Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
*Sophie*

*Sophie*

14-10-2008 om 11:57

Hoe 'stoer' moet je zijn als 14-jarige?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vraagtekens

Kaaskopje:"Er mogen trouwens wel heel wat opdrachten die tijd kosten ingepland worden als er 3 uur voor wordt uitgetrokken. 15 km fietsen mijn dochters makkelijk in anderhalf uur."
Merk op dat ik geen afstand genoemd heb. Dat is dus eigenlijk je eerste vraag al;'Hoe ver is dat dan?'
Als je er met een beetje tempo 3 uur over doet, dan hebben we het op de fiets eerder over 50 km, dan 15. Oh, de tijd die je nodig hebt om naar de start te komen is natuurlijk niet geteld.
Kaaskopje:"De werkweek van groep 8 van de oude school van mijn dochters gaat ook altijd per fiets. Nu is het dichterbij dan voorheen, nog steeds zo\'n 10 km."
Je tweede vraag: Gaat het net zo als de fietstocht naar de werkweek van groep 8? Antwoord: Nee. Ten eerste wordt er verzameld op een voor de leerlingen onbekende plek die onderdeel uitmaakt van de speurtocht, ten tweede fietsen de kinderen alleen of met zijn tweeën, ten derde fietst er geen leerkracht of ouder mee.
Kaaskopje:"Er staan in Miriams\' voorbeeld stempelposten, dus ze zien of iedereen langs komt. Wat is daar eng aan?"
Dat is je derde vraag: Wat doet de leerkracht als deze constateert dat iemand niet is langsgekomen? Antwoord: die noteert dat de leerling absent is.
Kaaskopje:"Misschien dat we van hieruit iets makkelijker de natuur in springen in onze vrije tijd, dan vanuit hartje GROTE stad,"
Hm, je maakt met je opmerkingen geen ervaren indruk Wel dat je het als altijd van de zonnige kant bekijkt.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2008 om 16:29

Ervaren indruk

Kan zijn hoor En die 15 km had ik blijkbaar nog in mijn hoofd blijven hangen van de eenzame fietstocht langs een winderige dijk. Maar ik verbaas me oprecht over alle beren die bij dit soort zaken op de weg worden gezet.
Vroeger... hadden we droppings. Nu vast ook nog wel, maar ik ben in de eerste van de MAVO met andere leerlingen ergens gedropt, zónder volwassene, in het pikkedonker ergens in de natuur en we moesten de weg maar zien terug te vinden. Er waren nog geen mobieltjes. Als een groep te lang wegbleef moest er gezocht worden. Dat was niet nodig gelukkig. Dankzij een sterrekundige in de dop was ons groepje zo weer terug. Ik vond dat alleen maar spannend, griezelig-eng. Om eerlijk te zijn zou ik het niet toejuichen als zo'n activiteit gedaan moet worden door koppels van 2 personen. Als er iets misgaat en er is geen telefoon dan moeten er een paar kinderen hulp kunnen halen en een paar kinderen bij elkaar kunnen blijven in afwachting van de hulp. Bij activiteiten bij dáglicht en met de technologie van tegenwoordig moeten er ook in groepjes van 2 personen opdrachten gedaan kunnen worden zonder dat de school voor onverantwoordelijk wordt versleten. Of dat nou in de stads- of natuurrimboe is. Mijn kinderen gingen bijvoorbeeld met 12 jaar ook al alleen naar de duinen. Met een grotere groep op pad gaan is misschien wel gezelliger, maar is het echt nodig?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2008 om 16:30

Mijn taalgebruik wordt er niet beter op

zag ik...

amk

amk

19-10-2008 om 17:30

Zo'n fietsopdracht

is toch al gewoon heel oud, die moest bij ons ook gewoon in de tweede klas gedaan worden, niemand die er van op keek, je moest van de polder naar het eiland fietsen en ook weer terug. Voor een combinatieles van geschiedenis en aardrijkskunde. Het grappige is dat de kinderen van mijn vriendin, dit jaar dus exact dezelfde opdracht moesten doen als wij ruim 20 jaar geleden.
Ze heeft haar antwoorden maar tevoorschijn gehaald.
De tocht is bij elkaar zo'n 40 km, en je heb kinderen die eerst 20 km naar school moeten fietsen, dan de tocht en dan weer 20 naar huis. Er is geen openbaarvervoer alternatief en dit is de dichtstbijzijnde middelbare school. Vooral de kinderen in het dorp waar de school staat hebben er moeite mee, de kinderen van buiten het dorp vinden het normaal.
Hier wordt bij de school van het gemiddelde van de leerlingen uit gegaan en dat is 10km van school af wonen. En dat zelfstandig elke dag afleggen.

groet,
Angela

Geen andere mogelijkheid (tops)

als openbaar vervoer gelijk staat aan in het donker door de polder/bossen fietsen en je gaat ervan uit dat dit in het donker (na 18.00 uur zeg jij) dus niet meer mag/kan/ zou mogen dan zouden we hier een mega-probleem hebben. vooral in de wintermaanden....hoe zouden ze dan op school komen om 8.00 uur 's morgens? als ze hier vertrekken is het echt nu al stikkedonker (ong. 7.00 uur) en als ze met het openbaar vervoer zouden gaan, dan nóg zouden ze eerst met de fiets moeten vertrekken van huis (bus/treinopstap te ver om te lopen). dus hoe zou dat moeten? en toch écht al die kinderen op die school komen aan.....en vrijwel allemaal zelfstandig (streekschool, paar 1000 leerlingen). zelfs als ze al aankomen op school is het nog donker (7.45 uur)......
groeten albana

Totdat....

Tops:"Ik dacht meer aan de avonden, naar de stad met het ov, dan moeten ze hier toch echt om 18.00 uur binnen zijn."
Totdat ze van school in het kader van CKV de opdracht krijgen om bij theater zus of zo aan te treden. Voorstelling begint om 19:30. Vergelijkbaar briefje (kom zelfstandig met het ov).
Waar het om gaat is dat al dat soort activiteiten wisselend reserves oproepen. Die reserves zijn allemaal even geldig, of ze nu over ov gaan, of over fietsen over een winderige dijk. De veronderstelling dat 'kinderen van 14 dat toch zouden moeten kunnen' gaat voorbij aan die reserves.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2008 om 00:39

18.00 uur

Tops, als jouw kinderen om 6 uur binnen moeten zijn in de avond, over welke leeftijd hebben we het dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2008 om 00:54

Misschien begin ik van voor af aan

maar Miriam welke reserve voel jij bij de opdracht dat een kind van 14 met de metro naar het Centraal Station moet? Ik lees de opdracht nu net eigenlijk pas goed. De leerlingen moeten naar het station tóe. Geen zenuwachtig gedoe dus of je wel ziet waar je er uit moet, duidelijk herkenbaar, de tram, bus of metro loopt helemaal leeg bij het station, dus niet te missen. Er staat niet bij de opdracht dat het verboden is voor de ouders om hun kind op de metro te zetten volgens mij. Hij moet alleen op eigen houtje van a naar b. Je mag toch wel verwachten dat een kind van die leeftijd zo'n opdracht aankan?

Bus-vertrekt-van-school

Tops:"Dat kan de school mij toch echt niet verplichten hoor, mijn kind in de avond alleen over straat laten gaan."
Ik snap het sentiment volkomen en de reserve die je voelt past naadloos op de start van dit draadje. Ondertussen is theaterbezoek, maar ook het soort excursie waar de start van dit draadje over gaat, een verplicht onderdeel van CKV. Op de school van mijn kinderen kwam het ook nog op als poepen. Maandag horen dat je donderdagavond moet verschijnen, compleet met dreiging:het is verplicht, wie niet verschijnt wordt gemeld bij de LPA.
Volgens mij ontstaat de verwarring uit het feit dat je als ouders je kind vanzelfsprekend wel voorbereidt op de reis naar en van school (bekend terrein), maar dat we in de veronderstelling zijn dat al het noodzakelijke reizen vanuit schook, ook werkelijk vanuit school plaats heeft (Tirza's bus-vertrekt-van-school). Samen dus. Niet alleen.
Het excuus 'maar 14 jarigen moeten zelfstandig het ov, de fiets of wat ook kunnen gebruiken' geldt naar mijn idee helemaal niet. Ja, ze moeten naar school kunnen reizen en weer terug. Maar naar willekeurig welke plek op elk moment van de dag, licht of donker, is een tikkeltje overdreven. Sterker nog: Je zult de ouders de kost moeten geven die zeer bewust de actieradius van hun kinderen beperken tot het hoogst noodzakelijke. Ze willen helemaal niet dat hun kinderen met het grootste gemak overal naar toe reizen op elk moment van de dag.
Kaaskopje:"maar Miriam welke reserve voel jij bij de opdracht dat een kind van 14 met de metro naar het Centraal Station moet?"
Niks, geloof ik. Het gaat volgens mij ook niet over mij, maar over de vraag of een school je zo kan overvallen met zo'n reisje, welk vervoermiddel de leerlingen ook geacht worden 'op eigen gelegenheid' te gebruiken. Voor de OV verbinding waar het hier om gaat geldt in zijn algemeenheid de reserve die ik al eerder noemde: alleen stoute kinderen weten 'm te gebruiken. Lieve kinderen gaan niet op eigen houtje zo ver. Ze hebben niks in de stad te zoeken. Zo worden jongeren ook benaderd door volwassen passagiers en controleurs op die lijn. "wat doe je hier... ja, ja, dat zal wel".
Pikant detail: Op de excursiedag is er een zwaar ongeval gebeurd op precies dit traject. De terugweg moet op zijn minst nog een stuk ingewikkelder geweest zijn dan de heenweg.
Groet,
Miriam Lavell

Stenna

Stenna

21-10-2008 om 10:42

Ons provinciaaltjes

Grappig om te lezen dat velen hier vinden dat een kind van 14 dat moet kunnen: met het ov en naar de stad etc. Terwijl ik legio volwassenen ken die dat niet kunnen, nooit doen, en voor geen goud ter wereld met de trein naar A'dam CS zouden gaan. Mijn schoonzus verliest zichzelf al totaal op Den Bosch CS zonder mijn hulp. Brabantse provincialen, zonder twijfel. Moeten nodig eens in de leer bij de Ouders Online-stadsmensen en hun kinderen.

Tinus_p

Tinus_p

21-10-2008 om 11:00

Schiphol

Stenna:
"Terwijl ik legio volwassenen ken die dat niet kunnen, nooit doen, en voor geen goud ter wereld met de trein naar A'dam CS zouden gaan. (..) Brabantse provincialen, zonder twijfel."
Maar zouden die mensen WEL met het vliegtuig vanaf Schiphol naar pakweg Benidorp willen/durven/kunnen vliegen?

Stenna

Stenna

21-10-2008 om 11:21

Hoeft niet

Tinus, je kunt tegenwoordig ook van Eindhoven naar Benidorm vliegen

Fraz

Fraz

21-10-2008 om 11:59

Tja

ik vind wat school van een 14 jarige verwacht vrij normaal voor een doorsnee 14 jarige. Is jouw 14 jarige niet helemaal doorsnee dan zou ik inderdaad de dag ervoor de route met hem samen doen zodat hij weet wat hij kan verwachten maar nogmaals op zich zou een doorsnee 14 jarige makkelijk van zijn huis op de metro kunnen stappen en dan bij het eindpunt (cs dus) uit kunnen stappen en verzamelpunt moeten kunnen vinden als hij dus zo dichtbij a'dam cs woont dat hij met de metro kan.

Een 14 jarige wat gewend is aan polderwegen en fietsen en niet gewend is aan een stad vind ik wat anders dan een kind waar een metro vlakbij zijn deur rijdt. De metro hoort dan bij zijn woonomgeving net als die polderweg hoort bij de woonomgeving van dat andere kind. Is dus de school in de omgeving van de metro dan vind ik het dus normaal voor een school om te verwachten van een doorsnee 14 jarige dat hij daar mee om kan gaan.

Ik ken hier genoeg kinderen van 12 die of met de trein naar a'dam cs gaan en dan met metro/tram naar school of juist tig kilometers door donker en regen moeten fietsen naar school. Tis maar net waar de school staat en waar je aan went (maar eens was toch echt de eerste keer)

Maar goed jouw kind is niet doorsnee maar als hij wel naar een doorsnee school gaat vind ik dat jij je kind moet helpen met het verschil (dus door de dag ervoor de route af te leggen of alles op papier zetten en regelmatig telefonisch contact te houden etc. of indien mogelijk met hem mee te rijden).

Eh... fraz?

Fraz:"Een 14 jarige wat gewend is aan polderwegen en fietsen en niet gewend is aan een stad vind ik wat anders dan een kind waar een metro vlakbij zijn deur rijdt."
De school waar Sophie het over heeft, heeft als bedieningsgebeid het buitengebied. De meeste leerlingen komen en gaan op de fiets, niet met de metro.
Fraz:"De metro hoort dan bij zijn woonomgeving net als die polderweg hoort bij de woonomgeving van dat andere kind."
Dat dat ding door de woonomgeving rijdt zegt bar weinig over de vraag of hij ook tot de leefomgeving hoort. Dat ding is voor heel veel jongeren een blinde vlek. Hij brengt je nergens heen in het eigen gebied (bijna het eindpunt). Het is een brug naar een ander gebied waar de meeste scholiertjes normaal gesproken niks te zoeken hebben.
Fraz:"Ik ken hier genoeg kinderen van 12 die of met de trein naar a\'dam cs gaan en dan met metro/tram naar school of juist tig kilometers door donker en regen moeten fietsen naar school."
Ja. De vraag is of een plompverloren briefje van school om zich komende donderdag te melden ergens op een lokatie in Utrecht (ongeveer dezelfde afstand van huis), door hen en hun ouders net zo enthousiast ontvangen zou worden. Het is het verschil tussen een geoefende reis en een nieuwe.
Groet,
Miriam Lavell

Fraz

Fraz

21-10-2008 om 14:04

Miriam

drie kwart van de leerlingen komt uit amsterdam dus hoezo buitengebied ??? Maar goed we kunnen hoog of laag springen ik vind het zelf niet zo gek dat een school tegen amsterdam aan met drie kwart van de leerlingen uit amsterdam en een 3 VWO met een metro voor de deur dat die ervan uit gaan dat de leerlingen zich wel redden met die metro en uitstappen op cs. Het kan qua vervoer (instappen vlakbij school en uitstappen op eindpunt) bijna niet mis gaan. Toch heel wat anders dan met metro naar cs en dan overstappen op trein naar utrecht. Maar goed ik zou een keer met zoon gaan oefenen (desnoods 's avonds dan heb je dat ook weer gehad) plus dat zoon mobieltje mee kan. Ja en het is de eerste keer maar zoon is ook geen 12 en die 12 jarige doen het ook nadat je een keer bent mee geweest voor het eerst alleen of als ze mazzel hebben met een vriendje.

Fraz

Fraz

21-10-2008 om 14:58

Dus tops

jouw 14 jarige mag 's avonds niet even naar de bieb of naar een sportclub om te trainen ??? Ze wordt altijd gehaald en gebracht ook al is het pas 18.00 uur (want donker) maar waarom dan. Wat maakt 18.00 en donker toch zoveel gevaarlijker dan 18.00 en nog licht ???

Ik kan het even niet meer volgen........

ik geloof dat ik het even niet meer kan volgen hoor....ik dacht dat wij toch aardig 'gemiddelde kinderen' hadden qua vaardigheden en écht ik ken niemand die op z'n 14-e al voor 18.00 uur thuis moet zijn. of het nu om fiets of o.v. gaat. zelfs onze 10-jarige gaat al zelfstandig in het donker op de fiets naar de gym en dat is toch een behoorlijk eind (ong. 15 minuten fietsen) en 'bijzonder' is ze daar niet in. de hele groep aldaar (leeftijdsgenoten) komt zelfstandig op de fiets of met het o.v. (vanuit andere plaats met bus). alleen bij grote harde regenbuien komen er wel eens wat ouders.
en die gym begint zelfs pas na 18.00 uur...en terug moet ze dan dus ook nog. oudste (14) heeft heel haar sociale leven na 18.00 uur....wat zou ze anders thuis moeten doen? huiswerk af, clubjes al gedaan....voor de t.v. zitten of msm-en?? is dat dan zo veel beter? dan heb ik liever dat ze bij een vriendin op bezoek gaat en een beetje daar gezellig doen en dan zie ik d'r wel om 21.00 uur terug.
soms moet oudste wel eens werken ook 's avonds....en dan breng ik d'r toch echt niet. en ook dan komt ze alleen terug. net als al die andere kinderen die daar werken...ook niks bijzonders dus.
en dan heb ik het even over gewone 'gemiddelde' kinderen.
soms heb ik het gevoel dat we in andere zonnestelstels leven hier op o.o.
groeten albana

tonny

tonny

21-10-2008 om 15:14

Waarom is donker per definitie gevaarlijk?

Ik heb ik mijn leven tweemaal iets vervelends meegemaakt, op de fiets en in de trein, en beide keren bij klaarlichte dag. Dat is natuurlijk geen argument, maar waarom vindt bijna iedereen 'donker' per definitie gevaarlijker?

Ik vind 'alleen' over 't algemeen 'gevaarlijker' dan samen, dat wel. Maar dat geldt bij licht en donker!

Verder speelt zelfvertrouwen en je verstandig gedragen een grote rol. Niet dat je alle risico's kunt voorkomen, een risicoloos leven bestaat niet. Maar door als ouders teveel eventuele risico's af te schermen en kinderen/pubers te lang te halen en te brengen, beperk je hun zelfstandigheid en hun vermogen tot onafhankelijk worden. Je geeft hen nadrukkelijk mee dat alles buiten in het donker gevaarlijk is. En dat is gewoon onzin!

tonny

Volgens mij klopt dat niet

Fraz:"dat een school tegen amsterdam aan met drie kwart van de leerlingen uit amsterdam en een 3 VWO met een metro voor de deur dat die ervan uit gaan dat de leerlingen zich wel redden met die metro en uitstappen op cs."
Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt. Het gaat niet om een vwo. Dat 3kwart van de leerlingen uit Amsterdam zou komen, waag ik te betwijfelen. Dat lijkt met tamelijk mijl op zeven met zoveel veel van dat soort opleidingen in Amsterdam.
Groet,
Miriam Lavell

Fraz

Fraz

21-10-2008 om 15:53

Miriam

sophie zei zelf dat drie kwart van de klas uit amsterdam kwam. Verder had 3 VO gelezen als 3 VWO maar hoe dan ook 3e klas VO vind ik toch vrij normaal om zonder over te stappen met een ov middel van a naar b te gaan en ja dat het voor de zoon van sophie de eerste keer is dat hij dat specifieke traject volgt (voor de meeste andere uit zijn klas namelijk niet) en hij extra moeite heeft met die specieke opdracht omdat hij niet een standaard leerling is zorgt er niet voor dat ik vind dat school iets vreemds of zeer ingewikkelds vraagt van haar leerlingen of iets vraagt waar de leerlingen qua leeftijd nog niet aan toe zouden zijn.
Als sophie's zoon dat traject met 14 jaar nog niet gevolgd heeft dan is het aan sophie om dat nog voor donderdag met zoon te gaan doen zodat het niet meer nieuw is en hij weet waar hij aan toe is.
Voordeel van nu is dat hij altijd nog sophie kan bellen mocht hij het moeilijk vinden.

tonny

tonny

21-10-2008 om 18:36

Klopt tops

maar dat maakte ik eruit op; als ik je goed begrijp, vind jij het niet goed dat iemand van 14 na zessen, zevenen als het donker is, de straat op gaat. Dus dan neem ik aan dat je diegene brengt/haalt als het gaat om sport, club, vereniging, bieb, vriendin, dat soort zaken.
Maar ze blijft dus gewoon thuis zodra het donker is?

tonny

tonny

tonny

21-10-2008 om 20:06

He ja, een torenkamertje!

Dat heb ik altijd al willen hebben

Maar goed, ik begrijp nu Tops dat de kwestie zich tot nu toe niet heeft voorgedaan.

Mijn zonen gingen naar een voetbalvereniging aan de overkant van de rivier, met de pont, en op gegeven moment was het trainen daar van zes tot zeven. Daarna douchen, omkleden, naar huis. Weer wat ouder werd het van zeven tot acht. Ze gingen altijd met de fiets, weer of geen weer, ik heb ze nooit gebracht.

En ik herinner me nog goed toen een van de zoons vanwege zijn portemonnee de fiets aan onze kant had geparkeerd en een 'loperskaartje' had gekocht. Die fiets stond daar als stille etuige, en hij kwam maar niet terug van het keeperstoernooi... Iets met strafschoppen geloof ik. Voor mij was die eenzame jongensfiets een symbool van kwetsbaarheid. Het was nog in de tijd voor de mobiele telefoon - dus ik maar gewoon wachten. Tegen negenen kwam hij thuis. Jaar of elf, twaalf, ik weet niet meer precies...

tonny

Tonny?

met de pont? aan de overkant van de rivier?
woonden jullie toevallig in W. ?

Torenkamertje?

Ook niet veilig. Rapunzel, rapunzel, laat je gouden vlecht eens zakken...

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2008 om 00:52

Tops

Dus jouw kinderen mogen op hun 14de vanaf 6 uur niet meer over straat als het donker is? Uiteraard heeft ieder zo zijn regels, maar ik vind dat wat aan de vroege kant. Mijn dochter zou dan niet meer op voetbal kunnen, niet naar haar oppasbaantje... Wij hebben geen auto en ik ben ook niet van plan mezelf onder een auto te rijden als het niet persé hoeft (zie erg slecht in het donker), dus ze moet op eigen houtje op pad in het donker. Rondhangen in het donker wil ik niet, maar van a naar b zal wel moeten. Ze is nu 15 maar met 14 deed ze dat ook al.

Wat doe je 's avonds in 't donker?

ik zou het eerder andersom stellen....wat doe je in hemelsnaam voor belangwekkends als puber zijnde in je uppie 's avonds thuis?? als puber zijnde moet je je toch vreselijk druk zijn met jezelf en je sociale contacten en daarnaast dan een beetje school, huiswerk en clubjes? toch?
mijn oudste van 14 zou van saaiïgheid omvallen als ze elke avond om 18.00 uur (of 19.00 uur) thuis zou moeten zijn.....en haar vriendinnen ook ben ik bang.
en wat ze in het donker buiten doen? van a naar b fietsen en weer terug. verder zitten ze dus gewoon op plek a of b (of c of d enz.) 's middags werkt niet écht want de een doet deze richting en is zo laat thuis en de ander weer een andere v.o. én andere schooltijden dus en de volgende moet naar tennis en weer de volgende....
dus is 's middags meestal de 'standaard' huiswerktijd. behalve op de dagen dat ze 'wat' heeft (muziek, acro, ortho) want oudste heeft dat dan toevallig op de middagen. de drukke middagen kan het vaak ook nog af zijn voor het eten. dan eten en dan dus óf thuis óf naar iemand toe óf er komt iemand hier. en wat ze zoal doen? maskertjes proberen (die ze zelf gekocht hebben natuurlijk) onder veel gegiegel, kapsels uitproberen of gekke kapsels uitproberen en dan op de foto zetten, karaoke zingen, liedjes mixen, zelf liedjes schrijven en ze dan uitproberen (piano,zang), koken, bakken, elkaars kleren passen en soms een beetje huiswerk dat ze samen moeten maken (presentatie b.v. of voorbereiding werkweek). het is ook niet dat ze élke avond weg is...'t is wisselend soms op en soms af, soms hier en soms daar...
film enzo is inderdaad voor het weekend....dat duurt te lang voor een doordeweekseavonds. maar een puber van 14 gaat toch ook niet om 20.00 uur naar bed, toch? dus wat doe je dan de hele avond???
groeten albana

Abjecte opvattingen

Emma:"Nee, dus. Er waren ouders die niet wilden dat hun kindern in het openbaar vervoer zouden reizen."
Ja, die zijn er. En laten we wel wezen, deze opvatting wordt breed ondersteund door mopperende gezagshandhavers over vervelende jongeren. Jongeren die wel in het ov zitten om 'voor de lol' de stad in te gaan zijn van die kinderen waar ouders niet eens toezicht op houden.
Emma:"Wat ontzettend sneu als je leven bestaan uit zoiets als de Oosterhof en met de auto verder overal naar toe.."
Je hoeft het met die opvatting niet eens te zijn. Het enige wat nodig is, is je realiseren dat die bestaat en breed ondersteund wordt door onze minister van het gezin bijvoorbeeld. Hoe abject je de opvatting ook vindt, hij mag er zijn, zeker in aanhang. Overigens is het verzinnen van grenzen aan de actieradius van onze kinderen helemaal geen raar verschijnsel, al verzinnen we daar allemaal onze eigen regels voor.
"Tot de brug", "niet met de metro", "tot het donker wordt", etc.
Wie nu meent de eigen kinderen wel in gepaste vrijheid alle kanten op te laten gaan, zou er goed aan doen eens met een passer op de kaart in alle windrichtingen uit te zetten waar kind binnen de gewoonte-afstand zou kunnen komen. In dit geval: Schiphol is dichterbij deze school dan Amsterdam CS. Waarom zou dat kind het wel gewoon moeten zijn om naar CS te reizen en niet naar Schiphol?
Waarom is het niet genoeg dat dit kind mogelijk wel al zelfstandig naar de ijsbaan in De Kwakel kan fiesten (ik noem maar een dwarsstraat)? Dat is net zo ver.
Groet,
Miriam Lavell

Fraz

Fraz

22-10-2008 om 10:46

Miriam

als er naar schiphol net zo'n makkelijke verbinding is als naar A'dam CS dan ben ik het met je eens. Moet je echter overstappen, stukken lopen oid dan is het een ander verhaal. Van huis/school naar cs is instappen in de metro (bijna eindpunt dus waarschijnlijk lekker rustig) en dan blijven zitten tot eindpunt. Dat kan een 12 jarige na 1 keer even mee te zijn gereden en dat kan een 14 jarige ook (desnoods even 1 x mee rijden want daar was best nog even tijd voor).

Fraz

Fraz

22-10-2008 om 10:49

P.s.

dan ben ik dus met je eens als de verbinding naar schiphol net zo makkelijk is als naar cs dat je ook kunt verwachten van een 14 jarige om naar schiphol te reizen. Het gaat dus niet om de afstand maar om de eenvoud van de reis.

Zo mag mijn dochter van 9 wel van/naar school fietsen via de tunnel (fietspad volgen, niet oversteken) maar niet via het spoor (drukke weg oversteken zonder verkeerslichten, prov. weg oversteken met verkeerslichten en spoor oversteken) terwijl de afstand het zelfde is.

Stenna

Stenna

22-10-2008 om 10:49

Drie bushaltes

Emma: "Net als een vriendinnetje van mij uit Drenthe die toen ze 19 was, nog niet wist wat een rode lamp in de bus betekende"

Waarom is het belangrijk om zoiets te weten, als er daar geen bussen rijden of ze gewoon op alle drie de bushaltes altijd stoppen? Ik heb tantes en nichtjes die nog nooit een strippenkaart hebben gezien (of zijn die er al niet meer eigenlijk?) en zeker niet weten hoe die werkt. Nou en? Waarom ben je niet goed wijs als je stadse ov-regels niet kent? Zij kunnen weer wel een beuk van een berk onderscheiden of een pink van een kalf (ik verzin maar even wat hoor).
Waarom is de ene leefomgeving met de daarbijhorende kennis en gewoontes minder dan de andere?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.