Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marieke

Marieke

24-05-2014 om 11:17

Folders bezorgen


Inderdaad schandalig

Grappig dat ik dit als eerste las toen ik zo juist lid werd van dit forum.

Ik loop namelijk al een paar weken met het idee dit hele folders bezorgen verhaal eens bij Tros Radar op het forum te gooien.

Ik heb nog wel wat recente ervaringen met het bedrijf waar mijn zoon folders voor bezorgt waar ik mij echt kapot aan erger.

Allereerst is het inderdaad, vind ik, écht uitbuiting van kinderen.

Het begint op donderdag als de folders komen. Vaak ligt er echt een halve papiercontainer voor de deur. Elf tot twaalf folders zijn de regel. Sleep alles eerst maar eens naar binnen.. Hierbij zitten vaak niet eens échte reclamefolders maar hele magazines (lees tijdschriften), of medische krantjes die hetzelfde zijn qua omvang en bladzijden als het streekkrantje. Je kunt je voorstellen wat dat met het gewicht doet..nu is het zo dat ze wel gewichtstaffels hebben en dat ze een extra toeslag betalen voor "folders" boven de 100 gram, maar de meeste magazines worden gewoon gemaakt om net onder die staffels te blijven qua gewicht. Bv een gewicht van 98 gram terwijl de toeslag geldt vanaf 100 gram, deze week zat er weer een zomermagazine bij van een grote supermarkt, gewicht : 146 gram (boven de 150 gram moeten ze fiks meer betalen). En natuurlijk wordt er zeker niet gekeken naar het eindgewicht van het folderpakket met het streekkrantje, deze week was het een halve kilo per pakket, mijn zoon bezorgt 250 adressen krantjes met folders (en dan nog een 70 stuks zonder folders) dus hij moet een 125 kilo versjouwen (die 70 losse krantjes niet meegerekend).

Het werk wat je hieraan hebt, de folderpakketjes maken op donderdag en het insteken in het streekkrantje op vrijdag is écht uren werk. Plus het slepen met stápels folders, die je natuurlijk niet op de eetkamertafel kunt laten liggen.

Maar dan...op de site staan betaalschema's en eind van deze maand zou periode 14 t/m 17 worden uitbetaald. Ze betalen dus pas een maand later uit als de laatste week dat het kind ervoor gewerkt heeft. Vervolgens betalen ze niet die vier weken uit, maar alleen 14 t/m 16...op mijn telefonische vraag waarom kreeg ik te horen: omdat het een weekendbezorging is en de zondag van week 17 bij ons al week 18 is...??? ze houden dus het geld (en het is maar een kleine 10 euro, gewoon nog een maandje vast). Mijn zoon krijgt dus zijn laatste week april pas eind juni betaald..

Verdere ervaringen:
De nieuwjaars wenskaartjes worden gewoon niet mee bezorgd.

Mijn zoon zijn bezorgovereenkomst werd in december 2013 ineens opgezegd omdat de bezorgdatum van het streekkrantje naar het weekend verschoven werd. Vervolgens kreeg hij wel een andere wijk aangeboden (zelfde krantje, zelfde aantal adressen, zelfde soort wijk qua loopwerk met veel grote voortuinen) máár meer dan de helft minder vergoeding.. Toen ik belde waarom dat grote verschil was (hij verdient nu nl met het rondbrengen van hetzelfde streekkrantje en gemiddeld twaalf folders nog minder dan verleden jaar met hetzelfde krantje en altijd maar twee folders, let wel hetzelfde aantal adressen), kreeg ik als uitleg: omdat we de vergoedingen hebben aangepast en de wijken opnieuw hebben gelopen... En dat verklaart alles: omdat zíj de vergoedingen hebben aangepast naar de helft minder, omdat ze het gewoon blijkbaar kúnnen, geen haan die ernaar kraait. Niet uitbetalen volgens hun eigen schema, omdat ze het blijkbaar gewoon kúnnen, geen folders maar échte glossy magazines als folders laten bezorgen, omdat ze het gewoon kúnnen.

Nergens vind je iets over regels waar ze aan gebonden zijn qua betalingen, loopvergoedingen per wijk (waar zijn die op gebaseerd?), insteekvergoedingen of iets over die gewichtstaffels. Dat is wat mij irriteert, het zijn toch veelal kinderen die dit doen om een extra zakcentje te verdienen maar dit is totaal doorgeslagen met pakketten van een halve kilo of meer per adres, en volgens mij geen enkele instantie die zich hiermee bezig houdt of hier regels voor heeft opgesteld. De kinderen hebben namelijk geen arbeidsovereenkomst maar een bezorgovereenkomst, waarbij blijkbaar alles is toegelaten.

Ik wil mijn zoon inderdaad ook leren dat je voor je geld moet werken, en dacht dat dit een goed begin zou zijn, maar hij is nu aan het solliciteren als vulploegmedewerker. Het minimumjeugdloon voor een 15 jarige is ook geen vetpot maar hij gaat ernaar toe, werkt, en is klaar. Geen urenlange voorbereiding meer en stapels folderpakketten die je huiskamer een dag domineren, en dan moet het bezorgen nog beginnen..

Ik kan mij voorstellen dat iemand dit leest en denkt : zeurkous, dan stopt je zoon er toch mee, en tuurlijk heb je dan gelijk. Maar waar het mij om gaat is dat deze bedrijven blijkbaar kunnen doen wat ze willen...en dat is de essentie van mijn verhaal

Angela67

Angela67

26-05-2014 om 14:09

marktwerking

dit is marktwerking. nog een goede reden om een nee nee sticker te plakken.
gr Angela

ps
kan je zoon niet zo'n briefje meebezorgen, dat het uitbuiting is

Katniss

Katniss

26-05-2014 om 14:15

Volwassenen

Ik zie hier in de buurt trouwens maar weinig kinderen lopen. Het zijn over het algemeen volwassenen (waarvan ik vermoed dat ze dan gewoon drie wijken hebben). Hoogst irritant als er dan ineens 's avonds om 10.00 met luid gekletter zo'n pakket door de brievenbus wordt gegooid.
Ik vind het rond de feestdagen ook altijd wat genant om dan een volwassen man een euro te geven, maar ja daar kiest hij zelf voor.

Monique D*

Monique D*

26-05-2014 om 14:44

En als je op een etage woont?

Ik vraag mij af hoe dit allemaal moet als je op een etagewoning zit. Moet je die hele vracht naar boven tillen, alles vouwen en/of insteken en het dan weer naar beneden tillen?
Dat is nog een reden om dit NIET te doen!
Dan liever vakkenvullen!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2014 om 23:22

ja maar

Monique, dat kan pas met 15 jaar. Het is kiezen of delen. Geld verdienen... krantjes bezorgen, daar geen zin in hebben... nog een paar jaar wachten en dan vakkenvullen. Mijn jongste dochter heeft het geploeter van haar zus en ons gezien en heeft haar tijd uitgezeten tot ze achter de kassa kon.

Tijd

Mijn dochter was ook minder tijd kwijt. Invouwen twee uurtjes, samen. Rondbrengen (ook eengezinswoningen) één uurtje samen, zij kon het alleen in anderhalf uur.
Wat betreft de betalingen etc., wij hadden een heel keurig bedrijf, nooit enig probleem gehad. Keurige overzichten en berekeningen. Maar het kan ook anders.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2014 om 23:41

Katniss

Ik geloof dat ik dat ongemak ook heb als volwassenen rond kerst langskomen. Niet eens omdat ik het raar vind dat zij de kranten bezorgen, zeker niet.
Volwassenen die folders/krantjes bezorgen kunnen daar diverse redenen voor hebben: een vorm van bezigheidstherapie (dan heb ik wat omhanden), een minimaal inkomen, of het werk voor de kinderen doen. De eerste kan ik me niet zo goed voorstellen, maar de twee laatsten wel. Wij hebben het ook om die redenen gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2014 om 23:49

Tempo

Je hebt natuurlijk altijd mensen die het supersnel kunnen doen. Anderen doen er langer over. Hoe dat precies komt kun je zo op afstand nooit precies zeggen. De ene wijk met rijtjes huizen is de andere niet. Als je een wijk hebt waar iedereen een hekje voor zijn tuin heeft, dan houdt dat ook al op. Rijtjeshuizen met net aan 2 meter tot de voordeur zijn sneller klaar dan met voortuinen van 4 meter, ga zo maar door.

Bij ons in de buurt is een wijk standaard rond de 300 huizen.

Jaina

Jaina

27-05-2014 om 00:51

Ander werk

Ik zou mijn kinderen voorstellen om in plaats van folders te bezorgen te gaan babysitten. Dat betaalt een stuk beter en zeker als je het 's avonds doet als de kinderen slapen dan is het ook niet echt veel werk. Overdag natuurlijk wel maar dan verdien je ook weer meer.
Er zijn inderdaad niet veel mogelijkheden verder op die leeftijd maar ik vind het persoonlijk ook volstrekt overbodig voor een 13 jarige om al te werken. Willen ze het perse dan mag het best natuurlijk mits school niet in gevaar komt. Maar met 15 of 16 jaar een (vakantie) baantje zoeken vind ik persoonlijk vroeg genoeg.
Oppassen hebben een paar van mijn kinderen vanaf vrij jong gedaan, ook nog eens vrij flexibel dus wat mij betreft een ideaal baantje op die leeftijd.

Fiorucci

Fiorucci

27-05-2014 om 08:00

Streekkrantje

En dan te bedenken dat folders bezorgen nog beter betaalt dan rondbrengen van het plaatselijke suffertje.....Mijn zoon bracht er ruim 200 rond voor 5 euro.....
en natuurlijk zat er altijd wel een folder bij waardoor je toch 200 folders moest insteken.....

andere ervaring

Zoon bezorgt het plaatselijke suffertje, 1x per week. Hij loopt er ongeveer 3 kwartier over en verdient dan ruim 4 euro. Dat vind ik goed verdienen. Zo'n 2x per maand zit er 1 folder bij. Die neemt hij los mee, en dan neemt hij steeds een stapel kranten over zijn arm en een stapel folders in de hand en dan vouwt hij ze ter plekke per brievenbus samen. Dat kost niet erg veel extra tijd. Met folder erbij verdient hij bijna 5 euro.
Ik vind het goed verdienen voor weinig werk, voor een 13 jarige.
Overigens helpen wij niet, het is zijn baan. Als hij ziek is zorgt hij zelf voor vervanging en als dat niet lukt doet het distributiebedrijf dat.

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 08:14

jaina

Op de een of andere manier willen mensen geen jongen om op te passen. Ik heb zelfs hier wel eens gelezen dat er NOOIT een jongen in huis komt.

Minthe

Minthe

27-05-2014 om 08:30

Jaina

Ik zou mijn kind juist niet laten oppassen. Daar heeft hij helemaal geen feeling voor, zou niet weten hoe hij een kind moet bezighouden en wat hij met een huilende kleuter moet doen. Of in geval van nood (stikken, vallen, acute ziek worden). En eerlijk gezegd zou ik zelf ook nooit een 13-jarige op mijn kinderen laten passen!

Nee hoor, laat mijn zoon maar lekker werken bij een internetbureau, dat kan hij veel beter. Niet 100% zoals de wet voorschrijft, maar dat is oppassen of folderen ook niet als het langer duurt dan 2 uur op 'n schooldag. En als zoon straks écht moet gaan werken met 23 jaar, heeft hij dus wel al 10 jaar relevante ervaring

Yura

Yura

27-05-2014 om 08:54

Welk bedrijf

Het zal inderdaad wel van het bedrijf afhangen Dalarna, gelukkig hebben jullie wel goeie ervaringen.
Jaina mijn dochter probeert ook af en toe op te passen. Ze is daar erg goed in, maar is toch lastig om oppasadresjes te vinden. Toevallig is ze laatst een paar keer gevraagd, maar dat waren van die noodgevallen die een uur vantevoren kwamen omdat ze erachter kwamen dat ze geen oppas hadden geregeld en hun reguliere oppas niet meer kon, toevallig kon dochter toen ook steeds niet. Ze heeft maar 1 vast adresje, maar dat is vaak maar voor een uurtje en ca. 1x per 3 weken, dus maar via facebook etc aangegeven dat ze adresjes zoekt en zo kwamen die noodgevallen haar dus op het spoor. We hebben ook via facebook aangegeven dat ze bijles voor wiskunde kan geven, maar ook nog geen reactie op gehad, misschien dat dat gaat lopen als ze in de bovenbouw zit, we hebben zelf ook iemand uit de 6e voor zoon, geweldig blij mee. Dochter geeft een 1 vriendin nu bijles, maar daar vraagt ze geen geld voor, dat hoort ook niet bij een vriendin vind ik. Ook geeft ze soms een aantal klasgenoten extra uitleg na schooltijd of stuurt ze filmpjes op de klasse-groepsapp met uitleg, maar dat is dus allemaal belangeloos.
Mijn zoon past sporadisch wel eens op op zijn neefje, denk inderdaad niet dat een jongen anders vaak gevraagd wordt, maar dit is een bekende en dan ligt dat toch anders.

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 11:39

minthe

Wat doe je voor werk op een 'internetbureau' en denk je dat die baantjes voor het oprapen liggen?

Er zitten twee broers bij mijn zoon in de klas die heel goed zijn met computers en nu heeft een vader van een andere klasgenoot die twee ingehuurd voor websites etc te maken. Ik vind het erg leuk voor die jongens maar ik zie het wel als een hele goedkope manier om iemand in te huren voor zoiets Een soort win-winsituatie maar verlies voor de mensen die hier al voor gestudeerd hebben, het is geen ongeschoolde functie natuurlijk.

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 11:40

VSP

Is er niemand die ervaring heeft met VSP hier? Wij alleen maar? Als je kind wil en je hebt een kar waar je het spul in kan vervoeren en het kan in je eigen wijk: doen!

Evanlyn

Evanlyn

27-05-2014 om 13:21

Ja, wij zitten bij VSP

Dochter is net begonnen en is heel gelukkig en trots op haar zelf verdiende geld. Het is wel een sportief buitenkind, dat helpt. Alles wordt netjes verpakt aangeleverd, ze mocht een heus contract tekenen met iemand die haar alles uitlegde, en de wijk grenst aan de onze. Helemaal prima dus.

Minthe

Minthe

27-05-2014 om 14:37

Dalarna

Nee, ik denk niet dat die baantjes voor het oprapen liggen of dat iedereen daar terecht kan. Ik geloof ook niet dat ik dat ergens heb geschreven.

Maar niet alle kinderen kunnen oppassen (daarbij is het lang niet altijd makkelijk om adresjes te krijgen als 13 jarige) en ook een folderwijk van 4 uur per keer is voor de wet niet toegestaan op schooldagen.

En geen zorgen: zoon is een volwaardige collega, met contract. Hij doet de zelfde werkzaamheden en er worden dezelfde eisen aan gesteld. En wat hij niet krijgt uitbetaald aan salaris wordt geïnvesteerd in z'n begeleiding.

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 17:05

Minthe

Ik geloof niet dat je op één middag vier uur werk hebt om je folders in te steken en dan ook nog te bezorgen. Daar is toch wel nog een dag voor?

Annet

Annet

27-05-2014 om 19:41

Yura

Yura: "We hebben ook via facebook aangegeven dat ze bijles voor wiskunde kan geven, maar ook nog geen reactie op gehad, misschien dat dat gaat lopen als ze in de bovenbouw zit, we hebben zelf ook iemand uit de 6e voor zoon, geweldig blij mee."

Probeer een advertentie op Marktplaats. Zo heeft mijn dochter bijlesleerlingen gevonden vanaf dat ze in 2 GYM zat. Wel je eigen naam en mail erbij zetten om ongewenste reacties te voorkomen.
Ze heeft zo drie jaar achter elkaar altijd leerlingen gehad. Dit jaar had ze geen zin.
Ze is begonnen met 5 euro per uur en daarna elk schooljaar een euro omhoog gegaan.
Ze heeft totaal 3x een advertentie op Marktplaats gehad en alle keren had ze binnen een ruime week een nieuwe leerling.

Marieke

Marieke

27-05-2014 om 21:00

De folders

Het verhaal van Niekie is uit m'n hart gegrepen. De grote folders zijn allemaal nèt onder het gewicht zodat er niets extra's uitbetaald hoeft te worden. De folderwijk is een een wijk met grote voortuinen en 1 straat met allemaal villa's die ver uit uit elkaar staan met geen een brievenbus aan de straat, grr! Natuurlijk is een bedrag van 30-40 euro per maand veel geld voor een 13-jarige, maar een euro per uur, je huis vol folders, drie keer op en neer om alles te bezorgen, een fiets die ze amper kan hanteren, bah, ik heb er een nare smaak bij. Oh ja, vanwege de villa's krijgt ze een toeslag van 2,50, eigenlijk heeft ze voor die ruim 200 folders maar 7,50. Het was beter geweest als ze een aantal flatgebouwen had, dat schiet tenminste op. Ik vond het knap van haar dat ze dit wil doen, haar beloning is straks de nieuwste smartphone, als ze het vol kan houden....

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2014 om 00:57

Jaina

Mijn dochters passen al járen op, de een op een vaste wekelijkse avond de ander wanneer nodig. Een oppasadres waar vrij regelmatig een beroep op de oppas wordt gedaan is ideaal, maar dat tref je niet altijd en ik vind ook niet dat een 13 jarige al op moet passen. Het is een prima manier om wat te verdienen, maar je bent wel afhankelijk van de vraag.

Yura

Yura

28-05-2014 om 11:04

Annet

Oh daar was ik nou nooit op gekomen. En deed ze dat dan bij die mensen thuis? Ben je de eerste keer mee gegaan? Vind ik toch wel een beetje eng. Ik had het eerst maar via FB gedaan want ik dacht dan zijn het toch vaak mensen die ik ken, of bekenden van bekenden. 5 euro lijkt me ook redelijk, wij betalen nu aan de zesdeklasser 7,50 per uur. Het dubbele had ik er ook nog wel voor over gehad, zoon is van vijfjes naar ruim een 8 gegaan. Jammer dat dochter klas lager zit dan zoon

Ipv folders

kunnen 14- jarigen op drukke winkelwagen de boodschappenkarren terug brengen à 50€ct. per kar. Of bij tuincentra. Zo leren ze ook dat het loont, beleefd vragen en dankbaarheid tonen.
Gewoon je creatief herkenbaar maken zodat je op afstand al herkent wordt als de karrenjongen/ meisje. Met name op drukke of regenachtige dagen, kijken ze naar je uit. Of in de zomer als anders de ijsjes in de achterbak smelten.

(Voor de wat oudere heer die de gesealde folders langs brengt, is het een reden om in beweging te zijn. Ik zie hem nooit met een kerstgroet, daar begint hij niet aan.)

Evanlyn

Evanlyn

28-05-2014 om 13:50

die karren

Vreselijk vind ik dat. Die fanatieke, hebberige blik in die kinderogen. En ze rukken de kar bijna uit je handen. Beleefd vragen en dankbaarheid tonen is er hier echt niet bij!

Evanlyn,

Je kunt natuurlijk nee zeggen, dat doen er wel meer. Maar als je er eentje tegen komt, denk dan even aan je kind , hoe die voor 1-2 € per uur met folders onder de arm in weer en wind zeult en regelmatig de handen openhaalt aan die vervelende brievenbussen.

Ps. mijn kinderen hebben geen tijd voor bijbaantje vanwege huiswerk.

karren terugbrengen

Mijn kinderen zouden dat echt absoluut niet mogen, net zoals ze niet langs de deuren mogen om iets te verkopen en/of voor een heitje voor een karweitje. Ik vind dat gebedel. Heel storend als andere kinderen dat doen, en volstrekt verboden voor de mijne. Jammer dan voor ze.

albertien

albertien

28-05-2014 om 15:26

verhalen

Ik kan over vakkenvullende pubers ook hele verhalen vertellen. Daar gebeurt ook van alles (bv na 3 jaar wordt je jaarcontract niet meer verlengd want dan moet een vast contract aangeboden worden, als 18-jarige ben je eigenlijk al te duur, werktijden, overwerk), alles voor t geld.
En nee, mijn kinderen zouden ook geen winkelwagentjes terug mogen brengen. Ik zie dat als bedelen. Hier staat er af en toe iemand uit een MOE-land die dat doet als hij zijn keel even bij moet laten komen van zijn geschreeuwde interpretatie van allerlei Italiaaanse liederen, begeleid door accordeon.

Evanlyn

Evanlyn

28-05-2014 om 16:57

Flanagan

Het is hier geen kwestie van nee zeggen, maar eerder van hoe stevig je je karretje vast kan houden

En dat mijn kind hard moet werken met die folders vind ik helemaal niet erg. Maakt ze dat ook eens mee en verwacht ze niet voortdurend allerlei dure spullen van ons zonder zelf een poot uit te steken. Over een paar jaar zal ze wel bijles gaan geven (doet ze nu gratis bij klasgenoten), dan is ze blij dat ze zo makkelijk geld kan verdienen.

Dalarna

Dalarna

28-05-2014 om 20:23

huh?

Hee, weer een nieuw fenomeen... winkelwagentjes terugbrengen. Nooit van gehoord, nooit gezien. Ik zie overigens dat de meeste mensen een winkelwagenmunt gebruiken, wij ook, dan heb je er al helemaal niets aan. Dat ding past mooi in mijn magnetische winkelwagenmuntjeshouder aan mijn sleutelhanger, die kar gaat dus mooi niet weg.

Vreemd dat mensen dat als werken zien, ik zie het ook als bedelarij. Hier heb ik dat echt nog nooit gezien, ook niet in de zomer omdat de ijsjes zouden smelten. Mijn zonen gaan bijna altijd mee boodschappen doen en zij brengen gewoon de kar terug

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.