Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geld cadeau

Zebra04 schreef op 25-08-2026 om 14:15:

[..]

Maar ik zag even zo'n overdreven groot feest voor me met allemaal volwassenen waarvan de jarige nauwelijks de naam weet.

(Net als ouders die een zaaltje afhuren voor de eerst verjaardag van hun kind, totaal over the top, daar vind ik ook iets van, maar dat doet er nu verder niet toe )

In zulke gevallen is het cadeau meer een kwestie van welke indruk wil je maken bij de ouders. 

Zulke feesten vind ik eigenlijk dan juist weer zielig voor het kind zelf. Dat staat dan met geen mogelijkheid centraal op zijn eigen feestje.

Zebra04 schreef op 25-08-2026 om 15:14:

Tuurlijk kunnen dat goede vrienden zijn, daar heb ik er ook een paar van. Maar dat zijn vrienden van mij, niet van de kinderen. Ik zou er dan ook zelf voor kiezen om ze op mijn eigen verjaardag uit te nodigen, en niet op die van de kinderen.
En eigenlijk spreek ik dan nog liever 1 op 1 met vrienden af dan op een verjaardag waar je eigenlijk toch bijna niemand spreekt, omdat je de hele tijd voor eten en drinken loopt te zorgen.
Maar dat is voor iedereen weer anders uiteraard!

Hangt ook een beetje af van wat in je vrienden kring gebruikelijk is. Bij mijn zus kwam ook vaak de hele vriendengroep met kinderen. Maar die ging dus zelf ook naar al die verjaardagen van de anderen. (En zagen elkaar dan ook regelmatig, en waren geen vreemde voor de kinderen van dd ander.) Sinds 2020 zijn ze daar wel wat van teruggekomen. 

Nick90 schreef op 27-08-2026 om 05:17:

[..]

Das toch raar? De jarige moet uit kunnen leggen waarom hij/zij liever geld heeft voor de verjaardag?

Nee hoor, de jarige hoeft niets uit te leggen. Maar als ik weet waarvoor er gespaard wordt ben ik wel genegen om wat meer geld in te leggen. Of als ik wel geld heb gegeven en ik hoor later terug wat er mee gedaan is vind ik dat ook leuk. Dat zijn zaken die voor mee meewegen

Fenyw schreef op 27-08-2026 om 14:26:

[..]

Nee hoor, de jarige hoeft niets uit te leggen. Maar als ik weet waarvoor er gespaard wordt ben ik wel genegen om wat meer geld in te leggen. Of als ik wel geld heb gegeven en ik hoor later terug wat er mee gedaan is vind ik dat ook leuk. Dat zijn zaken die voor mee meewegen

Dus de jarige moet wel uitleg geven dus? Als jij het doel oké vind ben je geneigd om meer te geven? Als je een cadeau zou kopen voor dat bedrag informeer je dan ook naar het gevraagde cadeau en controleer je later ook of ze het ook wel echt gebruiken? Ja sorry maar dat vind ik heel raar en ook onbeleefd. Je wordt uitgenodigd maar de jarige moet zijn/haar cadeau wens verantwoorden? 

Nick90 schreef op 27-08-2026 om 16:18:

[..]

Dus de jarige moet wel uitleg geven dus?

Nee dat hoeft niet. Maar sommige mensen vinden het leuk om bijvoorbeeld een berichtje/foto te krijgen met 'kijk, dit heb ik van mijn verjaardagsgeld gekocht'. 

Mijn tante wilde ooit per se geen geld geven, ik moest wat bedenken. Wilde ik iets van sportkleding, kreeg ik toch geld, want anders moest ze naar een sportwinkel en dat was niet haar ding.

MamaE schreef op 27-08-2026 om 16:24:

[..]

Nee dat hoeft niet. Maar sommige mensen vinden het leuk om bijvoorbeeld een berichtje/foto te krijgen met 'kijk, dit heb ik van mijn verjaardagsgeld gekocht'.

Mijn tante wilde ooit per se geen geld geven, ik moest wat bedenken. Wilde ik iets van sportkleding, kreeg ik toch geld, want anders moest ze naar een sportwinkel en dat was niet haar ding.

Die mensen  kunnen beter in therapie gaan, geld wat geeft voor iemands verjaardag is niet meer jouw geld maar hun geld, wat uitgegeven mag worden naar wens en daar heeft de gever niks van te vinden of te zeggen

Nick90 schreef op 27-08-2026 om 16:39:

[..]

Die mensen kunnen beter in therapie gaan, geld wat geeft voor iemands verjaardag is niet meer jouw geld maar hun geld, wat uitgegeven mag worden naar wens en daar heeft de gever niks van te vinden of te zeggen

Het gaat niet om zeggenschap of iets vinden. Gewoon een berichtje dat iemand er iets mee heeft gekocht en daar blij mee is.

Kan ook met een ander cadeau. Stuur je een foto van wat je kind gebouwd heeft met gekregen lego. Of hoe het zit te knutselen met jouw glitterstiften. 

En nee, dat hoeft niet als je dat niet wil. Sommige mensen vinden dat wel leuk. Therapeuten hebben het zonder deze doelgroep al druk genoeg.

MamaE schreef op 27-08-2026 om 16:49:

[..]

Het gaat niet om zeggenschap of iets vinden. Gewoon een berichtje dat iemand er iets mee heeft gekocht en daar blij mee is.

Kan ook met een ander cadeau. Stuur je een foto van wat je kind gebouwd heeft met gekregen lego. Of hoe het zit te knutselen met jouw glitterstiften.

En nee, dat hoeft niet als je dat niet wil. Sommige mensen vinden dat wel leuk. Therapeuten hebben het zonder deze doelgroep al druk genoeg.

Sinds wanneer is dit nodig? Verwacht je dit ook als je kind naar feestje zoveel is geweest of wat is dit? Hier kopen we een cadeautje of geven we het door ons gereserveerde budget maar ik verwacht echt geen foto of verklaring achteraf hoor! Als een klasgenoot van zoon 10 euro krijgt voor zn verjaar verwacht ik daar helemaal niks voor terug

Nick90 schreef op 27-08-2026 om 17:08:

[..]

Sinds wanneer is dit nodig? Verwacht je dit ook als je kind naar feestje zoveel is geweest of wat is dit? Hier kopen we een cadeautje of geven we het door ons gereserveerde budget maar ik verwacht echt geen foto of verklaring achteraf hoor! Als een klasgenoot van zoon 10 euro krijgt voor zn verjaar verwacht ik daar helemaal niks voor terug

Het is niet nodig. Nooit geweest ook. Niemand verwacht het. Sommige mensen doen het omdat ze dat leuk vinden. Geen druk. Je hoeft niet te conformeren.

MamaE schreef op 27-08-2026 om 17:13:

[..]

Het is niet nodig. Nooit geweest ook. Niemand verwacht het. Sommige mensen doen het omdat ze dat leuk vinden. Geen druk. Je hoeft niet te conformeren.

Ja sorry hoor maar ik herken dit niet vanuit m'n omgeving dus iemand die dan meer wil geven als ze het doel goedkeurt heb ik nog nooit van gehoord 

Nick90 schreef op 27-08-2026 om 17:15:

[..]

Ja sorry hoor maar ik herken dit niet vanuit m'n omgeving dus iemand die dan meer wil geven als ze het doel goedkeurt heb ik nog nooit van gehoord

Als ik geld geef, geef ik vaak een vast bedrag. Een cadeau is altijd ongeveer die prijs. 

Maar, ik heb pas ook iets meer dan anders in de enveloppe gestopt omdat ik het idee waarvoor het was zo leuk vond. En dan hoop ik dat het cadeau ook direct gekocht kon worden en er niet nog verder hoefde worden gespaard. 

[..]

Wij hebben ook wel budgetten en geven dat of een cadeau van ongeveer die prijs. 

Je stuurt ook echt niet iedereen een foto na een kinderfeestje. Maar bijvoorbeeld mijn ouders of schoonouders of mijn zus heb ik wel eens een foto gestuurd van dochter waarop ze haar cadeau gebruikte. Niet elke keer, het moet niet, niemand verwacht het. Soms wel en dan vinden ze dat leuk. 

Niet van een kinderfeestje,  maar bijna volwassen kinderen van vrienden wel. Ik heb een ongeveer-budget, als er een cadeauwens is dan koop ik dat en dat kan best wat duurder uitvallen. Willen ze gewoon geld voor de zomaar, dan krijgen ze het budget. Willen ze geld voor een doel, dan rond ik naar boven af. Het doel maakt niet uit, voor hier weer vragen over komen.
Laten weten wat je er van gekocht hebt is bij ons wel gebruikelijk, zelfs bij een cadeaubon.
Ik heb het over verjaardagen met familie en misjpoge.

[..]

dus omdat jij het niet herkent is het niet goed? Ook een vreemde redenatie. 

Mijn nichtje verjaart dit weekend, ik heb haar gevraagd of ze cadeau wensen heeft. Heeft ze niet, dus krijgt ze geld. €25,- (bij 18 en 25 jaar krijgen ze meer). Meestal koop ik er een lekkere douchegel oud bij (bij 4 dames in huis komt dat altijd op).
Ik vraag niet wat ze met het geld gaat doen, dat mag ze lekker zelf weten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.