
*Sophie*
14-10-2008 om 11:57
Hoe 'stoer' moet je zijn als 14-jarige?
He god! Gaat het net zo lekker met onze zoon op school, krijgt hij gisteren een brief over de komende 3 dagen en daarbij moet hij donderdag (overmorgen dus) "op eigen houtje" vanuit zijn eigen woonplaats naar Amsterdam Centraal Station, met de metro...
Nou, als je onze zoon kent dan weet je dat zoiets helemaal niks voor hem is (understatement). Hij is niet van de grote mensenmassa's en al helemaal niet van...tja, hoe moet ik het noemen?... nou ja, hij is eigenlijk gewoon een beetje angstig voor 'de grote stad'. Hij is nog nooit met de metro naar A'dam geweest, ook niet met ons samen. Centraal Station is hij ook nog nooit geweest. Hij komt uberhaupt niet graag in Amsterdam, zegt hij altijd.
Ik heb er nog vrijwel niks over gezegd, maar ik zie hem stiller en en stiller worden. Hij klapt weer helemaal dicht. Hij ging vanochtend alweer helemaal bedrukt naar school. Verdikkeme!
Natuurlijk is er op zich helemaal niks mis met zo'n dagexcursie, maar waarom gaan ze nou niet gezamelijk? En natuurlijk kan hij afspreken met anderen en dan samengaan, maar that's part of the problem. Hij vergeet zoiets te regelen en overziet niet hoe hij zoiets moet aanpakken.
Ja, ik weet het, 3-de klas V.O., maar hee, niet ieder kind is hetzelfde, blijkbaar.
Het is natuurlijk een hele leuke opdracht; een soort puzzeltocht door Amsterdam! Maar zoonlief is nieuw dit jaar op zijn school en heeft nog niet van die gemakkelijke omgangsvormen op dit moment. Echt vrienden heeft hij nog niet. Driekwart van de klas woont ook in Amsterdam en gaat dus gelijk daarheen.
Ik weet het ook wel, hij zal het toch eens moeten leren, maar ik vind het een beetje moeilijk om hem zo te zien zakken in zijn gemoed, hij was zooo trots op zichzelf de laatste tijd! En nou wordt hij weer zo met zichzelf geconfronteerd! En ik kan hem niet echt helpen. Tenminste, ik zou even niet weten hoe.
Moeten alle pubers maar zo maar dit soort dingen kunnen? Is hij nou zo extreem anders? En waarom komt zo'n school er nou niet op dat er misschien ook kinderen tussen lopen die nog niet zo lekker los zijn?
Wat moet je als puber kunnen als je 14 jaar bent?
Zucht...
groetjes, Sophie.

Tinus_p
22-10-2008 om 11:58
Stenna
Stenna:
"Waarom ben je niet goed wijs als je stadse ov-regels niet kent?"
Stads OV?
Ik zit meer in het OV buiten de stad dan in de stad. In de stad fiets ik
Ietsje serieuzer, jij creëert een tegenstelling die er niet is, en die meer zegt over jouw denkbeeld van Amsterdam als grote enge stad.

albana
22-10-2008 om 12:07
Gezagshandhavers
de gezagshandhavers en de minister van gezin hebben toch ook de mond vol over jeugd die teveel 'voor de t.v. hangt' of hele dagen msm't en vindt ook dat die maatschappelijk aktief moeten worden (wat hier dochter doet, waar ze niet eens naar toe zou kunnen als ze om 18.00 uur thuis zou moeten zijn..), dat ze meer 'verantwoordelijkheid' moeten nemen en kennen,meer bij de maatschappij betrokken moeten zijn. dat ze meer moeten bewegen.(dat doe je toch als je van a naar b loopt/fiets? )
en ál die dingen kunnen ze niet als ze tot 16.00 uur naar school moeten, daarna nog huiswerk, clubjes en eventueel thuis een handje moeten helpen. daar zijn ze dus druk mee als ze het avondeten op hebben.
dochter smeert vriendin in met maskertje....is dat niet sociaal en maatschappelijk en verantwoordelijk? en ze beweegt er nog heen ook!
lijkt me allemaal héél wat nuttiger en verantwoorder dan elke avond thuis voor de t.v. hangen of msm-en.
groeten albana

Maylise
22-10-2008 om 13:22
Vaardigheden
Persoonlijk denk ik werkelijk dat de gemiddelde 14jarige best een reis met het OV kan maken ook als hij of zij dat niet met enige regelmaat doet.
Het heeft niet alleen te maken met het kennen van de regels en weten hoe het werkt maar vooral met het bezitten van de vaardigheden om uit te vinden hoe iets werkt. Openbaar vervoer in verschillende steden en in verschillende landen lijkt deels op elkaar maar verschilt natuurlijk. Die verschillen kan je niet allemaal leren maar wel de vaardigheid om met die verschillen om te gaan. Ik reis zelden met de metro of met de tram, wel veel met dus bus binnen mijn stad. Toch bezit ik dusdanige vaardigheden dat als je met nu midden in Wenen neerzet (ik noem maar een stad) en mij vertelt dat ik met het openbaar vervoer naar een bepaald punt moet gaan ik daar niet van in paniek raak en ondanks het feit dat ik de stad niet ken, geen idee heb hoe het openbaar vervoer daar werkt ik er binnen korte tijd achter kan komen.
Ik denk dat de gemiddelde 14jarige dat in principe ook zou moeten kunnen. Op die leeftijd zou ik verwachten dat ze als dusdanige overdraagbare vaardigheden hebben op gedaan dat ze ook in een situatie die ze niet goed kennen of beheersen een dusdanige tegenwoordigheid van geest hebben dat ze het wel uit kunnen vinden hoe het werkt. Bijvoorbeeld op internet kijken hoe die metro precies loopt, waar je een kaartje koopt, waar je uit moet stappen. Op het station goed in de gaten houden waar je heen moet (staat allemaal aangegeven) en bij verwarring weten wie je aan moet spreken. Om dat te kunnen hoef je niet persé regelmatig met de metro te reizen (of zelfs nooit) maar wel een bepaalde alertheid bezitten en vaardigheden. En die vaardigheden kan je vervolgens voor elke reis gebruiken.
En daarmee verschilt de situatie van Sophie's zoon een beetje. Waarschijnlijk is het voor hem een stuk moeilijker om de vaardigheden die in situatie A geleerd zijn ook in situatie B toe te passen. Ik heb niet zoveel verstand van ADHD dus heb geen idee of dat zo werkt. Ik zie dat bijvoorbeeld wel bij mijn autistische neefje. Hij kan prima leren hoe hij zich in een bepaalde situatie op moet stellen maar als de situatie iets anders is dan raakt hij in paniek. Zelfs al wordt er van hem in die iets andere situatie precies hetzelfde verwacht hij kan dan gewoon niet geestelijk die sprong maken. Elke situatie moet hij afzonderlijk oefenen en leren kennen. Is natuurlijk een heel ander verhaal dan ADHD waarschijnlijk maar ik kan me voorstellen dat neefje als hij wat ouder is op dezelfde wijze zou reageren op iets wat hij niet kent terwijl hij indirect best de vaardigheden bezit om die situatie aan te kunnen.
In elk geval denk ik niet dat het nodig is om elke situatie altijd te oefenen. Het is handiger om de vaardigheden te bezitten om ook een nieuwe situatie die onbekend is af te handelen zonder problemen.
Maylise

Kaaskopje
23-10-2008 om 00:54
Tops
Het kan inderdaad best zo gaan dat iedereen 's avonds binnen blijft. Als mijn kinderen niet moesten werken of voetballen zouden ze ook niet vaak na zessen buiten zijn, met uitzondering van de zomerperiode. En als ze dan ergens heen moeten druk ik ze van alles op het hart. 'Niet door het park', 'Niet door het tunneltje', 'bij elkaar blijven'. Kloeken blijf ik toch

albana
24-10-2008 om 11:14
Tops
mijn reactie was niet eens voor jouw bedoeld maar voor miriam als reactie op 'wat gezagshandhavers' willen...
(staat er toch boven?)
groeten albana