Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gepest door vriendin van zoon

Beste allemaal,

Mijn zoon is 17 en heeft sinds een half jaar zijn eerste verkering. Harstikke leuk natuurlijk, alleen lijkt zij er een hobby ervan te hebben gemaakt om mij te pesten. Ik weet dat ik heel paranoïde en dramatisch klink, maar ze heeft al meerdere keren mijn zoon tegen mij opgezet. - Bijvoorbeeld toen wij haar voor het eerst zouden ontmoeten hadden wij haar uitgenodigd om bij ons avond te eten. Toen had ze zelf een Tupperware bakje met eten bij zich want ze wist niet of ik wel goed kon koken. Toen heeft ze het opgewarmd in de magnetron en is ze dat gaan eten terwijl de rest van mijn gezin waaronder zoon gewoon met de pot meeaten. Het toetje was zo'n Mona toetje van de maand en dat at ze wel op. Ze zei omdat ik het niet had gemaakt en daarom wist ze zeker dat het lekker was. Mijn zoon en man zeiden beide toen ze weg was dat ze waarschijnlijk een moeilijke eter was en dat ze daarom zo deed. Ik heb mij er toen maar bij neergelegd. 
- Het tweede voorbeeld was dat wij voor de verjaardag van zoon een Lego set wilde geven. Ik heb haar toen een appje gestuurd welke wij wilde geven en of ze mee wilde doen. Dat wilde ze niet want ze had zelf al een cadeautje voor hem. Helemaal goed natuurlijk. Toen heeft ze een dag voor zijn verjaardag precies dezelfde Legoset gegeven aan zoon. Zoon helemaal blij, maar zij wist wat wij hem gaven, want ik had in de app de link gestuurd naar wat wij hem zouden geven. Toen moest ik nog halsoverkop naar de winkel om iets anders te halen. 
- En het ergste was dat wij als een gezin een weekendje in de kerstvakantie weggingen naar een huisje. Dit doen wij elk jaar en dit zou waarschijnlijk het laatste jaar zijn omdat zoon bijna volwassen is. Toen had zij tegen zoon verteld dat als verrassing wij haar hadden uitgenodigd. Dit hadden wij niet gedaan, maar zoon was zo blij dat wij maar toestemde. Toen een dag voordat wij vertrokken had zij tegen zoon gezegd dat ik had gezegd dat ik haar niet mee wilde hebben en omdat ze geen ruzie wilde maken met mij bleef ze maar thuis. Zoon is heel erg boos geworden op mij. Terwijl ik dat helemaal niet heb gezegd. Uiteindelijk is zoon niet meegegaan en is ons laatste kerstvakantieweekend met het gezin helemaal verpest. 

Hoe moet ik hiermee omgaan? Het voelt echt of zij als hobby heeft om mijn zoon tegen mij op te zetten. Ik heb er zelfs nachtmerries van. En ik durf haar er niet op aan te spreken omdat ik bang ben dat ze alles verdraait en ze zoon zo nog meer om haar vinger bindt. 

Complimentjes over haar tegen je zoon zeggen en hiermee net zo lang doorgaan tot HIJ er flauw van is. "Ze kan zóóó mooi de aardappels / couscous / sperziebonen aangeven".

Vanaf 3:00 minuten, maar het eerste stuk is ook leuk.

"Wim Sonneveld - En allemaal meeëten"

https://youtu.be/SEyMjJBcDKk?si=uv-Xxbf07mrzXbLj

SibellaxMonty

SibellaxMonty

10-01-2026 om 13:11 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 10-01-2026 om 12:56:

Complimentjes over haar tegen je zoon zeggen en hiermee net zo lang doorgaan tot HIJ er flauw van is. "Ze kan zóóó mooi de aardappels / couscous / sperziebonen aangeven".

Vanaf 3:00 minuten, maar het eerste stuk is ook leuk.

Dat eten kon mij nog het minst schelen. Ook al vond ik het zelf hondsbrutaal. Waar ik het meest meezit is dat ze glashard aan het liegen en manipuleren is. En dat ik haar doelwit ben geworden. Ik ben zo bang dat ze de band die ik heb met mijn zoon helemaal kapot maakt. Maar goed misschien is haar complimentjes geven wel de enige remedie. Of hopen dat ze dit gedrag afleert. 

vooral doodknuffelen.. zoals poezenmeisje ook zegt. Alles wat ze doet is leuk, lief, lekker etc. Zorg dat je haar vooral geen munitie geeft en inschiet blijkt het dan zelfs ook wel mee te vallen en is ze leuker als je nu denkt. 

Ps heb je een pest verleden? Dat er mogelijk iets getriggerd wordt door het gedrag van de vriendin van je zoon? 

De kans is niet zo groot dat de eerste ook de beste is . 
lach en zwijg 

Roos57 schreef op 10-01-2026 om 14:12:

De kans is niet zo groot dat de eerste ook de beste is .
lach en zwijg

Precies. 

Ik zou in alles uitgaan van haar goede intenties en dat uitdragen naar zoon.

-Tuurlijk, neem lekker je eigen eten mee als jij het lastig vindt om iets van mij te eten!

-ah had je niet begrepen dat wij die lego set zouden kopen? Geeft niet hoor, misverstand. Maar leuk dat je iets moois hebt gekocht voor zoon. Ik zal iets anders voor hem halen. 

-had ze begrepen dat ik haar had uitgenodigd op het weekend? Had ik nog niet over nagedacht, maar gezellig, ze is welkom! Oh had ze nu begrepen dat ik haar er niet bij wil hebben? Ach, wat jammer, dat klopt niet hoor!

Kill them with kindness

Wat een rare acties. 

Het lijkt erop dat ze bang is dat je zoon haar minder leuk vindt als hij jouw eten/cadeautje/vakantie waardeert. Alsof dat niet naast elkaar kan bestaan. Ik vind dat het aan jouw zoon is om uit te leggen dat zijn gevoelens voor haar gebaseerd zijn op wie zij is en dat dat niks te maken heeft met hoeveel hij om zijn vrienden en familie geeft. 

Kan prima naast elkaar bestaan. Je gaat ook niet minder van muziek houden als je dol bent op lasagne, toch? 

Ach jee, wat een raar meisje heeft jouw zoon aan de haak geslagen. Goede nieuws is, dat hij daar vast zelf achter gaat komen. Wel vervelend dat ze tot dan toe de sfeer verpest tussen jou en je zoon.st
Maar je moet er wel een beetje meer boven gaan staan. Maak haar minder belangrijk voor jezelf. Zoals Micha beschrijft. Niet gemakkelijk maar nu je weet wat voor vlees je in de kuip hebt, wel beter te doen. Vergeet niet dat deze rare gedragingen voortkomen uit allerlei onzekerheden en kronkels in haar hoofd. Niet in de jouwe. En vergeet niet dat je zoon gek op haar is en er zelf achter moet komen. Probeer hem niet over te halen. Zeg hem desgevraagd hoe het gegaan is, maar laat het verder als hij haar gelooft. Ze is aan het manipuleren/gashlighten.
sterkte met het krengetje!

Mischa83 schreef op 10-01-2026 om 14:23:

[..]

Precies.

-Tuurlijk, neem lekker je eigen eten mee als jij het lastig vindt om iets van mij te eten!

-ah had je niet begrepen dat wij die lego set zouden kopen? Geeft niet hoor, misverstand. Maar leuk dat je iets moois hebt gekocht voor zoon. Ik zal iets anders voor hem halen.

-had ze begrepen dat ik haar had uitgenodigd op het weekend? Had ik nog niet over nagedacht, maar gezellig, ze is welkom! Oh had ze nu begrepen dat ik haar er niet bij wil hebben? Ach, wat jammer, dat klopt niet hoor!

Kill them with kindness

Hier sluit ik me volledig bij aan. 
Ze zijn nog vrij jong, de kans dat hij ooit met haar gaat samenwonen is niet heel groot. Maar ik kan me goed voorstellen dat je ervan baalt hoor.

Voorzie haar niet van informatie die ze tegen je kan gebruiken. Vraag niet of ze meedoet met een cadeautje. Laat haar haar eigen cadeautjes kopen. 

Sowieso begrijp ik die actie van jou niet. Als geliefde heb ik nog nooit samen met de ouders van mijn verkering en cadeautje voor mijn verkering geregeld. 

Verder met vakanties of uitjes die wij betalen waren wij direct altijd heel duidelijk. Als het een vakantie voor ons met de kinderen was, dan zei ik er tegen de kinderen meteen bij dat het niet voor de vriendjes of vriendinnetjes was. Op die leeftijd vond ik dat nog niet nodig om ze hun liefjes (die wij nog niet goed kenden) mee te laten nemen. 

Vriendje dat op zijn zeventiende al twee jaar bij ons over de vloer kwam mocht ooit wel mee, terwijl op dat zelfde moment vriendinnetje sinds vier maanden niet meer mocht. Helemaal prima. 

Ik zou dit niet zien als pesten, daar heeft het echt niks mee te maken. Er is gewoon serieus iets niet helemaal in orde met dit meisje. Wat vindt jou zoon hiervan? Heb je bovenstaande situaties uitgelegd aan zoon? En jouw zorgen uitgesproken over haar gedrag? Mijn kinderen zouden het echt niet leuk vinden als hun vriendje/vriendinnetje zo zou doen. Dat eten is het minst raar maar zelfs dat slaat al nergens op, die uitspraken van dat kind. Met zo iemand wil je toch geen verkering. Ik neem echt aan dat zoon hier toch binnenkort wel op afgeknapt zal zijn. Als dat niet zo is dan zou ik me zorgen maken over zijn beoordelingsvermogen. Verder dan inderdaad maar vooral negeren. En laat je stemming er niet door verpesten. Het is sneu voor zoon als hij door haar 2 dezelfde cadeaus krijgt of een weekendje weg mist. Als hij dat niet inziet is dat zijn eigen keus, daar moet jij je leven niet door laten verpesten. En neem het niet persoonlijk! Dit heeft niks met jou te maken. 

Mischa83 schreef op 10-01-2026 om 14:23:

[..]

Precies.

Kill them with kindness

Hahaha, dit is ook wel een goede manier denk ik.

Ik denk dat ze hem van jullie probeert los te weken zodat ze hem helemaal voor zichzelf heeft. Haalt ze zulke streken ook uit richting zijn vrienden?

Dat vroeg ik mij ook af, of ze zo ook naar vrienden doet.
Ik zou zoon niet vertellen hoe e.e.a. is gegaan, kans is groot dat hij het niet wil geloven en krijgt zij een nog grotere grip op hem, want “zijn moeder zegt hele gemene dingen”.
Mischa83 laat zien hoe je ermee om kan gaan en daarmee pak je de controle terug. Geef haar geen munitie om je te kwetsen. Als ze door heeft, dat dit niet gaat lukken, gaat de lol er af. Sterkte, want leuk is dit niet.

Kampeerder schreef op 10-01-2026 om 15:58:

Voorzie haar niet van informatie die ze tegen je kan gebruiken. Vraag niet of ze meedoet met een cadeautje. Laat haar haar eigen cadeautjes kopen.

Sowieso begrijp ik die actie van jou niet. Als geliefde heb ik nog nooit samen met de ouders van mijn verkering en cadeautje voor mijn verkering geregeld.

Maar achter de rug dan hetzelfde cadeau kopen is gewoon een naaistreek.

Ik vind het persoonlijk een nogal raar verhaal. Ik bedoel, het is toch duidelijk aan zoon te ‘bewijzen’ mbt het Lego-cadeau, want je hebt het op Whatsapp. Een jongen van 17 is toch ook niet achterlijk dat als hij een zelfde cadeau krijgt als eerder gecommuniceerd via Whatsapp en daarnaast ook nog eens een dag vóór zijn verjaardag…….

En het dan, als volwassene, ook nog als “gepest worden” door een puber beschrijven? Ik neem dit verhaal duidelijk met een korreltje zout…

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.