SibellaxMonty
10-01-2026 om 12:44
Gepest door vriendin van zoon
Beste allemaal,
Mijn zoon is 17 en heeft sinds een half jaar zijn eerste verkering. Harstikke leuk natuurlijk, alleen lijkt zij er een hobby ervan te hebben gemaakt om mij te pesten. Ik weet dat ik heel paranoïde en dramatisch klink, maar ze heeft al meerdere keren mijn zoon tegen mij opgezet. - Bijvoorbeeld toen wij haar voor het eerst zouden ontmoeten hadden wij haar uitgenodigd om bij ons avond te eten. Toen had ze zelf een Tupperware bakje met eten bij zich want ze wist niet of ik wel goed kon koken. Toen heeft ze het opgewarmd in de magnetron en is ze dat gaan eten terwijl de rest van mijn gezin waaronder zoon gewoon met de pot meeaten. Het toetje was zo'n Mona toetje van de maand en dat at ze wel op. Ze zei omdat ik het niet had gemaakt en daarom wist ze zeker dat het lekker was. Mijn zoon en man zeiden beide toen ze weg was dat ze waarschijnlijk een moeilijke eter was en dat ze daarom zo deed. Ik heb mij er toen maar bij neergelegd.
- Het tweede voorbeeld was dat wij voor de verjaardag van zoon een Lego set wilde geven. Ik heb haar toen een appje gestuurd welke wij wilde geven en of ze mee wilde doen. Dat wilde ze niet want ze had zelf al een cadeautje voor hem. Helemaal goed natuurlijk. Toen heeft ze een dag voor zijn verjaardag precies dezelfde Legoset gegeven aan zoon. Zoon helemaal blij, maar zij wist wat wij hem gaven, want ik had in de app de link gestuurd naar wat wij hem zouden geven. Toen moest ik nog halsoverkop naar de winkel om iets anders te halen.
- En het ergste was dat wij als een gezin een weekendje in de kerstvakantie weggingen naar een huisje. Dit doen wij elk jaar en dit zou waarschijnlijk het laatste jaar zijn omdat zoon bijna volwassen is. Toen had zij tegen zoon verteld dat als verrassing wij haar hadden uitgenodigd. Dit hadden wij niet gedaan, maar zoon was zo blij dat wij maar toestemde. Toen een dag voordat wij vertrokken had zij tegen zoon gezegd dat ik had gezegd dat ik haar niet mee wilde hebben en omdat ze geen ruzie wilde maken met mij bleef ze maar thuis. Zoon is heel erg boos geworden op mij. Terwijl ik dat helemaal niet heb gezegd. Uiteindelijk is zoon niet meegegaan en is ons laatste kerstvakantieweekend met het gezin helemaal verpest.
Hoe moet ik hiermee omgaan? Het voelt echt of zij als hobby heeft om mijn zoon tegen mij op te zetten. Ik heb er zelfs nachtmerries van. En ik durf haar er niet op aan te spreken omdat ik bang ben dat ze alles verdraait en ze zoon zo nog meer om haar vinger bindt.
Muurbloem1985
10-01-2026 om 17:01
Kersje schreef op 10-01-2026 om 17:00:
En het dan, als volwassene, ook nog als “gepest worden” door een puber beschrijven? Ik neem dit verhaal duidelijk met een korreltje zout…
Hoe moet ze het dan beschrijven?
Kersje
10-01-2026 om 17:08
Muurbloem1985 schreef op 10-01-2026 om 17:01:
[..]
Hoe moet ze het dan beschrijven?
Serieuze vraag? Als je, als volwassen vrouw/ouder, deze voorbeelden overkomen, dan heb je dit toch al ter sprake gebracht met je kind, althans, ik wel iig. Ik zou het sowieso niet als pesten hebben bestempeld of ervaren. Maar goed, kan ook heel persoonlijk zijn uiteraard.
Kampeerder
10-01-2026 om 17:10
Muurbloem1985 schreef op 10-01-2026 om 16:53:
[..]
Maar achter de rug dan hetzelfde cadeau kopen is gewoon een naaistreek.
Dat is het ook, maar het vragen mee te doen vind ik ook gek.
En om jezelf geen tweede keer te laten naaien, zou ik dingen voor mezelf gaan houden.
Muurbloem1985
10-01-2026 om 17:17
Kersje schreef op 10-01-2026 om 17:08:
[..]
Serieuze vraag? Als je, als volwassen vrouw/ouder, deze voorbeelden overkomen, dan heb je dit toch al ter sprake gebracht met je kind, althans, ik wel iig. Ik zou het sowieso niet als pesten hebben bestempeld of ervaren. Maar goed, kan ook heel persoonlijk zijn uiteraard.
Ja dat was een serieuze vraag, al die dingen die ze noemt is gewoon pesten, ik denk dat die vriendin gewoon een heks is en die zoon erin trapt, die zoon is 17 dus die zal er zelf achter moeten komen hoe die vriendin is, oprecht lastig voor TO'er lijkt mij.
rionyriony
10-01-2026 om 17:30
Een kind, onverwant en van 17 jaar oud, kan jou, een volwassene, niet pesten. Dat komt omdat zij geen macht heeft en jij alle macht hebt.
Dat ze misschien macht voelt, dat komt omdat jij die geeft en angst uitstraalt. Je bent bang niet aardig gevonden gevonden door haar, en via haar, door je zoon.
Probleem 1: dat spaart jou weer een lekkere portie eten uit die je zelf op kan eten. Wat ze wel of niet vindt van jouw eigenschappen, is volkomen irrelevant want wie is zij eigenlijk van jou? Niets. De scharrel van je kind dat nog geen onderscheid kan maken. Zijn eerste probeersel op liefdesterrein.
Probleem 2: of ze nou zo stom was om een cadeau te geven wat jij net had gekocht of heel erg achteloos, of dat ze niet kon lezen, maakt niets uit. Jij op zijn verjaardag: "hier is je cadeau". Zoon: "wat jammer, die had ik al". En jij: "wat slordig nou van je meisje dat ze je een dubbel cadeau geeft. Had ze kunnen voorkomen door goed op te letten".
Probleem 3: "Ik had Ida niet uitgenodigd, maar als zij het me vraagt en ons heel lief aankijkt, dan wil ik het overwegen."
tsjor
10-01-2026 om 17:32
Ik zou het voor mezelf ergens in een boekje noteren. Dan ben je het zelf kwijt, kun je zelf op een gegeven moment een patroon zien en kun je dat patroon eventueel, als het nodig is, ook aan je zoon meegeven, op basis van wat jij gezien hebt. Er bestaat een kans dat je zoon in dolle verliefdheid mee gaat in haar draaiende verhalen en dan kun je het contact met hem verliezen.
Hoe ver dat kan gaan zie je als je ooit iets gehoord hebt het verhaal van Gerard Sanderink en Rian van Rijbroek.
Zoals je het nu vertelt lijkt het meisje het nogal simpel en opvallend te doen, dat is wat gemakkelijker om ermee om te gaan.
SibellaxMonty
10-01-2026 om 17:34
Mischa83 schreef op 10-01-2026 om 14:23:
[..]
Precies.
Ik zou in alles uitgaan van haar goede intenties en dat uitdragen naar zoon.
-Tuurlijk, neem lekker je eigen eten mee als jij het lastig vindt om iets van mij te eten!
-ah had je niet begrepen dat wij die lego set zouden kopen? Geeft niet hoor, misverstand. Maar leuk dat je iets moois hebt gekocht voor zoon. Ik zal iets anders voor hem halen.
-had ze begrepen dat ik haar had uitgenodigd op het weekend? Had ik nog niet over nagedacht, maar gezellig, ze is welkom! Oh had ze nu begrepen dat ik haar er niet bij wil hebben? Ach, wat jammer, dat klopt niet hoor!
Kill them with kindness
Dat is wel goed advies maar ik vind het erg moeilijk om op het moment zelf zo´n instelling te hebben. Het engste vind ik dat zijn vriendin er zo ver in gaat. Die lego set was 150 euro en dat heeft ze zelf betaald. Daar schrok ik erg van. Daarom voelde het ook als een aanval. En die uitnodiging was helemaal raar. Gaat ze eerst tegen zoon zeggen dat ze het met mijn man en mij in het geheim heeft besproken (iets wat nooit gebeurd is) om hem te verrassen dat ze mee ging. Zoon is helemaal blij dus ik kan het dan onmogelijk verbieden. En daarna gaat ze uit het niets zeggen dat ik zei dat ze niet mee mocht. Ik vond het zulk raar gedrag. En zoon slikt het maar als zoete koek. Hij wordt helaas alleen maar boos als ik probeer te zeggen dat wat ze zegt niet waar is. Hij is echt nog in zijn verliefde fase.
SibellaxMonty
10-01-2026 om 17:39
Misschien is pesten ook niet het goede woord maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. Ik geloof gewoon niet dat ze deze dingen uit goede bedoelingen doet. Vooral dat glashard liegen.
SibellaxMonty
10-01-2026 om 17:42
Picunia schreef op 10-01-2026 om 16:49:
Dat vroeg ik mij ook af, of ze zo ook naar vrienden doet.
Zoon gaat nog steeds met zijn vrienden om. Minder dan voorheen omdat hij haar heeft. Ik heb mijn zoon er ook niet over gehoord dat zij daar ook zulke streken uithaalt.
SibellaxMonty
10-01-2026 om 17:55
Kampeerder schreef op 10-01-2026 om 15:58:
Voorzie haar niet van informatie die ze tegen je kan gebruiken. Vraag niet of ze meedoet met een cadeautje. Laat haar haar eigen cadeautjes kopen.
Sowieso begrijp ik die actie van jou niet. Als geliefde heb ik nog nooit samen met de ouders van mijn verkering en cadeautje voor mijn verkering geregeld.
Verder met vakanties of uitjes die wij betalen waren wij direct altijd heel duidelijk. Als het een vakantie voor ons met de kinderen was, dan zei ik er tegen de kinderen meteen bij dat het niet voor de vriendjes of vriendinnetjes was. Op die leeftijd vond ik dat nog niet nodig om ze hun liefjes (die wij nog niet goed kenden) mee te laten nemen.
Vriendje dat op zijn zeventiende al twee jaar bij ons over de vloer kwam mocht ooit wel mee, terwijl op dat zelfde moment vriendinnetje sinds vier maanden niet meer mocht. Helemaal prima.
Wij als gezin wilde een cadeau voor zoon kopen dus ik dacht dat ik haar er ook bij zou betrekken. Zo kan zoon zien dat wij zijn verkering serieus nemen, maar dat is helemaal fout uitgepakt helaas. En die regel over het weekendje weg hebben wij ook dat het alleen ons gezin is, maar zoon was zo blij verrast dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om te zeggen dat wij haar niet hadden uitgenodigd. Blijkbaar had ik dat wel moeten doen want zij verzon een heel verhaal dat ik had gezegd dat ik haar er niet bij wilde. Zucht...
Poezekat
10-01-2026 om 18:01
SibellaxMonty schreef op 10-01-2026 om 17:55:
[..]
Wij als gezin wilde een cadeau voor zoon kopen dus ik dacht dat ik haar er ook bij zou betrekken. Zo kan zoon zien dat wij zijn verkering serieus nemen, maar dat is helemaal fout uitgepakt helaas. En die regel over het weekendje weg hebben wij ook dat het alleen ons gezin is, maar zoon was zo blij verrast dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om te zeggen dat wij haar niet hadden uitgenodigd. Blijkbaar had ik dat wel moeten doen want zij verzon een heel verhaal dat ik had gezegd dat ik haar er niet bij wilde. Zucht...
Waarschijnlijk zullen vroeg of laat zijn ogen wel open gaan. Want het is toch volstrekt onlogisch dat ze eerst tegen hem zegt dat jullie haar uitgenodigd hebben en later dan weer dat jij haar er niet bij wilde hebben. Als er vaker van dit soort dingen voorvallen, gaat hij het misschien door krijgen.
SibellaxMonty
10-01-2026 om 18:09
Poezekat schreef op 10-01-2026 om 18:01:
[..]
Waarschijnlijk zullen vroeg of laat zijn ogen wel open gaan. Want het is toch volstrekt onlogisch dat ze eerst tegen hem zegt dat jullie haar uitgenodigd hebben en later dan weer dat jij haar er niet bij wilde hebben. Als er vaker van dit soort dingen voorvallen, gaat hij het misschien door krijgen.
Daarom voelt het ook als pesten. Als of ze dit expres doet om ons weekendje te verpesten.
Weronika
10-01-2026 om 18:18
Wat een naar door de wol geverfd kind. Hoe komt iemand zo geslepen op zo'n jonge leeftijd?
Als ik jou was zou ik juist niet super aardig meer tegen d'r doen maar meer bekoeld. Je hoeft er verder geen uitleg aan te geven. Hopelijk voor jou is deze relatie snel voorbij want dit voorspelt niet veel goeds in de toekomst voor je zoon. Ze probeert al een wig tussen jouw zoon en jullie te leggen en die nachtmerries van je kan ik me heel goed voorstellen. Het is geen pesten maar stoken, houdt het in de gaten!
Joszy
10-01-2026 om 18:30
Zou ze niet gewoon super onzeker zijn? Kreeg ze koudwatervrees toen het weekendje weg dichterbij kwam, had ze geen idee wat te kopen voor de verjaardag van haar vriend maar wilde ze het wel heel goed doen etc?
SibellaxMonty
10-01-2026 om 18:31
Weronika schreef op 10-01-2026 om 18:18:
Wat een naar door de wol geverfd kind. Hoe komt iemand zo geslepen op zo'n jonge leeftijd?
Als ik jou was zou ik juist niet super aardig meer tegen d'r doen maar meer bekoeld. Je hoeft er verder geen uitleg aan te geven. Hopelijk voor jou is deze relatie snel voorbij want dit voorspelt niet veel goeds in de toekomst voor je zoon. Ze probeert al een wig tussen jouw zoon en jullie te leggen en die nachtmerries van je kan ik me heel goed voorstellen. Het is geen pesten maar stoken, houdt het in de gaten!
Stoken is misschien een beter woord ervoor. Mijn ergste nachtmerrie is dat als ze seks hebben ze liegt over dat ze de pil neemt en zoon overtuigd dat hij geen condoom hoeft te gebruiken. En dan zwanger raakt. Gelukkig hebben zowel man als ik onze zoon goed voorgelicht dat hij altijd een condoom moet gebruiken, ook al zegt zij van niet. En hebben wij ook condooms in huis. Zoon is op zich erg verstandig daarin en zo ver ik weet is seks nog niet ter sprake gekomen tussen die 2. Maar na 6 maanden moet ik wel reëel blijven. Ik voel mij zo machteloos.