Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Charlie

Charlie

01-06-2020 om 21:06

Floyd, ook hier in huis discussie


Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 16:16

Alkes

"Dat er bij de politie sprake is van racisme en seksisme weet ik ook van mensen die daar (lang) hebben gewerkt. Bij sommigen van hen werden de ogen pas op laat moment geopend, bij anderen eerder."

Tja, het is over het algemeen van een wat lagere SES he, dus dan vallen er wel eens wat termen. Net als in de bouw etc. Als je dat racisme/seksisme wilt noemen is het prijsschieten, maar eigenlijk is het klasseverschil. In mijn kringen zijn de meeste mensen heel voorzichtig.

Volgens mij wordt je als allochtoon/vrouw in de watten gelegd, want diversiteit moet nagestreefd worden. Dus als je je daar met een academische opleiding, een kleurtje en enige ambitie meldt is de sky the limit. Ook een soort seksime/racisme, maar dan omgekeerd.

Ik ken twee mensen bij de politie. Een oud-medestudente die nu iets heel hoogs is en een neefje (blank) die onderaan begint. Ik zie geen bevooroordeling van witte mannen.

Maar als je een voorkeursbehandeling wilt of als je je plek niet vindt en je hebt een kleurtje, dan is dat natuurlijk een prachtig instrument. Racisme!

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 16:43

AnneJ

Jij blijft net doen alsof ingrijpen altijd met geweld is. Het kan ook met een simpele tweet: mensen het wordt te druk, blijf thuis. Maar zelfs dat niet.

Dit is echt geen onbewuste fout, dit is standaard draaiboek bij dit soort dingen. Dus het is bewust niet gedaan.

Dat je een vreedzame demonstratie niet met waterkanonnen verstoort snapt gelukkig iedereen in Nederland. Maar er zijn dus echt veel meer opties. Ik denk dat kick out zwarte piet blij is met een nieuw relletje op hun naam.

Flauw Ad

"Volgens mij wordt je als allochtoon/vrouw in de watten gelegd, want diversiteit moet nagestreefd worden. Dus als je je daar met een academische opleiding, een kleurtje en enige ambitie meldt is de sky the limit. Ook een soort seksime/racisme, maar dan omgekeerd."

Dit is nu witte mannen die bang zijn dat er aan hun voordeel getornd wordt want echt, zo rooskleurig zijn die cijfers niet.
En er is nog niets veranderd, ouwe meuk, altijd hetzelfde liedje.

Diversiteit nastreven is ook lastig maar dat verdacht maken is wel erg doorzichtig.

Ja Pluk

"Ik denk dat kick out zwarte piet blij is met een nieuw relletje op hun naam." Want 'kick out zwarte piet' is gewoon een stelletje aanstellers.

Altijd hetzelfde liedje. Je zet je in voor een volstrekt geloofwaardige zaak, maar je wordt verdacht gemaakt zodat de boodschap afgeleid wordt. Ouwe meuk.

Soms denk ik, wacht effe, gaan we die jaren 70 even overdoen? Ik heb nog wel wat ouwe meuk tekst.

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 16:49

Pijnlijk

CDA-Kamerlid Van Dam ging ook in op het standpunt van Halsema. "Wat ons het meest dwarszit, was de zweem bij de burgemeester dat de aard van de demonstratie heeft meegewogen, inclusief een button." Halsema was zelf aanwezig bij het protest en droeg een button waarop '1873' stond, een verwijzing naar de afschaffing van de slavernij.

Pijnlijk dit.

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 16:52

AnneJ

Verdiep je eens in de mensen achter kick out zwarte piet. Je schrikt je een hoedje.

Ja, dom hoor

Je zag in Amerika ook agenten die op straat knielden en meededen met de demonstranten. Dom hoor, want hoe zit het dan met de scheiding der machten? En wat als de president je een order geeft?

Iedereen, inclusief het CDA is al weer bezig politieke winst te halen uit dit soort maatschappelijke voorvallen.

Het CDA op de lijn van de opmerking van Ad: wat als dit een fvd demonstratie was geweest. Want ja, het CDA moet zich wel in beeld blijven houden bij de rechtse achterban van PVV en FVD waar ze veel stemmen aan hebben verloren.

Pfff Pluk

Ik zal je een geheim vertellen. Twee van deze mensen ken ik gewoon persoonlijk. Het zijn gewoon mensen met wie ik gestudeerd heb en die met mijn kinderen hebben gespeeld. En nee, ik kom niet uit het marxistische milieu van Sunny Bergman.

Zo klein is Nederland, en zo gewoon zijn deze mensen.

Holy guacamole Ad

Cultureel dingetje en geen racisme. Het ligt dus aan de slachtoffers zelf. Duidelijk. Verder worden ze gepamperd, dus eigenlijk zouden ze een voorsprong moeten hebben.

Het leven is niet zo merocratisch als jij denkt. Dus misschien kan je allochtonen wel minder verwijten dat ze minder goed terecht komen dan op basis van hun inspanningen mag worden verondersteld. Maar da's een nare gedachte, want dat houdt meteen in dat jij misschien wel niet in die mate debet bent aan je succes dan je graag wil geloven.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 17:27

Anne

"Dit is nu witte mannen die bang zijn dat er aan hun voordeel getornd wordt want echt, zo rooskleurig zijn die cijfers niet."

Ik concurreer niet met die mensen en mijn kinderen zijn niet blank (ze beschuldigen me ook iedere dag van racisme, vinden ze leuk) . Ik weet wel dat je het in Nederland beter hebt dan waar dan ook als je tenminste mee wilt doen. Als je in religieuze kleding binnenkomt en niemand een hand geeft, ja, dan wordt het wat anders en terecht.

Mijn medestudente (even gegoogled) is inmiddels met pek en veren van de Antillen gegooid omdat ze zich daar onhoudbaar had gemaakt (volgens het AD). Heeft nu weer een leuk directiebaantje in Nederland. Mijn god, wat worden vrouwen toch gediscrimineerd.

Heel rooskleurig...

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 17:31

skik

"Het ligt dus aan de slachtoffers zelf. Duidelijk."

Cultuur ligt niet perse aan jezelf, maar het is wel iets waar je iets aan kunt doen!

Ben je niet afhankelijk van instanties en voorkeursbehandelingen. Beter voor je zelfrespect.

Goed nieuws dus

Oh nee. Je wilt dat het aan mij ligt. De blanke man!!

Tja Ad

Anecdotisch dus. Fijn dat je zulke succesvolle vrouwelijke medestudenten hebt. Kun je de cijfers verder mooi negeren. Allemaal eigen schuld, vrouwen willen gewoon niet, ze moeten natuurlijk wel voldoen aan de eisen.......... enzovoort

Gwendolyn

Gwendolyn

02-06-2020 om 17:36

Skik over de Antillianen

Skik, Antillianen spreken geen Papiaments. Dat is maar een deel van de Antillianen, namelijk die van de ABC-eilanden. De mensen op de bovenwindse eilanden spreken Engels en het Engels is veel meer de voertaal daar dan Nederlands, dat steeds verder verdrongen wordt. Op Curacao en Bonaire is Nederlands veel gesproken en kennen mensen ook Papiaments, op Aruba overheerst Papiaments.
Inderdaad spraken de Surinamers die met de grote golf na 1975 naar Nederland kwamen allemaal Nederlands, maar Antillianen kunnen ook Nederlands. Er is leerplicht en nog steeds is veel onderwijs in het Nederlands. Misschien zijn er op Aruba scholen waar ze niet in het Nederlands onderwijzen, dat weet ik niet precies.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 17:38

Anne

Welke cijfers?

"vrouwen willen gewoon niet"

Yep. Gebrek aan ambitie. Ik ken ze niet in de privesfeer, ambitieuze vrouwen. Ook niet veel mannen trouwens. Jij wel? De meeste mensen zijn gewoon niet zo ambitieus.

Hier zie ik ze trouwens ook niet echt, ambitieuze vrouwen. Beetje professioneel niveau vinden de meesten wel best lijkt het.

Iemand behoefte om haar al dan niet gefrustreerde loopbaan te delen? Iemand met serieuze managementambities?

De groei

https://tinyurl.com/y7zdfgut

"het percentage vrouwen in besturen is toegenomen. Zes jaar geleden was dit nog 13,6 procent; in 2018 was het gestegen naar 20,4 procent. Desondanks blijft het overgrote deel, bijna driekwart, van de nieuwbenoemde bestuurders een man."

Het groeit wel maar ja, zoals veel zaken, veel te langzaam.

En o ja, ik ken wel ambitieuze vrouwen, ook in mijn eigen kring. Ik was vroeger ook nog wel ambitieus. Al lang niet meer. Ik vind het wel best.

Vrouwen hebben andere nadelen dan (zwarte) mannen. Maar die tover je ook niet zomaar weg, net als huidskleur.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 18:57

Floyd, het echte probleem

Het echte probleem is niet zozeer racisme, maar de ongeveer universele neiging om zich misdragende politieagenten de hand boven het hoofd te houden. Dat politieagenten met het geweldsmonopolie over de schreef zullen gaan en slachtoffers maken kun je zo'n beetje garanderen.

Even een nekklem. Een kind met een speelgoedgeweer neerknallen, het gebeurt allemaal, maar als je de betrokken agenten consequent de hand boven het hoofd houdt wordt er nooit iets gecorrigeerd. Integendeel, de bevolking wordt steeds bozer, achterdochtiger en agressiever wat alleen maar tot meer ongelukken leidt.

https://edition.cnn.com/2017/05/18/us/police-involved-shooting-cases/index.html

Machtsmonopolie

Nou is zo'n machtsmonopolie natuurlijk gevoelig voor misbruik maar echt, racisme maakt duidelijk wie daar bij voorkeur het slachtoffer van kan worden. En er mogelijk zelfs mee wegkomt. Dat kun je toch niet ontkennen?

Dat is je 'white privilege' dat je de politie zo kunt vertrouwen dat het idee dat je bewust of onbewust gepest wordt omdat je een kwetsbaarheid hebt, als huidskleur, niet in je opkomt.

Gwendolyn

"Antillianen spreken geen Papiaments. Dat is maar een deel van de Antillianen, namelijk die van de ABC-eilanden."

Er zijn ca. 300.000 ABC-eilanders waarvan gemiddeld 70% Papiaments al thuistaal heeft, 7% heeft Nederlands als eerste taal. Van de naar Nederland geëmigreerde Antillianen komt 95% van de ABC-eilanden.

Van wat ik ervan begrepen heb, is de onderwijstaal de afgelopen eeuw nogal eens gewisseld van Papiaments naar Nederlands en weer terug of een combi (onderbouw/basisonderwijs in Papiaments, voortgezet in het Nederlands). Al met al geen recept voor eenzelfde beheersing van het Nederlands als Surinamers hebben. Niks mis mee natuurlijk, met Papiaments, Spaans of Engels, maar wel minder makkelijk als je naar Nederland verhuist.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 20:23

AnneJ

"Dat is je 'white privilege' dat je de politie zo kunt vertrouwen dat het idee dat je bewust of onbewust gepest wordt omdat je een kwetsbaarheid hebt, als huidskleur, niet in je opkomt."

Ja, dat doet me denken aan mijn Azie reizen. White privilege om een boete te krijgen voor het rijden met je licht aan of het rijden met je licht uit. Een boete voor het vragen naar de weg. Moeten betalen voor toegang tot Angkor Wat terwijl aziaten gewoon door kunnen rijden.

Ik legde die man uit dat wij dat discriminatie zouden noemen. Hij kwam zowat niet bij.

Het is wat dat betreft nergens beter dan hier. Het is een privilege om hier te wonen voor al die mensen die proberen hier illegaal binnen te komen.

Reactie op #80

Beste Ad,

Is het alleen voor mensen die hier illegaal proberen binnen te komen een privilege om hier te wonen of ook voor jou en mij?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 20:37

Ysieux

Voor ons allemaal. Wat zijn wij gepriviligieerd he?

Rijk land, goed en betaalbaar gezondheidssysteem, weinig corruptie, weinig racisme.

Jammer van dat RIVM alleen...

In Trouw

In Trouw een fraaie opsomming van hoe het mis ging op de Dam:

https://www.trouw.nl/binnenland/reconstructie-zo-liep-de-dam-vol-met-demonstranten~b664ff18/

Niemand zag dit aankomen. Organisatie niet, politie niet, burgemeester niet. Er was op een paar honderd man gerekend, toen het er een paar duizend bleken, werd besloten niet handhavend op te treden, wat op dat moment niet zo'n gekke beslissing was. Vond Grapperhaus ook, toen Halsema hem belde.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 21:45

Temet

Maar dit is politiek. Op dat moment niet zo'n gekke beslissing is geen excuus. Het had niet zo ver mogen komen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zelfs-haar-eigen-groenlinks-schiet-halsema-niet-te-hulp-hier-is-iets-goed-misgegaan~babfd3aa/

"Toch komt de kritiek dit keer niet alleen uit de rechterhoek. Zelfs haar eigen partij schiet haar niet te hulp. GroenLinksleider Jesse Klaver loopt al voor het Vragenuurtje alle camera's langs om te vertellen dat het ‘gewoon verkeerd’ is wat er in Amsterdam is gebeurd. ‘Er is iets goed misgegaan. Er waren te veel mensen op een te kleine ruimte. Dat had niet moeten gebeuren.’ Of burgemeester Halsema anders had moeten handelen? Klaver: ‘Dat kan ik niet beoordelen. Dat is aan de Amsterdamse gemeenteraad.’"

Beschadigd dus.

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 22:04

Wijzen

Het siert Halsema niet om naar de politie te wijzen. Zij is verantwoordelijk. Ze wijst ook naar Grapperhaus. die man heeft een appje gekregen dat zij niet zou handhaven. Debiet netjes om dat als een soort van rechtvaardiging te gebruiken. De minster gaat er niet over, de politie gaat er niet over. De burgmeester gaat erover.

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 22:05

Niet

Niet netjes

Hilde

Hilde

02-06-2020 om 22:56

Dramatisch

Ik heb echt met verbijstering zitten kijken naar al die mensen op de Dam gister in het nieuws. Wat een contrast met 4 mei! Het ergste vind ik de polarisatie hierdoor. Rechts wordt mooi in de kaart gespeeld. Zelfs links keurt het af. Natuurlijk zijn al die ondernemers boos, zij doen keurig hun best om de afstand te bewaren, zelfs nu er zoveel mensen in de problemen zijn geraakt door de maatregelen. Ik vind het recht te demonstreren ook een hoog goed. In Den Haag is het Malieveld toch een stuk groter en daar is het makkelijker afstand houden. Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk. Hadden ze nou echt niet gewoon kunnen omroepen/melden dat je niet meer naar de Dam moet komen omdat we nou eenmaal hebben afgesproken afstand te houden? Is er geen middenweg tussen vreedzaam demonstreren, doen alsof er geen pandemie is en het gewelddadig uitelkaar slaan van een demonstratie?
We gaan het zien over twee weken, of er nu een nieuwe uitbraak is ontstaan waarin niemand van de demonstranten meer weet door wie hij besmet zou kunnen zijn of met wie hij in contact is geweest.
Ik heb ook het idee dat de demonstratie ook een protest was tegen Trump en al zijn domme uitspraken, althans, dat is het voor mij. Ik kan er niet meer naar luisteren, ook vandaag niet met dat gedoe in de kerk in Washington. En geen woord over gedupeerden of slachtoffers he? Racisme is een veel groter probleem dan deze pandemie. Alleen al daarom zou ik zelf ook gaan meelopen. Ik ben een fan van Groen Links, in Amsterdam vind ik het een nare partij, ik ben best dol op onze burgemeester. Ik weet alleen niet wat ik hiervan moet denken. De meningen en gedachten tollen nog rond hier in mij hoofd. Misschien dat ik er over een jaar iets zinnigs over kan zeggen.

Hilde

Hilde

02-06-2020 om 23:01

Nog iets

Ik discussiëeer meer dan ooit met mijn dochter die uitgesproken voor de demonstratie is en tegen racisme maar niks met onze burgemeester heeft. Voor mij is het ook een manier om mijn eigen gedachten te ordenen

Mwah

Als Grapperhaus eerst niet piept en later ineens enorm geschokt is vind ik het niet raar dat daarop gewezen wordt. Dat neemt niet weg dat er inschattingsfouten zijn gemaakt, ook door haar. Maar niet alleen door haar.

Terecht dat ze zich moet verantwoorden, maar dat gehuil om aftreden dat zo links en rechts opgaat vind ik bepaald overdreven. Ik kan mij niet herinneren dat men per se koppen wilde laten rollen toen de boerenprotesten veel verder gingen dan de kaders die tevoren waren aangegeven. Terwijl daar vziw wel een grote opkomst was voorspeld en een navenante politiemacht op de been was gebracht.

Geheel terzijde: ik vraag me ondertussen stiekem wel af of de opkomst hier ook zo groot was geweest als niet iedereen zich al wekenlang thuis kapot had zitten vervelen. Maar dat zullen we nooit weten.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2020 om 23:15

Ad, Halsema vs Baudet

Even los van wat ik van het handelen van Femke Halsema vindt, vond ik haar bescheiden, maar wel zichtbare steunbetuiging (speldje) meer integer dan de "ik ben jullie man"-act van Baudet bij de boeren-demonstraties. Van Femke wéten we dat zij achter anti-racisme-uitingen staat. Wisten wij dat Baudet achter de boeren stond? Welnee! Puur populistisch geleuter voor de bühne en peilingen. Ja, ik ben bevooroordeeld, maar zeg nou eerlijk... toch?

Hilde

Ik las in dat overzicht in Trouw dat om 5 uur duidelijk werd dat de opkomst uit de hand liep. Ik denk dat het toen te laat was om nog voldoende politie op te trommelen om de toevoerwegen af te sluiten.

Daar worden, hoop ik, lessen uit getrokken voor de toekomst.

Maar goed, dat mag Halsema allemaal uitleggen aan de gemeenteraad. Ik ben benieuwd.

En nog benieuwder ben ik uiteraard naar de RIVM cijfers over de komende weken. Een stijging in het aantal besmettingen zegt overigens niet zoveel, want het testbeleid is ook net verruimd dus je mag verwachten dat dat cijfer sowieso stijgt.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.