Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marieke

Marieke

24-05-2014 om 11:17

Folders bezorgen


Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2014 om 21:21

Flanagan

Als ik érgens allergisch voor ben is voor kinderen die voor winkels hangen en om vanalles en nog wat vragen. Mag ik het karretje terugbrengen? Nee, want míjn geld zit daarin. Mag ik die 'X' van u hebben? Nee, want die spaar ik voor iemand anders. Mag ik die plaatjes? nee! Ik voel me af en toe een grote egoïst als ik nee zeg, maar ik zeg het uit principe. Ik hou echt niet van dat gehengel naar andermans spullen rond winkels.

service verlening

De karren helemaal terug de winkel in brengen, is een vorm van service verlenen. Het is geen bedelen want men doet er wel iets voor, dat heet toch werken. Hoeveel mensen zijn door ondernemingsinstinct groot geworden door klein maar slim te beginnen.
Trouwens is het heel beleefd om op vakantie de portier van een hotel, die je koffers binnen draagt (met een karretje), een fooi te geven.

Ik vind heitje voor een karweitje ook irritant want dan staan ze een kwartier later nog in je voortuin te darren omdat het onkruid wieden zo langzaam gaat. Maar de mogelijkheid van een karrenservicedienst is best makkelijk op zijn tijd. Daarnaast is het niet zwaar werk itt tot de folderdienst, gezien de klachten over onderbetaling en de grote aantal uren die ze eraan kwijt zijn.

(ot) Het gebedel om voetbalplaatjes dat is pas irritant maar daar krijgen de kinderen dat achter de lijn wachten, inderdaad mijn plaatjes.
Hen dankjewel horen zeggen, klinkt ook fijn in de oren.

Dalarna

Dalarna

28-05-2014 om 21:49

Flanagan

Hoe ver is de afstand tussen auto en supermarktkarretjewegbrengplaats dan wel niet? Hier is dat niet meer dan ongeveer 25 auto's breed en dan sta je nog erg ver weg!

@Flanagan

Haha, jij kunt het leuk brengen

50 cent verdienen in "pak 'm beet" 1 minuut
Dat is een uurloon van 15 euro

Waar is die supermarkt, daar wil ik ook wel even voor heen en weer lopen !

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2014 om 22:56

Fooi

Ik geef fooi aan mensen die speciaal zijn ingehuurd om service te verlenen. Dat kan een ober zijn, een kruier, of wat dan ook. En ondanks dat het heel normaal is om dan fooi te geven vind ik het dan nog steeds een ongemakkelijk iets. Gister ook weer. We waren uit eten. We hadden een fooi afgesproken met elkaar, maar voor ik het wist was het schoteltje meegegrist, wisselgeld erop gelegd en weer teruggebracht. Volgens oudste dochter hoor je niet te onderhandelen aan tafel over hoeveel geld je terug wilt, maar moet je gewoon wat op het schoteltje leggen. Ja, duhhuh... moet je dat wel hebben! Ik had alleen papiergeld en dan zou het echt niet meer in verhouding staan tot de rekening. Het moet wel leuk blijven. Dus hebben we met moeite een paar euro uit onze zakken weten te vissen en die in vredesnaam maar achtergelaten. Tsja, minder dan ze gekregen zouden hebben, als we het hadden mogen aangeven.

Die jongetjes/meisjes die mijn karretje wel even weg willen zetten met behoud van mijn muntje zijn over het algemeen zo jong dat ze niet eens arbeid mogen verrichten tegen betaling. 13/14 jarigen vinden het volgens mij helemaal niet zo geslaagd om karretjes los te peuteren bij supermarkten.

onderhandelen

Je kunt gewoon zeggen: maak er maar x van. Geen enkel probleem. Ook niet als je met pinpas betaald. Jonge mensen vinden zaken al snel genant.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2014 om 23:15

AnneJ

Mijn dochter wilde niet in onze wijk bij de supermarkt werken (toen 16). "Iew, dan komen er allemaal bekenden bij de kassa, dat wil ik niet hoor!'

iew

Typisch jongerentaal! Staat niet eens in een woordenboek maar iedereen weet wat het betekent.

Gemakzucht dient de mens

@Dalarna en @Jasam, als de parkeerplaats of om de hoek, of onder, of boven de supermarkt is gevestigd, en mensen lopen met een kar vol aan weekse boodschappen (omdat beiden werken of iets anders) naar de oto,
Dan zijn er heel wat mensen die de ondernemingsgeest van jongeren kunnen waarderen en de fooi kunnen lijden als ze net voor 100€ boodschappen hebben gedaan.

@AnneJ, ik heb juist het idee dat jonge mensen minder moeite hebben met het geven van een beloning. Zij kennen vaak vrienden die hetzelfde werk doen en weten hoe fijn een blijk van waardering is.

Ik heb vroeger ook eens een vriendin geholpen met haar folderwijk op een regenachtige avond. Voortuin in voortuin uit of tussen de prikkelstruiken doorsteken. Uitkijken/ glijden over naaktslakken en hondepoep. Ik dacht eens maar nooit meer. Sindsdien ging ik verstandiger met mijn zakgeld om.

AnneJ (ot)

De uitdrukkingen OSM of LOL of LORF zie ik ook wel eens voorbij komen, staan ook niet in de Dikke van Dale. Ook Jongerentaal, alleen moest ik die wel eerst googlen om te weten te komen wat ze betekenden.

Laatst ook zo'n stomme fout gemaakt; reageerde op de sms van kind met OK. Omdat ik het goed vond. Later hebben ze mij uitgelegd dat Ok een heel andere betekenis had.

Goh, die moest ik wel even aan de plaatselijke jongere vragen. Ineens ging me een lichtje op. Je hebt ook diverse woordenlijsten op het net van straattaal of jongerentaal. Maar 'iew' en 'ok' heb ik niet kunnen vinden. Er is ook een woordenboek waar je woorden kunt toevoegen.
Ok is een uitdrukking van irritatie, desinteresse, synoniem dat er het dichtste bij zit is 'zucht'.
In plaats van OK zegt de straattaaljongeren: 'izcool', 'chill' of 'aightz'.

Jongerentaal (ot)

Ter waarschuwing;
als je iets uitdrukt met goed vinden dmv de letter OK, heb je onbedoeld neer gezet dat iemand moet OpKankeren. Van dat woordgebruik in de jongerentaal, schrik ik vreselijk. Het is geeneens een zucht of zo iets.

Op mijn vraag hoe dan te reageren, kwam als antwoord gewoon 'okay' te sms'en. Die 2 extra letters type ik er dus voortaan bij om maar niet over te komen als iemand met dergelijk taalgebruik.

Ook al zitten de kinderen op een heel fatsoenlijke school, dergelijk internet taal laat zich niet stoppen.

Dankjewel Flanagan, ik denk dat ik de gekuiste versie heb gekregen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2014 om 11:45

Haha AnneJ

Nee... je hebt een óude versie gekregen.

Maar ik blijf eerlijk... dat je beter niet meer kortweg ok kunt typen wist ik ook niet. Ik zet nog wel eens okee neer.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 11:59

ach

Ik ben van mijn tijd en ik ga me niet bemoeien met de taal van nu. Over het algemeen willen ze dat ook helemaal niet dus ik houd het gewoon op ok als ik dat wil. Ze zijn zelf niet lekker om aan een oude afko gewoon een nieuwe betekenis toe te voegen. Doe eens creatief denk ik dan

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 12:05

overigens

Kan het ook nog operatiekamer betekenen...

Ik ben er even op gaan googelen maar het is toch belachelijk dat iemand zo'n verschrikkelijk woord verzint en dat het dan ook nog nodig is daar een afkorting voor te maken (bang om het woord te gebruiken?) met als gevolg dat er overal mensen boos op elkaar worden omdat iemand ok niet mag gebruiken? Dat is toch de omgekeerde wereld? Wordt boos als iemand opkankeren gebruikt (barbie van cherso gebruikt dat ook las ik) maar ga niet zo moeilijk doen over twee letters.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2014 om 12:07

Dalarna

Helemaal eens

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 15:42

Kaaskopje

Altijd leuk om te merken dat je het ook wel eens eens bent met elkaar, met iedereen hier. Altijd vind je wel weer een onderwerp waar je wel hetzelfde over denkt

Evanlyn

Evanlyn

29-05-2014 om 16:02

Overigens

Dochter had mij goed nieuws ge-SMSt (want ik Whatsapp niet) en ik dacht jong te doen door YOLO! terug te SM-en. Of ik dat nooit meer wilde doen, want als je moeder zo'n woord gaat gebruiken kan het meer, dan moet je op zoek naar iets nieuws. En dat is te vermoeiend.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 16:21

evanlyn

Ja, dat bedoel ik inderdaad, ouderen mogen niet de woorden van de jongeren gebruiken maar we worden er wel opeens op aangekeken als we ok gebruiken (zoals de dochter van Flanagan doet)?

Monique D*

Monique D*

29-05-2014 om 17:09

Dalarna, OK wordt op school van dochter niet getolereerd!

Dalarna:
"Het is toch belachelijk dat iemand zo'n verschrikkelijk woord verzint en dat het dan ook nog nodig is daar een afkorting voor te maken (bang om het woord te gebruiken?) met als gevolg dat er overal mensen boos op elkaar worden omdat iemand ok niet mag gebruiken?"

Op de school van mijn dochter is het verboden om de twee letters O K te gebruiken, want dat is de afkorting van OpKankeren. Mijn dochter heeft hiervoor straf gekregen. Zij wist dat niet en ging ervan uit dat OK Okay betekent. Ik wist het ook niet... maar sinds dat incident weten wij het nu wel.

Ik denk dat de leerkrachten bang zijn dat ze door gebruik van die afkorting heimelijk belachelijk gemaakt worden.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 18:01

straf?

Werkelijk waar? Straf? Voor iets wat je niet weet? Wat een onzin, ik was op hoge poten naar school gegaan, nou eigenlijk niet, mijn zoon had zich dit niet laten aanpraten. Hij weet overigens ook niet dat ok dat betekent.

Zijn die leerkrachten nou helemaal gek geworden? Zij weten toch ook dat ok al decennialang okee betekent (en operatiekamer)? Waarom gaan ze mee in die onzin door straf te geven? Hele volksstammen weten dat niet hoor.

Serieus, hoe kun je iemand straffen voor iets wat niet in een woordenboek of afkortingensite staat: http://www.afkortingen.nl/

Afkorting : Staat voor : [Taal] (gebruikt in) Uitleg :
O.K. okay (Amerikaans-Engels)
O.K. operatiekamer -
OK Oklahoma Een van de Verenigde Staten van Amerika

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2014 om 18:09

Dalarna

Ja, daarom liet ik het ook weten

inge

inge

29-05-2014 om 18:22

ok = okay

Bij ons in het oosten betekend ok gewoon okay. Pubers keken erg verbaasd dat het ook nog een andere betekenis zou hebben

Monique D*

Monique D*

29-05-2014 om 18:30

Dalarna

Dochter liet het zich ook niet aanpraten en daagde daarom verder de leerkracht uit. OK is toch Okay? Ze bleef toen doorgaan met OK te zeggen. Zij vond dat grote onzin. En toen kreeg zij straf.
En als je zelf niet op de hoogte bent van de jongerentaal, dan accepteer je dit wel als moeder. Weet ik veel dat het ook OpKankeren betekent!

(dit gebeurde overigens niet in de examenklas waar ze nu in zit, maar het jaar daarvoor).

Misschien komt deze afkorting nog in het woordenboek of afkortingensite!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-05-2014 om 19:31

Inge, ook het oosten hier

maar hier raakte kind 2 helemaal van de leg omdat ze door iemand 'steeds ge-okt' werd. Kind 2 zit op een vo school ong 500 mtr van de vo-school van kind 2 en zegt dat het okken daar niet gebeurt. Kortom, ook in het oosten komt het voor, maar blijkbaar niet overal op dezelfde manier.
Op mijn werk betekent ok trouwens gewoon 'operatiekamer' en 'operatie'.

Bizar trouwens dat een kind straf krijgt als het ok gebruikt in de zin van oké.

Wat betekent trouwens LORF?

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-05-2014 om 19:35

Oei erg onhelder geworden

Ik bedoel te zeggen dat kind 1 op een voschool zit op 500 mtr afstand van de (vo)school van kind 2. En dat op de school van kind 1 'ok' niet de nare betekenis heeft die het op de school van kind 2 wel heeft. En dat allebei in het oosten van het land...

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 20:42

aha

Ze kreeg dus straf omdat ze nogal brutaal deed... dat is wel wat anders. Volgens mij had ze geen straf gekregen als ze niet zo was geen herhalen in dat ok.

Laughing by Rolling

Allereerst gebruikt mijn dochter de uitdrukking OK niet! Ze wees mij erop dit niet te gebruiken omdat het een andere betekenis had. Haar vriendin heeft ook haar ouders gewaarschuwd omdat ze ervan bewust zijn dat wij de 'oudere' generatie achter lopen...

LORF was inderdaad fout, dit moest zijn ROFL. Dus Rolling on Floor Laughing ipv Laughing on Rolling Floor. Ik geloof dat het resultaat hetzelfde is maar vermoedde, toen ik die fout zag, dat daar ongetwijfeld een vraag over zou komen.

Zo, nu tijd voor koffie en even de folders doorlopen die net door een jongen door de borstelige brievenbus is geduwd. Als ik morgen ga winkelen, zal ik het kind, dat wilt werken voor een centje om te sparen voor een nieuwe tablet, eerst vragen of het kind zijn huiswerk al af heeft voordat ik mijn karretje afgeef.

Astrid

Astrid

31-05-2014 om 11:26

hier

Net gevraagd en hier geen weet van de tweede "betekenis" van OK (westen land). Een nieuwere/jongere generatie dus. Tja...laten we ons door snotneusjes voorschrijven wat iets betekent? Als ouders er bovenop en snel de kop indrukken lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.