Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe ingrijpen pesten middelbare


Zit ze op een scholengemeenschap met meerdere niveau’s? Na de brugklas gaan diverse lln op of afstromen en ontstaan er weer nieuwe klasindelingen, zodat ze dan nieuwe vriendinnen kan ontmoeten. Zelf heb ik in de eerste 4 jaar steeds kompleet verschillende klassen meegemaakt. Het sterkt je in het maken van nieuwe contacten. Overschrijving naar andere school lijkt mij, vanwege nieuwe samenstellingen komende jaar,  iets voorbarig. Tot die tijd, naar de mentor stappen als die gasten vervelend doen, en alvast vrienden worden met de klasgenoten die ook wel een vriendin kunnen gebruiken.

Estha

Estha

13-03-2024 om 13:44 Topicstarter

Flanagan schreef op 13-03-2024 om 13:15:

Zit ze op een scholengemeenschap met meerdere niveau’s? Na de brugklas gaan diverse lln op of afstromen en ontstaan er weer nieuwe klasindelingen, zodat ze dan nieuwe vriendinnen kan ontmoeten. Zelf heb ik in de eerste 4 jaar steeds kompleet verschillende klassen meegemaakt. Het sterkt je in het maken van nieuwe contacten. Overschrijving naar andere school lijkt mij, vanwege nieuwe samenstellingen komende jaar, iets voorbarig. Tot die tijd, naar de mentor stappen als die gasten vervelend doen, en alvast vrienden worden met de klasgenoten die ook wel een vriendin kunnen gebruiken.

Deze klas gaat helaas nog 2 jaar zo door. Pas daarna komt er een schifting in niveau’s. 

De ene school gaat pesten heel actief tegen, de andere school praat veel maar doet weinig. Zeker aankaarten en lijntjes kort houden dat ze er wat aan doen. Doen ze dat niet dat zelf snel doorpakken want dan is dit niet een school waar je je kind wil hebben. 
Overigens kan het zijn dat een probleem hardnekkig is, ondanks ingrijpen van de school. Dan moet je goed kijken en overleggen hoe lang je iets tolereert. 

Ik ben mentor van een eerste klas. Ik zou willen dat je me belde. Ik zou het direct de volgende ochtend bespreken; wij starten dagelijks op met een mentorkwartier.
Bij ons op school worden zo nodig uiteindelijk anti-pest-contracten gemaakt. Een kind kan dan geschorst worden bij schending van de afspraken.

dat is een hele nare situatie waarin jullie zitten. Zo verdrietig om te zien dat je dochter dit moet ondergaan.

Weet je wat de aanleiding was van deze omslag? Is het uit te praten met hulp van een mentor? Ouders van pestkop op de hoogte brengen?
Speelt er in privé wat bij pestkop? Ouders in scheiding of iets dergelijks? Is pestkop bekend met een diagnose?

Aangezien dit al een paar weken duurt zou ik snel ingrijpen. Gesprek met mentor en ook vragen welke stappen ze kunnen nemen. Stappen die de veiligheid van je dochter kunnen waarborgen. 

Hou ook goed de psygische gesteldheid van je dochter in de gaten. En kijk alvast naar andere scholen. Helaas maakt pesten zoveel kapot, dat je niet te lang moet wachten. 

Weet je wat voor type de pestkop is? Valt erover te praten of is het een type die alleen de taal spreekt van 'lik op stuk' geven?

Laat mentor ook flink overdreven bij de ouders van pester aangeven of er problemen zijn, of ze in scheiding liggen, wat er speelt in het gezin, want dit gedrag ontstaat niet zomaar. Misschien zelf zijlings een cursus voor gezin pester voorstellen en dat dit 'Probleemgedrag' wel genoteerd en gevolgd wordt door school en nauwlettend in de gaten gehouden wordt en desnoods doorverwijzing instantie.

Kortom probleem mag per direct bij pester komen te liggen en consequenties ook.

Dollekat schreef op 13-03-2024 om 09:19:

Wat verdrietig dit voor je dochter. Zeker actie ondernemen want dit is schadelijk. Naar de mentor en zeker kijken of overplaatsing naar een andere klas een goede optie is en anders een andere school. Kinderen zien dit vaak zelf niet als een oplossing, maar als ze eenmaal uit de situatie zijn, dan voelen ze pas de opluchting. Sterkte!

Jaren rotgepest.

Aangeven op school leverde nog zwaarder gepest op.

Andere school 15 km verder in 't nieuwe schooljaar ... mijn reputatie ging mij blijkbaar via kennissenkringen en hobby's voor, dus dat heeft nog 4 jaar gepest opgeleverd. En ik had echt geen zin meer om mijn mond open te trekken en iemand (ouders, leerkrachten) iets te vertellen.

Ik heb het dus maar gewoon geaccepteerd. Pesten en / of negeren hoorde er gewoon bij.

Hier was het overigens dus niet alleen klassikaal. Het liep over vriendenkringen heen verspreid over de halve school en de halve regio.

Op mijn 19de aan een hogeschool 50 km verder een nieuw leven begonnen. Daar waar iedereen naar 2 hogescholen in de buurt ging gaan. Daar werd ik vooral genegeerd. Niet handig met groepsopdrachten, maar het was meestal al geen die hard gepest meer.

Onnodig te zeggen dat ik dus echt niet geloof in nutteloos gepraat, pestprotocols die meestal maar half werken en geswitch.

Campanula schreef op 13-03-2024 om 11:21:

[..]

Het leven duurt nog even. Wat je zelf kan doen is ondersteunen in het uiten (en verwerken) van de kwetsures en vervolgens helpen met het verbeteren van de persoonlijke 'tekortkomingen' (of anders de omgevingsfactoren proberen aan te passen).

Ik vind het nogal kwalijk dat je tot twee keer toe suggereert dat er iets aan de gepeste partij zou mankeren. "Persoonlijke tekortkomingen"? Hou toch op zeg. Een kind is wie hij/zij is, dat hoort nooit tot gepest te leiden.

Estha

Estha

13-03-2024 om 19:50 Topicstarter

Pippeltje schreef op 13-03-2024 om 17:24:

Ik ben mentor van een eerste klas. Ik zou willen dat je me belde. Ik zou het direct de volgende ochtend bespreken; wij starten dagelijks op met een mentorkwartier.
Bij ons op school worden zo nodig uiteindelijk anti-pest-contracten gemaakt. Een kind kan dan geschorst worden bij schending van de afspraken.

Bedankt voor je reactie. Ik heb de mentor inmiddels gesproken en die geeft aan dat ze dit totaal niet aan zag komen. Het gebeurd uiteraard ook uit haar zicht zo slim zijn ze wel. 
Ze gaf wel aan dat als dochter niet wil dat het besproken wordt, haar mogelijkheden heel beperkt zijn. Ik heb geprobeerd op dochter in te praten maar ze blijft erbij: mijn leven wordt dan echt een hel, het wordt alleen maar erger dan. Ik wil haar vertrouwen niet schaden door te zeggen dat we het toch maar bespreekbaar gaan maken. Dan is ze ook bij ons niet meer veilig. 

oke, en waar denk je nu dan aan? Ben bang dit niet vanzelf zal gaan stoppen. Heeft ze wel een vriendin en bij wie zit ze in de pauze en zit ze naast iemand in de klas?

Estha

Estha

13-03-2024 om 21:03 Topicstarter

Kikki39 schreef op 13-03-2024 om 20:55:

oke, en waar denk je nu dan aan? Ben bang dit niet vanzelf zal gaan stoppen. Heeft ze wel een vriendin en bij wie zit ze in de pauze en zit ze naast iemand in de klas?

Dat is dus get grote dilemma. In denk dat dit alleen te stoppen is als ze keihard ingrijpen, maar moet ik de wensen van ons kind dan volledig aan de kant leggen? Wat doet dit met onze vertrouwensband zeg maar. Zal ze me ooit nog iets vertellen?

Estha, zit je dochter op zelfverdediging? Misschien is dat ook een optie zodat ze zich weerbaarder gaat voelen en krachtiger.
Wat een moeilijke beslissing. Ik denk wel dat het goed is dat je dochter met de mentor in gesprek blijft en dat je dat blijft stimuleren zodat de mentor op de hoogte blijft over wat er speelt. 


Misschien heeft de mentor op een gegeven moment meer invloed door de pesters in de gaten te houden en aan te spreken op hun gedrag. Zo gaat het in iedergeval bij mijn kind op school. Dan word er direct werk van gemaakt en zoals mijn kind zegt: vliegt de mentor dan op hun af.
Is dat misschien een optie? 

Blijkt dit echt niet voldoende te zijn kun je als ouder altijd nog het helft in handen nemen en weer met de mentor en dochter in gesprek gaan om te kijken of de pesters aangesproken moeten worden. Maar blijf het lijntje goed kort houden, dat is de tip die ik mee kan geven.

Estha schreef op 13-03-2024 om 19:50:

[..]

Bedankt voor je reactie. Ik heb de mentor inmiddels gesproken en die geeft aan dat ze dit totaal niet aan zag komen. Het gebeurd uiteraard ook uit haar zicht zo slim zijn ze wel.
Ze gaf wel aan dat als dochter niet wil dat het besproken wordt, haar mogelijkheden heel beperkt zijn. Ik heb geprobeerd op dochter in te praten maar ze blijft erbij: mijn leven wordt dan echt een hel, het wordt alleen maar erger dan. Ik wil haar vertrouwen niet schaden door te zeggen dat we het toch maar bespreekbaar gaan maken. Dan is ze ook bij ons niet meer veilig.

Weet je wat de aanleiding van deze plotselinge switch in het gedrag van dat meisje is? Wat is er precies voorgevallen? Waarom heeft dit meisje het ineens voorzien op jou dochter?

Herfstappeltaart schreef op 13-03-2024 om 19:08:

[..]

Ik vind het nogal kwalijk dat je tot twee keer toe suggereert dat er iets aan de gepeste partij zou mankeren. "Persoonlijke tekortkomingen"? Hou toch op zeg. Een kind is wie hij/zij is, dat hoort nooit tot gepest te leiden.

Zo, blij dat ik jouw reactie tegenkwam en zeer verbaasd dat nog niemand op deze victim blaming, want dat is het, heeft gereageerd!? Bizar!

maar wordt altijd zo boos als ik dit soort topics lees. Moet zo rot voelen voor jou dochter en al helemaal, omdat haar eigen vriendengroep zich tegen haar keert, echt laag bij de grond gedrag. Hoe onveilig moet dat voelen en voor je vertrouwen in mensen...
Is dat meisje jaloers op jou dochter en was dat meisje de leider van het groepje?

Campanula schreef op 13-03-2024 om 09:45:

[..]


'Terugvechten' kan op meerdere manieren. Zoals ad rem zijn, humor, inlevingsvermogen vergroten, hipper zijn, neus in de lucht versterken, groepsdynamica leren en toch ook proberen te leren van de onderliggende pestboodschap*

*te saai, betweterig, vies, uncool, droog, suf, asociaal, druk, eigengereid.

Maar andere omgeving en opnieuw proberen heeft mijn voorkeur gekregen in de loop der jaren.

Campanula schreef op 13-03-2024 om 11:21:

[..]

Het leven duurt nog even. Wat je zelf kan doen is ondersteunen in het uiten (en verwerken) van de kwetsures en vervolgens helpen met het verbeteren van de persoonlijke 'tekortkomingen' (of anders de omgevingsfactoren proberen aan te passen).

Serieus, je bent niet wijs en dan druk ik me nog zachtjes uit 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.