Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gepest door vriendin van zoon

Kikki39 schreef op 10-01-2026 om 18:55:

maar zoon weet het echte verhaal dus niet van het kado en weekendje, dat had ik hem toch wrl even duidelijk verteld, dit kan toch niet? Ik had ook duidelijk gezegd dat ik haar niet had uitgenodigd, maar dat ze best mee mag. Je moet toch eerlijk zijn tegen zoon hoe alles gegaan is.

Ook ik vind dat je jouw zoon voortaan gewoon vertellen moet wat er aan de hand is.

Je gaf toe aan haar leugen want je was bang voor een conflict, en toen loog ze dat ze toch niet komen mocht.

SibellaxMonty

SibellaxMonty

10-01-2026 om 21:31 Topicstarter

Kikki39 schreef op 10-01-2026 om 18:55:

maar zoon weet het echte verhaal dus niet van het kado en weekendje, dat had ik hem toch wrl even duidelijk verteld, dit kan toch niet? Ik had ook duidelijk gezegd dat ik haar niet had uitgenodigd, maar dat ze best mee mag. Je moet toch eerlijk zijn tegen zoon hoe alles gegaan is.

Dat over het cadeautje heb ik hem niet verteld omdat ik zijn verjaardag niet wilde verpesten. Dat over het weekendje heb ik hem wel verteld. Maar dat schoot bij hem in het verkeerde keelgat. Toen zij zei dat ze uitgenodigd was, was ik zo dom om mee te spelen omdat ik mij voor het blok gezet voelde. Ze heeft hem kunnen overtuigen dat ik haar er niet bij wilde en dat ik haar persoonlijk heb aangesproken erop. Dat heeft zoon helaas gelooft. 

Wat een akelig kind zeg, heeft ze niks beters te doen? Het klinkt alsof ze voortdurend in een soort overlevingsstand zit, om wat voor reden dan ook. Maar goed, dat hoef jij niet uit te zoeken of te verhelpen.

Ik raad je aan (op welke manier dan ook) toch je zoon op de hoogte te stellen over de feiten, zoals eerder gezegd hier. Ik zou zelf woest zijn als mijn moeder dit soort dingen voor mij achterhield omdat ik nou eenmaal heel erg verliefd was.

Madamecannibale schreef op 10-01-2026 om 20:45:

[..]

Nee, dat niet helaas, ze heeft wel meer vreemd gedrag. Het blijft vreemd, ze snapt ook niet dat ik er boos om word. Als je haar ermee confronteert dan speelt ze de vermoorde onschuld.

De eerste keer was met de eerste verjaardag. We hadden best een duur cadeau en dat al een maand van tevoren gekocht en aan schoonouders laten zien. Dus het was zeker geen onduidelijke communicatie ofzo. De dag voor het feest gaf ze precies hetzelfde cadeau. Daar hebben we woorden over gehad. Sinterklaas dat jaar gebeurde precies hetzelfde. Haar weer erop aangesproken en toen gaf ze aan niet te weten wat ze anders moest kopen. Ze heeft vaker van dit soort sociaal onaangepast gedrag en snapt vervolgens niet dat ze daar geen vrienden mee maakt.

Als ze precies hetzelfde koopt omdat ze echt niks anders kan bedenken (sommige mensen kunnen dat ook echt niet) dan kun je voortaan toch 1 of 2 ideeen aan haar doorgeven. En verder niks vertellen wat jij gaat geven. Is het echt vervelend bedoeld of is je schoonmoeder gewoon erg sociaal onhandig.

[..]

Nee, dat niet helaas, ze heeft wel meer vreemd gedrag. Het blijft vreemd, ze snapt ook niet dat ik er boos om word. Als je haar ermee confronteert dan speelt ze de vermoorde onschuld.

De eerste keer was met de eerste verjaardag. We hadden best een duur cadeau en dat al een maand van tevoren gekocht en aan schoonouders laten zien. Dus het was zeker geen onduidelijke communicatie ofzo. De dag voor het feest gaf ze precies hetzelfde cadeau. Daar hebben we woorden over gehad. Sinterklaas dat jaar gebeurde precies hetzelfde. Haar weer erop aangesproken en toen gaf ze aan niet te weten wat ze anders moest kopen. Ze heeft vaker van dit soort sociaal onaangepast gedrag en snapt vervolgens niet dat ze daar geen vrienden mee maakt.

Dan zou ik de volgende keer een cadeau verzinnen wat je wel heel leuk vindt voor je kind en je kind zelf ook heel graag wil hebben maar te duur is. Eens kijken dan of schoonmoeder het koopt.

rionyriony schreef op 10-01-2026 om 17:30:

Een kind, onverwant en van 17 jaar oud, kan jou, een volwassene, niet pesten. Dat komt omdat zij geen macht heeft en jij alle macht hebt.

Hoe kom je daarbij? Een mooie meid kan best wat macht hebben over een puberjongen hoor. En pubers staan erom bekend zich af te zetten tegen hun ouders. Dat geeft de moeder het nadeel. 

[..]

Heb je wel een verlanglijstje aangeleverd voor je kind aan je schoonmoeder? Dat is bij ons in ieder geval de normale gang van zaken?

SibellaxMonty schreef op 10-01-2026 om 21:. Toen zij zei dat ze uitgenodigd was, was ik zo dom om mee te spelen omdat ik mij voor het blok gezet voelde. Ze heeft hem kunnen overtuigen dat ik haar er niet bij wilde en dat ik haar persoonlijk heb aangesproken erop. Dat heeft zoon helaas gelooft.

Heel rap met zoon en vriendin om de tafel.

Man en jij .

Hoe zo mee spelen. Hoezo legen . En dat jij er om gaat liegen.

SibellaxMonty schreef op 10-01-2026 om 18:33:

[..]

Betwijfel het. Ze komt altijd erg zelfverzekerd over. En als ze zo onzeker zou zijn waarom zou ze dan eerst liegen dat wij haar hebben uitgenodigd en daarna liegen dat ik het heb verboden.

De grootste schreeuwerds zijn vaak het meest onzeker. Liegen dat ze is uitgenodigd; omdat haar niet geleerd is dat je het ook kunt vragen. Liegen dat je het verboden hebt; omdat ze merkt dat ze een fout had gemaakt door te liegen en dat zo in haar eigen voordeel draait. 

Haar gedrag is zeker niet leuk, maar door het pesten of stoken te noemen geef je haar te veel macht. Dan wordt je zoon ineens een trofee die iemand kan ‘winnen’ omdat hij een kant moet kiezen. Op 17-jarige leeftijd is die keuze haast nooit voor je ouders, dus zolang je het als een strijd met haar ziet om de gunst van je zoon gaat hij nooit voor jullie kiezen. 

Mocht je er ooit van gehoord hebben; stap uit deze dramadriehoek. Of in plat Nederlands; stel je op als de volwassene en als gelijke. Ook al voelt het niet zo. Dat betekent dat je niet gaat liegen maar ook niet gaat dramatiseren.  Voeg wat humor toe, relativeer het en denk ‘Wim Sonneveld’, of zoals de Engelsen zeggen kill her with kindness. 

Dan wordt het;

- oh, ik heb er niet aan gedacht om haar te vragen maar vind je het leuk, dan doen we dat toch?

- wil ze niet mee dat ze zegt dat ik dat verboden heb? Jammer dat ze dat denkt want dat is niet zo, volgend jaar beter  

- oh jee, dat hadden wij ook gekocht, dacht dat je dat wist. Je hebt wel een goede smaak!

En zo op alles waarvan je je wenkbrauwen optrekt. Niet te zwaar maken, grapje eroverheen en door.

Enige waar ik wel echt een punt van zou maken is die condooms.  Dat zou me een ongemakkelijk keukentafelgesprek met haar erbij waard zijn; leuk dat jullie een relatie hebben. Je hoeft niet met ons te bespreken wat je doet, maar hier liggen de condooms, gebruik ze. Eventueel vullen wij ze aan want een doosje condooms is een stuk goedkoper dan een kind en een doos kopen is minder eng dan bevallen.  

SibellaxMonty

SibellaxMonty

11-01-2026 om 08:49 Topicstarter

Biebel schreef op 11-01-2026 om 08:32:

[..]

Enige waar ik wel echt een punt van zou maken is die condooms. Dat zou me een ongemakkelijk keukentafelgesprek met haar erbij waard zijn; leuk dat jullie een relatie hebben. Je hoeft niet met ons te bespreken wat je doet, maar hier liggen de condooms, gebruik ze. Eventueel vullen wij ze aan want een doosje condooms is een stuk goedkoper dan een kind en een doos kopen is minder eng dan bevallen.

Dat gesprek over condooms hebben wij alleen met onze zoon. En misschien ben ik wel echt een doomdenker maar ik wil niet dat zij weet waar ze liggen. Want ik ben echt bang dat ze er met een punaise in gaat prikken ofzo. Mijn man zegt ook dat ik daar niet bang voor hoef te zijn, maar ik vertrouw haar gewoon niet. Heb ook aan zoon verteld alleen maar de condooms gebruiken die of wij in huis hebben of die je zelf koopt. En als zij een condoom aanbiedt moet je die NIET gebruiken. Maar zover ik weet hebben ze nog geen seks gehad, maar dat zal niet lang meer duren na 6 maanden.

SibellaxMonty

SibellaxMonty

11-01-2026 om 08:56 Topicstarter

Anoniemer schreef op 11-01-2026 om 03:40:

Wat een akelig kind zeg, heeft ze niks beters te doen? Het klinkt alsof ze voortdurend in een soort overlevingsstand zit, om wat voor reden dan ook. Maar goed, dat hoef jij niet uit te zoeken of te verhelpen.

Ik raad je aan (op welke manier dan ook) toch je zoon op de hoogte te stellen over de feiten, zoals eerder gezegd hier. Ik zou zelf woest zijn als mijn moeder dit soort dingen voor mij achterhield omdat ik nou eenmaal heel erg verliefd was.

Dat over het eten vond hij zelf ook apart, maar hij wuifde dat weg dat ze gewoon kieskeurig was. Dat verjaardagscadeau heb ik niet verteld (het was al 2 maanden geleden) dus misschien is dat toch mosterd na de maaltijd. En wij hebben flink ruzie gehad over het weekend. Ik denk dat zijn boosheid ook uit frustratie komt voor zowel mij als haar. Ik ben wel bang dat als ik die dingen over haar ga zeggen dat zij het weer zo verdraaid dat ik degene ben die alle problemen veroorzaak.

SibellaxMonty schreef op 11-01-2026 om 08:56:

[..]

Dat over het eten vond hij zelf ook apart, maar hij wuifde dat weg dat ze gewoon kieskeurig was. Dat verjaardagscadeau heb ik niet verteld (het was al 2 maanden geleden) dus misschien is dat toch mosterd na de maaltijd. En wij hebben flink ruzie gehad over het weekend. Ik denk dat zijn boosheid ook uit frustratie komt voor zowel mij als haar. Ik ben wel bang dat als ik die dingen over haar ga zeggen dat zij het weer zo verdraaid dat ik degene ben die alle problemen veroorzaak.

Maak een screenshot vh whatsapp-gesprek en stuur het naar zoon, daar valt niets aan te verdraaien door haar!

nee, ook al is het 2 maanden geleden, dit is heel belangrijk, want dit is niet normaal.

Kersje schreef op 11-01-2026 om 09:06:

[..]

Maak een screenshot vh whatsapp-gesprek en stuur het naar zoon, daar valt niets aan te verdraaien door haar!

Niet doen, dan geef je de schoondochter-from-hell alleen maar munitie. Je loopt dan te stoken.

Luister naar dat youtube-linkje van Wim Sonneveld en leer ervan. "En allemaal meeëten".

Kersje schreef op 11-01-2026 om 09:06:

[..]

En zo voed je het drama. Als hij er ooit op terugkomt; zeker laten zien. Tot die tijd heeft dat geen enkele zin en ben je precies hetzelfde aan doen als de dame in kwestie; je stookt. Ook al heb je echt de waarheid in pacht, voor je zoon stook je. 

Niet toe verlagen. Vooral rustig blijven, niet liegen en meteen zeggen wat je denkt zonder boosheid. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.