Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
*Sophie*

*Sophie*

14-10-2008 om 11:57

Hoe 'stoer' moet je zijn als 14-jarige?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

22-10-2008 om 11:12

Susanne - o.t.

nee, daar was het niet...

tonny

Tinus_p

Tinus_p

22-10-2008 om 11:58

Stenna

Stenna:
"Waarom ben je niet goed wijs als je stadse ov-regels niet kent?"
Stads OV?
Ik zit meer in het OV buiten de stad dan in de stad. In de stad fiets ik
Ietsje serieuzer, jij creëert een tegenstelling die er niet is, en die meer zegt over jouw denkbeeld van Amsterdam als grote enge stad.

Gezagshandhavers

de gezagshandhavers en de minister van gezin hebben toch ook de mond vol over jeugd die teveel 'voor de t.v. hangt' of hele dagen msm't en vindt ook dat die maatschappelijk aktief moeten worden (wat hier dochter doet, waar ze niet eens naar toe zou kunnen als ze om 18.00 uur thuis zou moeten zijn..), dat ze meer 'verantwoordelijkheid' moeten nemen en kennen,meer bij de maatschappij betrokken moeten zijn. dat ze meer moeten bewegen.(dat doe je toch als je van a naar b loopt/fiets? )
en ál die dingen kunnen ze niet als ze tot 16.00 uur naar school moeten, daarna nog huiswerk, clubjes en eventueel thuis een handje moeten helpen. daar zijn ze dus druk mee als ze het avondeten op hebben.
dochter smeert vriendin in met maskertje....is dat niet sociaal en maatschappelijk en verantwoordelijk? en ze beweegt er nog heen ook!
lijkt me allemaal héél wat nuttiger en verantwoorder dan elke avond thuis voor de t.v. hangen of msm-en.
groeten albana

Maylise

Maylise

22-10-2008 om 13:22

Vaardigheden

Persoonlijk denk ik werkelijk dat de gemiddelde 14jarige best een reis met het OV kan maken ook als hij of zij dat niet met enige regelmaat doet.
Het heeft niet alleen te maken met het kennen van de regels en weten hoe het werkt maar vooral met het bezitten van de vaardigheden om uit te vinden hoe iets werkt. Openbaar vervoer in verschillende steden en in verschillende landen lijkt deels op elkaar maar verschilt natuurlijk. Die verschillen kan je niet allemaal leren maar wel de vaardigheid om met die verschillen om te gaan. Ik reis zelden met de metro of met de tram, wel veel met dus bus binnen mijn stad. Toch bezit ik dusdanige vaardigheden dat als je met nu midden in Wenen neerzet (ik noem maar een stad) en mij vertelt dat ik met het openbaar vervoer naar een bepaald punt moet gaan ik daar niet van in paniek raak en ondanks het feit dat ik de stad niet ken, geen idee heb hoe het openbaar vervoer daar werkt ik er binnen korte tijd achter kan komen.
Ik denk dat de gemiddelde 14jarige dat in principe ook zou moeten kunnen. Op die leeftijd zou ik verwachten dat ze als dusdanige overdraagbare vaardigheden hebben op gedaan dat ze ook in een situatie die ze niet goed kennen of beheersen een dusdanige tegenwoordigheid van geest hebben dat ze het wel uit kunnen vinden hoe het werkt. Bijvoorbeeld op internet kijken hoe die metro precies loopt, waar je een kaartje koopt, waar je uit moet stappen. Op het station goed in de gaten houden waar je heen moet (staat allemaal aangegeven) en bij verwarring weten wie je aan moet spreken. Om dat te kunnen hoef je niet persé regelmatig met de metro te reizen (of zelfs nooit) maar wel een bepaalde alertheid bezitten en vaardigheden. En die vaardigheden kan je vervolgens voor elke reis gebruiken.
En daarmee verschilt de situatie van Sophie's zoon een beetje. Waarschijnlijk is het voor hem een stuk moeilijker om de vaardigheden die in situatie A geleerd zijn ook in situatie B toe te passen. Ik heb niet zoveel verstand van ADHD dus heb geen idee of dat zo werkt. Ik zie dat bijvoorbeeld wel bij mijn autistische neefje. Hij kan prima leren hoe hij zich in een bepaalde situatie op moet stellen maar als de situatie iets anders is dan raakt hij in paniek. Zelfs al wordt er van hem in die iets andere situatie precies hetzelfde verwacht hij kan dan gewoon niet geestelijk die sprong maken. Elke situatie moet hij afzonderlijk oefenen en leren kennen. Is natuurlijk een heel ander verhaal dan ADHD waarschijnlijk maar ik kan me voorstellen dat neefje als hij wat ouder is op dezelfde wijze zou reageren op iets wat hij niet kent terwijl hij indirect best de vaardigheden bezit om die situatie aan te kunnen.
In elk geval denk ik niet dat het nodig is om elke situatie altijd te oefenen. Het is handiger om de vaardigheden te bezitten om ook een nieuwe situatie die onbekend is af te handelen zonder problemen.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2008 om 00:54

Tops

Het kan inderdaad best zo gaan dat iedereen 's avonds binnen blijft. Als mijn kinderen niet moesten werken of voetballen zouden ze ook niet vaak na zessen buiten zijn, met uitzondering van de zomerperiode. En als ze dan ergens heen moeten druk ik ze van alles op het hart. 'Niet door het park', 'Niet door het tunneltje', 'bij elkaar blijven'. Kloeken blijf ik toch

Tops

mijn reactie was niet eens voor jouw bedoeld maar voor miriam als reactie op 'wat gezagshandhavers' willen...
(staat er toch boven?)
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.