Meesje
22-08-2026 om 11:54
Geld cadeau
Morgen ben ik uitgenodigd voor een feestje ter ere van de verjaardag van de 2 kinderen van een vriendin. Ze worden 10 en 13. Het feestje is incl pizza in de avond. Ik ga met mijn 2 kinderen van 5 en 1. De vriendin is een goede vriendin, maar wij zien elkaar de laatste jaren maar 1-2× per jaar. Haar kinderen zie ik dus ook niet zo vaak.
Ze vragen 'centjes voor de spaarpot'.
Wat is nu een redelijk bedrag om te geven? Bij eerdere feestjes kregen de kinderen van ander bezoek giga dozen lego enzo. Ik voelde me dan altijd wat bezwaard met mijn cadeau van 10 tot 15 euro. Ik dacht nu aan 20 euro per kind. En dat vind ik eigenlijk al heel netjes. Wat vinden jullie?
Auwereel
28-08-2026 om 13:36
Miepjecody schreef op 28-08-2026 om 12:45:
[..]
Huh? Wat een onzin
Niet volgens mijn moeder. Ik had er een hekel aan, dus mijn kinderen hoefden zoiets niet.
Marty1984
28-08-2026 om 14:08
Mischa83 schreef op 28-08-2026 om 09:36:
[..]
Voor mijn nieuwsgierigheid; wanneer een kind geen cadeau weet te vragen en geen directe bestemming heeft voor geld, wat doe je dan als verjaardagsgast? Niets geven of zelf iets verzinnen?
In samenspraak met de ouders iets verzinnen. Waarbij ik bid en hoop dat het goed is en ermee gespeeld wordt.
Ik kom niet met lege handen aan op een kinderverjaardag. Dan ga ik nog liever niet.
Bij kinderen beneden de 12 communiceer ik sowieso standaard rechtstreeks met de ouders. Mogen zij het wensenlijstje van kindlief doorgeven. Zij bezorgen mij een uitnodiging, dan mogen ze dus ook gelijk vertellen wat kind graag wil qua cadeau.
Waarbij "geld omdat kind spaart voor een X-box" echt wel een optie is. Maar "geld gewoon om in zijn spaarvarken te steken" niet. Kom dan nog maar af waar kind graag mee speelt en mee bezig is de laatste tijd of dat er misschien nog iets gekocht moet worden voor hobby's.
Herfstappeltaart
28-08-2026 om 14:14
Marty1984 schreef op 28-08-2026 om 14:08:
[..]
In samenspraak met de ouders iets verzinnen. Waarbij ik bid en hoop dat het goed is en ermee gespeeld wordt.
Ik kom niet met lege handen aan op een kinderverjaardag. Dan ga ik nog liever niet.
Bij kinderen beneden de 12 communiceer ik sowieso standaard rechtstreeks met de ouders. Mogen zij het wensenlijstje van kindlief doorgeven. Zij bezorgen mij een uitnodiging, dan mogen ze dus ook gelijk vertellen wat kind graag wil qua cadeau.
Waarbij "geld omdat kind spaart voor een X-box" echt wel een optie is. Maar "geld gewoon om in zijn spaarvarken te steken" niet. Kom dan nog maar af waar kind graag mee speelt en mee bezig is de laatste tijd.
En als zijn spaarvarken nu bedoeld is om te sparen voor een X-box? Ik snap echt niks van jouw redenatie.
Ademes
28-08-2026 om 14:14
Mwoah, ik geef liever geld dat (eventueel) later wordt uitgeven aan iets wat de jarige echt wil en wat ook echt gebruikt gaat worden, dan dat ik met pijn en moeite een cadeautje koop wat het dan net niet is.
Herfstappeltaart
28-08-2026 om 14:15
Ademes schreef op 28-08-2026 om 14:14:
Mwoah, ik geef liever geld dat (eventueel) later wordt uitgeven aan iets wat de jarige echt wil en wat ook echt gebruikt gaat worden, dan dat ik met pijn en moeite een cadeautje koop wat het dan net niet is.
Ik ook hoor.
Marty1984
28-08-2026 om 14:16
Herfstappeltaart schreef op 28-08-2026 om 14:14:
[..]
En als zijn spaarvarken nu bedoeld is om te sparen voor een X-box?
Het is één zaak dat je mij vertelt dat kind aan het sparen is voor een X-box. En dat het nog een hele tijd sparen is.
Het is een andere zaak dat ie geen flauw idee heeft wat ie ooit gaat doen met het geld. En dat ik het gewoon maar bij op de hoop gooi. Dat geeft écht geen cadeau-gevoel.
Fenyw
28-08-2026 om 14:28
Marty1984 schreef op 28-08-2026 om 14:16:
[..]
Het is één zaak dat je mij vertelt dat kind aan het sparen is voor een X-box. En dat het nog een hele tijd sparen is.
Het is een andere zaak dat ie geen flauw idee heeft wat ie ooit gaat doen met het geld. En dat ik het gewoon maar bij op de hoop gooi. Dat geeft écht geen cadeau-gevoel.
Precies zo ervaar ik het ook
Ademes
28-08-2026 om 14:36
Ja, maar soms weet een jarige gewoon even niet wat ie wil. Ik heb het ook hoor. Kort voor mijn verjaardag geen flauw idee als ik een vraag krijg voor een cadeau. En dan later iets tegenkomen... Nu zit ik in een positie dat ik zoiets dan wel zelf kan kopen, maar ik kan me voorstellen dat een kind dan heel blij is met een gevulde spaarpot.
Zeespiegel
28-08-2026 om 14:53
Auwereel schreef op 28-08-2026 om 07:55:
Ik lees dat niet iedereen is opgevoed met het bedankbriefje. Geld ontvangen? Dan later netjes een briefje schrijven met een bedankje en waar het aan gespendeerd is. Uit een tijd uiteraard toen postzegels nog betaalbaar waren.
Nee klopt, ben ik niet mee opgevoed. Wel met dankjewel zeggen, wanneer ik iets kreeg. Er speciaal een brief voor sturen lijkt me eerder iets voor bij serieus grote bedragen?
Ik heb wel mijn grootouders bedankt voor de (zeer flinke) bijdrage aan mijn rijbewijs, door regelmatig een stukje met ze te gaan rijden, toen oma's rijbewijs niet meer verlengd kon worden. Maar anders had ik dat waarschijnlijk ook wel voor ze gedaan.
Herfstappeltaart
28-08-2026 om 15:03
Marty1984 schreef op 28-08-2026 om 14:16:
[..]
Ik vind het ook gewoon leuk dat mijn kleinkinderen met het geld wat ze voor de zomervakantie hebben gekregen in Frankrijk iets leuks uitzoeken in een speelgoedwinkel. Dat hoef je toch niet allemaal van tevoren te plannen en te weten?
MMcGonagall
28-08-2026 om 19:47
Ben ik dan de enige bij wie verjaardagsgeld gewoon in de portemonnee gaat en vanzelf verdwijnt aan dingen die ik contant betaal? Wat dat betreft heb ik dus echt liever een bon. Die geef ik meestal wel echt uit aan iets leuks, tenzij het een Hemabon is (dan gaat hij naar onderbroeken of sokken). Gelukkig krijg ik alleen geld van mijn vader (sinds vorig jaar € 20 in plaats van € 15).
kenfan
28-08-2026 om 20:20
MMcGonagall schreef op 28-08-2026 om 19:47:
Ben ik dan de enige bij wie verjaardagsgeld gewoon in de portemonnee gaat en vanzelf verdwijnt aan dingen die ik contant betaal? Wat dat betreft heb ik dus echt liever een bon. Die geef ik meestal wel echt uit aan iets leuks, tenzij het een Hemabon is (dan gaat hij naar onderbroeken of sokken). Gelukkig krijg ik alleen geld van mijn vader (sinds vorig jaar € 20 in plaats van € 15).
Nee geen bon!Ik heb ooit een bon van 50 Douglas gekregen, die winkel loop ik met dichtgeknepen neus voorbij. Gisteren kwam ik er achter dat ik 30 euro van een Bijenkorfbon heb laten verlopen toen ik daar een slacentrifuge wilde aanschaffen.
Doe mij maar lekker geld. Dan trakteer ik mezelf zonder schuldgevoel op krankzinnig dure breinaaldpunten voor van chirurgisch staal, een handgemaakt leren etuitje op Etsy om ze in te stoppen en Wollabrollers bij Ulli in Ostfriesland
Marty1984
28-08-2026 om 20:26
Ik heb liever een bon.
Geld gaat ofwel in mijn portefeuille, ofwel op mijn bankrekening. Maar veel kans dat ik er na een tijd wel iets mee koop. Of een deel van mijn tijdschrift-abonnement dat ik elk jaar betaal dan als cadeau zie.
Het gebeurt ook dat het tussen een kaart steekt, de kaart god-mag-weten-waar-belandt in huis - ergens op een stapel of in een verloren hoek - en ik het geld na 2 jaar tijdens een opruim een keer terugvind
. In die zin is dus een opvallende bon toch echt beter.
Ik vind geld voor mijn verjaardag ook gewoon prut. Dat is toch echt de versie "ik heb echt 0 inspiratie of niet eens de moeite gedaan om iets te zoeken". Met een bon ben je nog minstens naar een website moeten surfen.
Groentetuin
28-08-2026 om 20:27
wij kwamen er pas ook achter dat er een bon van 100 euro verlopen was, zo jammer
Nick90
28-08-2026 om 20:29
Hier zelfde. En geen haan die er naar kraait. Vind dat hele bedankbriefjes/uitleg waar je het verjaardagscadeau aan hebt uitgegeven sowieso raar en onbeleefd. Mensen doen alsof ze 100den euro's aan iets bijleggen en eisen dan blijkbaar verantwoording ofxo, ik hoef ook geen foto hoe neefje/nichtje dankbaar met het cadeau wat ik gaf zit te spelen ofzo, kind was jarig, we kopen een cadeau van de online wishlist of geven geld, aan kinderen uit de klas of uit de buurt 10 euro en aan familie 20-50 euro. Vraag me serieus af waarom iemand een verklaring waar het geld aan wordt uitgegeven verwacht? Dat ze de credits krijgen voor een mooie bijdrage voor iets waar de jarige voor aan het sparen was en een bevestiging dat zij dat mede mogelijk gemaakt hebben?