Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Een kind dat meer aandacht dan gemiddeld vraagt


Stormvogel

Stormvogel

02-06-2023 om 09:40 Topicstarter

Verder bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is heel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die het af en toe een feestje vind (zoals jij zegt T@sje) om mijn zoon (en zijn broer en zus natuurlijk ook) op te voeden en te mogen hebben, maar dat het af en toe ook zwaar is, het voor frustratie en gedoe zorgt, en dat er veel vooruitdenken en plannen nodig is. Soms 1 stap vooruit, en 2 stappen terug. En soms juist andersom. 
En nogmaals, er is ook heel veel wat wel goed gaat, en waarin mijn zoon al verder (en beter) is dan leeftijdsgenoten.

Middelbare school is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Gelukkig hebben we in de buurt goede scholen, waarvan 1 met blokuren - dus minder wisselingen en een minder zware tas. Met veel aandacht voor het sociaal emotionele aspect. We zijn er gaan kijken en we waren beiden (zoon en ik) enthousiast - goede kans dat die het gaat worden. Aan de ene kant vind ik de middelbare school spannend, maar ik kijk er ook wel naar uit.

Stormvogel

Stormvogel

02-06-2023 om 09:46 Topicstarter

Moirmel schreef op 02-06-2023 om 00:50:

[..]

Ben het met het vetgedrukte wel eens. Hij zal zelf al ervaren dat het moeilijker is, zorg er dan voor dat hij ook geen schuldgevoel krijgt, want dat blijft kleven.

Hier slechts één kind, co-ouderschap, dus andere situatie. Stiefzoon heeft ass, laag zelfbeeld, laag zelfvertrouwen, en in het algemeen zorgen wij ervoor dat in onze week alles een vaste structuur heeft. Huiswerk, eten, opstaan, ... alles op vaste momenten.
Dat ontlast hem al een deel.
Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om goed te sparren met je partner. Mijn partner neemt een groot deel van de ochtend voor zich, ikzelf zorg dat ze 's avonds altijd eten hebben en speel dan vaak met stiefzoon terwijl mijn partner tijd voor zichzelf heeft.
Met meerdere kinderen is deze situatie natuurlijk complexer.

Daar mijn stiefzoon in het buitengewoon onderwijs zit, ontmoeten wij ook ouders die tegen dezelfde problemen lopen, en daar wordt toch regelmatig gesproken over het internaat.
Het is misschien wat taboe, maar je moet ook aan de invloed op je andere kinderen denken.

Moirmel, natuurlijk geven we hem geen schuldgevoel - het is niet zijn schuld dat het soms lastiger gaat. Maar verdriet even erkennen en  er ruimte voor geven is wel belangrijk. 

Nog over je stiefzoon. Je schrijft: internaat is taboe. Tja, als dat het beste is voor jullie situatie...het hem meer rust geeft en de rest van het gezin ook....waarom dan niet. 

Elk gezin heeft weer andere behoeftes, het gaat erom wat voor jullie werkt. En dan maakt het niet zoveel uit wat 'men' daarover denkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.