Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Fietsverzekering

Wij willen voor het eerst een nieuwe fiets kopen voor onze dochter van 12. Ik twijfel of we daar dan een fietsverzekering bij moeten afsluiten. Wat hebben jullie gedaan?


Hier voor alle kinderen een nieuwe fiets gekocht zonder verzekering. Wel al op de basisschool zodat het nieuwe er van af was. De middelste fiets nu voor het 6de jaar op deze fiets, waarvan alleen de banden zijn vervangen. Geen sloopwerk op de scholen. Wij hebben juist niet voor een spirit, cortina of popal gekozen omdat die veel gejat worden op school en omdat bijna iedereen er mee rijdt, je je eigen fiets moeilijk kunt terugvinden in het rek. Ze rijden hier op een batavus packd en dinsdag. Beide twee superlicht fietsende fietsen. 

Wij hebben veel aan de fietsverzekering gehad toen mijn dochter was aangereden. Niet alleen hebben ze alles geregeld rondom het verhalen van de materiële schade, maar ze wisten ook dat je smartengeld kon claimen.

1968 schreef op 25-03-2023 om 17:03:

Op de middelbare school wordt er nogal wat afgesloopt aan fietsen. Of ze gooien een fiets tegen haar fiets aan, of zadel heeft ineens een scheur/snee erin. Ik zou voor een prima tweedehandse gaan met een goed slot en idd altijd ergens aan vast zetten (het frame, niet het wiel) en geen verzekering.

Ik zou door frame en wiel doen. Bij studiegenoot was ooit voorwiel gejat en van fiets ernaast stond juist alleen voorwiel nog aan een slot in het rek. 

hier electrische fiets gekocht voor dochter. Ze is erg lang dus deze fiets is haar eindfiets. Wel verzekerd. 

Ik heb de nieuwe fietsen wel altijd verzekerd. Al meermalen van kunnen profiteren. 
En twee reservesleutels laten maken en de originele sleutels lekker bewaren en met de reservesleutels laten fietsen. 

SuzyQFive schreef op 25-03-2023 om 21:09:

Ik heb de nieuwe fietsen wel altijd verzekerd. Al meermalen van kunnen profiteren.
En twee reservesleutels laten maken en de originele sleutels lekker bewaren en met de reservesleutels laten fietsen.

Als bij diefstal de twee originele sleutels aan de verzekeraar worden gegeven en deze geen enkel gebruiksspoor vertonen betaalt de verzekeraar meestal niet uit. Een van de originele sleutels moet gebruiks- en slijtage vertonen. Hier worden geen fietsen verzekerd maar er worden kettingsloten gebruikt in de stad of op plekken zonder enig toezicht. En fietsen van een duurder merk houden beter hun waarde en zijn vaak beter gebouwd. Vooral de Duitse merken maken prima fietsen. Voor een kinderfiets zou ik gaan voor een Gazelle of Batavus. Goedkope Chinese fietsen zijn echt slecht. Deze vind je bij de bouwmarkt en bij de Aldi enzo. 



Ik zou het overwegen als het de kosten waard is, maar vaak zijn verzekeringen duur t.o.v. wat je krijgt. De dagwaarde daalt snel.
De vraag is of je een nieuwe/andere fiets kan betalen bij diefstal.

Ik kreeg toen ik naar de middelbare ging een nieuwe fiets en dat was de laatste. Tot mijn moeder een elektrische kocht en ik haar oude overnam. 

Je dochter zit al op de middelbare schrijf je. Hoe gaat ze nu met haar fiets om? En hoe gaat dat in het algemeen op school in de fietsenstalling?

MMcGonagall schreef op 25-03-2023 om 18:37:

Wij hebben veel aan de fietsverzekering gehad toen mijn dochter was aangereden. Niet alleen hebben ze alles geregeld rondom het verhalen van de materiële schade, maar ze wisten ook dat je smartengeld kon claimen.

Als je wordt aangereden dan wend je je toch niet tot je fiets verzekering? Oprechte vraag

absor schreef op 25-03-2023 om 23:24:

[..]

Als je wordt aangereden dan wend je je toch niet tot je fiets verzekering? Oprechte vraag

De fietsverzekering regelt de vergoeding van je fiets en verhaalt deze op de veroorzaker.

Andere schades kunnen ook door de veroorzaker worden vergoed, bijvoorbeeld kapotte kleding, spullen, onverzekerde ziektekosten. Vaak weten mensen dat niet, maar de verzekeraar wel.

Mijn man kreeg 45 jaar geleden een nieuwe Batavus om naar school te fietsen. 
Zoon rijdt er nu al jaren op.

Caroline80

Caroline80

26-03-2023 om 07:28 Topicstarter

MamaE schreef op 25-03-2023 om 22:18:

Ik zou het overwegen als het de kosten waard is, maar vaak zijn verzekeringen duur t.o.v. wat je krijgt. De dagwaarde daalt snel.
De vraag is of je een nieuwe/andere fiets kan betalen bij diefstal.

Ik kreeg toen ik naar de middelbare ging een nieuwe fiets en dat was de laatste. Tot mijn moeder een elektrische kocht en ik haar oude overnam.

Je dochter zit al op de middelbare schrijf je. Hoe gaat ze nu met haar fiets om? En hoe gaat dat in het algemeen op school in de fietsenstalling?

Ze gaat netjes met haar fiets om. Ik heb ook nooit gehoord dat er wild met fietsen wordt omgegaan in de fietsenstalling. Wel een klasgenoot waarvan de cortina fiets onlangs gestolen is, maar dat was niet bij school gebeurd. Ik kreeg vroeger ook een nieuwe fiets toen ik naar de middelbare ging (10km enkele reis). Mijn dochter was en is nog te klein voor een volwassen maat fiets. Hopenlijk komend schooljaar groot genoeg.

Mijn zus kreeg ook pas halverwege de tweede klas een nieuwe fiets omdat ze vrij lang klein bleef. En toen opeens de lengte in schoot want ze torent nu boven de rest van het gezin uit.

https://www.anwb.nl/verzekeringen/fietsverzekering?gclid=Cj0KCQjwt_qgBhDFARIsABcDjOe-23l-9UM5N3nx8MgaAL1HHvFYPz8uEvjoUfcJvTQQ7tvquWL2TvEaAnOvEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Ik heb het wel gedaan, voor mijn eigen fiets althans en ik vind ANWB goede voorwaarden hebben en je kunt zelfs een tweedehands fiets verzekeren. En bij fietspech ook handig!

Caroline80 schreef op 26-03-2023 om 07:28:

[..]

Ze gaat netjes met haar fiets om. Ik heb ook nooit gehoord dat er wild met fietsen wordt omgegaan in de fietsenstalling. Wel een klasgenoot waarvan de cortina fiets onlangs gestolen is, maar dat was niet bij school gebeurd. Ik kreeg vroeger ook een nieuwe fiets toen ik naar de middelbare ging (10km enkele reis). Mijn dochter was en is nog te klein voor een volwassen maat fiets. Hopenlijk komend schooljaar groot genoeg.

Zij gaat netjes met haar fiets om maar de rest niet. En dat hoor je niet maar het is wel zo, scholen gaan dat natuurlijk niet melden bij de open dagen. Net als dat ze dan wel melden dat er een goed pestprotocol is maar niet melden dat het in de praktijk belabberd werkt.

En je basisschool leerling verandert straks ook in een puber met bijbehorend gedrag, dus hoe netjes blijft ze met die fiets omgaan. Of heb je een glazen bol? Ik hoor mijn zoon van 12 nog over allerlei dingen zeggen dat hij dat niet gaat doen, nou inmiddels bijna 18 en behalve het roken en overmatig drinken heeft hij het allemaal gedaan.

Als ze net iets te laat weggaan, onderweg nog wat kopen bij de supermarkt (dat vertellen had je niet) en dan heel krap optijd komen en dus geen tijd hebben om een plek te vinden in de stalling tussen die massa andere fietsen wordt die fiets er gewoon tussen geramd op slot gezet en weg.




Ik heb het wel gedaan, voor mijn eigen fiets althans en ik vind ANWB goede voorwaarden hebben en je kunt zelfs een tweedehands fiets verzekeren. En bij fietspech ook handig!

Nou, handig bij fietspech... daar heb ik niets van gemerkt toen mijn jonge zoon vaak alleen in een grote stad was. Voor hulp bij pech kun je beter een swap-fiets huren. De anwb heeft mijn jonge puber, in z'n uppie in een grote stad, iedere keer dat we een beroep op hen deden (lekke band, vandalisme) in de kou laten staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.