Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Charlie

Charlie

01-06-2020 om 21:06

Floyd, ook hier in huis discussie


geen discussie hier

Mijn kinderen zijn het er volkomen over eens dat racisme in de VS een groot probleem is. En dat er ook in Nederland sprake is van (institutioneel) racisme. Dat zijn voor mij ook de redenen waarom ik vanmiddag in Den Haag ga demonstreren.
Overigens vind ik dat kabinet en veiligheidsregio's al eerder hadden moeten nadenken hoe demonstraties vorm kunnen krijgen in deze coronaperiode. Het is tenslotte een grondrecht. Ik ben niet bereid dat zo maar op te geven.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 10:03

Adelaide

"Politie, of Halsema zelf nu ze er toch was, had best kunnen vragen aan de mensen om weg te gaan omdat het te druk was."

Natuurlijk had dat gekund. Of het geholpen had is natuurlijk de vraag, maar ik kan wel begrijpen dat je de ME er niet op afstuurt in zo'n situatie.

Maar nu, waar Halsema er zelf bij stond. Waar geen enkele poging is gedaan mensen weg te sturen is de indruk heel duidelijk. De linkse burgemeester Halsema stond daar met haar vriendjes van Groen Links goedkeurend toe te kijken terwijl een demonstratie alle afgesproken regels schond. Ze vond het eigenlijk wel best.

Laten we Kant's categorisch imperatief er eens op los laten:

Maar nu, waar Baudet er zelf bij stond. Waar geen enkele poging is gedaan mensen weg te sturen is de indruk heel duidelijk. De populistische burgemeester Baudet stond daar met zijn vriendjes van FvD en PVV goedkeurend toe te kijken terwijl een demonstratie alle afgesproken regels schond. Hij vond het eigenlijk wel best.

Voelt dat nog zo goed? Nee he?

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 10:27

Geholpen

Ik denk wel dat het had geholpen als Halsema had gezegd dat het te druk werd. Het had in ieder geval een ander beeld gegeven van haar houding. Bovendien brengt ze alle veiligheidsregios, alle burgemeesters en het kabinet in een heel lastig parket nu. Zij kunnen niet overgaan tot handhaven van regels zonder het gedrag van Halsema publiekelijk af te keuren. Ik denk dat ze hier iets beter over half moeten nadenken.

Niemand zegt hier dat er niet gedemonstreerd mag worden. Dat recht hoeft niemand op te geven. Ik vind dat om belangrijk. Maar je kunt het toch aangepast doen? Ik snap het probleem totaal niet.

Inhoudelijk denk ik dat het goed is om je sympathie te tonen mbt de situatie in Amerika. Ik vind het wel jammer dat die situatie op Nederland geprojecteerd wordt. Dat verdient de Nederlandse politie echt niet.

Algemeenheden

'De politie, het politieapparaat, is tot in de haarvaten doordrongen van vooroordelen en racisme.'
Ik ben dergelijke algemeenheden niet gewend van jou, Mirjam. Ter geruststelling: ik weet dat een neef van mij om zo'n reden niet aangenomen is bij de politie en daar was ongeveer de hele familie blij mee.

Tsjor

Pluk

'Bovendien brengt ze alle veiligheidsregios, alle burgemeesters en het kabinet in een heel lastig parket nu.' Daar heb je wel een punt.
Maar het is ook de verantwoordelijkheid van de deelnemers, alhoewel je op voorhand niet kunt voorspellen hoeveel mensen er komen. Net als de eerste dag dat iedereen naar het strand ging. wisten zij veel, ze dachten echt dat ze de enige waren met zo'n goed idee.
Ik vind het filmpje overigens verschrikkelijk, en de segragatie in Amerika afschuwelijk en het politiegeweld angstaanjagend. Maar een te grote demonstratie tegen politiegeweld kun je bijna niet bestrijden met politiegeweld.
Het woord nemen, er een gymoefening van maken (spreid je armen, draai naar links, draai naar rechts, zorg dat je niemand raakt), zoiets had wel gekund.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

02-06-2020 om 11:31

'Bovendien is de kans dat een demonstratie in Amsterdam 1 Amerikaans leven zal redden waarschijnlijk nul. '

Dat is wel zo. Toch snap ik de demonstranten wel. Al had het waarschijnlijk wel meer corona-proof gekund.

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 11:38

Organisatie

Het is ook een verantwoordelijkheid van de organisatie natuurlijk. Maar als je kijkt wie er achter de demo zitten dan snap ik dat die niet ingegrepen heeft. Waarom worden zij niet ter verantwoording geroepen?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 12:04

Marokkaan

Dan zie je dat in Nederland paradoxaal genoeg alleen een Marokkaan het lef heeft om regels te stellen, waarschijnlijk omdat hij (nagenoeg*) onkwetsbaar is voor racismeverwijten:

"Ondertussen heeft burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam laten weten dat hij woensdag woensdag maximaal tachtig demonstranten wil toestaan bij de demonstratie op het Schouwburgplein in Rotterdam. Komen er meer mensen, dan gaat de demonstratie niet door, waarschuwde hij dinsdagochtend in een uitzending van Radio Rijnmond. Er worden in Rotterdam 150 demonstranten verwacht. Te veel, vindt Aboutaleb. ‘Meer dan tachtig is dus gewoon niet mogelijk. Dat ga ik de organisatie vooraf ook al laten weten.’"

Laf landje. Iedereen is doodsbang om voor racist uitgemaakt te worden.

*) Hij zei recent wel iets over Turken waarop hij alsnog werd aangevallen.

Anemone

Anemone

02-06-2020 om 12:23

tjsa

Ik denk dat Femke Halsema nu hetzelfde gedaan zou hebben als Aboutaleb, vandaag is de situatie natuurlijk niet meer te vergelijken met gisteren.

Grote woorden Ad

Als je ergens niet op zit te wachten is het grote woorden en het uitvergroten van bestaande tegenstellingen.

En dan het onvermijdelijke 'kamervragen' en roepen om aftreden. Bespottelijk. Wat een tijd.

De enige die hier haar gezond verstand bij elkaar had is de burgemeester. Ja, dat had, achteraf, mogelijk nog wat geweest dat zij organisatoren had gevraagd of zelf het woord had genomen, om mensen te vragen zich in groepen naar andere stadsdelen te verplaatsen vanwege het infectiegevaar. Blijkbaar werd dat op dat moment niet besloten.

Het had ook wat symbolisch geweest. Want zolang duurde dat allemaal niet.

Maar goed, dat was dan symbolisch geweest en voor de beeldvorming en om je in te dekken tegenover mensen die zich graag op kosten van zo'n boegbeeld als de burgemeester even denken te kunnen 'profileren'. Of hun gal te spuwen of frustratie af te reageren.

Blijkbaar is het moeilijk om je hoofd koel te houden in de huidige omstandigheden. Gelukkig doet de burgemeester dat wel.

Tamar

Tamar

02-06-2020 om 12:42

niet achteraf

Als burgemeester hoor je rekening te houden met meer mensen, zeker als er online al aanwijzingen in die richting te vinden waren. Bij de minste twijfel kun je dat van tevoren doorspreken met de politie en de organisatoren. In corona-tijden vind ik een "we zien wel" houding niet passend. En eigenlijk horen burgemeester en politie altijd voorbereid zijn op allerlei scenario's.

Er zijn 40 miljoen zwarte mensen in de VS en 235 miljoen blanken. Er zijn twee keer zoveel blanken die doodgeschoten worden door de politie als zwarten, volgens mij is het dan drie keer zoveel. Ik vind dat wel extreem.

In die cijfers zie je niet terug of mensen 'terecht' gedood worden, bijvoorbeeld omdat ze gewapend of anderszins gevaarlijk waren of omdat ongewapende, zich niet verzettende mensen standrechtelijk geëxecuteerd worden. Van dat laatste zijn er schrijnend veel voorbeelden op film te zien van zwarte mensen die dat overkomt. Ik twijfel er niet aan dat dit ook bij witte mensen gebeurt, maar echt niet in die mate. Ik ken wel een filmpje waarbij een witte pistoolzwaaiende schreeuwende man met fluwelen handschoentjes wordt aangepakt. Zwarten zijn echt heel disproportioneel slachtoffer van racistisch politiegeweld.

Ook van corona zijn zwarten vaker slachtoffer. Ze hebben vaker een slechte gezondheid (door en in combinatie met een slechte sociaal economische positie), slechtere behuizing (lastig social distancen) en hebben vaker essentiële contactberoepen.

Nou mag jij zeggen of je denkt dat dat komt doordat de hele Amerikaanse maatschappij doortrokken is van racisme, of dat nou openlijk, verborgen of onbewust is, of dat het aan de zwarten zelf ligt?

En nee, de demonstraties in Nederland gaan vast niet voorkomen dat er deze week nog een ongewapende zwarte man in de rug geschoten wordt door een trigger happy agent. De demonstratie is om steun te betuigen en om de kwestie ook in Nederland aan de kaak te stellen, want onze samenleving is ook niet bepaald vrij van racisme.

Ik hoorde net op de radio dat burgemeester Aboutaleb heeft gezegd dat er maximaal 80 mensen op het Schouwburgplein mogen vanwege de 1,5 meter afstand en dat zijn voorstel is om langs de Maas een lint te vormen met de demonstranten. Topidee!

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 13:15

skik

De andere kant van de medaille is natuurlijk dat zwarten sterk zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Met name drugs en bendegerelateerd.

Daarnaast vallen er in de VS veel meer slachtoffers onder de politieagenten (zwart & wit) dan wij dat hier gewend zijn. Waarschijnlijk deels vanwege de krankzinnige hoeveelheden wapens onder de bevolking.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_law_enforcement_officers_killed_in_the_line_of_duty_in_the_United_States

Daarom is het niet heel vreemd dat de politie daar wat sneller schiet en wat heftiger optreedt dan in Nederland. Ze komen ook liever levend thuis bij hun familie.

Al met al is de VS gelukkig niet erg te vergelijken met Nederland. Bij ons zijn dat soort incidenten gelukkig heel zeldzaam. Maar dat zou je niet zeggen als je dat soort demonstraties ziet.

Let je toch niet op

Tsjor '”De politie, het politieapparaat, is tot in de haarvaten doordrongen van vooroordelen en racisme.'
Ik ben dergelijke algemeenheden niet gewend van jou, Mirjam. “
Niet over personen maar wel over instituten. Ik heb het over het politieapparaat. Het geheel van samenwerkende delen.
Iets dergelijks geldt voor het onderwijsapparaat (sterk segregerend) en de belastingdienst weten we inmiddels van de baas van die dienst.

Over racisme praten is lastig omdat de partijen die je erop wilt aanspreken meteen in een kramp schieten alsof je ze in persona van onmenselijke wreedheden beschuldigd. Maar zo is het niet. Het meeste racisme is subtiel en niet zelden goed bedoeld. Niet anders eigenlijk dan seksisme.

Het verschil zit ‘m mogelijk wel in angst. Witte mannen zijn bang voor zwarte mannen (die hebben wapens) en niet voor (zwarte) vrouwen (daar moet een piemel in).

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 13:44

Lavell

"Witte mannen zijn bang voor zwarte mannen (die hebben wapens) en niet voor (zwarte) vrouwen (daar moet een piemel in)."

Ennuh, witte vrouwen?
Waar zijn die wel en niet bang voor volgens jouw, hmm, interessante wereldbeeld?

De politie

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/59559-2020-06-02-stand-nl-het-laten-doorgaan-van-de-demonstratie-op-de-dam-was-een-grote-fout

Interessant punt van Klaas Wilting, oud politiewoordvoerder, Amsterdammer: de burgemeester bereidt zo'n demonstratie voor met de driehoek. Als je de burgemeester beticht van het onderschatten van de opkomst en het risico op overtreden van de coronaregels, dan ook de politie. Ik haal het nu een beetje uit de context maar zo zei hij het wel, dat viel mij op.

Verder overigens een argumentatie waarbij uiteraard politie ingrijpen - toegang tot de dam blokkeren zodat er niet meer mensen bij kunnen - vanzelfsprekend tot het repertoire van Klaas Wilting horen.

Ja duh

"De andere kant van de medaille is natuurlijk dat zwarten sterk zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Met name drugs en bendegerelateerd."

Twee oorzaken:
Zwarten worden sneller van zaken verdacht en/of aangehouden. Pakkans is dus veel groter dan bij witten.
Sociaal economische status. Minder kans op (goed betaald) werk enzo.

Ik heb mijn blonde blauwogige kinderen toen ze veertien werden gezegd dat ze vanaf dan hun ID op zak horen te hebben maar dat de kans dat zie die ooit moeten laten zien nihil is vanwege white privilege maar dat pubers met een andere afkomst echt niet zonder ID de deur uit kunnen want die zullen hem nodig hebben bij 'willekeurige' acties of omdat ze sneller als verdachte worden gezien.

skik

oververtegenwoordigd?

https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/47/criminaliteit

CBS cijfers. Het aandeel autochtonen en diverse mensen met een migratieachtergrond varieert van 0,7-4,4 procent.

Is het dan redelijk om de overige burgers, minimaal 95,6 procent te behandelen alsof ze behoren tot die minderheid die overtredingen begaat?

Wie wordt er nou niet boos als je op voorhand behandeld wordt alsof je een criminele tokkie bent? Nou, ik wel, toevallig heb ik een beetje ervaring.

Allemaal niet productieve beeldvorming. Slecht voor de samenleving.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 14:42

skik

Interessant genoeg ligt dat in Nederland heel anders bij Surinamers dan bij Antillianen, terwijl de gemiddelde Nederlander het verschil tussen die twee niet ziet. Surinamers zijn veel beter geintegreerd en minder dan half zo vaak bij misdaad betrokken.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/steeds-minder-antillianen-en-marokkanen-verdacht-van-misdrijf-in-rotterdam~a7c8edbf/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Furl%3Fsa%3Dt%26rct%3Dj%26q%3D%26esrc%3Ds%26source%3Dweb%26cd%3D%26ved%3D2ahUKEwia9sKtkuPpAhXJ_KQKHRNnDLQ4FBAWMAB6BAgBEAE%26url%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.hln.be%252Fnieuws%252Fbuitenland%252Fsteeds-minder-antillianen-en-marokkanen-verdacht-van-misdrijf-in-rotterdam%7Ea7c8edbf%252F%26usg%3DAOvVaw0PLFSeKDjM2ZNaCjSgqWcO

Ik geloof niet dat Surinamers een hogere SES hadden toen ze hierheen kwamen dus volgens mij hebben we hier een sterke indicatie dat het verschil niet door racisme wordt veroorzaakt maar door iets anders. Surinamers en Antillianen hebben volgens mij dezelfde (genetische) Afrikaanse achtergrond.

Als racisme en erfelijkheid geen verklaring zijn moet het wel aan de cultuur liggen, lijkt me.

"Ik heb mijn blonde blauwogige kinderen toen ze veertien werden gezegd dat ze vanaf dan hun ID op zak horen te hebben maar dat de kans dat zie die ooit moeten laten zien nihil is vanwege white privilege maar dat pubers met een andere afkomst echt niet zonder ID de deur uit kunnen want die zullen hem nodig hebben bij 'willekeurige' acties of omdat ze sneller als verdachte worden gezien. "

Dat is echt onzin. Ik werd als blonde blauwogige jongere zeer regelmatig aangehouden. Het verschil zit 'm met name in vervoermiddel, locatie waar je je bevindt en tijdstip. Als oudere met bijpassend leefpatroon heb ik er minder last van.

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 14:47

Politie

"Interessant punt van Klaas Wilting, oud politiewoordvoerder, Amsterdammer: de burgemeester bereidt zo'n demonstratie voor met de driehoek. Als je de burgemeester beticht van het onderschatten van de opkomst en het risico op overtreden van de coronaregels, dan ook de politie. Ik haal het nu een beetje uit de context maar zo zei hij het wel, dat viel mij op."

De politie beslist niet. De burgermeester is de voorzitter en neemt de beslissingen. Van haar wordt verwacht dat ze alle belangen afweegt en dat heeft ze niet goed gedaan. Simpelweg.

Dit was beslist niet de eerste demonstratie coronatijd, bij de andere demonstraties werd wel telkens op de regels gewezen. Daar werd nu bewust niet voor gekozen.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 14:50

AnneJ

"Is het dan redelijk om de overige burgers, minimaal 95,6 procent te behandelen alsof ze behoren tot die minderheid die overtredingen begaat?"

De risicogroep zijn natuurlijk mannen van 15 tot ca. 30. Als je je daartoe beperkt wordt de pakkans al *veel* hoger. 55% voor Marokkanen van 18-24 volgens dit artikel:

https://www.nu.nl/algemeen/2001774/politie-kent-helft-jonge-marokkaanse-mannen-rotterdam.html

Vind je het gek dat jonge Marokkaanse mannen wat beter in de gaten worden gehouden als ze met z'n tweeen op zo'n scootertje rijden? (volgens mij voorspelt de kansberekening dat er 80% kans is dat er minimaal een een criminele achtergriond heeft - ( 1 - 0.45 * 0.45 ))

"Wie wordt er nou niet boos als je op voorhand behandeld wordt alsof je een criminele tokkie bent? Nou, ik wel, toevallig heb ik een beetje ervaring."

Ik ook. Lijkt me niet leuk. Maar ik zou de oorzaak daarvoor toch ergens anders zoeken dan bij institutioneel racisme als 55% van mijn 'landgenoten' crimineel was. Ik weet zeker dat heel veel Marokkanen daar ook helemaal niet blij mee zijn.

Anemone

Anemone

02-06-2020 om 15:04

De burgemeester beslist

Maar natuurlijk wel op basis van de adviezen van oa de politie. Als de politie maar 300 mensen verwacht, neem de burgemeester op basis van die cijfers een beslissing. Ik weet niet of ze een slechte belangenafweging heeft gemaakt, of een inschattingsfout, al denk ik dat laatste.

Ad Hombre

Dat er bij de politie sprake is van racisme en seksisme weet ik ook van mensen die daar (lang) hebben gewerkt. Bij sommigen van hen werden de ogen pas op laat moment geopend, bij anderen eerder. Die hebben geprobeerd er tegenin te gaan. Vrij kansloos. De politie is bij uitstek een machowereld waar alles wat anders is met grote argwaan en minachting bekeken wordt. En je bent al anders als je uberhaupt het vraagstuk van racisme aan de orde wil stellen binnen de organisatie.

"Maar ik zou de oorzaak daarvoor toch ergens anders zoeken dan bij institutioneel racisme als 55% van mijn 'landgenoten' crimineel was. "
Ik neem aan dat je bedoelt van mijn mannelijke landgenoten tussen de 18-24 jaar. Hoewel misschien geloof jij wel oprecht dat 55% van de marokkaanse nederlanders crimineel is. En vertel je die boodschap ook op verjaardagsfeestjes en aan je kinderen.

Lees wat je leest Ad

De burgemeester herkent zich al niet in die cijfers. En bovendien krijg je dan die 'ingrijp' discussie weer, alsof het gaat helpen als je bevolkingsgroepen verder criminaliseert en in de hoek zet.
Gelukkig doet deze burgemeester dat verstandiger.
Je hoeft natuurlijk niet te liegen over de cijfers maar die praten een onnodig gewelddadige behandeling of etnisch profileren niet goed.

En het is ook maar wat je verstaat onder 'bekend bij de politie'. Kan tegenwoordig van alles zijn, zelfs onschuldige omstanders staan in het systeem. Uiteraard als je kattekwaad doet en voor een deel zeker het kwader vergrijp.

Stel je even voor, je kunt slecht gedrag zelfs bevorderen door dat te stigmatiseren. Zelfs jongeren die zich goed gedragen worden voor slechterik aangezien en regelmatig aangesproken. Wat heeft dat voor invloed op jezelf en je gedrag?

Even over waar 'witte vrouwen' bang voor zijn. Je wordt toch wat voorzichtig met groepen jonge mannen op straat van welke kleur dan ook. Maar ik heb toch niet de bevoegdheid om ze bij elke gelegenheid staande te houden om niet? Zonder aanleiding? De politie ook niet, maar die doen dat wel.

Overigens heb je ook nog een groter probleem. Elke jongere die iets donkerder haar heeft en een scooter wordt, ongeacht herkomst, beschouwd als criminele Marokkaan.

Ik ken een student die autochtoon uit de Alpenregio komt en regelmatig uitgemaakt wordt voor 'vieze Turk'. En hij is geen eens een Turk. En ziet er eerder Zuideuropees uit dan Turks.

Steeds vaker worden 'gewone' burgers uitgemaakt voor potentiële verdachten. Ook met al die kliklijnen. Wat denk je dat dat doet met het 'sociaal contract'? Met de geloofwaardigheid van de rechtstaat voor ALLE burgers.

En inderdaad, mijn 'wit' ogende zoon is al staande gehouden vanwege valse verdenkingen op 'pedofilie' -hij vroeg een kindje bij het zwembad op de camping waarom het huilde, was het soms de ouder kwijt?- en op illegaal vuurwerk afsteken, hij liep toevallig langs de flat toen er - verderop - een vuurwerkbom afging.

Dochter is al benaderd, op een zeer professionele en vriendelijke manier overigens- door politie die door bewoners van onze parkbuurt gebeld waren dat er 'zwervers' in het park zaten. Het was namelijk een hele mooie warme nacht en dochter zat met een schoolvriend rustig te picknicken bij het water, in het maanovergoten donker, dat wel.

Want die ervaring heb ik wel, uiteraard 'white privilege', je wordt meestal goed behandeld door de politie. De ene keer dat dat niet zo was, was het een gestoorde motoragent waarvan ik me jaren heb afgevraagd of ze die express aanhielden om bewoners te terroriseren. Maar daar ben ik dan ook zonodig een keer tegen opgetreden. Dat kun je hier doen denk ik, beter dan in Amerika.

Pirata

Pirata

02-06-2020 om 15:25

Verstandiger?

Het is mij een volslagen raadsel waarom je de term "verstandiger" te berde brengt voor een dichtbijdemonstratie in coronatijd.
Nota bene over een Amerikaanse binnenlandse kwestie.
Ga maar antiweetikhetwat demonstraties houden als Corona weg is, of doe het op andere wijze.

Lees de link Pirata

Het gaat in de link van Ad niet om Femke Halsema.

Pirata

Pirata

02-06-2020 om 15:30

Nee AnneJ

Jij zegt dat femkeh "vestandiger" is. Wel, haar (niet) handelen doet mij denken aan Pauline Krikke.

Tja

Ik vind Femke Halsema ook verstandig. En niet te vergelijken met Pauline Krikke. Die zaak liep al enkele jaren en had een ander handhavingsprobleem dat ieder jaar weer aan de orde kwam.

Niet ingrijpen kan de voorkeur hebben boven wel ingrijpen. Beide besluiten kunnen consequenties hebben die voor verschillende partijen verschillend uitpakken.

De Dam was een eenmalig incident. Men besprak vooraf in de driehoek hoe het zou gaan met de demonstratie. Die bijeengeroepen was door een paar kleine fanatieke clubjes die zoveel aanhang 'normaal' helemaal niet hebben. Ze zijn wel vaker op straat maar in zeer lage aantallen. Dat zal ook een rol gespeeld hebben.

Was de oproep uitgegaan van Amnesty of zo, dan had men veel scherper gereageerd.

De politie heeft het ook niet zien aankomen want had anders mogelijk agenten achter de hand kunnen houden.

En dan krijg je dit.

Je kunt Femke Halsema hooguit verwijten dat ze niet slangachtig genoeg reageert op deze 'opening' om haar positie te kunnen ondermijnen, want in de politiek gaat het altijd om beeldvorming en je kop kan er altijd af en dat wordt gevraagd, met name door je politieke tegenstanders en door onderbuiktypes op fora. Je hebt geen vanzelfsprekend gezag. Men zal altijd jou besluiten heroverwegen en dan zijn er wel 17 miljoen coaches.

Dus ik hoop dat ze haar rug recht houdt.

Jij was puber in de jaren '70. Dat wil je toch niet vergelijken met nu hè? Van jongens met een Marokkaanse achtergrond is 65% wel eens aangehouden, van allochtone jongens 25%.

Ik denk dat Surinamers beter en makkelijker integreerden omdat zij overwegend al Nederlands spraken en Antilianen Papiaments. Je zal eerder iemand aannemen die vloeiend Nederlands spreekt dan iemand met een eenvoudig taalgebruik en een accent. Op school helpt een achterstand in het Nederlands ook niet natuurlijk. De eerste generatie Surinamers die na de onafhankelijkheid kozen voor Nederland hadden ongetwijfeld ook wat meer assimilatiedrang. Het vertrek naar Nederland was vaker een politieke keuze dan een economisch opportunistische.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 16:09

skik

"Jij was puber in de jaren '70. Dat wil je toch niet vergelijken met nu hè? Van jongens met een Marokkaanse achtergrond is 65% wel eens aangehouden, van allochtone jongens 25%."

Sorry, maar ik volg het niet. Zou het minder of meer zijn voor mij als ik nu jong was?

"Ik denk dat Surinamers beter en makkelijker integreerden omdat zij overwegend al Nederlands spraken en Antilianen Papiaments. Je zal eerder iemand aannemen die vloeiend Nederlands spreekt dan iemand met een eenvoudig taalgebruik en een accent. Op school helpt een achterstand in het Nederlands ook niet natuurlijk. De eerste generatie Surinamers die na de onafhankelijkheid kozen voor Nederland hadden ongetwijfeld ook wat meer assimilatiedrang. Het vertrek naar Nederland was vaker een politieke keuze dan een economisch opportunistische."

OK, maar dat zijn allemaal culturele verklaringen en geen racisme. Prima hoor, want daar gooi ik het ook op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.