weg moet? Hoe kan ze boodschappen doen, ergens naar toe of wat als een van de broertjes even ergens anders wil spelen? Kortom, hoe mobiel is ze dat hele weekend? Drie dagen binnen is wel een opgave en ze moet toch ook eten hebben of bestelt ze pizza?
En hoe verstandig zijn die kleintjes, sluipen ze snachts het huis uit, lopen ze weg als je op stap bent, luisteren ze goed of verzinnen ze van alles? Jij kan dat veel beter inschatten dan wij natuurlijk.
Ik zou niet gelijk tegen zijn, maar ik zou wel wat scenario's overdenken en doornemen. Zitten jullie trouwens ver weg?

Kan je niet 24 uur gaan proefdraaien?

Treurniet schreef op 25-12-2022 om 12:10:

Kan je niet 24 uur gaan proefdraaien?

lijkt me lastig: tijdens proefdraaien  gebeurt er van alles onverwachts. Dus doe maar niet. En bij het echte werk zou alles rimpelloos verlopen zijn. 

Merel7 schreef op 25-12-2022 om 07:24:

[..]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Neem aan dat het geen cadeau van familie of vrienden is, dan zou je aanbieden op de kinderen te passen.

Het zijn trouwens 5 kinderen.


Nee precies. Ik geef zelfs geen etentje aan jonge ouders zonder daarbij mezelf als oppas aan te bieden.

nlies schreef op 25-12-2022 om 12:55:

[..]

lijkt me lastig: tijdens proefdraaien gebeurt er van alles onverwachts. Dus doe maar niet. En bij het echte werk zou alles rimpelloos verlopen zijn.

Precies, er gebeurd van alles onverwachts. Ik zou dit ook absoluut niet doen. Niet omdat een 16-jarige niet volwassen genoeg of betrouwbaar genoeg kan zijn, maar ik denk dat die verantwoordelijkheid er een is die je niet bij een 16-jarig kind neer moet leggen.

Als daar wat gebeurd, vergeef je het jezelf nooit meer. 

BlairW schreef op 25-12-2022 om 09:20:

Ik zou het niet doen. Zou de verantwoordelijkheid te groot vinden voor een 16-jarige. Ze moet 2 dagen lang alles doen in het huishouden en ook nog op 2 kinderen passen. Ik zou dat teveel vinden. Ze moet 3 maaltijden per dag verzorgen dus ook nog koken neem ik aan? De 2 kinderen zijn echt nog van een leeftijd dat je ze continu in de gaten moet houden. Ze moet de nachten ook alleen doen. Nee, ik zou deze verantwoordelijkheid niet bij mijn kind leggen, ook al zou ze het zelf graag willen.

Helemaal eens.

Heeft je dochter een verantwoordelijke vriendin die dat weekend bij jullie zou kunnen logeren? Eén tienermeisje de verantwoordelijkheid over 2 kleuters geven voor een heel weekend zou ik spannend vinden, maar twee hechte tienermeiden zou ik wel overwegen. 

Ik snap de mensen wel die het een te grote verantwoordelijkheid vinden maar dat hangt ook enorm van het kind af. Ik begon zelf met oppassen op mijn 15e. Nou was ik een zeer serieus, verantwoordelijk en een beetje saai meisje . En ik was gek op kinderen.
Ik had al snel veel oppas-adressen en kwam bij sommige heel vaak. Op mijn 18e paste ik ook een heel weekend op, toen op kinderen van 6 en 4. Ik ging zelfs met ze zwemmen, naar de verjaardag van een vriendje van hen, etc, alles op de fiets. Hele programma uiteraard in overleg met de ouders.
Ik had toen (een al even serieus en saai  ) vriendje, die vond het dan leuk om langs te komen. Deden we een stukje samen.
Nou is 16 geen 18 maar ik had dit ook op mijn 16e wel gekund.
Mijn ouders woonden wel heel dichtbij en buren wisten ook van de situatie. Dus bij problemen wist ik wie ik moest bellen.

Dit waren natuurlijk niet mijn broertjes/zusjes, maar ik weet niet of dat uitmaakt. Dat hangt ervanaf hoe goed de jongetjes naar hun zus luisteren. Deze kinderen luisterden heel goed naar mij. Ik had dit ook niet met al mijn oppaskinderen aangedurfd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.