Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe ingrijpen pesten middelbare


RoodVruchtje schreef op 13-03-2024 om 22:34:

[..]

Zo, blij dat ik jouw reactie tegenkwam en zeer verbaasd dat nog niemand op deze victim blaming, want dat is het, heeft gereageerd!? Bizar!

Inderdaad, omgekeerde wereld, om het slachtoffer de schuld te geven van het narcistisch, jaloerse en onsociale en agressieve gedrag van de pesters!

Als je gelukkig bent dan voel je niet de drang om te pesten. 

BritgetJones007 schreef op 13-03-2024 om 22:39:

[..]

Inderdaad, omgekeerde wereld, om het slachtoffer de schuld te geven van het narcistisch, jaloerse en onsociale en agressieve gedrag van de pesters!

Als je gelukkig bent dan voel je niet de drang om te pesten.

Nogal, ongekend dit soort reacties. Heb ze gestaft ook dit gevalletje victim blaming 

Zoon zijn tekenleraar op school rook pestkoppen vanaf een grote afstand en greep gewoon direct in. 
Fijne man, zoon ging graag naar zijn lessen.

Estha

Estha

14-03-2024 om 01:23 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 13-03-2024 om 22:19:

[..]

Weet je wat de aanleiding van deze plotselinge switch in het gedrag van dat meisje is? Wat is er precies voorgevallen? Waarom heeft dit meisje het ineens voorzien op jou dochter?

Het meisje is altijd jaloers geweest op mijn dochter. Volgens haar moeder kijkt ze enorm tegen onze dochter op. Nu is het net alsof ik haar moeder ken, maar dat is niet zo. Ik heb haar ooit wat langer gesproken toen ik onze dochter er afzette voor een feestje. Haar moeder gaf aan dat ze blij was dat haar dochter nu wel aansluiting vond bij een groepje, omdat alles op de basisschool moeizaam was. Er is dus niets specifieks voorgevallen, maar zodra ze de kans kreeg bashte ze mijn dochter ten overstaan van de vriendengroep om het vervolgens weer goed te maken. Dit heeft mijn dochter dom genoeg elke keer geaccepteerd, omdat zij ook graag ergens bij wilde horen. 

Toen ze eindelijk tegengas ging geven, werd dit door het meisje direct uitgevochten via de groepsapp als dochter dit prive wilde doen. Andere meiden werden er langzaam gestoord van. Uiteindelijk kozen zij partij voor het andere meisje omdat zij verbaal erg heftig en dreigend kan zijn. 

Estha schreef op 14-03-2024 om 01:23:

[..]

Het meisje is altijd jaloers geweest op mijn dochter. Volgens haar moeder kijkt ze enorm tegen onze dochter op. Nu is het net alsof ik haar moeder ken, maar dat is niet zo. Ik heb haar ooit wat langer gesproken toen ik onze dochter er afzette voor een feestje. Haar moeder gaf aan dat ze blij was dat haar dochter nu wel aansluiting vond bij een groepje, omdat alles op de basisschool moeizaam was. Er is dus niets specifieks voorgevallen, maar zodra ze de kans kreeg bashte ze mijn dochter ten overstaan van de vriendengroep om het vervolgens weer goed te maken. Dit heeft mijn dochter dom genoeg elke keer geaccepteerd, omdat zij ook graag ergens bij wilde horen.

Toen ze eindelijk tegengas ging geven, werd dit door het meisje direct uitgevochten via de groepsapp als dochter dit prive wilde doen. Andere meiden werden er langzaam gestoord van. Uiteindelijk kozen zij partij voor het andere meisje omdat zij verbaal erg heftig en dreigend kan zijn.

Uit jou verhaal komt ook naar voren dat het op de basisschool met het meisje die het op jou dochter voorzien heeft ook al niet lekker ging. Nu kan ' niet lekker ging' betekenen, dat dat meisje moeilijk aansluiting vond door haar lompe gedrag  of dat ze zelf gepest werd. Dus haar sociale vaardigheden zijn niet goed ontwikkeld. En tel daarbij een jaloers karakter en dan krijg je dit.

Ik lees ook dat je haar moeder hebt gesproken en dat zij zelf al aangaf te zien dat haar dochter erg tegen jou dochter opkijkt. Dat vindt ik wel gunstig in jullie situatie. Want moeder lijkt wel te zien hoe haar dochter in elkaar steekt. Dat kan een aanknopingspunt zijn voor school en jullie.

Ik vind het supervervelend en verdrietig voor jullie en waarschijnlijk 'overzie' je de situatie lastig als je er midden in zit.

Heel eerlijk: in deze specifieke situatie, waarin jou dochter al weken gepest wordt en er inmiddels zelfs jongens "per ongeluk" (hoe bedreigend en onveilig moet dat voelen) tegen haar aanlopen, heeft jou dochter niks meer te verliezen. Ze is het groepje al kwijt.

Als de mentor dit kan bespreken vanuit de insteek, dat dochter het graag uit wil praten na school, dan kan dat een opening zijn.

Ook mag best benoemd worden door school dat dat bewuste meisje op sociale vaardigheidstraining moet tegen moeder,omdat haar gedrag onacceptabel is. En ook dat er geregistreerd probleemgedrag is gesignaleerd.

Mentor moet er achter komen wat er speelt bij dat pestende meisje. Zijn er problemen thuis? Enz. Die druk mag wel even flink opgevoerd worden, zodat het "vervelend en schaamtevol" voelt voor haar ouders. Dan leg je het in de basis terug waar het hoort: bij dat meisje en haar ouders.

Leest haar moeder wel haar WhatsApp regelmatig? Zodat ze 'bij kan sturen' op deze leeftijd, want dat is geen overbodige luxe bij dat meisje, zo te lezen. En iemand van zorgteam erbij zetten, maakt ook indruk

Het vervelende is, dat het nu maken of breken is: of proberen dit op te lossen of accepteren en volgend jaar in een andere klas overplaatsen (al zou het beter zijn dit hele groepje uit elkaar te halen) of juist dit meisje schorsen vanwege herhaaldelijk pestgedrag of eieren voor je geld kiezen en zelfs op zoek naar een andere school.

Wat wijsheid is, dat weet ik zo ook niet. Wel dat het belangrijk is om dit nu te stoppen, want dit is schadelijk voor je dochter.

Estha

Estha

14-03-2024 om 06:22 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 14-03-2024 om 06:16:

[..]

Uit jou verhaal komt ook naar voren dat het op de basisschool met het meisje die het op jou dochter voorzien heeft ook al niet lekker ging. Nu kan ' niet lekker ging' betekenen, dat dat meisje moeilijk aansluiting vond door haar lompe gedrag of dat ze zelf gepest werd. Dus haar sociale vaardigheden zijn niet goed ontwikkeld. En tel daarbij een jaloers karakter en dan krijg je dit.

Ik lees ook dat je haar moeder hebt gesproken en dat zij zelf al aangaf te zien dat haar dochter erg tegen jou dochter opkijkt. Dat vindt ik wel gunstig in jullie situatie. Want moeder lijkt wel te zien hoe haar dochter in elkaar steekt. Dat kan een aanknopingspunt zijn voor school en jullie.

Ik vind het supervervelend en verdrietig voor jullie en waarschijnlijk 'overzie' je de situatie lastig als je er midden in zit.

Heel eerlijk: in deze specifieke situatie, waarin jou dochter al weken gepest wordt en er inmiddels zelfs jongens "per ongeluk" (hoe bedreigend en onveilig moet dat voelen) tegen haar aanlopen, heeft jou dochter niks meer te verliezen. Ze is het groepje al kwijt.

Als de mentor dit kan bespreken vanuit de insteek, dat dochter het graag uit wil praten na school, dan kan dat een opening zijn.

Ook mag best benoemd worden door school dat dat bewuste meisje op sociale vaardigheidstraining moet tegen moeder,omdat haar gedrag onacceptabel is. En ook dat er geregistreerd probleemgedrag is gesignaleerd.

Mentor moet er achter komen wat er speelt bij dochter. Zijn er problemen thuis? Enz.

Leest haar moeder wel haar WhatsApp regelmatig? Zodat ze 'bij kan sturen' op deze leeftijd, want dat is geen overbodige luxe bij dat meisje.

Het vervelende is, dat het nu maken of breken is: of proberen dit op te lossen of accepteren en volgend jaar in een andere klas overplaatsen (al zou het beter zijn dit hele groepje uit elkaar te halen) of juist dit meisje schorsen vanwege herhaaldelijk pestgedrag of eieren voor je geld kiezen en zelf op zoek naar een andere school.

Wat wijsheid is, dat weet ik zo ook niet. Wel dat het belangrijk is om dit nu te stoppen, want dit is schadelijk voor je dochter.

Bedankt voor je lieve reactie. Ik denk dat het even een proces is waar ze doorheen moet en dat ze er over een paar dagen misschien wel aan toe is om dit met mentor te bespreken. Ik geef het nog een week en dan gaan wij alsnog ingrijpen. 

misschien op een goed moment eens aan je dochter vragen of ze in ieder geval open staat om (samen met haar ouder(s)) eens te luisteren naar het plan van de mentor? Alleen maar te luisteren, en ze hoeft niet meteen te beslissen. Zou ze daar evt voor open staan?

ik begrijp waarom je dochter niet wil dat het besproken wordt.
In mijn brugklas waren er twee pestkoppen. Tegen de jongen heb ik uiteindelijk teruggevochten.
Het meisje was door de mentor als klassenvertegenwoordiger benoemd, inclusief een preek over haar verantwoordelijkheid. De volgende dag kwam ze zelf naar mij toe om haar excuses aan te bieden. Dat laatste zou hier ook best eens kunnen werken.

BritgetJones007 schreef op 13-03-2024 om 22:39:

[..]

Inderdaad, omgekeerde wereld, om het slachtoffer de schuld te geven van het narcistisch, jaloerse en onsociale en agressieve gedrag van de pesters!

Als je gelukkig bent dan voel je niet de drang om te pesten.

Nee, maar de slachtoffers worden wel op een bepaalde manier geselecteerd.

Wil niet per se zeggen dat er dan iets helemaal mis mee is. Of dat pesten gerechtvaardigd is.

In het begin van de brugklas, wist een meisje mij te vertellen dat ik gepest zou gaan worden door een jongen van haar basisschool. Want ik was zijn type. Dat bleek helaas waar te zijn.

Maar als ik er niet was geweest, was hij beslist iemand anders gaan pesten.

Je hebt kinderen die gepest worden omdat ze sociaal wat onhandig zijn/als zwak gezien worden. Maar je hebt ook kinderen zoals de dochter van TO die juist sterk zijn en waar men jaloers op is. Juist omdat je superieur bent proberen ze je naar beneden te halen. Zoals de krabbenmand.

Als dochter het lukt zou het het beste werken als ze haar klasgenoten rustig confronteert met hum gedrag en dat blijft doet. Ondertussen geen aansluiting meer proberen te zoeken maar haar eigen plan trekt. Dit is moeilijk omdat er logischerwijs emotie zit.

Estha schreef op 14-03-2024 om 06:22:

[..]

Bedankt voor je lieve reactie. Ik denk dat het even een proces is waar ze doorheen moet en dat ze er over een paar dagen misschien wel aan toe is om dit met mentor te bespreken. Ik geef het nog een week en dan gaan wij alsnog ingrijpen.

Ja doen hoor, er is toch niks meer te verliezen. Je weet nu hoe de situatie is en het kan beter worden of slechter. Maar dan is het per direct overplaatsen andere klas of school.

Is het een idee om haar te brengen en halen naar school? Niet dat er buiten 'gedoe' ontstaat.

Ik zou van het weekend nog eens praten met dochter en mogelijkheden bespreken. 

Maar wat super vervelend dat dit zo gelopen is. En wat een ****piep**** is dat meisje zeg, dan heb je weinig empatisch vermogen. 

Estha

Estha

14-03-2024 om 10:56 Topicstarter

Heb echt veel aan jullie berichten gehad, bedankt! We gaan ermee aan de slag. Eerst even zien hoe ze vandaag thuis komt.

Herfstappeltaart schreef op 13-03-2024 om 19:08:

[..]

Ik vind het nogal kwalijk dat je tot twee keer toe suggereert dat er iets aan de gepeste partij zou mankeren. "Persoonlijke tekortkomingen"? Hou toch op zeg. Een kind is wie hij/zij is, dat hoort nooit tot gepest te leiden.

Toch schijnt dat toch een terugkerend fenomeen te zijn. Ergens hebben er een aantal (gekkies) besloten dat pesten niet uit te roeien is, dus dan moeten we de gepeste maar weerbaarder maken ofzo. Een neefje van 11 hier die al 2 jaar hele donkere gedachten heeft doordat er een groepje van 5/6 stelselmatig hem pesten. Ook daar kwam er vanuit school de " Misschien moet kind een weerbaarheidscursus gaan volgen" oid. De omgekeerde wereld wat mij betreft.


@to: School inlichten. Beginnen met de mentor. Doet die niks, of heeft het geen effect, hoger op zoeken. Heeft dat geen effect, eventueel ouders van de kinderen informeren: Bent u op de hoogte van wat er zich afspeelt m.b.t. uw kind en een aantal vrienden enerzijds, en mijn kind anderzijds? Als ook daar de, laten we stellen, typische " Dat doet ons prinsesje niet" reactie op komt. Tsja. Wat moet je dan nog? Ik zal hier wel wat afkeurende reacties op krijgen maar goed: Dan zelf maar oplossen. Als je alles geprobeerd heeft en 13-jarige puberende meisjes maken nog steeds het leven van je kind zuur: Dan had ik dit groepje even heel duidelijk gemaakt dat zoiets niet langer ongestraft blijft. Dat hun ouders dan misschien de andere kant op kijken, terwijl zij het leven van je dochter kapot maken. Maar dat jij daar niet mee akkoord gaat.


Maar goed, mijn ervaring ( op de basisschool dan toch in elk geval) is dat ouders het in de meeste gevallen wel onderling kunnen oplossen. Immers weten ouders vaak niet wat hun kind uitspookt en kunnen ze daar pas tegen optreden als deze ouders geïnformeerd worden.


Estha schreef op 14-03-2024 om 10:56:

Heb echt veel aan jullie berichten gehad, bedankt! We gaan ermee aan de slag. Eerst even zien hoe ze vandaag thuis komt.

Fijn. Hoe kwam je dochter vandaag uit school?

Elpisto schreef op 14-03-2024 om 16:03:

[..]

Toch schijnt dat toch een terugkerend fenomeen te zijn. Ergens hebben er een aantal (gekkies) besloten dat pesten niet uit te roeien is, dus dan moeten we de gepeste maar weerbaarder maken ofzo. Een neefje van 11 hier die al 2 jaar hele donkere gedachten heeft doordat er een groepje van 5/6 stelselmatig hem pesten. Ook daar kwam er vanuit school de " Misschien moet kind een weerbaarheidscursus gaan volgen" oid. De omgekeerde wereld wat mij betreft.


@to: School inlichten. Beginnen met de mentor. Doet die niks, of heeft het geen effect, hoger op zoeken. Heeft dat geen effect, eventueel ouders van de kinderen informeren: Bent u op de hoogte van wat er zich afspeelt m.b.t. uw kind en een aantal vrienden enerzijds, en mijn kind anderzijds? Als ook daar de, laten we stellen, typische " Dat doet ons prinsesje niet" reactie op komt. Tsja. Wat moet je dan nog? Ik zal hier wel wat afkeurende reacties op krijgen maar goed: Dan zelf maar oplossen. Als je alles geprobeerd heeft en 13-jarige puberende meisjes maken nog steeds het leven van je kind zuur: Dan had ik dit groepje even heel duidelijk gemaakt dat zoiets niet langer ongestraft blijft. Dat hun ouders dan misschien de andere kant op kijken, terwijl zij het leven van je dochter kapot maken. Maar dat jij daar niet mee akkoord gaat.


Maar goed, mijn ervaring ( op de basisschool dan toch in elk geval) is dat ouders het in de meeste gevallen wel onderling kunnen oplossen. Immers weten ouders vaak niet wat hun kind uitspookt en kunnen ze daar pas tegen optreden als deze ouders geïnformeerd worden.


Ik lees inderdaad bij het verhaal van TO wel een opening om een gesprek te beginnen met die moeder vanuit school. Ook omdat moeder aangaf van dat pestende meisje dat haar dochter erg tegen dat meisje opkeek.....heeft dat pestende meisje niet een hele ongezonde obsessie voor jou dochter ofzo?

Daarom, heeft dit meisje een diagnose?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.