Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
franmi

franmi

30-09-2020 om 15:57

Feestje en corona


Syboor

Inderdaad onlogisch, ik denk dat punt 2 het meest past:

" is een 'gezelschap' een groep mensen die geen 1.5 meter afstand houdt, en een 'samenkomst' een groep mensen die wel 1.5 meter afstand houdt?"

V@@s

V@@s

01-10-2020 om 18:33

hier staan gezelschappen uitgelegd

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven/gezelschappen

Kortom een groep mensen die samen iets doet. Dus bijvoorbeeld uit eten gaan, naar het theater, buiten picknicken etc.

Allemaal met maximaal 4, tenzij er één van de vele uitzonderingsregels van toepassing is.

(en nee een verjaardag hoort daar niet onder, zelfs niet een huwelijksfeestje).

V@@s

V@@s

01-10-2020 om 18:38

en binnen het gezelschap

moet je ook 1,5 meter afstand houden (tenzij daar weer 1 van de uitzonderingsregels op van toepassing is).

Ik heb het allemaal uitgezocht vanwege iets wat ik zelf altijd help organiseren.

Claire

Claire

01-10-2020 om 22:51

Maar vinden jullie het dan wel oké?

Waarom mogen kerkdiensten wel, om maar wat te noemen, en feestjes niet?
Ik begin dat nu onderhand toch wel ingewikkeld te vinden, en te discutabel.
En dan ben Ik zelf nog een ontzettende braverik.
Maar ik snap inmiddels de groter groeiende weerstand tegen de maatregelen.
De staat bepaalt hiermee te veel wat wel, en wat niet belangrijk is.

kerkganger

kerkganger

01-10-2020 om 23:08

soort voorstelling

Bij een kerkdienst zit iedereen op een aangewezen plek op afstand en er wordt er niet gelopen.
Zaal wordt van voren naar achter gevuld om langslopen te voorkomen.
Eigenlijk is het meer te vergelijken met een voorstelling waar ook vrijstelling van de 30 mensen regel voor gegeven kan worden.
Is toch wel wat anders dan een feestje, waar gelopen, gegeten en (alcohol) gedronken wordt.

Piep

Piep

01-10-2020 om 23:16

Onderwijs

Ik hoop dat het vervolgonderwijs zometeen als eerste versoepeld wordt. Dat er meer fysiek les mogelijk wordt op mbo hbo en uni. Dat scheelt een heleboel eenzaamheid. Bovendien is het noodzakelijk voor goed onderwijs. Ik vind het schrijnend dat dat al zo lang aan banden ligt. Naast zorg en veiligheid heeft onderwijs toch wel de grootste prioriteit lijkt me.

Mijn kind is wel op kamers gegaan en heeft heel veel contacten opgedaan in zijn nieuwe stad. Hij is hypersociaal (en leeft daarop). Maar van zijn studie kent hij niemand. Want online is het gewoon niet te doen om elkaar echt te leren kennen, vindt hij. Ik denk dat er heel veel jongelui zitten te verpieteren op een kamer.

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 06:57

Kerkganger

'Bij een kerkdienst zit iedereen op een aangewezen plek op afstand en er wordt er niet gelopen.'

Welnee, dat heeft er niets mee te maken. Rutte is bang voor ruzie met het CDA als hij tegen 'het recht op zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet' ingaat. Grondwet, artikel 6. Daarom zijn ook demonstraties uitgezonderd.

Zonne2

Zonne2

02-10-2020 om 08:00

Iedereen heeft teleurstellingen

Het is een lastige tijd, echt niet leuk als je 18 wordt en het niet zoals gebruikelijk groots kan vieren. Maar iedereen heeft te maken met teleurstellingen op het moment.
Gisteren mijn zus huilend aan de telefoon. Ze was flink verkouden, nog niet getest, kon daardoor niet naar een begrafenis en moest de derde verjaardag van zoontje afzeggen. Ze had een speeltuin gehuurd maar met nieuwe maatregelen mag dat nu ook even niet (en het weer zit niet mee en zelf dus verkouden). En zo kan ik door blijven gaan met belangrijke momenten die we niet kunnen meemaken. Zo ook de eerste keer verjaardag vieren van mijn zoontje op school. Ik vind het echt verdrietig, want we krijgen het allemaal niet meer terug. Maar het is even niet anders! Ga je deze dingen wel doen, dan draag je (misschien)bij aan het verspreiden van het virus en daarmee aan eventueel nog strengere maatregelen.
En daarom was zus zo verdrietig.. ik houd me al die tijd zo strikt aan alle regels, maar omdat anderen het niet doen, gaan voor mij ook dingen niet door.

Het is zuur, maar probeer creatief te zijn (er werden al wat opties genoemd) en je zoon te leren dat hij zich daarnaast gelukkig mag prijzen dat hij in Nederland woont waar we nog best wat kunnen en het erg goed hebben.

Ursula

Ursula

02-10-2020 om 08:36

De Grondwet

staat eraan in de weg om kerkdiensten te beperken.

@Emma

@Emma

02-10-2020 om 08:46

ElenaH

"Welnee, dat heeft er niets mee te maken. Rutte is bang voor ruzie met het CDA als hij tegen 'het recht op zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet' ingaat. Grondwet, artikel 6. Daarom zijn ook demonstraties uitgezonderd."

Dat denk ik ook. De Christelijke lobby is echt ongeloofelijk sterk. (Dat is ook de enige reden waarom er nog islamitische scholen zijn in NL bijvoorbeeld)

Een samenkomst is georganiseerd (demonstratie, kerdienst, etc). Gezelschap is spontaan gezelschap.
Natuurlijk moeten we kritisch blijven, maar mij bekruipt soms ook wel iets van: elke maatregel is natuurlijk in strijd met een diepere wet of gevoel van integriteit. Soms kan je beter een deel van de oplossing zijn dan van het probleem.

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 09:02

@Emma

'Natuurlijk moeten we kritisch blijven, maar mij bekruipt soms ook wel iets van: elke maatregel is natuurlijk in strijd met een diepere wet of gevoel van integriteit. '

Herkenbaar. De grens tussen je recht op vrijheid en het belang van de ander/de samenleving is altijd een lastige. Maar hij lijkt nu in corona-tijd wel erg uitvergroot te worden. Of misschien ligt dat niet aan de corona-maatregelen maar is het juist andersom. Is het individualisme inmiddels zo belangrijk geworden dat elke inperking nu tot weerstand zou leiden (en zijn het toevallig net de corona-maatregelen waarbij dat zichtbaar wordt). De ongewenste en onverwachte bijwerkingen van ons 'in je kracht staan'-liberalisme.

Triva

Triva

02-10-2020 om 09:21

de regels over religieuze activiteiten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/religieuze-en-levensbeschouwelijke-bijeenkomsten

uitvaarten hebben precies dezelfde regels (en die hoeven dus niet religieus te zijn: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/uitvaarten dus niet eerlijk dat het CDA er nu weer bij gehaald wordt.

Paasei

Paasei

02-10-2020 om 09:43

Verjaardag in de dierentuin

Wij hadden bedacht om de 21ste verjaardag van onze zoon (toch ook nog een beetje speciaal) met alleen ons eigen gezin met een dagje dierentuin te vieren. Maar.. zoon woont op kamers. Zijn vriendin ook. Dat is dus al 2 huishoudens. Samen met ons en zijn broer en vriendin (samenwonend) zijn we dus met 6 personen uit 3 huishoudens.. Mag dat dan wel?? Komen we sowieso de dierentuin in als ik 6 kaartjes bestel??

Toen dachten we 'dan maar hier thuis gourmetten' maar we mogen maar 3 personen ontvangen.. wordt nog een strijd welke schoondochter er voor het raam blijft staan.. (
Wat een gedoe..

Gezelschap

> hier staan gezelschappen uitgelegd
> https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlands...

> Kortom een groep mensen die samen iets doet. Dus bijvoorbeeld uit eten gaan,
> naar het theater, buiten picknicken etc.

Het kan zijn dat de dierentuin zo'n reservering voor 6 tickets tegenhoudt. Het kan ook zijn dat ze dat niet doen, dat je alleen maar een vinkje hoeft aan te klikken om te verklaren dat het om één huishouden gaat.

Ik denk dat er toch wel een grijs gebied zit tussen gezelschap en samenkomst. Als ik mijzelf opgeef voor een pubquiz en ik zet op m'n Facebook dat ik mijzelf heb opgegeven voor die-en-die-datum, maar zonder anderen persoonlijk uit te nodigen...
als er dan een paar vrienden van mij komen, zijn we dan een gezelschap of een samenkomst? Als ik 10 familieleden uitnodig voor een etentje dan is het kennelijk een gezelschap, maar als ik 200 mensen uitnodig voor een benefiet-diner en alleen de eerste 30 aanmeldingen mogen komen, dan is het een samenkomst mits die 200 mensen niet met elkaar afspreken wie zich aanmeldt?

Ik vind het maar een rare regel, dat verbod op ophouden in gezelschap. Wat is de toegevoegde waarde hiervan boven 1.5 meter afstand?

Natuurlijk, die 1.5 meter afstand is niet heel makkelijk controleerbaar (mensen kunnen tot één huishouden behoren; mensen kunnen buiten hun schuld op te weinig afstand van iemand anders komen te staan)... Dat zijn redenen waarom burgers elkaar er niet zo snel op zullen aanspreken, maar handhaving vanuit de overheid is echt wel mogelijk. Een mondkapjesregel heeft het voordeel dat het zo zichtbaar en glashelder is (of de regel wordt nageleefd, en wiens schuld dat is als het niet gebeurt...) dat ook burgers onderling elkaar erop kunnen aanspreken. Dat zien we in de landen om ons heen gebeuren. Dus een mondkapjesregel heeft duidelijk toegevoegde waarde.

Maar de anti-gezelschapsregel is juist veel moeilijker te handhaven dan de 1.5 meter afstand regel. Hoe kun je nu zien of twee groepjes mensen iets samen aan het doen zijn of apart? Hoe kun je nu zien of mensen met elkaar afgesproken hebben om iets samen te doen, of dat ze onafhankelijk van elkaar op dezelfde samenkomst zijn afgekomen?

Zo'n nieuwe oncontroleerbare regel zie ik als een signaal dat de overheid niet bereid is tot handhaven van bestaande regels. Nog meer "eigen verantwoordelijk". Niet op zoek naar een oplossing, maar naar een zondebok.

Jesse_1

Jesse_1

02-10-2020 om 11:14

Gezelschap

Ik meen mij te herinneren (maar ik kan het verkeerd hebben) dat Rutte heeft gezegd dat als je mensen ergens tegenkomt en dan 'samen gaat', dat je dan ook een geschelschap bent.

Jesse_1

Jesse_1

02-10-2020 om 11:19

Tekst

Ik kan het niet terugvinden in de tekst van de persconferentie. Geen idee hoe ik dat dan ergens heb gehoord.

Jesse_1

Jesse_1

02-10-2020 om 11:31

Common sense

Maar je kunt natuurlijk altijd bedenken hoe je de regels zo kunt buigen om er omheen te werken en toch zelf een goed gevoel te hebben 'omdat je je aan de regels houdt'...

Valeria

Valeria

02-10-2020 om 11:59

Jesse_1

"Een gezelschap is een groep mensen die samen ergens aan deelnemen of die zich samen ergens ophouden. Als daar zich mensen (spontaan) bij aansluiten, dan horen zij ook bij het gezelschap."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/cultuur

Geen idee hoe vaak het voorkomt dat iemand zich spontaan aansluit bij een groep. Vaker bij heel kleine groepjes denk ik.

Jesse_1

Jesse_1

02-10-2020 om 12:25

horeca

Je zit op een terrasje in de stad en je ziet bekenden; kom gezellig bij ons zitten!
Niet zeldzaam denk ik.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-10-2020 om 13:25

de creativiteit neemt af

In het voorjaar waren er volop creatieve initiatieven in de samenleving, veel kaartjes, veel blijken van meeleven. Voor m'n gevoel is het nu veel minder. En dat is extra jammer voor degenen die in deze fase van de coronatijd hun feestje in het water zien vallen.

Feestjes verplaatsen naar een veiliger moment (zoals we dat nu inschatten) is een optie, en het wordt dan een ander feestje. Net in de lunchpauze vertelde een collega dat ze haar 50ste verjaardag groots had willen vieren, wegens Corona niet gedaan. En nu baalt ze dat dat zo is gelopen, een familielid dat bij dat feest natuurlijk op de foto zou zijn gekomen, overleed niet lang daarna. Die foto komt er door de afgelasting van het feest nooit meer.

Het is allemaal waardeloos en triest. Natuurlijk, alles is te relativeren (dat doe ik hier ook weleens te makkelijk) maar het is gewoon stomvervelend en onzeker allemaal.

'Iedereen een tussenjaar'

Wendelmoed

Wendelmoed

02-10-2020 om 18:32

Paasei

"Toen dachten we 'dan maar hier thuis gourmetten' maar we mogen maar 3 personen ontvangen.. wordt nog een strijd welke schoondochter er voor het raam blijft staan.. (
Wat een gedoe.."

Is inderdaad een gedoe, en dan moet je schipperen of precies zijn, net naar je goed vindt...
In het voorjaar gingen wij met zijn vijven bij dochter en schoonzoon langs, dat mocht eigenlijk niet maar zij mochten wel met zijn tweeen bij ons komen en dat leek me toch wel erg hetzelfde.
Deze zomer waren we met hen in een vakantiehuisje maar in het restaurant moesten we aan aparte tafels, met een minder jarige ertussenin. Dat zag ik ook bij andere gezelschappen, maximaal twee volwassenen en dan opvullen met kinderen ertussen. Is voor het restaurant anders niet doenlijk om vast te stellen wie wel of niet echt een huishouden vormt ook natuurlijk. En ja, zijn restaurant, zijn regels denk ik dan.
Mijn zoon loopt nu al te mokken omdat hij van ons morgen niet naar zijn vriendin mag, maar een vriendin van haar zus is positief getest, dus die zus zit nu in quarantaine, en dan willen we hem daar niet hebben. Dat wordt straks nog even ruzie. Al bedenk ik me net dat het wel om minderjarigen gaat, dus qua regels zit hij niet fout. Of wel?

Lou

Lou

02-10-2020 om 19:18

Wendelmoed

De zus in quarantaine mag geen bezoek ontvangen. Dus als het goed is laten ze je zoon niet binnen. Lijkt mij.

franmi

franmi

05-10-2020 om 09:15

Feestweekend voorbij

Verschillende reacties gekregen van jullie.

Onze zoon heeft een geweldig verjaardagsweekend gehad.
Alles in tijdvakken gesplitst en gezinnen en stelletjes zoveel mogelijk samen., tussendoor alles schoongemaakt en er is niet gekust en geknuffeld. Zo veel mogelijk afstand gehouden.
Het is even een geregel maar dan heb je ook wat.

Wendelmoed

Wendelmoed

06-10-2020 om 22:09

Gedoe

@Lou Hij is niet gegaan. Maar hij mokte wel.
Inmiddels is daar het hele gezin in quarantaine en worden morgen getest dus hij mag er sowieso niet heen.

@franmi Fijn dat het zo gezellig was en op deze manier misschien wel meer memorabel dan een groot feest. Zo misschien ook meer aandacht per persoon?

Paasei

Paasei

07-10-2020 om 12:28

Heibel

Fijn dat het goed ging Franmi! Ons verjaardagfeestje is komend weekend. De twee uitwonende kinderen en hun partners komen dus bij ons thuis (geen dierentuin..) voor een middag spelletjes met gourmetten na. Dan zijn we maar iets burgerlijk ongehoorzaam omdat we er 4 ontvangen ipv 3.

We vonden het wat zorgelijker dat studerende zoon (de a.s. jarige) vertelde dat hij kort voordat hij naar huis komt nog een bijeenkomst met een aantal mensen heeft.. Toen we hem voorzichtig vroegen of hij dat wel verstandig vond, ontplofte hij.. Of we wel niet dachten dat hij een capabele volwassene was..? Ik zag er een stukje frustratie in; zoals hierboven ook al wordt verteld missen jongeren (studenten) best veel op het moment en zoon is wat boos en gefrustreerd omdat zijn leven bij de uni/op kamers weer steeds kleiner wordt. De bijeenkomst is overigens inmiddels ook al geannuleerd, dus het probleem is al over.

Triva

Triva

07-10-2020 om 13:12

Zoon

vertelde dat een vriend naar een bijeenkomst ging waar keurig van alles gevraagd werd voor en bij binnenkomst. Helaas meldde iemand de dag erna dat ze de uitslag van een positieve coronatest had gekregen. Die had dus helemaal niet het huis uit gemogen. Lekker dan... 'de jeugd van tegenwoordig'.... de hele boel kan in quarantaine.

Flauw

Flauw en polariserend om bij één persoon die zich niet aan de regels houdt (en dat praat ik niet goed) meteen over de jeugd van tegenwoordig te beginnen. Ook als het voor de grap is. Ik begin ook niet bij elke bejaarde die zegt “Ik knuffel gewoon hoor!” over de bejaarden van tegenwoordig,
Ik vind dit soort opmerkingen kwetsend voor al die jongeren die hun leven al maanden heel erg beperkt zien worden en die zich daar zonder mopperen bij neerleggen. Als ik zo’n jongere was en vervolgens werd er steeds maar weer geklaagd over de jeugd, terwijl ook kwetsbare groepen de regels aan hun laars lappen, was ik er onderhand wel klaar mee. Want laten we wel wezen, als ouderen besmet raken zijn het niet alleen jongeren die onvoldoende afstand hebben gehouden.
Al dat “alleen samen krijgen we Corona onder controle” en “ we doen het samen” neemt niet weg dat de groepen elkaar steeds meer de schuld beginnen te geven. Jammer, meestal onterecht en het levert niks op.

Veer

Veer

07-10-2020 om 15:23

Triva

Lekker dan... 'de jeugd van tegenwoordig'....

Dat valt bij mij ook niet goed. Eén persoon die zich niet houdt aan het dringende advies thuis te blijven tot je de uitslag hebt, daar kun je niet de hele jeugd op afrekenen.

Mijn dochter valt ook onder die jeugd. Vrijdag een beetje verkouden en lichte keelpijn, een test ingepland op zondag op 100 km. Weggegaan uit haar studentenhuis (was een hoop gedoe, want kon natuurlijk niet met de trein), thuis in quarantaine gegaan tot en met de dag van de uitslag (dinsdagavond). Gelukkig negatief. Maar ze heeft, naast alles wat ze al mist, daardoor ook afgelopoen zaterdag een belangrijke selectieronde van haar sport gemist en een superfijne afspraak met 2 vrienden waar ze erg naar uit had gezien afgezegd.

Nou staat mijn kind ook niet voor de héle jeugd. Maar ik zie veel jongeren die hun verantwoordelijkheid nemen én veel ouderen die dat niet doen. Ouderen die tóch gewoon kleinkinderen en vrienden aanraken en in drukke supermarkten rondlopen.

Eens met AlisonH:
Al dat “alleen samen krijgen we Corona onder controle” en “ we doen het samen” neemt niet weg dat de groepen elkaar steeds meer de schuld beginnen te geven. Jammer, meestal onterecht en het levert niks op.

ElenaH

ElenaH

07-10-2020 om 15:48

Eens met Veer

Hier studenten (eerstejaars) die zich netjes aan de maatregelen houden. Die dus nu even niet daten, ook al vinden ze elkaar leuk. Die een kennismakingsweekend vorige maand hebben vervangen door een picknick in het park, keurig op 1,5 meter afstand. Niet allemaal, maar de meerderheid wel.

En een burgemeester van 39 jaar oud die boos is omdat hij 30 mensen in een kerk veel te weinig vindt ... Die burgemeesters van tegenwoordig 😠

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.