Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel alcohol feest voor 18 jarigen?


MamaE schreef op 15-11-2023 om 15:04:

Ik vind het persoonlijk best raar om zelf drank mee te nemen naar een verjaardag.
Je neemt toch ook niet je eigen taart en chips mee?
Ik zou het ergens ook onbeleefd vinden, alsof het niet goed genoeg is wat je krijgt aangeboden.
Wel soms gehad dat mensen als cadeau iets van drank vroegen en dat die dingen dan ook dezelfde avond nog genuttigd werden door de aanwezigen.

Jij hebt nog geen pubers. Is tegenwoordig echt heel gebruikelijk…

RaggedGull77

RaggedGull77

15-11-2023 om 15:56

Engeltje schreef op 15-11-2023 om 15:49:

[..]

Jij hebt nog geen pubers. Is tegenwoordig echt heel gebruikelijk…

Laat dat woord tegenwoordig maar weg. Het zal nu misschien wat meer gebeuren dan vroeger, maar feestjes waar de gasten zelf consumpties meenemen waren zo'n dertig jaar geleden ook al vrij normaal. Er was zelfs een woord voor, dat noemde men een American party.

Ja die feestjes ken ik wel, maar dat was als je gewoon zonder specifieke gelegenheid een avond ging chillen. Was vaak bij mensen die veel ruimte hadden of een keet in de tuin en dan is het niet fair als die dan ook steeds de drank moeten kopen. Maar als je zelf iets viert, een verjaardag of een diploma of zo, zorg je ook voor je gasten vind ik. 

Poezenmeisje schreef op 15-11-2023 om 09:57:

[..]

Ik weet niet hoe oud je bent, maar wij zijn vijftigers.

Nieuwe rijbewijzen spelen 30 jaar terug.

Ik ben 36 met jaren ervaring maar de vrienden van mijn zoon, en zoon zelf halen nu hun rijbewijzen en die drinken na het behalen van hun rijbewijs nauwelijks meer terwijl met name de vrienden de sterke drank goed weg konden werken voor hun 18e.

Zelf ben ik pas na mijn 40e alcohol gaan drinken, denk dat ik nu 4-5 glazen per jaar drink.

MamaE schreef op 15-11-2023 om 16:04:

Ja die feestjes ken ik wel, maar dat was als je gewoon zonder specifieke gelegenheid een avond ging chillen. Was vaak bij mensen die veel ruimte hadden of een keet in de tuin en dan is het niet fair als die dan ook steeds de drank moeten kopen. Maar als je zelf iets viert, een verjaardag of een diploma of zo, zorg je ook voor je gasten vind ik.

Je hebt helemaal gelijk, maar als puber kun je er natuurlijk niet op vertrouwen dat de ouders van de jarige voor genoeg drank zorgen (kijk maar naar de reacties hier in het topic, niet iedereen staat er hetzelfde in qua pubers & alcohol) en als je dat toch heel belangrijk vindt....
Ik vind het ook bijzonder (vooral dat een feestje zonder drank blijkbaar niet kan), maar dat is wel hoe het werkt.

Facy66 schreef op 14-11-2023 om 23:57: Ik zou een kratje bier halen 8 flessen wijn en genoeg sterke drank. Beter te veel dan te weinig. Het is feest.

Dat is 2 bier en een halve fles wijn per persoon...Plus sterke drank. Waarbij het merendeel van de mensen nog geen 18 is? Wow!

Toen onze zoon 18 werd, had hij een groot feest in gedachten.
Onze afspraak: wij zorgen voor het gewone eten en drinken (bier, wijn, fris, chips) en hij voor de rest. Ik weet niet meer hoeveel we hebben gehaald moet ik zeggen. Hij had heel veel sterke drank (vooraf ingekocht via aanbiedingen ook), met name voor cocktails en spelletjes. Hij had ook veel over en dat staat bij hem op zijn kamer voor gelegenheden (volgende feestje, als er vrienden langskomen etc).
NB ze drinken dan beneden, dus zijn kamer is geen veredeld café of zo.

Erica.mls, meer dan 50 antwoorden... je hoeft ze echt niet allemaal te beantwoorden
Maar laten weten of je er iets aan hebt, zou leuk zijn 

Ik zou zeggen geen drank, want er komen ook minderjarigen dus dan ga je dat niet faciliteren. (Lieve mensen, alcohol is echt heeeeeeel slecht voor je, misschien nog wel slechter dan vele soorten drugs, zeker voor het jonge brein! ). 

Maar goed, je hebt toegezegd dat er wat drank zou zijn, ik zou het beperken tot maximaal 2 consumpties p.p, geen sterke drank. Dus iets in de geest van 1 kratje bier of wat ze maar graag wilen. Een half kratje radlers en een paar blikjes mixdrankjes o.i.d.

ik lees hier wel vaker dat alcohol heel slecht is voor je jonge brein maar ik kan dus echt geen onderzoek vinden waarin dat onomstreden wordt bewezen.  Wel dat het schadelijk kan zijn bij belbundel gebruik.  Maar incidenteel drinken kan ik niks over vinden.  

mijn 18 jarige drinkt helemaal niet, in vriendinnengroep dochter waren Apple bandit en jillz (helaas uit supermarkt eeg) populair. Was ik wel blij mee, want met twee flesjes cider ben je niet dronken en zit je buik vol. Cocktails met oa peachtree werden ook wel gedronken. Laat het dus beetje aan tieners over. Zeventienjarige op 18e verjaardagsfeestje vriendin deed ik niet moeilijk over, jonger wel. Maar dus ook nooit kotstoestanden gehad. Ze horen ook te leren dat de verantwoording tov alcohol bij hen zelf ligt.

Kimdekim schreef op 15-11-2023 om 18:31:

ik lees hier wel vaker dat alcohol heel slecht is voor je jonge brein maar ik kan dus echt geen onderzoek vinden waarin dat onomstreden wordt bewezen. Wel dat het schadelijk kan zijn bij belbundel gebruik. Maar incidenteel drinken kan ik niks over vinden.

Laat me raden; jij stemt FvD

Jesse_1 schreef op 15-11-2023 om 18:41:

[..]

Laat me raden; jij stemt FvD

Wat een vreemde reactie.  Ik meen oprecht dat ik heel veel artikelen nagelezen heb.  Daarin staat dat veelvuldig drinken schade veroorzaakt.  Incidenteel drinken heeft het over risico's als onbeschermde seks, maar dat is niet anders als je 18 bent.  Kan je wel heel kinderachtig gaan doen maar buiten dat ik lees dat het slecht is kan ik niet vinden wat dan precies de risico's zijn,  anders dan bij volwassenen.  Bij incidenteel drinken dan he.

Auwereel schreef op 15-11-2023 om 18:59:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33530096/

En

https://www.health.harvard.edu/blog/alcohol-harms-the-brain-in-teen-years-before-and-after-that-too-2021011521758

Zo moeilijk is dat niet om te vinden dat alcohol het jonge brein negatief beïnvloedt.

Edit: weinig alcohol ook schadelijk: https://www.alcoholinfo.nl/effecten/alcohol-wel-of-niet-gezond

Volgens mij heeft het eerste artikel aan dat als je veel drinkt of heel jong begint dat je dan kans hebt op een verslaving en dat het nog onduidelijk is of er ook werkelijk een effect is op de hersenen.  

Het laatste artikel gaat over alcoholgebruik in zijn algemeenheid.  Alcohol is uiteraard ongezond maar waarom het bij 16 jarigen ongezonder is dan 18 jarige zie ik ook in deze artikelen niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.