Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


troelahoep schreef op 10-12-2023 om 21:07:

[..]

Ja maar je hóeft niet van de horeca gebruik te maken om daar te mogen plassen hoor. Zeker als je erbij zegt dat je heel nodig moet, een medische reden hebt o.i.d. Je loopt naar binnen, mag ik hier naar het toilet en ze zeggen altijd ja....tenminste, ik heb het nog nooit meegemaakt dat het niet mocht. Soms vragen ze een bijdrage van zeg 50 cent ofzo, maar dat is vaak niet eens het geval. En eerlijk, de openbare toiletten die ik heb bezocht in mijn leven waren of heel smerig, of niet gratis. Dus ik zie de noodzaak van openbare toiletten niet zo eerlijk gezegd, zolang dat mag bij een horecagelegenheid. Of de bieb. Of de kapper. Zelfs de bouwmarkt heeft een wc voor klanten.

Ik zie heel vaak bordjes dat je niet mag. Bijvoorbeeld bij een horecazaak aan de markt waar de weekmarkt is. 

De wc's hier in de stad die er nu nog zijn, zijn niet gemakkelijk bereikbaar. Bij de Bijenkorf moet je eerst naar binnen en dan tig roltrappen op. Bij de bibliotheek moet je eerst het winkelgebied uit en dan ook een trap en de hele bieb door en dan kost het nog geld ook vanwege de daklozen. Toen we hun kinderwc nog gebruikten was die op een gegeven moment ook gesloten omdat iemand de sleutel niet had teruggebracht. Bij McDonalds en in de winkelpassage kost de wc ook geld en moet je ook trappen op en af. McDonalds is het meest centraal, maar daar kom je met een kinderwagen of rolstoel niet bij de wc.

In sommige supermarkten mogen alleen ouderen naar de wc. Die kunnen het blijkbaar niet ophouden ofzo. Sta je raar te kijken, als je ineens wél naar de wc 'mag' 😱🤣

Valeria schreef op 11-12-2023 om 09:24:

[..]

Ik zie heel vaak bordjes dat je niet mag. Bijvoorbeeld bij een horecazaak aan de markt waar de weekmarkt is.

De wc's hier in de stad die er nu nog zijn, zijn niet gemakkelijk bereikbaar. Bij de Bijenkorf moet je eerst naar binnen en dan tig roltrappen op. Bij de bibliotheek moet je eerst het winkelgebied uit en dan ook een trap en de hele bieb door en dan kost het nog geld ook vanwege de daklozen. Toen we hun kinderwc nog gebruikten was die op een gegeven moment ook gesloten omdat iemand de sleutel niet had teruggebracht. Bij McDonalds en in de winkelpassage kost de wc ook geld en moet je ook trappen op en af. McDonalds is het meest centraal, maar daar kom je met een kinderwagen of rolstoel niet bij de wc.

Dan leef jij in een andere wereld dan ik, want ik heb die bordjes nog nooit gezien. Soms wel dat je zonder consumptie moet betalen voor de wc. En zelfs áls er een bordje hangt dat je niet mag, en je wil toch omdat je een noodgevalletje hebt (menstruatie, zwakke blaas, weet ik veel wat) dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat je ze toch weigeren. 

Verder vind ik dat je overdrijft. Ja, je moet ergens naar binnen en eventueel (rol)trappen op of met de lift. Of je kunt niet direct in de winkelstraat terecht. Nounou. Hoe had je het willen oplossen, op elke straathoek een ruim sanitairgebouw met een toiletjuf, bewaking, want schone en gratis toiletten zonder daklozen (of daklozen die zich goed gedragen), voorzien van gratis menstruatieproducten? 

EmmaT schreef op 11-12-2023 om 09:37:

In sommige supermarkten mogen alleen ouderen naar de wc. Die kunnen het blijkbaar niet ophouden ofzo. Sta je raar te kijken, als je ineens wél naar de wc 'mag' 😱🤣

Prima toch  Met een klein kind mag je ook altijd naar de wc is mijn ervaring. 

troelahoep schreef op 11-12-2023 om 09:55:

[..]

Dan leef jij in een andere wereld dan ik, want ik heb die bordjes nog nooit gezien. Soms wel dat je zonder consumptie moet betalen voor de wc. En zelfs áls er een bordje hangt dat je niet mag, en je wil toch omdat je een noodgevalletje hebt (menstruatie, zwakke blaas, weet ik veel wat) dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat je ze toch weigeren.

Verder vind ik dat je overdrijft. Ja, je moet ergens naar binnen en eventueel (rol)trappen op of met de lift. Of je kunt niet direct in de winkelstraat terecht. Nounou. Hoe had je het willen oplossen, op elke straathoek een ruim sanitairgebouw met een toiletjuf, bewaking, want schone en gratis toiletten zonder daklozen (of daklozen die zich goed gedragen), voorzien van gratis menstruatieproducten?

Ik vind juist dat jij overdrijft met hoe makkelijk het allemaal is

Voor iedereen is plassen een noodgevalletje, en dat weten die gelegenheden die bordjes ophangen ook wel en toch hangen ze ze op. Het lijkt me niet dat ze dan alsnog iedereen die het vraagt toch gaan toelaten.

Zolang het er niet of nauwelijks is, moet je plannen alsof het er niet is. Dus dat doe ik ook. Toen ik de wc wel vaker nodig had, zwanger en met peuter, plande ik de route altijd langs bijvoorbeeld de bibliotheek.

troelahoep schreef op 11-12-2023 om 09:55:

[..]

Dan leef jij in een andere wereld dan ik, want ik heb die bordjes nog nooit gezien. Soms wel dat je zonder consumptie moet betalen voor de wc. En zelfs áls er een bordje hangt dat je niet mag, en je wil toch omdat je een noodgevalletje hebt (menstruatie, zwakke blaas, weet ik veel wat) dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat je ze toch weigeren.

Oh, zeker doen ze dat wel. Het dichtstbijzijnde winkelcentrum hier heeft geen openbaar toilet. Er zit een cafe, waar op de deur al een briefje hangt 'geen toiletbezoek'. In supermarkten mogen volgens het beleid alleen kinderen van het toilet gebruik maken. Ik heb er wel eens in de lift gestaan met een dame die gauw naar huis ging, haar kar boodschappen in de winkel had laten staan, want ze moest NU naar een toilet en dat mocht dus niet. Want ze had net pech met wie er in de winkel stond. Ik vind dat triest hoor.

Er zitten daar overigens ook 2 snackbars en een bakker met koffiehoek waar je kunt zitten. Die hebben allemaal geen klantentoilet.

troelahoep schreef op 11-12-2023 om 09:55:

[..]

Dan leef jij in een andere wereld dan ik, want ik heb die bordjes nog nooit gezien. Soms wel dat je zonder consumptie moet betalen voor de wc. En zelfs áls er een bordje hangt dat je niet mag, en je wil toch omdat je een noodgevalletje hebt (menstruatie, zwakke blaas, weet ik veel wat) dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat je ze toch weigeren.

Verder vind ik dat je overdrijft. Ja, je moet ergens naar binnen en eventueel (rol)trappen op of met de lift. Of je kunt niet direct in de winkelstraat terecht. Nounou. Hoe had je het willen oplossen, op elke straathoek een ruim sanitairgebouw met een toiletjuf, bewaking, want schone en gratis toiletten zonder daklozen (of daklozen die zich goed gedragen), voorzien van gratis menstruatieproducten?

Een openbaar toilet is een toilet waar je vrij toegankelijk gebruik van kunt maken. En dus niet afhankelijk bent van bv de openingstijd van die winkel die zo'n toilet biedt. Fijn dat sommige winkels dit bieden, begrijp me niet verkeerd maar ik was laatst in een stad ( op weg naar een vriendin) waar de winkels niet op zondag open waren en bij de horeca werd ik weggestuurd...kun je dus nergens terecht. Ik reis veel met het OV/ de trein en veel (bus) stations hebben geen toilet terwijl je er toch vaak lang moet wachten. 

In het buitenland zie je dat veel meer; gewoon vanaf de straat bereikbaar en altijd open en meestal ook erg schoon. Wij hebben veel vrienden en familie woonachtig in het buitenland en die verbazen zich er altijd over als ze hier zijn hoe weinig openbare toiletten er zijn in Nederland. 

Peaches schreef op 11-12-2023 om 10:54:

[..]

Oh, zeker doen ze dat wel. Het dichtstbijzijnde winkelcentrum hier heeft geen openbaar toilet. Er zit een cafe, waar op de deur al een briefje hangt 'geen toiletbezoek'. In supermarkten mogen volgens het beleid alleen kinderen van het toilet gebruik maken. Ik heb er wel eens in de lift gestaan met een dame die gauw naar huis ging, haar kar boodschappen in de winkel had laten staan, want ze moest NU naar een toilet en dat mocht dus niet. Want ze had net pech met wie er in de winkel stond. Ik vind dat triest hoor.

Inderdaad; hier een winkelcentrum vlakbij; horeca uitsluitend toiletgebruik voor klanten die daar eten, rest van de winkels heeft geen klantentoilet. Bibliotheek wel maar is op bepaalde dagen bv pas om 12 uur open. Niet echt klantvriendelijk, zou zo'n winkeliersvereniging ook moeten beseffen.

Gingergirl schreef op 11-12-2023 om 11:17:Wij hebben veel vrienden en familie woonachtig in het buitenland en die verbazen zich er altijd over als ze hier zijn hoe weinig openbare toiletten er zijn in Nederland.


Ik was ooit in Australie en maakte bij een winkel gebruik van het klantentoilet. Ik raakte aan de praat met een personeelslid en die was stomverbaasd dat je in NL niet overal toiletten hebt en dat je er vaak voor moet betalen. Ze haalde er zelfs een collega bij "Can you believe this? In Holland they make you pay for using the toilet!".

Nou zijn er in Australie veel publieke voorzieningen maar gaat het publiek er ook héél anders mee om dan hier, dat zal verschil maken.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

11-12-2023 om 11:30

Gingergirl schreef op 11-12-2023 om 11:24:

[..]

Inderdaad; hier een winkelcentrum vlakbij; horeca uitsluitend toiletgebruik voor klanten die daar eten, rest van de winkels heeft geen klantentoilet. Bibliotheek wel maar is op bepaalde dagen bv pas om 12 uur open. Niet echt klantvriendelijk, zou zo'n winkeliersvereniging ook moeten beseffen.

Ik denk dat voor die vereniging hier de crux zit. Als je alleen komt om te toiletteren ben je geen klant. 

Ginevra schreef op 11-12-2023 om 11:26:

[..]


Ik was ooit in Australie en maakte bij een winkel gebruik van het klantentoilet. Ik raakte aan de praat met een personeelslid en die was stomverbaasd dat je in NL niet overal toiletten hebt en dat je er vaak voor moet betalen. Ze haalde er zelfs een collega bij "Can you believe this? In Holland they make you pay for using the toilet!".

Nou zijn er in Australie veel publieke voorzieningen maar gaat het publiek er ook héél anders mee om dan hier, dat zal verschil maken.

Ja precies, dat kunnen ze zich echt niet voorstellen, in het buitenland hoef je daar zelden voor te betalen.

Wandelvrouwtje schreef op 11-12-2023 om 11:30:

[..]

Ik denk dat voor die vereniging hier de crux zit. Als je alleen komt om te toiletteren ben je geen klant.

Dat ligt er aan hoe je het bekijkt; als je wilt dat klanten naar je winkelcentrum komen om daar geld uit te geven dan is het wel zo klantvriendelijk om die service te bieden. De kans dat je naar een winkelcentrum toe reist uitsluitend om te toiletteren komt denk ik niet vaak voor.

Wandelvrouwtje schreef op 11-12-2023 om 11:30:

[..]

Ik denk dat voor die vereniging hier de crux zit. Als je alleen komt om te toiletteren ben je geen klant.

Je komt niet alleen voor het toilet, je komt voor de winkels en hebt wel eens een toilet nodig..

Juist de winkeliersvereniging zou dat moeten snappen en er iets mee moeten doen. Er zit hier ook een winkelcentrum met een prima openbaar toilet en daar ga ik liever naartoe, zeker als ik kinderen bij me heb. Dan geef ik daar dus ook mijn geld uit.

Ook bijvoorbeeld op stations moet je betalen voor het toilet. Stel je voor er is een storing en mensen zitten daar een paar uur te wachten. 

Weet nog dat we ooit met een excursie van school plaspauze hadden bij een tankstation. Moest iedereen apart betalen voor de wc. Wij hebben die toen met de hele klas tegelijk bestormd over de hekjes heen en er onderdoor. Want als je met veel bent, krijg je meer voor elkaar. Docent vond het prima en keek goedkeurend toe.
Tot zover mijn rebelse jeugd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.