Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter op kleine broertjes laten passen


nee want als er dan iets misgaat

Trijsje schreef op 25-12-2022 om 22:53:

Ik snap de mensen wel die het een te grote verantwoordelijkheid vinden maar dat hangt ook enorm van het kind af. Ik begon zelf met oppassen op mijn 15e. Nou was ik een zeer serieus, verantwoordelijk en een beetje saai meisje . En ik was gek op kinderen.
Ik had al snel veel oppas-adressen en kwam bij sommige heel vaak. Op mijn 18e paste ik ook een heel weekend op, toen op kinderen van 6 en 4. Ik ging zelfs met ze zwemmen, naar de verjaardag van een vriendje van hen, etc, alles op de fiets. Hele programma uiteraard in overleg met de ouders.
Ik had toen (een al even serieus en saai ) vriendje, die vond het dan leuk om langs te komen. Deden we een stukje samen.
Nou is 16 geen 18 maar ik had dit ook op mijn 16e wel gekund.
Mijn ouders woonden wel heel dichtbij en buren wisten ook van de situatie. Dus bij problemen wist ik wie ik moest bellen.

Dit waren natuurlijk niet mijn broertjes/zusjes, maar ik weet niet of dat uitmaakt. Dat hangt ervanaf hoe goed de jongetjes naar hun zus luisteren. Deze kinderen luisterden heel goed naar mij. Ik had dit ook niet met al mijn oppaskinderen aangedurfd.

Oh maar ik denk dat we redelijk wel allemaal het er over eens zijn dat een verantwoord kind van een jaar of 16 " het wel aan zou kunnen". De meesten denken alleen dat je dit niet moet willen. Als er wel calamiteiten zijn of er gebeurd wel wat met die kleintjes. Je vergeeft het jezelf nooit meer en grote kans dat je je kind ook gigantisch beschadigd. Die verantwoordelijkheid voor 2 jonge kinderen is eentje die je niet bij een 16-jarig kind kan of moet neer leggen. Absoluut niet ook.

Maar goed, ik zie aan de toon van de laatste uitleg wel dat ze dit waarschijnlijk wel zo gaan doen. Hoop voor ze dat het goed gaat. 

Op mijn 16e ging ik op kamers en 10 dagen met vriendinnen met de bus naar Salou. Dus nee, niet te jong.

Je bent telefonisch bereikbaar, je kan halverwege ff bellen hoe het gaat. Wat kan er mis gaan in 1 weekend, serieus?

Caroline80 schreef op 24-12-2022 om 20:22:

De eerste keer dat we onze dochter van destijds een halfjaar achterlieten was bij een oppasmeisje van 16 jaar. Het ging om een overbuurmeisje die stage had gelopen op een kinderdagverblijf. Dat voelde goed, maar een heel weekend vind ik te lang.

Deze moest ik drie keer lezen 😅. Ik dacht even dat er stond dat je haar een half jaar achterliet. Ligt aan mij hoor. 

De kleintjes zouden hun ouders enorm kunnen gaan missen, wat kleine kinderen natuurlijk ook doen, vooral aan het einde van de dag. Dat zou ik als volwassene, zelf moeder, al een hele kluif vinden. 

Een zijpad, als indicatie: als één van mijn kinderen een nacht/avond alleen thuis moest blijven dan was een voorwaarde dat kind een hardnekkige deurbeller, die zich binnen wil praten, kon weerstaan en adequaat wist te handelen indien gevalletje schoen-tussen-de-deur. En dat dus met twee kleine kinderen erbij. 
Ik vind het heel pittig verantwoording voor een meisje van 16.

Ik paste vanaf mijn 12e al op, op mijn 16e alleen op vakantie en bleef ook alleen thuis met mijn broertje van destijds 8, type jouw vierjarige. Mijn zusje van 10 was toen wel  ondergebracht.
Maar de vraag: kunnen jullie je lekker ontspannen in dat weekend wanneer je dochter thuis is met de andere twee of ben je dan alsnog steeds met ze bezig?
In dat laatste geval zou ik kijken of je voor de jongste twee alsnog een plekje kan vinden. 

Ik vind de reacties wel verrassend. Ik zie geen bezwaar: dochter is 16, verantwoord, wil het graag, is gewoon in haar eigen huis, met haar eigen broertjes en betrouwbare achtervang. Ja, er kan altijd wat misgaan, maar dat kan ook als de ouders een uurtje of een avondje wegzijn. Er gaat ergens wat mis met de risico inschatting. Geen wonder dat mijn 16/17 jarige stagiairs nog zo hulpeloos zijn. En die moeten dan binnen 4 jaar alleen verantwoordelijk leren zijn voor een klas van 33 kleuters, inclusief kindjes die geen Nederlands spreken, autisme, add, trauma’s, armoede, mishandeling etc. En dat is dan helemaal prima.

Koekie1980 schreef op 26-12-2022 om 12:56:

Op mijn 16e ging ik op kamers en 10 dagen met vriendinnen met de bus naar Salou. Dus nee, niet te jong.

Je bent telefonisch bereikbaar, je kan halverwege ff bellen hoe het gaat. Wat kan er mis gaan in 1 weekend, serieus?

Ik ging op mijn 16e een jaar naar de VS, maar dat is toch heel anders want dan heb je alleen verantwoordelijk over jezelf en niet ook nog over 2 jonge kinderen. 

Renmuis schreef op 26-12-2022 om 15:04:

Ik vind de reacties wel verrassend. Ik zie geen bezwaar: dochter is 16, verantwoord, wil het graag, is gewoon in haar eigen huis, met haar eigen broertjes en betrouwbare achtervang. Ja, er kan altijd wat misgaan, maar dat kan ook als de ouders een uurtje of een avondje wegzijn. Er gaat ergens wat mis met de risico inschatting. Geen wonder dat mijn 16/17 jarige stagiairs nog zo hulpeloos zijn. En die moeten dan binnen 4 jaar alleen verantwoordelijk leren zijn voor een klas van 33 kleuters, inclusief kindjes die geen Nederlands spreken, autisme, add, trauma’s, armoede, mishandeling etc. En dat is dan helemaal prima.

Met als voordeel wel dat ze die kinderen alleen maar overdag op school zien.

En ze 's middags / 's avonds gewoon weer bij de ouders inleveren.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

26-12-2022 om 16:49

Marty1984 schreef op 26-12-2022 om 16:34:

[..]

Met als voordeel wel dat ze die kinderen alleen maar overdag op school zien.

En ze 's middags / 's avonds gewoon weer bij de ouders inleveren.

En hoe lang maken de ouders die kinderen "wakker" mee. Ook maar een paar uur op schooldagen.

Renmuis schreef op 26-12-2022 om 15:04:

Geen wonder dat mijn 16/17 jarige stagiairs nog zo hulpeloos zijn. En die moeten dan binnen 4 jaar alleen verantwoordelijk leren zijn voor een klas van 33 kleuters, inclusief kindjes die geen Nederlands spreken, autisme, add, trauma’s, armoede, mishandeling etc. En dat is dan helemaal prima.

Nouja, wat een wonderlijke vergelijking. 

Tuurlijk geen enkel probleem. Kinderen kunnen meer dan je denkt. Niet in problemen denken. 

Nee. Het is allemaal net wat teveel. Twee kinderen i.p.v. eentje. En dan een heel weekend i.p.v. een dagje. 

Ik ken je dochter niet en die kinderen van 4 en 6 niet. Wellicht is je dochter heel volwassen, gaat het er goed af en gedragen die kleine kinderen zich geweldig, maar in algemene zin lijkt het me wat teveel van het goeie.

nee nooit een keer . 
Zou ook niet echt kunnen ontspannen.

Ik vind het niet de verantwoordelijkheid van de 16-jarige om een heel weekend voor de 2 jongere kinderen te zorgen. Stel dat er iets echt fout gaat? Bv: één van de jonge kinderen loopt een brandwonde op. Of breekt een arm/ been/ voet. Of wordt plotseling erg ziek....en moet dringend naar het ziekenhuis gebracht worden. 
Zulke dingen gebeuren he!
Ik kan me voorstellen dat de 16-jarige dochter zelf volledig in paniek slaat en niet weet wat te doen.

Ik zou het risico niet nemen! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.