Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter op kleine broertjes laten passen


Koekie1980 schreef op 26-12-2022 om 12:56:

Op mijn 16e ging ik op kamers en 10 dagen met vriendinnen met de bus naar Salou. Dus nee, niet te jong.

Je bent telefonisch bereikbaar, je kan halverwege ff bellen hoe het gaat. Wat kan er mis gaan in 1 weekend, serieus?

Maar die vergelijking gaat toch compleet mank? Je hebt dan toch geen verantwoordelijkheid voor het welzijn van kleine kinderen als je je aan het bezatten bent in Salou? 

Ik snap de gever van het weekendje weg niet, diegene moet toch weten dat er een oppas probleem is? Echt raar dat daar niet over is nagedacht of meegedacht.

was deze 16 jarige niet ook degene die niet te handhaven was en naar een tante in Frankrijk ofzo moest/ging? Of haal ik nu vanalles door elkaar? 

Wanneer zijn jullie van plan dat weekend weg te gaan? Is het een optie om van tevoren je dochter 1 dag en nacht op te laten passen met achterwacht? Dan is de overgang naar een heel weekend toch wat korter. 

Als het nou nog één broertje was, zou ik het misschien vinden kunnen. Maar twee kleuters kunnen flink het huis op stelten zetten, je weet nooit hoe ze zijn als jullie het hele weekend weg zijn. Ik weet nog dat mijn broertje en ik ons eigenlijk altijd prima gedroegen als er op ons gepast werd, maar 1 keer hebben we de oppas echt helemaal gek gemaakt waardoor onze ouders zelfs eerder naar huis moesten komen. 

In het geval van je dochter kan het ook alle kanten op met twee jochies van die leeftijd en ik zou het risico toch echt niet nemen. 

zwaankip schreef op 27-12-2022 om 21:44:

[..]

Ik geloof zeker dat de 16-jarige het aanbood. Toch vind ik het niet haar verantwoordelijkheid om voor de jongere broertjes te zorgen. Ze is toch geen gratis oppas?

Ze is er niet verantwoordelijk voor, ze wil de verantwoordelijkheid dat weekend nemen, de ouders zijn dan nog steeds verantwoordelijk voor de oppas regeling zelf.

En wie heeft het over gratis, daar gaat dit nog helemaal niet over.

BlairW schreef op 28-12-2022 om 08:45:

[..]

Eens. Maar blijkbaar vinden meer mensen dat de oudere kinderen sowieso op de jongere moeten passen. Ik ben het daar niet mee eens. Je neemt geen kinderen zodat je gratis oppas hebt. Als die oudste er niet waren, moest je ook wat anders regelen natuurlijk. Maar goed, dat is blijkbaar een hele afwijkende gedachte.

Het gaat niet om moeten in dit geval. Dochter biedt het zelf aan,  het is niet dat de vraag is: dochter moet oppassen maar ze wil niet, wat nu.

Je neemt geen kinderen, die krijg je als je dat gegund is.

En waar staat dat dochter geen beloning zou krijgen als ze dat weekend op zou passen, dat punt is de hele vraag nog niet.

Die oudste is er wel en biedt zelf aan, ze is niet gevraagd of opgedragen om op te passen.

Jullie kinderen bieden nooit spontaan hun hulp aan binnen het gezin?

Saga schreef op 27-12-2022 om 18:56:

[..]

Ik kan nog wel meer bedenken dan deze 3 opties. Bv:

"Ja, ik denk dat jij dit best kunt. Ik vertrouw je helemaal. Maar stel je voor dat zus of zo gebeurd, wat zou je dan doen? Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er iets gebeurd en jij daar de last van draagt".

ieder zijn meug natuurlijk, maar om nu "ik zou het mezelf nooit vergeven als"  regelmatig als uitgangspunt te nemen, is naar mijn idee geen fijne manier van leven en is ook geen fijne manier van omgaan met je kinderen. 

Als het gaat om een redelijke risico-inschatting, tot daar aan toe. Ik wil dat je werkend licht op je fiets hebt, want er is een serieus risico dat je anders niet gezien wordt, en ik zou het mezelf nooit vergeven als jij door een auto wordt geschept omdat er geen werkend licht op je fiets zit. 

Maar ik wil niet dat jij een verantwoordelijkheid draagt die je in principe hebt aangeboden om te dragen en waarvan ik ook denk dat je die aankan omdat er de mogelijkheid bestaat dat er brand uitbreekt of een komeet op het huis valt en ik niet kan leven met de gedachte over hoe rot jij je moet voelen als dat gebeurt - mwah. Dat vind ik wat al te kras. 

Mijn partner denkt nogal in doemscenario's. Het is behoorlijk vermoeiend en irritant voor de gezinsgenoten, kan ik je vertellen. 

Dus als TO zelf denkt dat haar dochter deze zorg niet aankan, of dat de kleintjes zo'n weekend niet aankunnen, lijkt het mij logisch om nee te zeggen, maar dit afwijzen vanwege de kleine kans dat zich een ramp voltrekt terwijl je toevallig van huis bent lijkt me onnodig beperkend.

wat vindt je van de reacties TO ?
Weet je al wat je gaat doen ?

Ik heb mijn oudste zo vaak op de jongste laten passen. De gezagsverhouding was ook altijd duidelijk, oudste had het voor het zeggen. Gek genoeg ging het dan altijd heel soepel tussen die twee, waar ze elkaar nog wel eens in de haren vlogen als ik thuis was. En dan zat er bij mij nog maar ruim 5,5 jaar tussen.

MMcGonagall schreef op 28-12-2022 om 12:22:

Ik heb mijn oudste zo vaak op de jongste laten passen. De gezagsverhouding was ook altijd duidelijk, oudste had het voor het zeggen. Gek genoeg ging het dan altijd heel soepel tussen die twee, waar ze elkaar nog wel eens in de haren vlogen als ik thuis was. En dan zat er bij mij nog maar ruim 5,5 jaar tussen.

Oppassen op 1 kind (je zegt er niet bij hoe lang) is helemaal niet te vergelijken met een heel weekend op 2 kinderen van 4 en 6 passen. 

Renmuis schreef op 27-12-2022 om 01:18:

[..]

Vind je?

Jongeren hebben meer angst en paniekstoornissen dan ooit, ondanks het feit dat de wereld veiliger dan ooit is. Het risico-mijdende gedrag van ouders speelt daar een grote rol in. Het is belangrijk dat jongeren verantwoordelijkheid en vertrouwen krijgen voordat ze 18 zijn. Je kunt kinderen niet 18 jaar geen enkel risico laten nemen, om ze vervolgens in het diepe bad van het echte leven te gooien.

16-jarige:

"Mam, ik wil graag een weekend oppassen en denk dat ik het kan."

Kies je pedagogisch correcte reactie:

"Nee, dat kan je niet."

"Nee, want stel je voor dat *voeg hoogstonwaarschijnlijk scenario in* gebeurt."

"Ja, ik denk ook dat jij dat kan. Hier is het nummer van de buurvrouw en van je tante mocht er iets zijn, dan zijn ze zo bij je."

Voor mij is het nummer 3, want voor mij zijn zelfredzaamheid en zelfvertrouwen de twee belangrijkste dingen die ik mijn dochter kan meegeven. En natuurlijk is niet elke 16-jarige hier geschikt voor (ik ken er van 30+ die volledig ongeschikt zijn). Maar TO schrijft: Het is een verantwoordelijk meisje en ze ziet het zelf helemaal zitten. De angst ligt dan dus geheel bij de ouder.

Ja, er kan van alles gebeuren, maar in 80% van de gevallen gooit puber twee avonden diepvries pizza in de oven, kijken ze ongezond veel tv en tiktok filmpjes, en heb je aan het eind twee overprikkelde jochies en een ietwat gepikeerde puber die haar geduld met dat kleine tuig een paar weken kwijt is, maar wel een leerzame ervaring heeft opgedaan. Dan is er 19,99% kans dat ze een topweekend hebben, en 0,01% kans dat er iets vervelends gebeurt. En voor die 0,01% ontzeg je dochter dus precies de ervaringen die ze nodig heeft om een zelfstandige en evenwichtige volwassene te worden, een volwassene die met tegenslagen om kan gaan en weet hoe te handelen in moeilijke situaties.

Ik ben het echt zó ontzettend eens met dit bericht, dat wil ik toch even zeggen. Aan de vele likes te zien ben ik niet de enige.

Het leven is niet zonder risico's, en dit dit lijkt me helemaal geen groot risico. Vind het echt curling-ouder gedrag om zo ieder risico uit de weg te willen gaan. En juist dat kan kwalijke gevolgen hebben.

Het meisje wil het zelf en is verantwoordelijk. Dat gaat helemaal goedkomen hoor TO, gun haar het vertrouwen.

Roos55 schreef op 28-12-2022 om 10:20:

wat vindt je van de reacties TO ?
Weet je al wat je gaat doen ?

Ze gaat zeggen tegen dochter dat ze het een goed en lief idee van dochter vond, en dat ze dochter helemaal vertrouwt maar dat het niet mag van de VIAdames, dus het gaat niet door

Ik zou het een beetje opbouwen, eerst een middag op de 2 broertjes passen, dan een middag en een avond en een nacht en daarna vragen of ze nog steeds een weekend wil opassen.

nlies schreef op 28-12-2022 om 14:35:

[..]

Ze gaat zeggen tegen dochter dat ze het een goed en lief idee van dochter vond, en dat ze dochter helemaal vertrouwt maar dat het niet mag van de VIAdames, dus het gaat niet door

Dat zou wel het beste antwoord zijn 🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.