Meesje
22-08-2026 om 11:54
Geld cadeau
Morgen ben ik uitgenodigd voor een feestje ter ere van de verjaardag van de 2 kinderen van een vriendin. Ze worden 10 en 13. Het feestje is incl pizza in de avond. Ik ga met mijn 2 kinderen van 5 en 1. De vriendin is een goede vriendin, maar wij zien elkaar de laatste jaren maar 1-2× per jaar. Haar kinderen zie ik dus ook niet zo vaak.
Ze vragen 'centjes voor de spaarpot'.
Wat is nu een redelijk bedrag om te geven? Bij eerdere feestjes kregen de kinderen van ander bezoek giga dozen lego enzo. Ik voelde me dan altijd wat bezwaard met mijn cadeau van 10 tot 15 euro. Ik dacht nu aan 20 euro per kind. En dat vind ik eigenlijk al heel netjes. Wat vinden jullie?
Fourtyfour
28-08-2026 om 20:56
MMcGonagall schreef op 28-08-2026 om 19:47:
Ben ik dan de enige bij wie verjaardagsgeld gewoon in de portemonnee gaat en vanzelf verdwijnt aan dingen die ik contant betaal? Wat dat betreft heb ik dus echt liever een bon. Die geef ik meestal wel echt uit aan iets leuks, tenzij het een Hemabon is (dan gaat hij naar onderbroeken of sokken). Gelukkig krijg ik alleen geld van mijn vader (sinds vorig jaar € 20 in plaats van € 15).
Bij een deel wel. Meestal stop ik het apart in mijn portemonnee, koop ik er veels te dure keuken of hobby spullen voor. En wat dan nog over is gaat bij boodschappen ofzo.
Gingergirl
28-08-2026 om 21:48
MMcGonagall schreef op 28-08-2026 om 19:47:
Ben ik dan de enige bij wie verjaardagsgeld gewoon in de portemonnee gaat en vanzelf verdwijnt aan dingen die ik contant betaal? Wat dat betreft heb ik dus echt liever een bon. Die geef ik meestal wel echt uit aan iets leuks, tenzij het een Hemabon is (dan gaat hij naar onderbroeken of sokken). Gelukkig krijg ik alleen geld van mijn vader (sinds vorig jaar € 20 in plaats van € 15).
Nou of je de enige bent weet ik niet, maar als ik geld krijg hou ik dat ook echt apart ja en koop er dan ook echt iets voor mezelf voor. Vaak in combi met bv een giftcard die ik gekregen heb.
Ik begrijp ook nooit dat bij mensen giftcards verlopen; ik geef het meestal binnen een week of 2 uit.
Gingergirl
28-08-2026 om 21:56
Marty1984 schreef op 28-08-2026 om 14:16:
[..]
Het is één zaak dat je mij vertelt dat kind aan het sparen is voor een X-box. En dat het nog een hele tijd sparen is.
Het is een andere zaak dat ie geen flauw idee heeft wat ie ooit gaat doen met het geld. En dat ik het gewoon maar bij op de hoop gooi. Dat geeft écht geen cadeau-gevoel.
Ik begrijp hier oprecht niets van. Maar goed, zoals je zelf al schrijft; het is een gevoel en dat verschilt per persoon.
Een van mijn kinderen heeft ook nooit een specifiek spaardoel maar is dolblij met geld of een giftcard. Juist zodat hij er - als hij iets tegenkomt wat hij heel leuk vindt - het kan kopen. Hij heeft ook zakgeld wat hij goed spaart maar iets extra's is dan altijd leuk. De vrijheid wat extra's te besreden te hebben is ook een mooi cadeau voor velen.
MMcGonagall
28-08-2026 om 22:26
Gingergirl schreef op 28-08-2026 om 21:48:
[..]
Nou of je de enige bent weet ik niet, maar als ik geld krijg hou ik dat ook echt apart ja en koop er dan ook echt iets voor mezelf voor. Vaak in combi met bv een giftcard die ik gekregen heb.
Ik begrijp ook nooit dat bij mensen giftcards verlopen; ik geef het meestal binnen een week of 2 uit.
![]()
Het zijn ook meestal bedragen waar ik niet zoveel mee kan. Als iedereen me geld zou geven voor mijn verjaardag heb ik waarschijnlijk 100 euro. Daar zou ik dan parfum voor kunnen kopen of zo. Meestal krijg ik niet meer dan die € 20 van mijn vader. Kan ik een mascara kopen, maar ja die koop ik ook als ik niet toevallig jarig ben geweest
Juist voor kinderen snap ik dat het verschil maakt, ook een tientje of twintig euro.
MamaE
28-08-2026 om 22:37
Ik heb leg cadeaubonnen altijd bij elkaar in een la. Eens in de zoveel tijd als ik iets online bestel bedenk ik dat een bon dan wel handig kan zijn om dat (deels) te betalen.
Soms heb je wel dat je niet van elke winkel kan inwisselen. Maar er is altijd wel iets leuks of nuttigs bij.
Ik kom er meestal nog net op tijd achter dat bonnen bijna verlopen. Bijvoorbeeld van mijn kerstpakket, dat komt altijd in december dus verloopt ook dan. Enige wat ik ooit bewust heb laten verlopen was een bon van 10 euro van een online bloemenwinkel waar het goedkoopste boeket al 20 euro exclusief verzendkosten was. Ik geef weinig om bloemen, dus had geen zin om te moeten betalen voor mijn eigen cadeau.
Terwijl als ik iets koop wat duurder is dan de bon het niet erg vind om bij te betalen als ik dat nodig heb of graag wil hebben. Ergens vind ik het ook wel leuk om soms iets te kopen wat ik niet per se nodig heb, iets van een ketting of een ring of zo. Nadeel is alleen dat ik dan op zo'n site meerdere mooie items zie en nog minstens het bedrag van de bon moet bijbetalen.
Bonnen van één specifieke winkel vind ik wel een risico. Zeker als je daar nooit wat koopt. Wat ik wel vaker doe is een bon van een ijssalon met meerdere vestigingen hier in de regio of een lokale horecatent. Wel alleen bij mensen die in de buurt wonen.
Ga niet mijn zus 100 km laten rijden om een ijsje te gaan eten met haar gezin of zo.
Zeespiegel
29-08-2026 om 07:15
Groentetuin schreef op 28-08-2026 om 20:27:
wij kwamen er pas ook achter dat er een bon van 100 euro verlopen was, zo jammer
Ja dat. Dat geld is dan gewoon weg.
Wij hebben voor onze trouwdag een keer zo'n kaartje gehad waarmee je uitjes kan boeken. Het idee was leuk, maar wat een nachtmerrie was de website waarlangs het geboekt moest worden. Vervolgens is die website ook nog gehackt, dus kregen we ook phishing over onze boeking, met boekingsnummer en alles.
Dan toch liever gewoon geld. Of een degelijke cadeau kaart, van een winkel of webshop die de ontvanger regelmatig bezoekt. Bij cadeau kaarten graag wat vooronderzoek.
Kampeerder
29-08-2026 om 07:39
Zeespiegel schreef op 29-08-2026 om 07:15:
[..]
Ja dat. Dat geld is dan gewoon weg.
Wij hebben voor onze trouwdag een keer zo'n kaartje gehad waarmee je uitjes kan boeken. Het idee was leuk, maar wat een nachtmerrie was de website waarlangs het geboekt moest worden. Vervolgens is die website ook nog gehackt, dus kregen we ook phishing over onze boeking, met boekingsnummer en alles.
Dan toch liever gewoon geld. Of een degelijke cadeau kaart, van een winkel of webshop die de ontvanger regelmatig bezoekt. Bij cadeau kaarten graag wat vooronderzoek.
Oh, dit hadden wij ook bij Wonderbox. Beperkt aantal restaurants. Bon van 75 euro, alle arrangementen die je kunt kiezen zijn nipt duurder. Dus zeg 80 euro. Moet je eerst 5 euro aan Wonderbox betalen. Vervolgens in het restaurant is een drie-gangenmenu 29,50, en een viergangenmenu 35,00 Drankjes en koffie zitten niet in de bon en moet je ter plekje nog betalen. Het geld dat overblijft op de bon krijg je niet terug naar blijft staan. Dus om de laatste 10 euro op te kunnen maken moet je er nog een keer gaan eten.
ADVIES: GEEF NOOIT EEN WONDERBOX CADEAU!
MamaE
29-08-2026 om 08:10
Mijn moeder had van haar werk vaker een bon waarmee je in onze regio maar naar één of twee restaurants kon. En dan was er beperkt plek voor mensen die met zo'n bon kwamen. Moest je bij verzilveren al plannen wanneer je wilde gaan. Ingewikkelde site, veel gedoe. Bedrijf ging failliet, dus laatste bon is verloren gegaan.
Bij een keuzecadeaukaart heb je veel keuze in winkels en hoef je de bon ook niet in één keer op te maken. Doe liever zoiets.
watertoren
29-08-2026 om 08:31
Ik heb er geen moeite mee om een kind geld te geven. Ik vind het wel makkelijk. Mijn zoon vroeg vroeger ook vaak geld omdat hij dan voor iets spaarde.
Met bonnen ben ik voorzichtig geworden. Wij hebben ooit met de vriendengroep een vriend een bon gegeven van zijn favoriete restaurant. Niet lang daarna zijn ze failliet gegaan.
Poezekat
29-08-2026 om 11:52
Ademes schreef op 28-08-2026 om 14:36:
Ja, maar soms weet een jarige gewoon even niet wat ie wil. Ik heb het ook hoor. Kort voor mijn verjaardag geen flauw idee als ik een vraag krijg voor een cadeau. En dan later iets tegenkomen... Nu zit ik in een positie dat ik zoiets dan wel zelf kan kopen, maar ik kan me voorstellen dat een kind dan heel blij is met een gevulde spaarpot.
Zo denk ik er ook over. Misschien komt het kind 2 maanden na zijn of haar verjaardag tot de conclusie dat een step wel een erg fijne aanvulling zou zijn. Dan is het toch fijn als er al wat in het spaarvarken zit.
Mischa83
29-08-2026 om 12:28
Kampeerder schreef op 29-08-2026 om 07:39:
[..]
Oh, dit hadden wij ook bij Wonderbox. Beperkt aantal restaurants. Bon van 75 euro, alle arrangementen die je kunt kiezen zijn nipt duurder. Dus zeg 80 euro. Moet je eerst 5 euro aan Wonderbox betalen. Vervolgens in het restaurant is een drie-gangenmenu 29,50, en een viergangenmenu 35,00 Drankjes en koffie zitten niet in de bon en moet je ter plekje nog betalen. Het geld dat overblijft op de bon krijg je niet terug naar blijft staan. Dus om de laatste 10 euro op te kunnen maken moet je er nog een keer gaan eten.
ADVIES: GEEF NOOIT EEN WONDERBOX CADEAU!
Ook zo'n gehannes gehad met Bongo bon. Eerst een account aanmaken. Dan je gekregen bon daarop laden. Dan in je account met de bongo bon een sauna bon kopen. Dan met de sauna bon een reservering doen. Mag dan alleen voor de entree en niet voor wat je daar eet en drinkt. Dus zelf bijbetalen. Het bedrag wat overblijft van de bongo bon mag je nog een keer op dezelfde manier besteden.
Gewoon geld was zoveel makkelijker geweest!
MMcGonagall
29-08-2026 om 12:38
Wij krijgen regelmatig een Wonderbox voor het oppassen maar ik vind ze best leuk. Er zijn niet zoveel restaurants die eraan mee doen dus we moeten er wel steeds een eindje voor rijden, maar dan kom je nog eens ergens anders. Er moet dus meestal wel geld bij, maar dan heb je toch een leuk uitje voor weinig.
Frisdrank1972
30-08-2026 om 17:22
Ik voel mijzelf nooit gewaardeerd als ik geld moet geven. Het is zo onpersoonlijk en een volwassenen onthoudt al nauwelijks wat jij hem hebt gegeven, laat staan een kind. Heb wel eens meegemaakt bij mijn neefje van 12 die een kaart kreeg met geld erin, dat hij het geld er uithaalde en de kaart weggooide. Dan zou ik toch liever een cadeautje geven.
MamaE
30-08-2026 om 17:27
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 17:22:
Ik voel mijzelf nooit gewaardeerd als ik geld moet geven. Het is zo onpersoonlijk en een volwassenen onthoudt al nauwelijks wat jij hem hebt gegeven, laat staan een kind. Heb wel eens meegemaakt bij mijn neefje van 12 die een kaart kreeg met geld erin, dat hij het geld er uithaalde en de kaart weggooide. Dan zou ik toch liever een cadeautje geven.
Mijn ouders hielden dat altijd bij op lijstjes wat/hoe veel we van wie precies hadden gekregen. Ook als ze zelf een keer een feestje hadden voor hun zilveren bruiloft en zo.
Zo konden ze terugkijken wat we 'teruggaven' als die ander dan een keer een feestje gaven. Ik vind dat vooral beklemmend om dat allemaal op de cent bij te houden.
Frisdrank1972
30-08-2026 om 17:32
MamaE schreef op 30-08-2026 om 17:27:
[..]
Mijn ouders hielden dat altijd bij op lijstjes wat/hoe veel we van wie precies hadden gekregen. Ook als ze zelf een keer een feestje hadden voor hun zilveren bruiloft en zo.
Zo konden ze terugkijken wat we 'teruggaven' als die ander dan een keer een feestje gaven. Ik vind dat vooral beklemmend om dat allemaal op de cent bij te houden.
Dat deed mijn moeder ook met kerstkaarten. Was een hele administratie. Een keer moest ze nog in de stromende regen naar het postkantoor omdat de buren van 3 huizen verder ons toch nog een kaart hadden gestuurd.
Maar ik zou liever willen dat mensen onthielden dat Frisdrank een mooie vaas had gegeven in plaats van een geldbedrag zoals alle anderen.