Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel alcohol feest voor 18 jarigen?


Hier thuis hadden we de 18+ regel voor onze eigen kinderen en dat gold ook voor hun vrienden. Mijn huis, mijn regels. Pech dus als ze jonger waren. Oók als ze thuis wel mochten drinken. 
Op de 18e verjaardag van de oudste was er een vriend van 16 zwaar beledigd. Die ging met me in discussie. Of hij een briefje van zijn moeder moest gaan halen? Ik heb hem toen gezegd dat hij dan mooi meteen thuis een biertje kon drinken als dat zo belangrijk voor hem was, want hier zou hij het niet krijgen. Het absurde was ook nog dat hij niet de enige was die nog niet mocht drinken èn dat er amper bier werd gedronken door de 18+ers. De meesten bleken namelijk voor Radler 0.0 te kiezen Vervelende knul was dat. 

Maar goed. Aangezien elke vriendenkring anders is, doe ik de inkopen altijd samen met het feestvarken. Zij weten wat hun vrienden drinken en eten en dat is vaak heel anders dan wat ik zou bedenken - zelf zou ik bijvoorbeeld nooit met die Radler thuis zijn gekomen! 

HAHA!wait..what schreef op 15-11-2023 om 10:37:

[..]

Dan even een aanvulling; de reactie van Bakblik vond ik anders ook niet aardig Waar ze bij beweert dat kinderen die experimenteren/meer alcohol drinken, blijkbaar geen/minder verstand hebben?! Of die ouders niet zuinig zijn op hun kinderen..

Fijn als ze tot die conclusie komen. Ook van jouw kinderen maar dat was dus wel na experimenteren.. Ze moeten het toch zelf een beetje uitvinden? Behalve de gevolgen uitleggen kun je niet veel meer als ouders, toch?

Dat lees ik niet op die manier, en ik heb ook niet de indruk dat ze het zo bedoelt. Maar dat kan ze zelf beter uitleggen als er al iets uit te leggen valt....

De gevolgen uitleggen, maar ook benadrukken dat zo dronken zijn, dat een ander daar last van ondervind niet kan. De volgende dag miepen dat je niet lekker voelt, daar sprong ik graag op in, waardoor ze het na een paar keer wel voor gezien hielden. We zijn inmiddels heel wat jaren verder, maar ze hebben nooit meer alcohol gedronken.

Fourtyfour schreef op 15-11-2023 om 04:52:

[..]


Hier is er ook altijd sterke drank bij overigens, shotjes zeg maar. Maar hier kan het kind inmiddels zelf met de auto de grens over om het te kopen.

Als ze met de auto de grens over kunnen om het te halen kunnen ze het toch ook aan deze kant van de grens halen?

Hier kunnen ze op de fiets de grens over om het te halen (samen met zwaar vuurwerk). Gelukkig is daar tot nu toe geen interesse voor...

Valeria schreef op 15-11-2023 om 11:17:

[..]

Maar experimenteren met zelf door het donker fietsen mogen ze dan weer niet. Apart.

Ik vind het altijd zo raar als er andere topics bij gehaald worden.  

Mijn minderjarige kinderen mogen drinken en ik haal zo ook op.   

Moirmel schreef op 15-11-2023 om 10:41:

[..]

Eens. Ze is achttien, laat haar het zelf organiseren, zij kent haar vrienden beter.
Omdat het een gemengd feestje is, zou ik wel condooms voorzien in de badkamer en je buren inlichten over het feestje.

Als in dat ze 's nachts uit hun slaap kunnen worden gehouden door vrijende tienerstelletjes in de tuin? En dan  met Jane Birkin en Serge Gainsbourg op de achtergrond   Je vais et je viens........

Serieus, condooms in de badkamer bij een feest? Voor de achttienminners  wel met cola - of kinderchampagnesmaak en niet de Pinacoladavariant. En een bakje klaarzetten  voor de auto- dan wel fietssleutels.

On topic. Een of twee kratjes pils, paar flessen witte en rode wijn, geen sterker spul. Regel: nekken = vertrekken. Als het in je eigen huis toch even met de feestgangers een babbeltje maken bij binnenkomst voordat je je terugtrekt. Kun je  in de gaten houden of er niks sterkers wordt binnengesmokkeld. 

Yumi schreef op 15-11-2023 om 09:52:

[..]

Fijn dat je de manier waarop Bakblik haar kinderen omgaan met drank, wil belonen met een lintje. Misschien wil je mij ook voordragen? Mijn kinderen zijn na een paar maanden experimenteren zelf tot de conclusie gekomen dat ze willen stoppen met het drinken van alcohol en zelf drink ik niet meer dan 2 tot 3 glazen per week.

Waarom is het nodig om zo te reageren? Of zou jij het prettig vinden als ik schrijf dat je een schouderklopje verdient omdat je kinderen "lekker" laat experimenteren met alcohol?

Ik vond haar reactie heel veroordelend overkomen naar mij toe. Dus actie reactie. Wie kaatst kan de bal verwachten.

HAHA!wait..what schreef op 15-11-2023 om 10:37:

[..]

Dan even een aanvulling; de reactie van Bakblik vond ik anders ook niet aardig Waar ze bij beweert dat kinderen die experimenteren/meer alcohol drinken, blijkbaar geen/minder verstand hebben?! Of die ouders niet zuinig zijn op hun kinderen..

Fijn als ze tot die conclusie komen. Ook van jouw kinderen maar dat was dus wel na experimenteren.. Ze moeten het toch zelf een beetje uitvinden? Behalve de gevolgen uitleggen kun je niet veel meer als ouders, toch?

Dat is precies wat ik bedoel. 

Kimdekim schreef op 15-11-2023 om 11:53:

[..]

Ik vind het altijd zo raar als er andere topics bij gehaald worden.

Mijn minderjarige kinderen mogen drinken en ik haal zo ook op.

Ik ook. Ik vind het een teken van zwakte.

Bij mij zou dat precies hetzelfde zijn. Wel drinken maar ophalen of bij ons thuis. Vrijheid geven maar wel binnen veilige grenzen. 

kenfan schreef op 15-11-2023 om 12:04:

[..]

Als in dat ze 's nachts uit hun slaap kunnen worden gehouden door vrijende tienerstelletjes in de tuin? En dan met Jane Birkin en Serge Gainsbourg op de achtergrond Je vais et je viens........

Serieus, condooms in de badkamer bij een feest? Voor de achttienminners wel met cola - of kinderchampagnesmaak en niet de Pinacoladavariant. En een bakje klaarzetten voor de auto- dan wel fietssleutels.


...

Buren inlichten omdat de muziek misschien wat luider staat dan normaal en condooms omdat er een feestje is met een groep hormonenbommen met wat drank. 

Facy66 schreef op 15-11-2023 om 12:14:

[..]

Ik vond haar reactie heel veroordelend overkomen naar mij toe. Dus actie reactie. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Geldt ook voor jou, dat je reactie kan verwachten op de opvallende opvoedkeuzes die je maakt. Wel bang voor wat buiten gebeurt, naar geen angst voor drank binnenshuis, terwijl drank aantoonbaar slecht is, vooral voor jonge mensen. Als je je daardoor veroordeelt voelt: wie de schoen past, trekke 'm aan.

Yumi schreef op 15-11-2023 om 09:52:

[..]

Fijn dat je de manier waarop Bakblik haar kinderen omgaan met drank, wil belonen met een lintje. Misschien wil je mij ook voordragen? Mijn kinderen zijn na een paar maanden experimenteren zelf tot de conclusie gekomen dat ze willen stoppen met het drinken van alcohol en zelf drink ik niet meer dan 2 tot 3 glazen per week.

Waarom is het nodig om zo te reageren? Of zou jij het prettig vinden als ik schrijf dat je een schouderklopje verdient omdat je kinderen "lekker" laat experimenteren met alcohol?

Dat lintje is natuurlijk sarcastisch bedoeld. Ik was ook al begonnen aan een reactie op "onze kinderen doen zoiets niet WANT wij zijn zuinig op onze kinderen", pffff......

Zo zie je maar dat iedereen leest met zijn "eigen bril op". Veel dingen die nu gezegd worden over mijn eerste bijdrage aan dit topic staan er niet dat zijn interpretaties van hoe ik het bedoeld zou kunnen hebben. 
Was door werk even niet in de gelegenheid te reageren maar lees nog eens goed,  dit heb ik geschreven:

=====Gelukkig hadden mijn kinderen op hun 18e al meer verstand. Ze weten dat alcohol niet goed voor je is, af en toe een biertje kan maar met 2 op een avond is het wel klaar. Hun vrienden zijn net zo. Voor 10 jongeren heb ik hier aan een kratje en 2 flessen wijn meer dan genoeg. Sterk hoef ik niet te halen. 

Wij zijn zuinig op onze kinderen en zij zijn gelukkig ook zuinig op zichzelf. =====

Warmee ik dus aan wilde geven dat mijn kinderen hebben geleerd (op school en thuis) dat alcohol niet goed voor je is en je je dus niet ieder weekend vol hoeft te laten lopen op de feestjes en tijdens het uitgaan. 
Als er hier een verjaardag is hoef ik niet veel alcohol te halen mijn kinderen EN hun vrienden drinken een biertje soms 2 en dan is het genoeg.  Wij halen het niet in huis en zij gaan daarmee akkoord. Trotse niet-drinkers zijn wij. 

EmmaT schreef op 15-11-2023 om 13:45:

[..]

Dat lintje is natuurlijk sarcastisch bedoeld. Ik was ook al begonnen aan een reactie op "onze kinderen doen zoiets niet WANT wij zijn zuinig op onze kinderen", pffff......

Haha goed dat je het recht zet want dat begreep ik echt niet, bedankt voor je uitleg... 

Natuurlijk weet ik dat het sarcastisch bedoeld is, of denk je dat ik  serieus wil voorgedragen worden voor een lintje? 😂

Hier worden vooral veel mixdrankjes gedronken. Dus ik zou 1 fles rum of wodka doen en 1 fles gin. Plus voldoende frisdrank en sap om te mixen. Cola, jus d'orange, tonic, 7-up. 
Zoete witte wijn wordt ook nog wel eens gedronken, maar niet veel. Bier eigenlijk niet (ook niet door de jongens).
Maar in de praktijk wordt er vaak nog van alles door iedereen meegesleept. 
Wat zegt je dochter zelf? Zij zal toch ook wel een voorkeur hebben?

Ik vind het persoonlijk best raar om zelf drank mee te nemen naar een verjaardag.
Je neemt toch ook niet je eigen taart en chips mee? 
Ik zou het ergens ook onbeleefd vinden, alsof het niet goed genoeg is wat je krijgt aangeboden.
Wel soms gehad dat mensen als cadeau iets van drank vroegen en dat die dingen dan ook dezelfde avond nog genuttigd werden door de aanwezigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.